Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Als het UTP is en dat heb je enkel in recente gebouwen. Met gewone VVT-telefoonkabel is dat niet mogelijk!
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Kenw00t schreef:Goed nieuws: blijkbaar heeft Proximus glasvezel aangelegd in mijn nieuwbouwappartement. Het is te zeggen, de glasvezel loopt tot in een gemeenschappelijke technische ruimte, waar een kleine 19" netwerkkast van 9U hangt met daarin 2 ONT's met elk 4 RJ45-poorten (er zijn 4 appartementen in dit deel). Ze dragen een Proximus logo en zien er ongeveer uit zoals deze: https://support-nz.myrepublic.net/hc/en ... is-an-ONT-

Nu het slechte nieuws: de projectontwikkelaar heeft er niet beter op gevonden om van die netwerkkast naar elke appartement te gaan met UTP-kabel en dus niet met glasvezel. In de berging van mijn eigen appartement hangt dus een klassieke NTP en geen ONTP. Alles zit in afwerkingsfase, dus ik vrees of het nog mogelijk is om dit aan te passen. :bang:
Dat is geen probleem. Zolang de UTP-kabel Cat5E of 6 is. Deze kabels zijn dat aangesloten op de ONT's en via de kabels naar de B-box 3v+ moest je Proximus nemen.
Moest er iets verkeerd zijn met de kabel, is het wel de verantwoordelijkheid van de aannemer.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

nickz schreef:Als het UTP is en dat heb je enkel in recente gebouwen. Met gewone VVT-telefoonkabel is dat niet mogelijk!
Proximus zorgt zelf voor de UTP, dat is het probleem dus niet. Nieuwe UTP trekken om dan 1 paar als telefoonlijn te gebruiken, zoals Kenw00t beschrijft, heeft natuurlijk weinig meerwaarde. Kan niet geloven dat dit de bedoeling is.

edit: Dit alles onder de premisse dat je als Proximus klant effectief overstapt op glasvezel natuurlijk.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Proximus zorgt zelf voor de UTP
Dat is niet waar. Binnenbekabeling is verantwoordelijkheid van de klant, zijnde klant zelf ofwel de aannemer van het appartement of projectontwikkelaar...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Klopt niet. Bij bestaande gebouwen zorgt Proximus gratis voor de gehele bekabeling, ook binnen. Ze hebben daar een aparte aannemer (Janssen) voor.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Kan u mij deze info doorspelen ajb? Vanwaar heb je dat?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Uit de brieven die Proximus hier heeft gebust en uit mijn contacten met Proximus en de werfcoördinator van Jacops (onderaannemer voor de buitenwerken).

Voor alle duidelijkheid: ik heb het over appartementsgebouwen waar ze individuele aansluitpunten gaan voorzien (over UTP). Ik beweer niet dat ze in huizen UTP gaan aanleggen tot in de ruimte waar jij dat graag wil.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ik zal navragen wie die UTP gelegd heeft. De bedoeling is alvast om te verhuizen in Q1 2018, dus ik hou jullie zeker op de hoogte.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Ik vermoed dat ze bij jou gewoon in eerste instantie het backwards compatible equivalent van een klassieke telefoonlijn hebben voorzien en dat wanneer je verhuist Proximus je via de volledige UTP op het glasvezelnetwerk zal aansluiten. Glasvezel binnenbrengen in individuele appartementen is in ieder geval expliciet niet hun bedoeling.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Vreemd, in hun brochures spreken ze daar nochtans wel van om glasvezel tot in elk appartement aan te leggen. Vergelijk hier maar eens de brochures over aansluiten van appartementen in koperzone als in glasvezelzone: https://www.proximus.be/bouwen
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Heb de brochure ook gezien. Het beschrijft in ieder geval niet de aanpak die ze hier momenteel voor (bestaande) appartementsgebouwen hanteren.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Didymus schreef: edit: Dit alles onder de premisse dat je als Proximus klant effectief overstapt op glasvezel natuurlijk.
niet hier
proximus biedt het aan
ongeacht of je klant bent, wil worden, proximus wil buitengooien,...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Dat bedoel ik niet. Proximus biedt inderdaad aan om glasvezel binnen te brengen, ongeacht of je klant bent of niet. Ze gaan je echter niet aansluiten zolang je geen pack neemt dat glasvezel "ondersteunt". Je wordt ook niet automatisch overgezet van VDSL2 naar glasvezel zonder expliciete vraag.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

