Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

FlashBlue schreef:Dat is de inkomende fiber, die door de oude koperkabel-buis is getrokken... NTP dient alleen nog als afdekking. (Zie uitleg van Krisken hier paar posts boven).
Bleef m'n vraag wat het vierkante doosje was... maar da's dan de ONTP (de grotere linkse is de ONT) zoals philippe_d aangaf.

Wel eens ganse verzameling aan toestellen :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

krisken schreef:Ik heb er geen problemen mee dat de leverancier op zich bepaalde hardware installeert voor mensen met minder know-how. Maar als je glasvezel binnen brengt, en deze daarna termineert op UTP, dan klopt er toch iets niet...
Termineren op UTP is toch ook geen nadeel? Zolang je "maar" 350 mbps krijgt, tot max 1 gbps, kan je toch perfect met UTP termineren?
Ik zou al blij zijn dat er nà de ONT vrije routerkeuze zou komen :-) .

Een FritzBox 7590 bijvoorbeeld, met extra WAN poort zou hiervoor de perfecte router zijn:
Deze doet PPPoE op VLAN10, VOiP op VLAN20, IPTV op VLAN30 (dynamic bridge) ...
r2504 schreef:Bleef m'n vraag wat het vierkante doosje was... maar da's dan de ONTP (de grotere linkse is de ONT) zoals philippe_d aangaf.
Inderdaad ...
En in appartementsgebouwen kan die ONT perfect in de gemeenschappelijke technische ruimte, met UTP naar 4 woningen. Scheelt nog een toestel in de technische ruimte van het appartement zelf!
Laatst gewijzigd door philippe_d 10 dec 2017, 22:27, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: verbeterd (dank Mat)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Nu is het nog maar 350Mbit. Is dat volgend jaar nog zo? Over 5 jaar? Over 10 jaar?

Ter vergelijking : ergens in 2010 had ik voor het eerst een VDSL verbinding. Snelheid : 20Mbit down, 2Mbit up. Snelheden die we nu prehistorisch zouden noemen, want nu kan je op diezelfde aansluiting 100Mbps down en 20Mbps up krijgen! En de vraag is ook maar of de CPU van die BBOX krachtig genoeg is om meer dan 350Mbit te routeren...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

philippe_d schreef: Termineren op UTP is toch ook geen nadeel? Zolang je "maar" 350 mbps krijgt, tot max 1 gbps, kan je toch perfect met UTP termineren?
De vraag is hoe lang dat nog zal duren. Zeker geen 10 jaar meer, wat de termijn is voor hun glasvezelproject.
En eenmaal we er zijn, hoe lang gaan we er dan op blijven plakken omdat "de interne bekabeling geen hogere snelheden aankan"?
philippe_d schreef:Ik zou al blij zijn dat er nà de ONT vrije modemkeuze zou komen :-) .
De ONT is toch de modem?
Dus ofwel bedoel je 'na de ONTP' ofwel 'vrije routerkeuze'?
philippe_d schreef: En in appartementsgebouwen kan die ONT perfect in de gemeenschappelijke technische ruimte, met UTP naar 4 woningen. Scheelt nog een toestel in de technische ruimte van het appartement zelf!
Zou het niet logischer zijn om ieder appartement direct zijn eigen vezeltje te geven? Of leren we niets uit het verleden en maken we dezelfde fouten door niet verder te kijken dan vandaag? Wat vandaag perfect werkt en zelfs ruimte op overschot heeft, is over 10 jaar op het randje en over 20 jaar hopeloos verouderd waardoor men dienst X of technologie Y niet kan aanbieden.
Kijk naar de manier waarop men de telefoniedraden verdeelde (lange lus, korte lus) en de rijgnetten op coax.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Puur theoretisch is de BBOX op dat moment geen modem, maar puur een router zelfs.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:De vraag is hoe lang dat nog zal duren. Zeker geen 10 jaar meer, wat de termijn is voor hun glasvezelproject.
Je gelooft toch echt niet dat Proximus binnen 10 jaar in gans België of zelfs Vlaanderen bij iedereen glasvezel heeft binnen liggen ?
MaT schreef:Of leren we niets uit het verleden en maken we dezelfde fouten door niet verder te kijken dan vandaag?
It's all about money... ook al is het uiteindelijk goedkoper alles van de eerste keer goed te doen... de kost komt dan ook meteen bij de eerste keer (en veel mensen laat dit gewoon koud).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik moet helaas proefondervindelijk vaststellen dat proximus ook met hun glasvezel project nog steeds in hetzelfde bedje ziek is als de afgelopen 20 jaar. Namelijk zero service. Tijdens de verkoopsfase al...

