Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

r2504 schreef:
sky schreef:Wel gevraagd om supervisor te spreken, maar dat ging niet
Tweet Dominique eens op @domiprox :wink:
Da's een deel van het probleem... Denk niet dat zij ook maar iets weet van wat de gewone consument over proximus denkt, en wenst. En als ze het al weet zal ze er geen nacht minder over slapen...
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Ik ben zelf ook teleurgesteld in de administratie van Proximus :-( Ergens midden december had ik een Familus VDSL besteld die geinstalleerd zou worden de eerste week van januari volgens de PDF die ik na de bestelling kreeg (met een specifieke datum). Uiteindelijk zijn ze op die dag niet langs geweest, dan heb ik Proximus gebeld en de aanvraag voor installatie was niet doorgekomen! De medewerker heeft dan een nieuwe aanvraag doorgestuurd en pas twee weken daarna kon ik ten vroegste aangesloten worden. Dat voor 1 van de 2 grootste ISPs van België, zéér teleurstellend! In totaal heb ik dus bijna 5 weken moeten wachten, dan vraag ik me soms af of ze je wel als klant willen. Gelukkig heb ik mijn Orange diensten nooit opgezegd of ik zat weken zonder internet en tv! Ik ben ook niet van plan om te blijven, mede omdat de TV-kwaliteit onvergelijkbaar is met Telenet/Orange maar da's een ander verhaal.

Dat ze nog eens +15 euro *DURVEN* vragen voor 400/50 is onbegrijpelijk. In totaal een pack van 82 euro en je hebt nog niet eens symmetrische snelheden? Ja hallo, dan zie ik echt het nut niet in van fiber hoor :lol: Zelfs in de duurdere Europese landen voor telecom (pak nu bv. Nederland, Portugal, Spanje) kan je voor minder dan 70 euro een symmetrische verbinding krijgen als je glasvezel hebt. Die prijszetting van Proximus is gewoon absurd. Straks vragen ze nog eens 10 euro meer voor "speedboost extra" tot 425mbps en 60mbps upload? Het is leuk dat ze fiber leveren (al is het bijna nergens beschikbaar) maar dat ze dit ook nog durven, ik kan het niet vatten. Oh ja, en er is niet eens een internet-only! :evil:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Proximus kan, omwille van de technologie die ze gebruiken, geen symetrische snelheden aanbieden. GPON...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Glasvezel kan normaal symmetrische snelheden aan ze ;)

Dat bewijst nederland toch :)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Krisken zit wel correct hoor, GPON is per definitie asynchroon.

snipje van wikipedia omdat ik te tam ben om verder te zoeken:

The ITU-T G.984 Gigabit-capable Passive Optical Networks (GPON) standard represented an increase, compared to BPON, in both the total bandwidth and bandwidth efficiency through the use of larger, variable-length packets. Again, the standards permit several choices of bit rate, but the industry has converged on 2.488 gigabits per second (Gbit/s) of downstream bandwidth, and 1.244 Gbit/s of upstream bandwidth. GPON Encapsulation Method (GEM) allows very efficient packaging of user traffic with frame segmentation.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ah das jammer :(

Waarom geen implementatie zoals in NL?
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Tiens ik dacht ook dat GPON symmetrisch kon! Maar 100/100 of 500/500 zelfs kunnen ze toch aanbieden of :???: Ik dacht ook al fiberproviders gezien te hebben die met GPON symmetrisch werkten :?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Je kan natuurlijk symmetrisch aanbieden tot je aan de limiet van je upstream komt ;)
(Maar: Zoals altijd het verhaal is, is de customerbase daarvoor te klein, dus geen marktwinst uit te halen, dus men bied het niet aan)

((En op dat moment gaan je timeslots ook meer en meer meespelen, nadeel van een shared medium. Maar zo diepgaand volg ik het verhaal nu ook weer niet om daar zinnige dingen over te kunnen vertellen))

Betreffende KPN heb ik het niet gevolgd recentelijk, maar een tijd geleden hebben die -dacht ik- te kennen gegeven om GPON te gaan gebruiken ipv de veel duurdere point to point, voor particulieren.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

