Telenet stapt over op 4K Ultra HD decoder

Nieuws omtrent telecommunicatie
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

http://www.totaaltv.nl/nieuws/telenet-s ... d-decoder/

Telenet gaat binnen een jaar klanten de mogelijkheid bieden om voor een 4K Ultra HD-decoder te kiezen. Telenet is een zusterbedrijf van het Nederlandse kabelbedrijf Ziggo.
JARCO KRIEK19 NOVEMBER 2016COMMENTS 3
Telenet stapt over op 4K Ultra HD decoder
Liberty Global heeft een controlerend belang in Telenet en is volledig eigenaar van kabelbedrijf Ziggo. De volledige zeggenschap over Ziggo wordt echter binnenkort aan de kant gezet. Ziggo en Vodafone Nederland gaan samen op in een nieuwe joint venture waarin Liberty Global en Vodafone een gelijkwaardig belang hebben.

Netflix bij Telenet
Telenet gaat voor het einde van 2017 het nieuwe cloud-decoderplatform van Liberty Global aan zijn klanten aanbieden. Naast ondersteuning van 4K Ultra HD biedt die nieuwe decoder ook diverse cloudmogelijkheden zoals cloudPVR waarbij programma’s niet op de fysieke harde schijf van het apparaat, maar op de servers van de aanbieder worden opgeslagen. Ook kan Liberty Global de Graphic User Interface (GUI) – zeg maar het uiterlijk van het menu- van het apparaat aanpassen. Hierdoor behouden klanten de bekende en vertrouwde menustructuur die men op het huidige decoderplatform gebruikt. Telenet gaat op de nieuwe 4K Ultra HD-decoder ook de Amerikaanse videodienst Netflix in de hoogwaardige 4K-beeldkwaliteit leveren.

Ziggo mogelijk eerder
In Nederland gaat Ziggo al eerder Netflix aanbieden. Dat gebeurt nog dit jaar via een app op de Horizon TV mediabox, die binnenkort tot Ziggo TV mediabox wordt omgedoopt. Netflix is met de huidige decoder alleen in HD-kwaliteit bij Ziggo beschikbaar. Liberty Global introduceert het nieuwe 4K Ultra HD-decoderplatform als eerste in het Verenigd Koninkrijk. De verwachting is dat Nederland en Duitsland daarna snel volgen.


Allemaal leuk maar wij blijven hier nog steeds met die brakke kwaliteit zitten op onze Vlaamse zenders, ppfff.
Ik heb een 4K tv en het is nochthans de moeite als ik netflix kijk maarja..... schakel je dan over naar bepaalde programma's op canvas/een/vtm enzo dat is soms echt om van te huilen.
tube.rico
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 dec 2004, 18:14
Twitter: RicoTrevisan
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Contacteer:

Eekhoorn schreef: Allemaal leuk maar wij blijven hier nog steeds met die brakke kwaliteit zitten op onze Vlaamse zenders, ppfff.

Ik heb een 4K tv en het is nochthans de moeite als ik netflix kijk maarja..... schakel je dan over naar bepaalde programma's op canvas/een/vtm enzo dat is soms echt om van te huilen.
:-)

Weet iemand wat compressie Telenet gebruikt?
Apostle of Broadband Jesus :angel:
Founder of http://SmartFiber.io
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik lees tussen de lijnen dat niet iedereen er één gaat krijgen, het wordt optie in en dus vermoedelijk zal hij ook duurder zijn dan de huidige.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals ze eerst ook met de huidige decoders gedaan hebben, Goztow...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Ik lees tussen de lijnen dat niet iedereen er één gaat krijgen, het wordt optie in en dus vermoedelijk zal hij ook duurder zijn dan de huidige.
Waar lees je dat ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Heeft dit behalve voor Netflix veel nut? Zijn er al zenders die in 4K uitzenden die de moeite zijn?
Goed dat de stap naar 4K er komt natuurlijk, maar zonder beeldmateriaal heb je er geen meerwaarde aan. Alhoewel, misschien gaan ze samenwerken met Vier hiervoor.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

https://tweakers.net/nieuws/118101/tele ... ratie.html
http://www.tijd.be/ondernemen/technolog ... 1-7764.art
Het heeft even geduurd, maar ook Telenet-klanten kunnen normaal gezien vanaf eind volgend jaar naar Netflix kijken via hun digibox.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

klanten de mogelijkheid bieden om voor een 4K Ultra HD-decoder te kiezen
De mogelijkheid bieden om te kiezen -> dat zal dus niet sowieso voor iedereen uitgerold worden