beginperiode binnen 10 jaar 50% van de gezinnen glasvezel nu is het al in 2020
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kenw00t schreef:in hun brochures spreken ze daar nochtans wel van om glasvezel tot in elk appartement aan te leggen.
Dat geldt natuurlijk alleen voor nieuwbouw en die brochures zijn ook geen wettelijke norm. Door de versnippering van bevoegdheden/staatsuitkleding was men in Vlaanderen ook veel te laat om de Europese breedbandnorm in te voeren: https://www.ruimtelijkeordening.be/Vero ... /Breedband

Voor je een nieuwbouwappartement koopt, dat nog moet gebouwd worden, moet je dus eisen dat er FTTH wordt aangelegd.
Geen FTTH = geen verkoop. Dan zal het snel gedaan zijn met de ouderwetse/kortzichtige manier van denken in de bouwsector.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Voor je een nieuwbouwappartement koopt, dat nog moet gebouwd worden, moet je dus eisen dat er FTTH wordt aangelegd.
Jij gelooft ook nog dat de wereld alléén draait rond internet access... de gemiddelde consument zal het gewoon koud laten.

Anderen zullen het appartement wel kopen in jou plaats :lol:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

True, en dan zitten die anderen hier na 10-20 jaar op het forum. Dat het toch wel jammer is dat dat niet direct voorzien was indertijd. Dat het toch wel duur en/of ingrijpend is om achteraf de juiste infrastructuur te voorzien. Dat de eigenaar en medebewoners toch koppig/lastig/oubollig/gierig/... zijn dat ze niet mee willen werken voor de aanpassing...
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In appartementen heb je nu éénmaal het concept van "de meerderheid"... wil je vrij zijn dan bouw je je eigen huis (en dan leg je wat je wil).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Net daarom is het belangrijk dat de dingen zo veel mogelijk direct goed uitgevoerd worden, anders zit je achteraf met de beperkingen waar je weinig of niets aan kan doen.

We beginnen toch stilaan op een punt te komen met de snelheden waarop we ons moeten afvragen of nu een 1Gbps kabel steken in een nieuwbouw nog voldoende toekomstgericht is.
Ik hoop voor kenw00t dat er dan op zijn minst wachtbuizen zitten of de huidige installatie het toelaat om snel, eenvoudig en goedkoop de bekabeling te vervangen in de toekomst.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het meest toekomstgericht is 'nadenken' vooraleer men begint bij de bouw van een appartementsgebouw, iets dat helaas niet zo vaak gebeurt, zeker niet over zo'n zaken.
Een wachtbuis extra vanuit de technische ruimte (meestal washok) van elk appartement naar de kelder, liefst door een koker zodat je bij hoge gebouwen makkelijk kabel kan bijleggen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In de Koning Leopold II laan te Gent zijn ze volop iedereen aan het overzetten naar fiber. Bij vrienden is dit onlangs gebeurd. Bij deze dan ook een paar foto's van hun install...


