Telenet stapt over op 4K Ultra HD decoder

Nieuws omtrent telecommunicatie
webside007
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 jan 2011, 15:00
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

@R2504: ik ben zo'n klant: ik kan max 12 (!) Mbit down krijgen bij Px en woon in Buizingen... .
Is totaal niet op het plateland of zo.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

En ik ben niet zo'n klant, ik heb 100/20 en ik woon in Groot Gent. Ook totaal niet op het platteland.

Wat zijn we met anekdotes in dit verhaal?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Stop toch eens met die belachelijke discussie...
Geen van beiden zijn heilig, perfect of ideaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het gaat er over dat raf1 gewoon hypothetische verhaaltjes komt vertellen over dat het misschien in de toekomst niet mogelijk zou kunnen zijn als iedere tegelijk kijkt naar Netflix 4K (pure speculatie dus) bij Telenet... maar als we dan de keiharde realiteit schrijven dat dit vandaag de dag gewoon niet mogelijk is voor een aantal Proximus klanten dan is het plots belachelijk of een anekdote :bang:
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

De reden waarom die (negatieve) focus over capaciteit zo op Telenet ligt, kan mogelijks komen omdat ze zichzelf zodanig positief (en superieur) qua snelheid proberen positioneren op de markt, maar dat die snelheid praktisch gezien nooit haalbaar kan zijn (voor iedereen tegelijk), dus spelen ze veel harder de kaart van overboeking, wat niet wordt geapprecieerd door iedereen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Subjectieve emotionele blablah :!:

Trouwens ik zie niet in wat het verband is met hier pure leugens te komen vertellen.

Kunnen we dus terug overstappen op feiten en objectieve berichten... aan deze nonsens heeft niemand iets.

Ik denk trouwens niet dat jij de exacte overboekingsfactor kent van zowel TN als Proximus (of welke provider dan ook).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in gewone TV kanalen in 4K, dan in dat streaming gedoe.
In dat geval speelt bandbreedte veel minder een rol, want die wordt gedeeld over de node.
Zouden ze niet hetzelfde doen als bij de lancering van HD?
Toen kwamen er een handjevol HD zenders uit, en pas later werden steeds meer zenders beschikbaar in HD.
Waarom niet beginnen met een handjevol 4K zenders (sport, film, documentaires, etc.)?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Kunnen we dus terug overstappen op feiten en objectieve berichten...
Welke feiten ga jij kunnen vertellen over een product dat nog niet gelanceerd is? Of heb jij een bron binnen de R&D van Telenet?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Toen kwamen er een handjevol HD zenders uit, en pas later werden steeds meer zenders beschikbaar in HD.
Waarom niet beginnen met een handjevol 4K zenders (sport, film, documentaires, etc.)?
Wat is trouwens het nut van 4K als geen enkele provider in België een deftig 1080p beeld heeft ?

Er is trouwens vandaag ook geen enkele zender die 4K heeft in onze regio vermoed ik... dus je gaat zelfs niet aan dat handjevol komen.
raf1 schreef:Welke feiten ga jij kunnen vertellen over een product dat nog niet gelanceerd is?
Niets... daarom zwijg ik er ook over in plaats van m'n fantasie los te laten. Ik heb geen probleem met je verhaal over de capaciteit van een node (waar inderdaad een beperking op zit), maar wel met het feit dat je hier conclusies uit trekt naar de toekomst toe zonder ook maar enig idee te hebben hoeveel mensen Netflix hebben op een node, hoeveel daarvan 4K kijken, hoeveel simultaan, wat de overboekingsfactor is, wat de toekomstige allocaties zijn voor Docsis, hoe nodes gaan evolueren, ... maw. gewoon veel te veel onbekende factoren.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Ik vraag mij af of deze decoder nog steeds gebruik maakt van DVB-C of dit volledige IPTV gaat zijn zoals bij Proximus.
Mij lijkt het dat men dit gaat doen via IPTV gezien het feit dat men spreekt over CloudPVR, dit lijkt mij technisch niet mogelijk met dvb-c.

Het nut van 4K is zeker aanwezig, het is niet omdat er nog geen providers zijn dat deze niet gaan komen.
Meestal wachten deze op een bestaand platform maar als dit er niet is zal het er ook nooit komen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef: Wat is trouwens het nut van 4K als geen enkele provider in België een deftig 1080p beeld heeft ?