En om te vermijden dat iedereen die vanaf dag 1 zou claimen, vraag je een bedrag dat voldoende is om de early adaptors overstag te doen gaan.
Dus lijkt het me geen vergezochte conclusie om te stellen dat het
1) niet voor iedereen zal zijn (als in: massale uitrol)
2) een betalende optie zal zijn

De bbox3-introductie bij Belgacom was gelijkaardig: €100 kopen voor zij die het echt wensten en anders "het lot" die het bepaalde.
Na enkele jaren kreeg iedereen gewoon een BB3
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Meer dan Play Sports 4k verwacht ik niet.

Voor Netflix 4k en Amazon Prime 4k of andere streamingaanbieders heb je Telenet niet nodig. Die zitten bij iedereen reeds ingebakken in je 4k-tv.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:En om te vermijden dat iedereen die vanaf dag 1 zou claimen, vraag je een bedrag dat voldoende is om de early adaptors overstag te doen gaan.
Die problematiek heeft men in het verleden reeds gehad... waarna men de regel heeft ingevoerd van als je decoder ouder is dan 5 jaar heb je recht op een gratis vervanging. Wil je eerder een nieuw model dan betaal je daar een vergoeding voor.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:decoder ouder is dan 5 jaar heb je recht op een gratis vervanging. Wil je eerder een nieuw model dan betaal je daar een vergoeding voor.
Dat was 4 jaar, niet 5 jaar. Ik heb mijn huidige decoder nog gratis vervangen gekregen omdat ik aan 3 jaar en 11 maanden zat :-D
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

het zal het ondersteunen 4k maar ze gaan het niet doorgeven.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Box zal wss wel weer performanter worden, wat ook niet slecht is..
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Quote van Tweakers:
De provider overweegt in de nieuwe settopbox 4k-beelden te ondersteunen, maar Telenet twijfelt of het dat moet inbouwen vanwege de bandbreedte die het inneemt, namelijk 20Mbit/s. Het overweegt daarom de resolutie te beperken tot fullhd met 5Mbit/s, waarbij de hdr-ondersteuning voor betere beelden moet zorgen dan nu mogelijk is, zegt directeur John Porter in een interview met de Vlaamse krant De Tijd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Eekhoorn schrijft: biedt die nieuwe decoder ook diverse cloudmogelijkheden zoals cloudPVR

geen wonder dus dat Bhaalu gedoemd was om te mislukken :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

blaatpraat schreef:Quote van Tweakers:
De provider overweegt in de nieuwe settopbox 4k-beelden te ondersteunen, maar Telenet twijfelt of het dat moet inbouwen vanwege de bandbreedte die het inneemt, namelijk 20Mbit/s. Het overweegt daarom de resolutie te beperken tot fullhd met 5Mbit/s, waarbij de hdr-ondersteuning voor betere beelden moet zorgen dan nu mogelijk is, zegt directeur John Porter in een interview met de Vlaamse krant De Tijd.

Wat is nu 20 mbit voor telenet? De eerste mpeg2 1080i streams waren al meer dan dat en dat had je nog geen vierde van de resolutie en interlaced, ze mogen blij zijn dat 4k met de juiste codec maar 20 mbit is.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 895
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eekhoorn schreef:Naast ondersteuning van 4K Ultra HD biedt die nieuwe decoder ook diverse cloudmogelijkheden zoals cloudPVR
Ah ja, en als je dan wil kijken via Yelo Play op je tablet of smartphone... sorry, deze opname kun je alleen bekijken op het Tv-toestel dat aan je digicorder gekoppeld is. Blijkbaar omdat sommige (lees: de meest populaire) zenders geen toestemming hebben gegeven om opnames op andere toestellen te bekijken. Waarom zouden ze het nu plots wel doen?
CloudPVR, mooie verkoopterm, maar over de hierboven beschreven beperking zwijgen ze als de dood. Het enige voordeel met cloudPVR is volgens mij dat wanneer je digicorder of de HD stuk gaat, de opnames niet verloren zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