De snelheid verhogen is enkel maar een kwestie van de apparatuur te wisselen in de centrale en bij de klant thuis en de kous is af.
GPON is écht wel een future proof concept dat niet zo duur is als ieder huishouden, appartement en business in België een P2P verbinding te geven.
Vaganzza schreef:
Fallschirmjaeger schreef:Speedboost werd deze week gewijzigd. Kost nu €15 en geeft 400/50. De oude speedboost optie (€10 voor 350/50) verdwijnt 1 februari, bestaande klanten blijven die wel behouden.
Dus nog eens 5€ extra voor ocharme 50 extra down?? Wauw... Die speedboosts zijn de volgende dubbel extra uitzuigmogelijkheid voor het duopolie. Ze hebben weer iets nieuws gevonden om hun eigen klanten uit te zuigen en om de MVNO's op lange termijn belachelijk te maken met hun snelheden... Dit zie je nu toch van kilometers ver afkomen dat de gewone producten nog maar amper in snelheid zullen stijgen in de toekomst, waardoor ze die snelheid ook niet aan hun MVNO's moeten geven. Wanneer wordt daar nu eens eindelijk paal en perk aan gesteld???
Bezie het ook eens zo: Het is vijftien euro voor 400/50 ipv 220/20 voor Familus/tuttimus, en vijftien euro zonder btw voor 500/50 voor Bizz Office/All-In. En de FUP gaat respectievelijk naar 1,25 en 4 TB.
Maar uiteindelijk is zoiets natuurlijk een marketing beslissing, iedereen ziet en weet dat. En wie écht zo veel snelheid nodig heeft, wilt er toch voor betalen? Niets is gratis...
boonpwnz schreef:Sky was er hier enkele weken geleden niet iemand die beweerde dat als je glas kon krijgen dat je geen vdsl meer kreeg?

Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Waarom zou je koper kiezen als je glasvezel kan krijgen. Orderingsystemen geven de beste keuze weer als er een bestelling wordt geplaatst. Op een aantal plaatsen is geen koper meer aanwezig.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lord Utopia schreef:Bezie het ook eens zo: Het is vijftien euro voor 400/50 ipv 220/20 voor Familus/tuttimus, en vijftien euro zonder btw voor 500/50 voor Bizz Office/All-In. En de FUP gaat respectievelijk naar 1,25 en 4 TB.
Ik bezie het vooral als een omzeiling om de MVNO's ook exact hetzelfde product te kunnen laten leveren. Dat zal op langere termijn opnieuw een grote impact hebben.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

fibrbuzz1 schreef:Ik ben zelf ook teleurgesteld in de administratie van Proximus :-( Ergens midden december had ik een Familus VDSL besteld die geinstalleerd zou worden de eerste week van januari volgens de PDF die ik na de bestelling kreeg (met een specifieke datum). Uiteindelijk zijn ze op die dag niet langs geweest, dan heb ik Proximus gebeld en de aanvraag voor installatie was niet doorgekomen! De medewerker heeft dan een nieuwe aanvraag doorgestuurd en pas twee weken daarna kon ik ten vroegste aangesloten worden. Dat voor 1 van de 2 grootste ISPs van België, zéér teleurstellend! In totaal heb ik dus bijna 5 weken moeten wachten, dan vraag ik me soms af of ze je wel als klant willen.
Zelfde probleem maar met een Tutimus. Inmiddels meer dan een maand geleden besteld, ging de week nadat ze de aansluiting binnen trokken geplaatst worden. De dag van de bestelling nog telefoon gekregen om te bevestigen. Aansluiting is binnengetrokken 4 januari, nadien niemand meer gehoord.
Via chat geïnformeerd, vonden ze NIKS van die bestelling terug :? . Opnieuw bestelling geplaatst (de korting en voorwaarden waren toch hetzelfde dan in december). Een paar uur later telefonische bevestiging en men ging ook een mail sturen om het te bevestigen. Nooit mail gekregen... Een paar dagen later geïnformeerd via chat, daar beweren ze dat de mail wel verzonden is (ok, dan hebben ze misschien een fout gemaakt in het mailadres, kan ik mee leven :roll: ). Nadien opnieuw niks meer van gehoord. Opnieuw geïnformeerd naar de status (had via via al geïnformeerd en toen bleek de bestelling in het systeem te staan als geannuleerd, maar ik werd nooit verwittigd, dat heb ik in de chat niet vermeld), blijken er nu 2 dossiers te lopen. 2 dossiers voor 1 aansluiting, en ik zou verwittigd worden door de betrokken diensten als er nieuws was. Dat klinkt dus alweer als er is iets mis :bang: .
Ik moet zeggen, na bijna 15 jaar klant te zijn, sinds ze vorig jaar door een vergissing aan hun kant mijn nummer hadden gedelete (en terug gehaald wel) is het niks dan miserie.