Er is trouwens vandaag ook geen enkele zender die 4K heeft in onze regio vermoed ik... dus je gaat zelfs niet aan dat handjevol komen.
Waarom wil telenet dan een 4K decoder uitbrengen?
Dat is een dooddoenertje om de discussie te smoren natuurlijk.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

MaT schreef:
r2504 schreef: Wat is trouwens het nut van 4K als geen enkele provider in België een deftig 1080p beeld heeft ?

Er is trouwens vandaag ook geen enkele zender die 4K heeft in onze regio vermoed ik... dus je gaat zelfs niet aan dat handjevol komen.
Waarom wil telenet dan een 4K decoder uitbrengen?
Dat is een dooddoenertje om de discussie te smoren natuurlijk.
Omdat de markt/providers er naar vragen. :P
Maar je kan iets niet op de markt brengen als er geen voorziening voor is. :bang:

Trouwens 4K gaat niet zoveel meer bandbreedte in beslag nemen dan huidige 720p of 1080i uitzendingen. Men maakt ook gebruik van een nieuwe codec die veel efficiënter is dan die bij HD gebruikt werd.

Dit is van een artikel ivm dvb-c/s uhd (4k) standaard.
In plaats van de h.264-codec is gekozen voor de hevc-codec. Deze codec is gemiddeld tweemaal efficiënter en wordt onder andere door Netflix gebruikt voor zijn 4k-content.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PleXuS schreef:Mij lijkt het dat men dit gaat doen via IPTV gezien het feit dat men spreekt over CloudPVR, dit lijkt mij technisch niet mogelijk met dvb-c.
Hun huidige VOD loopt nochtans ook gewoon over DVB-C... dus het is technisch alvast mogelijk. Op termijn is het vermoedelijk wel niet wenselijk omdat IPTV vermoedelijk efficienter is dan een DVB-C VOD stream (al is dat niet echt een stream), maar men kan ook een hybride decoder lanceren natuurlijk.
MaT schreef:Waarom wil telenet dan een 4K decoder uitbrengen? Dat is een dooddoenertje om de discussie te smoren natuurlijk.
Ik heb toch nergens geschreven dat men er het nut niet van in ziet... het is gewoon een evolutie die net zoals HDTV stap voor stap z'n intrede zal doen en een decoder is natuurlijk essentieel voor de zenders om met een 4K aanbod te beginnen. Feit is dat we niet moeten panikeren over de beschikbare bandbreedte... net omdat de evolutie traag zal zijn (ik vermoed trager dan HDTV).
PleXuS schreef:Trouwens 4K gaat niet zoveel meer bandbreedte in beslag nemen dan huidige 720p of 1080i uitzendingen. Men maakt ook gebruik van een nieuwe codec die veel efficiënter is dan die bij HD gebruikt werd.
Je hebt 1080p en 1080p, en net zo zeer heb je 4K en 4K... alles hangt af van de compressie.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

PleXuS schreef:Trouwens 4K gaat niet zoveel meer bandbreedte in beslag nemen dan huidige 720p of 1080i uitzendingen. Men maakt ook gebruik van een nieuwe codec die veel efficiënter is dan die bij HD gebruikt werd.

Dit is van een artikel ivm dvb-c/s uhd (4k) standaard.
In plaats van de h.264-codec is gekozen voor de hevc-codec. Deze codec is gemiddeld tweemaal efficiënter en wordt onder andere door Netflix gebruikt voor zijn 4k-content.
Volgens telenet zelf 5Mbps voor FHD (+HDR) en 20Mbps voor UHD.
Kijken we naar netflix zien we ook 5Mbps voor FHD en 25Mbps voor UHD.

'Niet zoveel meer' is wel 4 tot 5x zoveel.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

MaT schreef:
PleXuS schreef:Trouwens 4K gaat niet zoveel meer bandbreedte in beslag nemen dan huidige 720p of 1080i uitzendingen. Men maakt ook gebruik van een nieuwe codec die veel efficiënter is dan die bij HD gebruikt werd.

Dit is van een artikel ivm dvb-c/s uhd (4k) standaard.
In plaats van de h.264-codec is gekozen voor de hevc-codec. Deze codec is gemiddeld tweemaal efficiënter en wordt onder andere door Netflix gebruikt voor zijn 4k-content.
Volgens telenet zelf 5Mbps voor FHD (+HDR) en 20Mbps voor UHD.
Kijken we naar netflix zien we ook 5Mbps voor FHD en 25Mbps voor UHD.

'Niet zoveel meer' is wel 4 tot 5x zoveel.
5Mbps voor FHD lijkt mij zeer laag. Van waar haal jij die cijfers?
Niet HD content was al 5 - 6Mbps en Full HD zat tussen de 12 - 16Mbps VBR op Satelliet wat ook gebruik maakt van DVB.