ub4b schreef:Wat is nu 20 mbit voor telenet?
Ongeveer de helft van een EuroDOCSIS-downstreamkanaal op een node. Dat betekent een behoorlijke impact op de node als er tientallen klanten per node 's avonds Netflix 4k beginnen te kijken. Het kan bijna niet anders dat Telenet op termijn Netflix zal moeten dichtknijpen tot 1080p-kwaliteit.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Flippi schreef:Het enige voordeel met cloudPVR is volgens mij dat wanneer je digicorder of de HD stuk gaat, de opnames niet verloren zijn.
Het zou me ten zeerste verbazen dat die CloudPVR-opnames onbeperkt in tijd beschikbaar blijven... Verder is het ook nog maar de vraag in welke kwaliteit die gestreamd zullen worden wanneer je ze bekijkt. Opnames op de HDD zijn in exact dezelfde kwaliteit als ze uitgezonden zijn, maar bij een CloudPVR-systeem is dat veel minder zeker. Het bekijken van CloudPVR-opnames neemt immers extra bandbreedte in op het netwerk, wat bij HDD-opnames uiteraard niet het geval is. Ik ben ook benieuwd of die nieuwe decoder nog evenveel tuners zal hebben als de huidige Digicorders. Gezien de CloudPVR-functionaliteit zouden ze het aantal tuners misschien kunnen verminderen om kosten te besparen. Ik kijk alvast met argusogen naar deze nieuwe ontwikkeling.
raf1 schreef:Ongeveer de helft van een EuroDOCSIS-downstreamkanaal op een node. Dat betekent een behoorlijke impact op de node als er tientallen klanten per node 's avonds Netflix 4k beginnen te kijken. Het kan bijna niet anders dat Telenet op termijn Netflix zal moeten dichtknijpen tot 1080p-kwaliteit.
Er staat nochtans "Telenet gaat op de nieuwe 4K Ultra HD-decoder ook de Amerikaanse videodienst Netflix in de hoogwaardige 4K-beeldkwaliteit leveren". Dat stukje over 20 Mb/s of 5 Mb/s gaat volgens mij over het aanbieden van tv-zenders in 4K of in Full HD i.c.m. HDR en Wide Color Gamut.
Laatst gewijzigd door nickz 21 nov 2016, 16:14, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Nochtans zie ik in het artikel dit staan:
Telenet gaat op de nieuwe 4K Ultra HD-decoder ook de Amerikaanse videodienst Netflix in de hoogwaardige 4K-beeldkwaliteit leveren.
Mogelijks hebben ze het inderdaad enkel over live TV als ze dit willen beperken tot 5Mbps FHD streams.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

In principe kunnen de huidige EuroDOCSIS 3.0-modems 24 downstreamkanalen samenvoegen, dan heeft Telenet 1,2 Gbps downstream ter beschikking per node.
Gemiddeld zijn er 260 klanten per node, als iedereen tegelijkertijd Netflix kijkt heb je dus maximaal 4,6 Mbps per klant.

Netflix in 4k-kwaliteit bekijken bij Telenet zal dus zeker niet altijd lukken tijdens de rode uren. Wanneer men EuroDOCSIS 3.1 uitrolt en analoge tv afschaft wordt het misschien wel mogelijk.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

raf1 schreef:Het kan bijna niet anders dat Telenet op termijn Netflix zal moeten dichtknijpen tot 1080p-kwaliteit.
Maar zoals andere eerder aanhaalden, quasi elke 4K TV heeft een ingebouwde Netflix speler.
Mogelijk is het gebruiksgemak een pluspunt - alles via 1 bakje - maar ik zou toch alles wat beschikbaar is in 4K, ook in 4K willen zien.

Behalve Netflix zijn eigen content, en dan ook nog niet alles, is er eigenlijk bitter weinig in 4K te zien...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

raf schrijft: Netflix in 4k-kwaliteit bekijken bij Telenet zal dus zeker niet altijd lukken tijdens de rode uren

tenzij Netflix woord houdt en streams offline ter beschikking komen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:En om te vermijden dat iedereen die vanaf dag 1 zou claimen, vraag je een bedrag dat voldoende is om de early adaptors overstag te doen gaan.
Die problematiek heeft men in het verleden reeds gehad... waarna men de regel heeft ingevoerd van als je decoder ouder is dan 5 jaar heb je recht op een gratis vervanging. Wil je eerder een nieuw model dan betaal je daar een vergoeding voor.
Ik heb indertijd bijTelenet een tweede digibox aangevraagd. (Extra digibox was gratis, bestaande digibox vervangen was betalend.)
Dag daarna mijn oude digibox binnengebracht.