OT: symetrische snelheden zijn iets minder belangrijk voor mij eigenlijk, het meeste gaat op bij mij aan downloaden. Voor wat ik het gebruik kan een wat tragere upload geen kwaad. Niet te traag natuurlijk, uploaden is iets dat steeds meer groeit doordat de clouddiensten steeds belangrijker worden. Als ze de optie bieden voor wie er nood aan heeft, mooi, doen ze het niet dan ga ik er (momenteel) niet van wakker liggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

qless schreef:Da's een deel van het probleem... Denk niet dat zij ook maar iets weet van wat de gewone consument over proximus denkt, en wenst. En als ze het al weet zal ze er geen nacht minder over slapen...
Ze heeft nochtans te kennen gegeven dat er verleden jaar veel problemen waren en men deze wou oplossen.

Tijd dus om haar ermee te confronteren... maar als iedereen jou instelling heeft zal er natuurlijk weinig veranderen.

Met "ik denk" kom je niet ver...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vervolg:

Krijg eergisteren een mail met een nieuwe afspraak voor 31/01.
Deze morgen bevestigd per sms.
Alsje in my proximus kijkt staat er: je hoeft niet aanwezig te zijn, vraag me af hoe ze de installatie binnen kunnen doen, als er niemand thuis is :eek:

Een uur later belt die van de planning van de glasvezel met de vraag wanneer dat het zou passen om een afspraak te make voor de installatie.
ik zeg: ik heb al een afspraak voor 31/01, zegt zij: dat kan niet want wij doen alleen de installatie.

Ik vrees dus dat woensdag weer nada zal zijn.

Wordt vervolgd :?

edit: blijkbaar staan er nu 2 afspraakopdrachten gepland, 1 voor fiber en 1 voor vdsl.
Hopelijk komt er alvast 1 in orde :-)
to be continued :-)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ter info sky: Afspraken voor glasvezel installaties zie je niet in My proximus, omdat die gemaakt worden door een externe partner, en niet px zelf.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

FlashBlue schreef: omdat die gemaakt worden door een externe partner, en niet px zelf.

Waarschijnlijk is het op termijn wel de bedoeling dat Proximus dit in eigen beheer heeft?
Of zal dit altijd zo zijn?
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 2 keer

Om te beginnen zou heel dat gebeuren sowieso transparant moeten zijn. De klant heeft er geen enkele boodschap aan dat dit of dat gebeurt door Proximus-personeel dan wel door een onderaannemer.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

FlashBlue schreef:Ter info sky: omdat die gemaakt worden door een externe partner, en niet px zelf.
Niet volledig correct. Voor Brownfield sites ja dan is dit volledig in hand van de aannemer. Greenfield is een ander verhaal.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Klopt denkleine, maar sky (en dat kon jij niet weten natuurlijk) woont op een boogscheut van mijn deur, en ik (her)ken zijn situatie dus, vandaar ;-)


Overigens mirakel - sinds vanmiddag zit er schot in het My proximus verhaal, exact 14 dagen na installatie.
Nog niets officieel gehoord, maar ik kan het verbruik nu toch al zien.

Ik wacht vol spanning op de uitleg wat er nu aan de hand was. :p



(en deels offtopic: Hoe zit dat infeite met toegevoegd volume bij proximus? Ik heb dat soort dingen nooit moeten doen bij telenet (fixed 3TB limiet), maar als ik nu bv 10x 150GB toevoeg, draagt het overschot mee over naar volgende maand, of start je elke maand terug vanaf 750GB? )
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Je vergelijkt een business abonnement bij Telenet met een particulier abonnement bij Proximus.

Bij particulier (Familus) heb je 750gb limiet en activeer je volume packs die geldig zijn tot het einde van de maand.
Neem je een business abo (bizz office), dan heb je ook 3tb limiet, maar kan je ook nog steeds volume packs activeren om die te overschrijden.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik heb de afweging gemaakt en info gevraagd voor ik overstapte. Ik kom van een Business Fibernet 200, en men raadde mij dan een Internet Maxi Bizz aan. En daar zit ook die limiet van 750 aan vast, dus nutteloos om daar meer voor te betalen tov een gewone internet maxi, want je krijgt eigenlijk niets extra.