Een BBC HD was zelfs hoger die zaten met fullHD op 18Mbps, maar die gebruikte een ander formaat en kwaliteit.

UHD zou idd op zijn minstens 20Mbps gaan gebruik met de nieuwe codec
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Van uitspraken van telenet zelf:
Telenet experimenteert daarom met full HD (1080 pixels) in combinatie met HDR (High Dynamic Range) en 'wide color gamut'. Op beelden in het labo merkten we amper verschil met 4K. En die beelden doorsturen slorpt maar 5 megabit per seconde op. Welke resolutie het uiteindelijk wordt, is nog niet beslist.
http://www.tijd.be/ondernemen/technolog ... ox/9832531

En voor netflix hier: https://help.netflix.com/nl/node/306
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

MaT schreef:Van uitspraken van telenet zelf:
Telenet experimenteert daarom met full HD (1080 pixels) in combinatie met HDR (High Dynamic Range) en 'wide color gamut'. Op beelden in het labo merkten we amper verschil met 4K. En die beelden doorsturen slorpt maar 5 megabit per seconde op. Welke resolutie het uiteindelijk wordt, is nog niet beslist.
http://www.tijd.be/ondernemen/technolog ... ox/9832531

En voor netflix hier: https://help.netflix.com/nl/node/306
Lol 5Mbit per seconde voor FullHD en HDR, dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk is men de 1 voor de 5 vergeten te zetten :P
Nuja ik denk ook niet dat Telenet dat allemaal gaat prijsgeven dus het blijft giswerk.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
boulder schreef:Toen kwamen er een handjevol HD zenders uit, en pas later werden steeds meer zenders beschikbaar in HD.
Waarom niet beginnen met een handjevol 4K zenders (sport, film, documentaires, etc.)?
Wat is trouwens het nut van 4K als geen enkele provider in België een deftig 1080p beeld heeft ?
Zijn er al dan? Elke zender dat ik tegenkom die in "HD" uitzend is ofwel 720p of in het beste geval 1080i. 1080p ben ik nog niet tegengekomen.
Maar ik moet eerlijk zijn, ik zoek er ook niet naar en kijk enkel naar TV als het al opstaat hier door andere mensen :P.

Trouwens die algehele cijfers van 5Mbit voor FHD lijkt inderdaad traag, maar is voor streaming pure noodzaak. Omdat meer dan voldoende mensen in achtergestlede landen als de USA al moeite hebben met 5Mbit :P. En meer beroofd worden dan we hier voor genoegen nemen.
h265 (die HEVC) is wel tof, maar niet opeens de reddende engel.
Je kan wel aan 10bit h265 (zelfs h264 10bit helpt al veel) veel winnen qua compressie en detail tov h264 8bit, maar 20Mbit blijft voor UHD toch wat weinig IMO.
Je kan bijna evengoed zo'n YIFY release dan gaan downloaden. Die deden ook gewoon maar een random scene release en re-encoden met "fastest" in een lage bitrate.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

r2504 schreef:Wat is trouwens het nut van 4K als geen enkele provider in België een deftig 1080p beeld heeft ?
Er is trouwens vandaag ook geen enkele zender die 4K heeft in onze regio vermoed ik... dus je gaat zelfs niet aan dat handjevol komen.
Maar Telenet verzorgt toch zelf de Play More filmzenders?
En daar moet toch voldoende 4K materiaal beschikbaar zijn?
Op satelliet zijn er ook al een paar UHD zenders, of die veel voorstellen is mij niet duidelijk, maar ik denk dat het toch begint te komen.
Het zou mij ook verwonderen dat ze een 4K decoder lanceren als ze er echt geen content voor hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

http://demo-uhd3d.com/categorie.php?tag=satellite
al HDR op sat al :-D
Symbol rate: 30000
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Op netflix is voor 1080p idd een 5Mbit in gebruik, voor 4K een 15Mbit (zelf getest op mijn TV).
Met HDR zou dat iets meer moeten zijn, ik zal de 4K HDR (edit: eigenlijk Dolby Vision ipv HDR) vanavond eens testen.

Volgens de netflix product officer vraagt HDR een 20% meer: http://www.telegraph.co.uk/technology/n ... an-4K.html


More nits require more bandwidth, but Hunt said that delivering an HDR picture only requires about 20 per cent more bits than the equivalent resolution. So 4K is normally delivered in about 15Mbps, while 4K HDR requires 18Mbps; 2K is delivered in 5-6Mbps, while 2K HDR requires 8Mbps.