Op de factuur kwam dat als een klein extraatje... 1 dag huurde ik 2 digiboxen, de rest van de maand slechts 1.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

wied schreef:raf schrijft: Netflix in 4k-kwaliteit bekijken bij Telenet zal dus zeker niet altijd lukken tijdens de rode uren

tenzij Netflix woord houdt en streams offline ter beschikking komen...
Het is een piste die ze bekijken, dat is geen belofte.

Trouwens hoe groot is de kans dat die alle 260 Netflix hebben, 4K kijken en op het zelfde moment kijken? Daar zou ik me dus momenteel nog niet teveel zorgen om maken, des te meer omdat (zoals hier al eerder geplaatst is) deze de lijn nu ook zouden dichttrekken, maar dan met de Netflix app op hun tv.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

raf1 schreef:
ub4b schreef:Wat is nu 20 mbit voor telenet?
Ongeveer de helft van een EuroDOCSIS-downstreamkanaal op een node. Dat betekent een behoorlijke impact op de node als er tientallen klanten per node 's avonds Netflix 4k beginnen te kijken. Het kan bijna niet anders dat Telenet op termijn Netflix zal moeten dichtknijpen tot 1080p-kwaliteit.
In principe zou het niet mogen uitmaken hoe ze bvb 200mbit downstream die je nu krijgt in kanalen duwen. De eindgebruiker ziet de som als bvb één stream. Die kanalen worden toch gedeeld met alle gebruikers, je busybox telenet modem ziet al het verkeer, maar hij filtert enkel wat voor jouw MAC address op de WAN kant bestemd is.

Hoeveel mbit provisionen ze nu voor een node? Hoeveel typische gebruikers per node? Oversubscription factor?

Ik denk dat we in de toekomst veel minder TV gaan kijken waar we letterlijk geprogrammeerd worden wanneer we naar wat dienen te kijken. Het interesseert mij niet. Er is zoveel 1080p en 4k content op youtube te vinden, dat je je avond met youtube en netflix zou kunnen vullen. Er staan echt goede docu's op youtube, die je niet op de voorgekauwde en gefilterde mainstream kanalen vindt.

Ik denk dat ISP's rekening zullen gaan moeten houden met het feit dat de bandbreedte van indivuele streams, dus niet multicast, in de toekomst een groter probleem gaat worden als mensen afhaken voor geprogrammeerde televisie, en zelf kijken naar wat ze willen op het moment dat hen uitkomt.

Een vb, enkele maanden terug had je de mol op vt4. Wij keken die gewoon op youtube, want kort na de uitzending verscheen deze op youtube. Op vtm keek ik een tijdje terug naar Luc Alloo bij de wegpolitie. Dat zijn dan wel geen zware streams, enkele mbit, maar doet dit in hoge kwaliteit en 4k en de ISP's gaan zweten.

Ik lig er niet van wakker dat TN gaat zweten, we betalen veel te veel voor hun producten, laten we maar wat meer value voor onze centen terugkrijgen.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

wied schreef:Eekhoorn schrijft: biedt die nieuwe decoder ook diverse cloudmogelijkheden zoals cloudPVR

geen wonder dus dat Bhaalu gedoemd was om te mislukken :-(

Zwijgt ze man; ik heb hier diene bhaalu box van 365 lappen nog staan, dank u Lieten en co. Bhaalu was niet perfect er moest nog wat aangewerkt worden (wat bugs enzo) maar het was gewoon superieur tegenover het andere die er was en dat konden ze bij telenet en de politiek niet verdragen met hunne rotte stievie rommel van 10 euro per maand. Bhaalu was echt de top , goedkoop en top gewoon. Nu zitk hier mee mijne box waarvan ik nooit iets van mijn geld zal terug zien maar dat kan die Lieten geen hol interesseren.

Over diene 4K; ik heb een nieuwe tv met 4K gekocht en heb netflix, kwaliteit is super, kan het nog beter, tuurlijk maar laten we rekening houden dat ik 7GB per uur kwijt ben ;). En ik kijk redelijk veel uurkes iedere maand. En dan nog wat je weet wel downloaden :-). Ik zal snel over de 600GB zitten.

Over de 4K en onze Vlaamse zenders; er zijn naar het schijnt een paar programma's die aan 1080p worden uitgezonden, de rest is slechts 720p, al merk ik dat voetbal ook wel soms geupgraded word, als je naar atletico-real hebt gekeken en nog een match ervoor die ik had gezien die kwaliteit was al leuk om naar te kijken.