Het hele concept van volume packs levert volgens mij alleen maar extra werk op, en irritaties, zeker als men wekenlang er niet in slaagt om my proximus aant werk te krijgen :lol: :wink:

Maar bedankt om te antwoorden op mijn vraag of volume packs maandelijks zijn of niet! Dat zal dan gewoon begin van elke maand even een macrotje runnen worden. No biggie.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Maandelijks ze dragen normaal niet over.

Vindt wel raar dat u trafiek niet zichtbaar was. Lijkt me eerder probleem ivm myproximus dan dat het aan u ftth zou liggen. Op zich gebruik je nog steeds een pppoe dus dus naar backend systeem prx op zich geen groot verschil.

Laatste stuk wel met korrel zout nemen zou moeten dubbel checken is allemaal al een tijdje geleden.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

proximus heeft een lening verkregen van 400 miljoen euro.

https://nl.metrotime.be/2018/03/07/news ... elnetwerk/
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hopelijk gaan ze die efficiënt gebruiken :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

FlashBlue schreef:Ter info sky: Afspraken voor glasvezel installaties zie je niet in My proximus, omdat die gemaakt worden door een externe partner, en niet px zelf.
paraplu?
de hele molen doorlopen, exact elke stap doorlopen die px wou, ettelijke keren gecontroleerd en dubbelchecken,...
nog steeds niets gehoord voor isntallaei dus nog maar eens bellen. het Antwoord?

px-mens:" uw afspraak is geannuleerd"
"ok, we zullen u contacteren voor een nieuwe afspraak"

ge gelooft da toch ni?

de originele planning was herfst 2017
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Bij mij zit het ook al maanden muurvast en niemand die mij kan vertellen wat nu eigenlijk het probleem is.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Didymus schreef:Bij mij zit het ook al maanden muurvast en niemand die mij kan vertellen wat nu eigenlijk het probleem is.
ze hebben gebeld en de telefoon 1x laten overgaan
blijkbaar moet ge dus nu uwe gsm aan uw hand vastplakken volgens proximus :)
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Vorige week toch stommelings de juiste persoon te pakken gekregen en die zag onverwacht signaal op de verdeelbox in de technische ruimte. En jawel, de fiber blijkt in stilte toch naar binnen zijn gebracht.

Janssens Field Services komt mij volgende week aansluiten.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

On-voor-stel-baar

Janssens Field Services is erin geslaagd om mijn afspraak op naam en klantnummer van mijn bovenburen in te boeken, die dat blijkbaar zonder er zich vragen bij te stellen hebben aanvaard. Na 10 minuten in het gebouw stelt de technicus echter vast dat de bouwheer te gierig is geweest om een stopcontact in de technische ruimte te plaatsen en dat er dus geen installaties kunnen gebeuren.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

bijna juist :)
Laatst gewijzigd door TiTanium 04 apr 2018, 22:11, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Fullquote = tegen de regels!
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

dweilen met de kraan open :bang: :oops:
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

saga continues

niet de ouders maar ikzelf.
ik heb me dus vorig jaar netje ingeschreven toen ze fiber in de straat smeten, ze gingen me contacteren om het hier in de woning aan te sluiten
vandaag telefoon van een proximusverkoopster of ik geen interesse in fiber heb, ik braaf dat ik op een telefoon wacht omdat ik al een jaar geleden ingetekend heb.

volgens de verkoopster was dat geannuleerd :) maar het gratis aanbod is tot augustus geldig.
ik haar braaf vragen om die annulatie ongedaan te maken. Zij kan dat niet en ik zou dus naar de klantendienst moeten bellen :)

tja
didymus en ik zijn de grootste proximuspechvogels

m'n ouders hebben iemand aan lijn gekregen
ze kregen de vraag of de installateur 's morgens of 's namiddag moest komen. ze zeiden 's morgens en de belgacomtelefonist heeft uiteraard het verkeerde vakje aangeduid :) dus 's namiddags.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Op het Franstalig Forum ADSL-BC stond een foto in een post over de FTTH uitrol in een appartementsgebouw.
Proximus installeerde daar een kast in de kelder, waar blijkbaar alle "ONT"'s ingebouwd zijn (er is plaats voor 16 stuks).
Vandaar gaat het dan wellicht per UTP naar de appartementen (dus eigenlijk FTTB).