Een verhaaltje...

Als referentie: Telenet.
-Nieuwe aansluiting (niets aanwezig van niu of modem): Aangevraagd, binnen de week een geplande afspraak, technieker plaats niu, modem, done.
-Verhuis naar gebouw met oude apparatuur: Bellen, 2 dagen later technieker, modem vervangen, niu vervangen, done.

En dan. proximus glasvezel...

Zoals hier in het topic al aangehaald zit ik ook in een van de buurten waar men het aan het uitrollen is. Toen de eerste brieven in de bus werden gestoken sprak men over installatie bij klant rond augustus, dus netjes ingeschreven om zelf opgebeld te worden zodra installaties mogelijk waren.
Goed, dat kan al eens uitlopen, en dat gebeurde hier in straat ook... Niets meer gehoord tot oktober... Zelf maar eens gebeld, ging voor december zijn.

5 december dan maar wederom zelf gebeld, nadat de mannen van jacops hier de straat hadden opengesmeten een week eerder, en dan uiteindelijk een bestelling kunnen plaatsen, en men ging mij zelf contacteren voor een afspraak.
15 december, nog steeds niets... Dus weer zelf gebeld, "we gaan u terugbellen". Op 20 december dan eindelijk opgebeld, en eerst volgende mogelijke afspraak was 5 december, want tussen kerst en nieuw werken hun onderaannemers niet.

3 december, sms'je om de afspraak voor vandaag te bevestigen, tussen 8h en 17h.
Rond 15h (op een vrijdag.) voelde ik de bui al hangen toen er nog niemand geweest was. Dus maar eens contact opgenomen. "Ja dat kan hoor, de technieker zal wat vertraging hebben opgelopen, hij komt zeker nog, of hij laat iets weten als het niet meer lukt".

17h25, geen technieker, geen communicatie, zero.

Het zal dus nog een hele tijd telenet blijven hier denk ik zo.
Spijtig, want technisch was het een cva aanbod, maar als je het administratief en organisatorisch nog steeds niet kan waarmaken, dan helpt het niet natuurlijk.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Elke provider zal wel iets hebben hoor :)

Ik heb eigenlijk nauwelijks klachten bij Proximus behalve dan factuur goed in de gaten houden.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Natuurlijk, er kan altijd iets misgaan, zeker tijdens nieuwe projecten zoals dit. Een vertraging tijdens plaatsing van straatbekabeling enzo kan ik ze niet kwalijk nemen, en dat doe ik ook niet.

Maar als je zelfs tijdens de verkoopsfase je communicatieflow al niet op orde hebt, en dan communicatieloos afspraken laat verdwijnen, dan scheelt er meer dan "iets" he ;-)

Nu moet ik zeggen, als ik rondhoor bij de buren, die hebben ook allemaal zoiets van "we hebben na die ene brief nooit meer iets gehoord, dus voor ons hoeft het eigenlijk niet". Beetje tegenvaller qua marketing dan ook precies. Je moet er echt zelf achteraangaan hoe het er nu mee zit, op die manier gaat het niet echt aanslaan vrees ik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nog een beetje geduld: de CEO van Px heeft op Radio 2 beterschap beloofd vanaf 2de helft van 2018 :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ja, en die heeft ook nog "hoop" dat alle, of toch enkele problemen opgelost geraken. Sinterklaas is al terug naar huis dacht ik.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Hier hetzelfde verhaal als FlashBlue. Heb onmiddellijk een aanvraag ingediend, maar het wordt steeds op de lange baan geschoven. Daarnaast is de glasvezel nog steeds niet binnengebracht omdat Jacobs toestemming nodig had verhuurder om een gevelboring uit te voeren; iets wat ze nog steeds niet hebben gedaan.

Momenteel wordt er in mijn buurt gewoon niet meer verder gewerkt. Kabels hangen aan de gevels, maar worden niet binnengebracht in de huizen en appartementen. Aan de overkant van mijn straat, die maanden eerder aan bod kwam, was de hele klus op een maand geklaard.