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Goed om de installatie eens te zien. Maar wat vooral interessant is, is hoe ze van de oude naar de nieuwe situatie gaan, dus hoe ze die fiberkabel van in de kelder naar elk appartement leggen.
Het enige dat te zien is, is een zeer onzorgvuldig gelegd kabeltje, dat achter het aansluitdoosje van Proximus verdwijnt.
Dit begint ook al meer te lijken op sommige Telenet installaties.
Hoe hebben ze die gelegd door dat doosje? Ik denk dat je bij veel appartementen het half gebouw moet ombouwen om wat kabeltjes van in de kelder tot in het appartement te leggen.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Leuk om eens wat meer te zien, bedankt om foto's te delen :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ik veronderstel dat je bij zo een glasvezel installatie gelijk welke B-box3 kunt aansluiten en het geen B-box3V+ hoeft te zijn?
Blijft de koperaansluiting gewoon naast de glasvezel bestaan en zou je bv. een gewoon analoog Telefoon toestel verder kunnen gebruiken.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

De bedoeling is dat koper verdwijnt uiteraard.
Anders moet proximus 2 technologieën in dienst houden.
Op de fiber switch wordt een bboxv3+ geplaatst door en daar heb je 2 analoge telefoonuitgangen
Screenshot_20171210-110751.png
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

krisken schreef:In de Koning Leopold II laan te Gent zijn ze volop iedereen aan het overzetten naar fiber. Bij vrienden is dit onlangs gebeurd. Bij deze dan ook een paar foto's van hun install...

Het toestel dat te zien is op foto 2 is dus hetgene wat bij mij in de 19" netwerkkast ligt (2 stuks) en van daar vertrekken er vermoedelijk UTP-kabel(s) naar elk appartement. Welke naam heeft dit toestel overigens?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Noemt men dat geen ONT Optical Network Termination, of is dat foto 1 ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ja, die term had ik zelf ook al gebruikt, maar dat lijkt me nogal een algemene naam ?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Hier noemt men dit zo:
Een nieuwe witte mantel (kastje) is geplaatst tussen de inname van de glasvezel en de B-box3
:lol: slechte vertaling ofzo ..

uit: https://www.astel.be/nl/Waar-en-wanneer ... ussel_4650
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ter verduidelijking : de oude koperkabel hebben ze eerst gaan traceren (boven er een signaal op zetten en met een tracer beneden zoeken welke kabel er uit komt), en deze hebben ze nadien als trekdraad gebruikt om de fiber naar boven te leggen. Dus achter de NTP zit niks meer, deze dient puur om het gat af te dichten. Ging naar 't schijnt zeer vlot op die manier. Heb helaas geen foto's van de install beneden. Zal voor volgende keer zijn :-)

Persoonlijk vind ik het bijzonder jammer dat al die Proximus "bakjes" er weer tussen moeten. Een fiber tot aan de ONT (of hoe t ook noemt, dat wit bakje dus) zodat ze op die manier de lijn kunnen uitmeten is prima. Maar geef de mensen op zn minst de keus om vanaf daar te vertrekken naar hun eigen apparatuur OF naar een BBOX? Bijvoorbeeld een Routerboard RB3011 of de goedkopere RB2011 hebben een aansluiting voor fiber. Moet dus toch niet zo moeilijk zijn?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jackho schreef:Ik veronderstel dat je bij zo een glasvezel installatie gelijk welke B-box3 kunt aansluiten en het geen B-box3V+ hoeft te zijn?
Blijft de koperaansluiting gewoon naast de glasvezel bestaan en zou je bv. een gewoon analoog Telefoon toestel verder kunnen gebruiken.
B-box3V+ wordt de standard modem, zelfs voor VDSL2: Proximus is volop bezig met "analoge telefoonlijnen" te vervangen door VoIP via de B-box3V+
("analoge telefoonlijn" tussen aanhalingstekens, want het is nu reeds VoIP tot de ROP en van daaruit PSTN).