(de HDR loze waardes komen idd overeen met wat ik zie)
Laatst gewijzigd door ddd 10 mei 2017, 10:48, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

GuntherDW schreef:Je kan bijna evengoed zo'n YIFY release dan gaan downloaden. Die deden ook gewoon maar een random scene release en re-encoden met "fastest" in een lage bitrate.
Goh, YIFI is nog een pak erger.

Ik heb net gerekend dat een film van exact twee uur en exact 8GiB een gemiddelde bitrate van 9,1Mbps heeft. Zulke releases (grootte en duur) zijn vrij courant.

YIFI daarentegen zal zo'n release transcoden naar misschien 1,5GiB of nog niet eens? Dat scheelt direct veel: de gemiddelde bitrate is dan nog 1,7Mbps. Dus de 5Mbps van Netflix is zo belachelijk nog niet, zou ik denken, alhoewel ik liever 10Mbps zou zien natuurlijk.

Het verschil in effectieve compressie tussen HEVC en AVC was toch een factor 1:2? In aantal pixels scheelt UHD tov FHD een factor 4:1, dus zal een UHD-stream van 'dezelfde' kwaliteit' in HEVC toch dubbel zo veel bits per seconde moeten hebben als een FHD-stream in AVC.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Maar Telenet verzorgt toch zelf de Play More filmzenders?
En daar moet toch voldoende 4K materiaal beschikbaar zijn?
Ze moeten die rechten ook kopen voor de films... en ik vermoed dat de rechten duurder zijn voor 4K materiaal (net zoals bij Dolby Surround).
James. schreef:Het verschil in effectieve compressie tussen HEVC en AVC was toch een factor 1:2? In aantal pixels scheelt UHD tov FHD een factor 4:1, dus zal een UHD-stream van 'dezelfde' kwaliteit' in HEVC toch dubbel zo veel bits per seconde moeten hebben als een FHD-stream in AVC.
Ik denk dat deze logica niet zomaar opgaat... dat het iets complexer is.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer


http://www.bbc.co.uk/rd/blog/2016/01/h- ... s-verified
The overall average bit rate saving achieved by HEVC compared to AVC for the same subjective quality was found to be 59% as supposed to the 44% gain shown with objective quality metrics. It was also noted that the bit rate savings for larger picture sizes were higher than smaller picture sizes, which is a very encouraging sign for future UHD deployments.

[...]

For example, a student’s t-test was used to show that in 92.5% of the test cases, HEVC achieved a comparable or better subjective quality at half the bit rate of AVC.
Het is alvast veelbelovend. Alleen jammer dat HEVC nog niet zo goed wordt ondersteund voor hardwarematige decodering in SoCs en andere chips, plus dat softwarematige decodering (relatief, dus voor dezelfde bitrate) een pak zwaarder is dan AVC.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

De nvidia 10## (en de 7### reeks van intel) kaarten hebben HEVC (ja, ook 10bit) decoders aan boord.
Bij de 1080 was het nog de eerste generatie met "assisted" decoding. Bij de 1050 is het volledig hardware decoding.

Het is dan ook vrij nieuw, bij h264 heeft het ook eeuwen geduurd voor er deftige hardwarematige opties waren.

EDIT: Ah, net gezien dat de 1080Ti (en Titan Xp ...) ook de nieuwere versie heeft en het volledig in hardware kan doen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
boulder schreef:Maar Telenet verzorgt toch zelf de Play More filmzenders?
En daar moet toch voldoende 4K materiaal beschikbaar zijn?
Ze moeten die rechten ook kopen voor de films... en ik vermoed dat de rechten duurder zijn voor 4K materiaal (net zoals bij Dolby Surround).
Er staat zeker genoeg 4k-materiaal op Netflix en al redelijk wat Vlamingen hebben een 4k-scherm. Volgens de recentste Digimeter-studie van Universiteit Gent heeft 13,8% van de Vlamingen een 4k-scherm en 14,5% van de Vlamingen Netflix.