Ik vrees dat ze gewoon te veel hooi op hun vork hebben genomen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Kabels hangen aan de gevels? Dan toch niet hoger dan een 30 cm hoop ik? Doorgelusd? Of hangt er één of andere node per gevel?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Zo dus, naast de coax:
Didymus schreef: Afbeelding

Bijkbaar zijn dit de aftakkingspunten: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/in- ... 90951.html
Een zwart verdeeldoosje per 1 à 2 huizen.
Laatst gewijzigd door Didymus 05 jan 2018, 20:28, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Didymus : waar woon jij ergens?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Weet je per toeval wat er in die contactdoos zit? Lijkt me nieuw op een "oud" gebouw.
Laatst gewijzigd door petrol242 05 jan 2018, 20:29, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

krisken schreef:Didymus : waar woon jij ergens?
Aan het Citadelpark.
petrol242 schreef:Weet je per toeval wat er in die contactdoos zit? Lijkt me nieuw op een "oud" gebouw.
Is een aftakkingspunt. Ondertussen loopt er een klein glasvezelkabeltje door de bewuste gevel naar binnen.

edit: In het artikel van DataNews staat een foto van de binnenkant: Afbeelding
Laatst gewijzigd door Didymus 05 jan 2018, 20:32, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vrienden van mij wonen eveneens in die buurt (Koning Leopold II laan , dit gebouw : https://www.google.be/maps/@51.037111,3 ... 6656?hl=nl) en daar is alles reeds in orde. Maar inderdaad, aan de overkant van de straat staan al maanden aanhangwagens met rollen om in de grond gestopt te worden...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ah Didymus,

Hier ligt er wel al een volledige multifiber naar binnen, inc een distributiepaneel, het is echt alleen de terminatie naar mijn appartement en plaatsing van de ont/bbox die ze moeten komen doen. Maar zelfs dat...

Bekabeling op straat is aan de overkant in juli/augustus aan begonnen, aan deze kant is er niet veel gebeurd... Eind november hebben ze hier dan de stoep over een goeie 100 meter opengesmeten, en daar voor elke technische ruimte naar binnen geboord en direct de fiber over hele lengte van gebouw in de grond gestoken ipv aan gevel gehangen.

//edit: Dan zit je niet zo heel ver weg, ik woon in een zijstraat van kortrijksesteenweg (andere kant tov citadelpark)

petrol: Kabels hangen aan de gevels net zoals kabeldistrubitie in de meeste steden. Heb je als eigenaar geen zeggenschap aan, valt onder een of ander decreet dat gebruik van gevels/muren grenzend aan openbaar domein sowieso ter beschikking stelt van nutsmaatschappijen.
Er hangen geen echte nodes maar wel hier en daar aftakpunten etc. Zal als ik eraan denk eens snapshotje met gsm maken voor je ;)

//edit: Didymus was me voor :P
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Hier nog niets gehoord,
Zal niet voor de eerste 10jaar zijn denk ik.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

krisken schreef:Maar inderdaad, aan de overkant van de straat staan al maanden aanhangwagens met rollen om in de grond gestopt te worden...
Ik woon dus aan de andere kant van het park, in een zijstraat van de N60. De overkant van de straat was in augustus al afgewerkt; hier zijn ze pas in oktober begonnen en dus al maanden aan het aanmodderen.
FlashBlue schreef:Hier ligt er wel al een volledige multifiber naar binnen, inc een distributiepaneel, het is echt alleen de terminatie naar mijn appartement en plaatsing van de ont/bbox die ze moeten komen doen. Maar zelfs dat...
Da's naar het schijnt werk voor een andere onderaannemer (Janssen) en die heb ik al maanden niet meer gezien.
FlashBlue schreef://edit: Dan zit je niet zo heel ver weg, ik woon in een zijstraat van kortrijksesteenweg (andere kant tov citadelpark)
Blijkbaar. :)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Oh Dear, er wonen hier te veel userbasers in de buurt ;-)
Maar ik ga niet verhuizen, ben veel te gehecht aan Sushipoint voor mijn sushi-shots :P

En idd, toen ik begin december belde voor die afspraak hadden ze het ook al over Janssen ipv Jacops voor de binnen installaties.
Laten we hopen dat ze ooit terug boven water komen... :P
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