Afbeelding

bron: https://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php ... x#p1641708
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Philippe,

Klopt, in de kelder van mijn appartementsgebouw staat een gelijkaardige setup. Net zoals daar zetten ze blijkbaar wel altijd veel meer ONT's dan nodig. Op het patchpaneel zie je dat er maar 10 UTP-kabels in gebruik zijn. Aangezien er 4 (juist?) poorten per ONT zijn, zouden ze met 3 ONT's moeten toekomen. Anderzijds is het mij ook opgevallen dat ze bij ons 6 ONT's geplaatst hebben, die in totaal dus 24 poorten aanbieden, terwijl er maar 13 appartementen in deze blok zijn (eventueel de 2 liften meerekenen). Het is mij dus een raadsel waarom ze zoveel marge voorzien in aantal poorten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Misschien gebruiken ze (voorlopig) één ONT per appartement?
De andere poorten kunnen dan later ingezet worden voor eventuele uitbreiding?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Er zijn verschillende redenen voor.
Inderdaad lift, alarminstallatie, ... Zijn daar 1 van. Reserve hebben is dan weer een andere.
Hoeveel utp's lopen er naar een appartement? 1 of 2? Geeft ook mogelijkheid voor meerdere lijnen indien nodig etc.

Lijkt inderdaad beetje wastefull. Maar toch liever deftige reserves inbouwen dam net nipt of op 13app just maar 2 reserve te hebben en dan ergens een probleem met zijn :)

Op zich als fiber tot in appartement getrokken wordt heeft elke klant ook zijn eigen ont met 4 poorten dusja
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is er nog iemand naast mij die die 11 netadaptertjes nogal knullig vindt? Wat vreet dit allemaal weer aan stroom?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

saga continues
vandaag gingen ze komen installeren
gisteren telefoon vd onderaannemer, niet proximus, dat het niet doorgaat.
vandaag brief in de bus dat hun abo in tuttimus koper gewijzigd is, iemand heeft dus bij proximus op een verkeerd knopje geduwd

ge houdt het ni voor mogelijk :)
moeten ze nu echt een aangetekend schrijven sturen dat ze dat nieuwe abo weigeren?
om de haverklap telefoon en ondertussen kennen ze al alle codes die proximus met haar onderaannemers gebruikt/nodig heeft

+d uitleg van een technicus dat het gsm signaal ergensiets onderbreekt en installatie bemoeilijkt. bizar
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Kenw00t schreef:Klopt, in de kelder van mijn appartementsgebouw staat een gelijkaardige setup. Net zoals daar zetten ze blijkbaar wel altijd veel meer ONT's dan nodig. Op het patchpaneel zie je dat er maar 10 UTP-kabels in gebruik zijn..............
De patches worden toch maar geplaatst als je een aanvraag hebt gedaan en ze de installatie komen doen ?
In vele appartementsgebouwen zitten er toch ook nog eens winkel(s)/firma('s), dan weet Proximus toch ook niet op voorhand wat die gaan nodig hebben en welke koppeling/techniek ==> Shared Ont / Multi Service ONT / P2P ?

Ik veronderstel dat Proximus rekening houd met bepaalde problemen ==> stel er is één ONT en ze zetten daar op die vier poorten 4 verschillende firma's ==> ONT gaat stuk ==> zet je wel 4 firma's buiten dienst op dat ogenblik !
Dan is Proximus toch beter die te verdelen over meerdere ONT's .... denk ik ?

PS: In een appartementsgebouw was dat toch ook zo voor de koperparen ==> ze staken daar ook meer paren binnen dan er appartementen waren (dat was maar goed ook, liever teveel dan te weinig) !
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

payphoneuser schreef:Is er nog iemand naast mij die die 11 netadaptertjes nogal knullig vindt? Wat vreet dit allemaal weer aan stroom?
Inderdaad, niet efficient, en niet redundant. Weer een typisch voorbeeld hoe het niet moet...
Nuja, proximus moet de elektriciteitsrekening niet betalen in dat appartementsgebouw hé. (en anders wordt inefficientie wel doorgerekend naar de klant toe)

Al bij al wel een propere kast voor de rest.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bssoft schreef:PS: In een appartementsgebouw was dat toch ook zo voor de koperparen ==> ze staken daar ook meer paren binnen dan er appartementen waren (dat was maar goed ook, liever teveel dan te weinig) !
Een kabel met extra paren is iets anders dan een ONT die je niet gebruikt (en hier duidelijk wel onder spanning staat).

Als er trouwens één defect zou gaan dan moet er toch een technieker langskomen... het heeft dus total geen zin in iedere kast reserve te steken, beter dat er in de technieker z'n camionette reserve ligt.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”