Blijkbaar is die markt voor Telenet nog niet interessant genoeg, maar als er elk kwartaal 21 000 tv-klanten gaan weglopen zal dat wel snel veranderen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:maar als er elk kwartaal 21 000 tv-klanten gaan weglopen zal dat wel snel veranderen.
Hoeveel TV klanten heeft TN... zo'n 1.5 miljoen (of zelfs meer)... da's dus 0.014% :roll:

En ik denk niet dat die weglopen vanwege geen 4K... want dat heeft geen enkele provider (behalve Netflix).
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Hoeveel TV klanten heeft TN... zo'n 1.5 miljoen (of zelfs meer)... da's dus 0.014% :roll:
Nee, het is 1,4%. :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

My mistake :oops: In ieder geval een 4K aanbod zou daar weinig aan veranderen volgens mij.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Hoeveel TV klanten heeft TN...
De hamvraag is hoeveel 4k-schermen worden er maandelijks verkocht waarop Netflix voorgeïnstalleerd is.
Elke euro kan je maar één keer uitgeven en dan wordt tegenwoordig al snel gezegd: We gaan besparen op Telenet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goh, ik ken vandaag nog mensen met een HDTV maar geen digitale TV... het feit dat er 4K schermen verkocht worden wil daarom niet noodzakelijk zeggen dat men vragende partij is voor een 4K aanbod (zeker niet indien providers daar initieel weer extra geld voor gaan vragen... wat Netflix op zich ook doet al kan je daar delen natuurlijk). Veel mensen hebben trouwens de afgelopen jaren een HDTV gekocht... die gaan ze niet wegdoen vanwege 4K.

Wat is trouwens het percentage dat 4K kijkt bij Netflix ? En dan bedoel ik niet mensen die een Premium abbo hebben om te delen onder vrienden (maar geen 4K kijken).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

r2504 schreef:
boulder schreef:Maar Telenet verzorgt toch zelf de Play More filmzenders?
En daar moet toch voldoende 4K materiaal beschikbaar zijn?
Ze moeten die rechten ook kopen voor de films... en ik vermoed dat de rechten duurder zijn voor 4K materiaal (net zoals bij Dolby Surround).
Ja, dat vermoed ik ook, maar dat betekent toch niet dat ze geen premium 4K pakket zouden kunnen aanbieden?
HD Start was indertijd ook erg duur.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

ddd schreef: More nits require more bandwidth, but Hunt said that delivering an HDR picture only requires about 20 per cent more bits than the equivalent resolution. So 4K is normally delivered in about 15Mbps, while 4K HDR requires 18Mbps; 2K is delivered in 5-6Mbps, while 2K HDR requires 8Mbps.
)
Op mijn TV geeft 4K Dolby Vision ook maar 15.2Mbps aan.
Persoonlijk vind ik wel dat ze beter wat aan de compressie werken (minder dus :-) ), dan de 4K en HDR/Dolby Vision. Maar dat zal qua marketing minder scoren he..
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

GuntherDW schreef:De nvidia 10## (en de 7### reeks van intel) kaarten hebben HEVC (ja, ook 10bit) decoders aan boord.
Bij de 1080 was het nog de eerste generatie met "assisted" decoding. Bij de 1050 is het volledig hardware decoding.

Het is dan ook vrij nieuw, bij h264 heeft het ook eeuwen geduurd voor er deftige hardwarematige opties waren.

EDIT: Ah, net gezien dat de 1080Ti (en Titan Xp ...) ook de nieuwere versie heeft en het volledig in hardware kan doen.
Bedankt voor deze info, ik heb onlangs een 1080 Ti aangeschaft :)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Zal het verbruik van data,met deze 4K decorder gewoon op de verbruiksmeter komen van Telenet? of is men zowiezo al verplicht om een ongelimiteerde formule af te nemen bij Telenet dan? Deze vraag omdat ik denk dat er veel meer data zal verbruikt worden,om in deze kwaliteit te kijken.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat is inderdaad een heel terechte vraag. Als je elke dag 2 uur aan ultraHD streamt, ben je al gauw tussen de 600 en 700 GB aan volume kwijt. Uiteraard is het een groffe berekening uit het hoofd met 25 MBit/s in gedachte en hou ik hier geen rekening met dal- of piekuren. Voor telenet klanten kan dat dus al gauw problemen geven.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Netflix raadt aan om min 25Mbit te hebben. De 4K stream zelf (incl Dolby Vision) is een 15Mbit.
Ik kijk wel wat 4K netflix, zonder andere grote gebruikers te hebben, en zit tssn de 400 en 600GB/mnd.

Telenet kennende... zal dat wel vh volume afgaan.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Toch zeker als zij het voorbeeld van Proximus volgen met hun Netflix via decoder
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

hoezo, met VRTNu en Stievie? Daarmee waren zij jaren geleden toch al in gesprek! Op het moment namelijk dat zij ervoor hebben gezorgd dat Bhaalu zijn biezen moest pakken. Tja, monopolisten zijn geen creatievelingen blijkbaar :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”