FlashBlue schreef:[...]
petrol: Kabels hangen aan de gevels net zoals kabeldistrubitie in de meeste steden. Heb je als eigenaar geen zeggenschap aan, valt onder een of ander decreet dat gebruik van gevels/muren grenzend aan openbaar domein sowieso ter beschikking stelt van nutsmaatschappijen.
Er hangen geen echte nodes maar wel hier en daar aftakpunten etc. Zal als ik eraan denk eens snapshotje met gsm maken voor je ;)
@FlashBlue : Ik had gehoopt dat ze niet terug de hoogte in zouden gaan. Maar wat uit het zicht is, is misschien beter. Ik had meer gehoopt op ondergrondse aansluitingen. Geveldecreet is idd regelgeving. Ik ben benieuwd hoe ze de eigenlijke distributie in de perimeter gaan uitvoeren.

Ik kijk trouwens ook uit hoe toekomstige OLO's mee gaan in het verhaal. Edpnet heeft ondertussen al een akkoord met PX. De uitrol zit er dus heel sporadisch aan te komen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik vraag me vooral af hoe ze keuze maken om hier en daar toch ondergronds te gaan, want de reden voor gevelmontage is heel simpel: Snelheid en kostprijs. Het is letterlijk minstens 5x zo snel en een fractie van de kostprijs, om gevelmontage te doen ipv ondergronds te gaan.

Zoals ik aanhaalde, de overkant van straat hier hangt alles tegen de gevels, aan deze kant hebben ze hem over een lengte van honderd meter in de grond gestoken....
Was dat puur omdat het dan makkelijker was om door te steken naar de technische ruimtes, of hadden ze andere motivaties, geen idee...

"Op den buiten" denk ik persoonlijk dat er nog heel lang gewacht gaat mogen worden op fiber voor bestaande woningen. Nieuwbouw misschien, maar bestaande bebouwing is het kostenplaatje te hoog denk ik. Zeker vergeleken met dichtbebouwde steden en dorpskernen. Then again, wie ben ik vergeleken met de ondoorgrondelijke manieren van werken bij proximus he.... :P
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Mag fiber trouwens in bestaande wachtbuizen? Ik heb bijvoorbeeld drie wachtbuizen steken. Eentje voor coac, eentje voor de koper en eentje voor elektriciteit. Ik heb verdomme een extra boring moeten laten uitvoeren door de voorgevel voor aardgas. Laatste is uiteraard begrijpelijk, maar is er een regelgeving over de doorvoering van fiber door de gevel?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Op je eigenlijke vraag kan ik niet antwoorden.

Maar: Vermits men geen en/en situaties toepast, en de fiber in de plaats komt van de koper in dezelfde buizen, lijkt er me (in jouw geval) geen probleem te stellen?
Althans, zo is het mij toch meermaals wijsgemaakt, dat men waar mogelijk het path van de inkomende telefoniebekabeling volgt voor de fiber te plaatsen. Maarja, er is zoveel onduidelijkheid in het algemeen.... Wie zal het zeggen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

FlashBlue schreef:"Op den buiten" denk ik persoonlijk dat er nog heel lang gewacht gaat mogen worden op fiber voor bestaande woningen. Nieuwbouw misschien, maar bestaande bebouwing is het kostenplaatje te hoog denk ik.
Wel, mijn nieuwbouwappartement staat in de Vlaamse Ardennen. Voor mij voelt het aan alsof ik een soort van Lotto heb gewonnen, zonder te weten dat ik een lotje had. Bij het kopen op plan in 2016 heb ik op de site van Proximus gewoon eens een snelheidstest gedaan op basis van het adres, en dat zat snor met 100/10 (genoeg voor mij).

Nu is het dit als ik die test doe op het adres (bij Maxi):
Geadverteerde snelheid
tot 220 Mbps download - tot 25 Mbps upload
Maximumsnelheid
202,7 Mbps download - 23 Mbps upload
Maar inderdaad, als je op de glasvezelpagina van Proximus de kaart van Google Maps fullscreen zet, zie je dat op den buiten de meeste rode vakjes percelen zijn voor nieuwbouw (woonuitbreidingsgebied of inbreiding). Om die kaart te zien moet je op die pagina wel "Bestaande woning" kiezen. :roll:

Ondertussen heb ik de projectontwikkelaar hierover ook aangesproken. Blijkbaar heeft Proximus ze te laat ingelicht dat ze van plan waren om glasvezel aan te leggen en waren de werken reeds te ver gevorderd. Mijn interpretatie daarvan is dat de UTP-kabels tussen de appartementen en de technische ruimte al waren getrokken, waardoor Proximus dus enkel glasvezel in gedeelde technische ruimte heeft voorzien. Enig lichtpuntje: die UTP-kabel kan als trekdraad gebruikt worden om alsnog glasvezel tot in het appartement te krijgen. Enfin, het is nog altijd beter dan niks, want op deze plek had ik (zelfs als Userbaser) het totaal niet verwacht. Mocht ik in 2016 hier een topic hebben geopend met de vraag wanneer er op dit adres glasvezel zou komen, dan zouden de meeste hier er eens goed mee gelachen hebben.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waar kan je die kaart vinden?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SyncBE
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jan 2018, 09:20
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Wij wachten geduldig in Wetteren, is hier trouwens een nieuwbouw appartement waar ik woon.
Maar heb niet veel verstand van die dingen, enige dat ik zie waar de kabels lopen is een afgesloten rode doos met allemaal kabels die erin gaan ( oranje dikke kabel ). Ik denk dat dit Proximus is, normaal liep die in een kotje. Maar voor dat kotje was een omheining van de boven buur die dat had gekocht. Dat was een hele soep voor Proximus te komen laten installeren, die was dan nog niet thuis en enkel Proximus zat in dat kot, Telenet hebben ze dan boven aangesloten. Als ik goed op de map keek, zou er in Wetteren 1 enkel gebouw glasvezel liggen als ik mij niet vergis ( staat in het rood die nieuwbouw ) Voor de tijd dat ik hier nog woon zal het hier niet snel liggen, voornemens zijn wel voor nieuwe woonst dat er glasvezel al ligt :-D Ik kom niet in Gent wonen, ben niet echt een stadsmens.


Dit is de kaart > https://www.proximus.be/nl/id_cr_optica ... oning.html
Laatst gewijzigd door SyncBE 05 jan 2018, 22:00, in totaal 1 gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Hier, halverwege de pagina: https://www.proximus.be/en/id_cr_optica ... -home.html

Vergenoeg inzoomen natuurlijk.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Helaas, in Wetteren nog niks deftigs :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
PieterVO
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jun 2017, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 53 keer

Momenteel huur ik een appartement in Gent - Sint-Amandsberg, meer bepaalt in de Klinkkouterstraat.
Op de Proximus site staat er, dat er in dat gebied "Glasvezelwerken gepland"-zijn. Wanneer ik mijn adres invul (of van iemand in dezelfde straat), krijg ik echter dat het niet mogelijk is om glasvezel te krijgen, komt die mogelijkheid er later wel nog, sinds de werken gepland zijn?

Een ander technisch vraagje, momenteel is er geen telefoon/koper aansluiting, waardoor ik dus genoodzaakt was om telenet te nemen. Gaat dit een probleem vormen om glasvezel te krijgen? De aansluiting van telenet komt momenteel wel per appartement binnen.
Indien dit een probleem gaat zijn, wat zijn de mogelijke oplossingen? Kan de glasvezel gewoon door de gevel binnenkomen (op de hoogste verdieping)?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

PieterVO schreef:momenteel is er geen telefoon/koper aansluiting, waardoor ik dus genoodzaakt was om telenet te nemen.
Op elk adres in België kan je een Proximus-aansluiting aanvragen. In 1997 bestond Telenet niet en was de vorige bewoner genoodzaakt om Proximus' voorganger Belgacom te nemen. Vandaag heb je dus vrije keuze. In oude gebouwen van voor 1997 ligt er sowieso een telefoonaansluiting.
PieterVO schreef:De aansluiting van telenet komt momenteel wel per appartement binnen.
Nieuwbouw? Het lijkt me zeer vreemd dat er vanaf de straat per appartement kabels binnenkomen door de straatgevel. Normaalgezien komt dit gemeenschappelijk binnen in een technische ruimte en vertrekken vanaf daar coax- en utp-kabels naar elk appartement.
Gaat dit een probleem vormen om glasvezel te krijgen?
Tijdens de werken krijgt ieder adres de mogelijkheid om glasvezel te laten installeren. Eventuele problemen zullen opgelost worden op voorwaarde dat de eigenaar of beheerder van het appartementsgebouw meewerkt.