Weet je wanneer je eens moet kijken; als het de superbowl is, dat is pas kwijl, in HD opgenomen en in HD uitzenden, die kwaliteit is om van te kwijlen.
Nu is het vervelend; zit je naar prachtkwaliteit te kijken, ga je naar vtm of één ofzo en dan zie je duidelijk dat verschil bij heel wat programma's,ppff. ;).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

ddd schreef:
raf1 schreef:Het kan bijna niet anders dat Telenet op termijn Netflix zal moeten dichtknijpen tot 1080p-kwaliteit.
Maar zoals andere eerder aanhaalden, quasi elke 4K TV heeft een ingebouwde Netflix speler.
Helaas moet ik hier een anekdote bij maken:
Ik heb een 4K tv (ondertussen anderhalf jaar in bezit), en deze heeft inderdaad netflix.
Helaas werkt netflix maar tot 1080p hierop... Via CC zou het 4K moeten lukken, maar dan moet ik terug een HDMI poort opgeven :/
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Daarom ook mijn "quasi". 8)

Elke recente 4K (2016 model) zal toch wel 4K netflix hebben zeker.
Wat is het nut anders... Beetje 4K youtube? :-D
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

De tests zijn blijkbaar begonnen. Er is sinds kort een nieuwe CAID actief op alle Telenet kanalen (inclusief Voo)

https://www.sat4all.com/forums/topic/35 ... ?p=2440334

Blijkbaar zou het gaan om de nieuwe kaartloze CAS van Nzgravision die ook door SKY gebruikt wordt in de UK.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:als iedereen tegelijkertijd Netflix kijkt heb je dus maximaal 4,6 Mbps per klant.
Dat is het hem nu net... niet iedereen kijkt tegelijkertijd Netflix.

Hoeveel bandbreedte heeft Proximus op een ROP... die kan je ook verzadigen als iedereen tegelijk kijkt.
raf1 schreef:Netflix in 4k-kwaliteit bekijken bij Telenet zal dus zeker niet altijd lukken tijdens de rode uren.
Wat een dwaze uitspraken :roll:
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Dat is het hem nu net... niet iedereen kijkt tegelijkertijd Netflix.
Dat hangt van de populariteit af. Mensen die nu lineaire tv kijken (of uitgesteld) zijn allemaal toekomstige potentiële streaming klanten, zeker als het 'standaard' in hun box of (nieuwe)tv zit. Het is ook niet ondenkbaar dat een bepaald platform een bepaalde populaire serie op een bepaald moment beschikbaar stelt..wat op die moment ook heel wat unicast verkeer kan maken. Vergelijk het met een zondagavond programma op één.
Hoeveel bandbreedte heeft Proximus op een ROP... die kan je ook verzadigen als iedereen tegelijk kijkt.
De zenders waar op dat moment naar gekeken (of opgenomen op HDD) door de klanten komen als multicast op de glasvezel.
De impact van lineair tv kijken (of opnemen op HDD) is dus afhankelijk van het aantal verschillende zenders waarnaar gekeken is op dat moment. Als we ervan uitgaan dat er 96 (max?) klanten op de rop zitten en dat er 80 zenders zijn bij PX mogen we er volgens mij vanuit gaan dat niet alle zenders op elke moment bandbreedte innemen. Bovendien liggen er 2 glasvezels (1backup) per rop en lijkt het mij simpeler om de snelheid over een glasvezel op te voeren dan over koper (coax of telefoon).
Bij telenet nemen alle zenders op elk moment bandbreedte in op de kabel. Sterker nog als er on demand gekeken wordt zal er een kanaal gereserveerd worden dat op heel de node niet beschikbaar is (= shared medium!).
Gelet hierop denk ik dat op dit moment (zonder specialist terzake te zijn, verbeter mij maar!) het netwerk van proximus beter gewapend is voor streaming/netflix enz...
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Fluppeke schreef:zijn allemaal toekomstige potentiële streaming klanten
Wees maar gerust dat men zich daar in Mechelen ook van bewust is een de nodige maatregelen neemt. De Grote Netwerf mag dan wel vanuit marketing standpunt reclame maken met 1 Gbps snelheden, belangrijker is de extra bandbreedte om te blijven voldoen aan de vraag voor meer bandbreedte.