Waarom zouden ze dan nog een koperaansluiting naast de glasvezel laten bestaan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wat is trouwens dat eerste vierkante doosje... ik zie onderaan een fiber vertrekken naar de ONT... maar wat zijn die twee dunnen draadjes die lopen naar de oude Belgacom aansluiting ?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Dat is de inkomende fiber, die door de oude koperkabel-buis is getrokken... NTP dient alleen nog als afdekking. (Zie uitleg van Krisken hier paar posts boven).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dat zal de fiber zijn die naar beneden loopt.
edit, oei er was mij juist iemand voor :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Dat is wat ik al zei, dat ziet er toch maar amateuristisch uit, en begint te trekken op sommige slechte installaties van Telenet. Mijnheer gaat behangen en denkt : wat zit hier nu? een stukje behang? Even wegknippen...
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind het ook maar "ne nest". En de klant kan weer opdraaien voor meer elektriciteitsverbruik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kenw00t schreef:
lacer schreef:Noemt men dat geen ONT Optical Network Termination, of is dat foto 1 ?
Ja, die term had ik zelf ook al gebruikt, maar dat lijkt me nogal een algemene naam ?
De gebruikte namen zijn:
  • - ONTP (termination point): hier komt de glasvezel binnen van straat (passief).
    - ONT (glasvezelmodem): toestel dat glasvezel signaal omzet naar ethernet (actief). Hierop zijn 4 aansluitingen, waar je dus 4 keer een B-box3V+ kan op aansluiten.
Didymus schreef:Glasvezel binnenbrengen in individuele appartementen is in ieder geval expliciet niet hun bedoeling.
(bestaande appartementen).
Gezien je per ONT 4 B-boxen kan aansluiten, heb je toch geen glasvezel nodig in ieder appartement? Het is toch voldoende om een UTP te hebben vanaf ieder appartement naar de technische ruimte, waar er dan per 4 klanten één ONT kan geinstalleerd worden?

Of, wat is het voordeel van een glasvezel per appartement?
krisken schreef:Persoonlijk vind ik het bijzonder jammer dat al die Proximus "bakjes" er weer tussen moeten. Een fiber tot aan de ONT (of hoe t ook noemt, dat wit bakje dus) zodat ze op die manier de lijn kunnen uitmeten is prima. Maar geef de mensen op zn minst de keus om vanaf daar te vertrekken naar hun eigen apparatuur OF naar een BBOX? Bijvoorbeeld een Routerboard RB3011 of de goedkopere RB2011 hebben een aansluiting voor fiber. Moet dus toch niet zo moeilijk zijn?
De klassieke discussie over al of niet verplichte provider hardware. En de support van de provider (vb pushen instellingen).
Op de uitgang van een OTP kan je niet zomaar "gelijk welke" router aansluiten.
Deze router moet in staat zijn om:
  • - verschillende VLAN's te beheren naar de WAN (VLAN10 voor internet, VLAN20 voor Voip en management, VLAN30 voor IPTV etc.).
    - de verschillende apparaten naar de correcte VLAN te routen (decoders naar VLAN30, netwerk clients naar VLAN10).
    - indien telefonie nodig: VoIP op VLAN20 (voor Proximus vaste lijn), VOIP op VLAN10 (voor 3rd party VoIP providers).
    - PPPoE sessie aan te maken op VLAN10
Dat is al een redelijk complex gebeuren, doe hierop maar support als een en ander niet werkt met de eigen router ...

PS. Zelf ben ik natuurlijk ook voorstander van vrije hardware keuze, maar ik begrijp de eventuele problemen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb er geen problemen mee dat de leverancier op zich bepaalde hardware installeert voor mensen met minder know-how. Maar als je glasvezel binnen brengt, en deze daarna termineert op UTP, dan klopt er toch iets niet...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Kan Proximus dan in de toekomst niet werken met een laat mij die nu even een OB-box noemen, zodat deze direct met een fiber kan verbonden worden aan ONTP waarbij de ONT functie in de OB-box geïntegreerd zit, dan is er weeral een bakje minder?
Van de Fritz!box ken ik niet veel af, maar bestaat er dan daar al geen versie met optical ingang?.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Natuurlijk: de fritzbox 5490.
Uiteraard zullen ze wel weer met een excuus afkomen om andere modems niet toe te laten of in het beste geval met een certificeringsproces zoals bij VDSL.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”