Het kan natuurlijk geen kwaad om de huidige onduidelijkheid over de koperaansluiting uit te klaren, het is zelfs aan te bevelen om nu reeds Proximus-klant te worden.
Want als je vandaag Proximus-klant bent via koper, zal je als allereerste op glasvezel overgeschakeld worden. Je krijgt dan een persoonlijke brief met alle informatie.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

yaris schreef:
proximusboyke schreef:dus is het mogelijk dat telenet op een dag niet meer overal de snelste zullen zijn, zoals nu het geval is.
Proximus zal telenet nooit kunnen bijbenen. De fiber van proximus is voor de happy few en de bedrijven. Ze willen nu miljarden gaan investeren die ze gewoon niet hebben ... tenzij de regering hun jaarlijks divident van 500 miljoen euro laat vallen.
Ze spreken ook over een termijn van 10 jaar .... waar staat telenet dan ... binnen 2 jaar is 1Gbps al mogelijk bij telenet.
Proximus staat nog heel sterk in de bedrijven maar dit blijft niet duren. Ik heb is prijsgevraagd aan telenet voor 200Gbps fiber up en down .... wij betalen nog meer voor onze huidige 30Mbps aan proximus die we nu hebben.
Ik zou ook wat voorzichtiger zijn met zulke uitspraken. PX staat momenteel al dichter met zijn fiber bij de klant dan TN. Zoals in een ander topic al gezegd, een ROP staat dichter bij de klant dan een node. The last mile zal nog niet direct de grote inzet zijn, maar als het zover komt denk ik dat PX in beter papieren zit dan TN.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:een ROP staat dichter bij de klant dan een node.
Bron ? Weet jij waar de TN nodes staan ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

At December 31, 2016, an average of 480 homes was connected to each optical node, down from approximately 1,400 homes at the start of the
node splitting project in 2010.
bron: Telenet Jaarverslag 2016

In een ROP is het aantal aangesloten VDSL2-klanten beperkt tot maximaal 192:
bron: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 40#p519669
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

FlashBlue schreef:Op je eigenlijke vraag kan ik niet antwoorden.

Maar: Vermits men geen en/en situaties toepast, en de fiber in de plaats komt van de koper in dezelfde buizen, lijkt er me (in jouw geval) geen probleem te stellen?
Althans, zo is het mij toch meermaals wijsgemaakt, dat men waar mogelijk het path van de inkomende telefoniebekabeling volgt voor de fiber te plaatsen. Maarja, er is zoveel onduidelijkheid in het algemeen.... Wie zal het zeggen...
Bij mijn nieuwbouwwoning (Gent/St amandsberg omgeving hoge weg) zitten de telefoonkabel en de glasvezelkabel samen in 1 inkombuis. De glasvezelkabel is oranje.
Hij is echter niet aangesloten. De wijkcentrale is daar nog niet op voorzien dixit de technieker midden juli vorig jaar.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

192 versus 480... laat ons zeggen dat Proximus dus iets dichterbij zit maar het blijven kleine verschillen.

Het probleem zit trouwens daar niet... wel in de individuele aansluitingen waarvoor alles open moet.

Het zal dus afhangen wie daar het meeste geld wil investeren.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Het probleem zit trouwens daar niet... wel in de individuele aansluitingen waarvoor alles open moet.
Klopt ook niet, Proximus steekt al jaren ducts en smarttubes in de grond. In meer en meer gevallen zal fiber uitrollen qua graafwerken beperkt zijn tot een mangat graven bij elke nieuwe aansluiting zoals vandaag bij VDSL2.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

@FlashBlue Dan zijn we praktisch buren denk ik, woon momenteel nog in de smidsestraat. :-)

Ik heb een hele tijd geleden voor fiber aangevraagd voor ons huis in de Baliestraat.
Ze konden me bij de aanvraag alle info geven, behalve een afspraak, weken later werd ik dan gebeld om een afspraak vast te leggen.
Normaal eind jan. komen ze de aansluiting doen.

Afwachten tot dan om te zien of ze van hun woord zijn.

In de smidestraat hebben ze de fiber wel al binnengebracht in onze appartementsblok, tot in de technische ruimte, maar verder is er daar nog niets mee gebeurd denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”