Uitspraken als Netflix kijken in 4K zal niet kunnen bij Telenet zjn dan ook gewoon kortzichtig en puur gericht op sensatie (ik verwacht ze dan ook eerder op websites als HLN.be).
Fluppeke schreef:De zenders waar op dat moment naar gekeken (of opgenomen op HDD) door de klanten komen als multicast op de glasvezel.
Netflix is geen multicast... als 96 mensen tegelijkertijd (daar ging het toch over) 4K bekijken aan 20 Mbps heb je ook 2 Gbits nodig.
Fluppeke schreef:Gelet hierop denk ik dat op dit moment (zonder specialist terzake te zijn, verbeter mij maar!) het netwerk van proximus beter gewapend is voor streaming/netflix enz...
Een punt to punt netwerk is inderdaad beter gewapend tov. een bus structuur... maar beide hebben hun limieten en het heeft totaal geen zin hier nu uitspraken te gaan doen over de toekomst. Proximus zou ook geen FTTH projecten/investeringen doen als hun huidige netwerk geen beperkingen had.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik dacht dat dit topic over de 4K decoder van Telenet ging?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tja, raf1 en MaT gebruiken graag iedere mogelijkheid om TN te bashen. Uiteindelijk gaat het dan over wilde fantasieen op basis van "als", "in de toekomst", ... spijtig zelden over feiten (en dat is dat er vandaag nog geen enkele provider een noemenswaardig broadcast aanbod heeft van 4K zenders - laat staan concrete problemen zou hebben).
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Tja, raf1 en MaT gebruiken graag iedere mogelijkheid om TN te bashen.
Telenet zou beter r2504 betalen ipv Siegfried, moest dat het geval nog niet zijn. 8)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

James. schreef:
r2504 schreef:Tja, raf1 en MaT gebruiken graag iedere mogelijkheid om TN te bashen.
Telenet zou beter r2504 betalen ipv Siegfried, moest dat het geval nog niet zijn. 8)
Ah neen é. Siegfried gaf advies, r2504 is woordvoerder/marketeer, dat is iets helemaal anders é. :angel:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef:Tja, raf1 en MaT gebruiken graag iedere mogelijkheid om TN te bashen.
Het is toch jij die een half jaar oude quotes naar bovenhaalt om de discussie terug te starten hoor 8)

Maargoed, het is evengoed ontopic. De 4K decoder brengt tenslotte 4K met zich mee toch? Of toch niet, want telenet is toch aan het bekijken of ze niet beter 5Mbps FHD streams kunnen aanbieden ipv 20Mbps 4K. Misschien is bandbreedte dan toch een probleem?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Uiteindelijk gaat het dan over wilde fantasieen
Ik geef toe dat het een inschatting is. Maar de cijfers zuig ik niet uit m'n duim. Het aantal klanten per node staat in de jaarverslagen en de channel bonding van de Telenet-modems is beperkt tot 24 downstreamkanalen. Maximaal 1,2 Gbps per node is zeker geen fictie.
Ja, Proximus heeft minstens dubbel zoveel bandbreedte op een ROP, fibers van 2,5 Gbps en minstens 50 Mbps dedicated per klant. Dat staat ook in hun jaarverslagen en daar stoefen ze mee tijdens conference calls met aandeelhouders.

Het kan natuurlijk ook dat Telenet alle analoge kanalen schrapt en zodoende de helft van de node op 24 afzonderlijke downstreamkanalen zet waardoor men net zoals Proximus ook 2,5 Gbps ter beschikking heeft op de node.
Het kan natuurlijk ook dat Telenet hun 4K-decoder gefaseerd invoert in regio's waar de Grote Netwerf reeds voltooid is en dan is 5 of 10 Gbps op een node geen fictie meer.

Het is en blijft een inschatting, maar als Proximus 4K lanceert zal Telenet niet willen achterblijven. Wachten tot de Grote Netwerf voltooid is, lijkt me dan ook geen optie. Analoge tv volledig schrappen gaat ook veel klanten kosten en er lopen er al 21 000 per kwartaal weg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Het is en blijft een inschatting
Inderdaad... en daarom is het absurd uitspraken te doen zoals...
raf1 schreef:Netflix in 4k-kwaliteit bekijken bij Telenet zal dus zeker niet altijd lukken tijdens de rode uren.
Vandaag de dag zijn er geen problemen bij Telenet (voor geen enkele klant) en morgen vermoedelijk ook niet. Zouden er binnen nu en enkele jaren problemen kunnen optreden... ja, misschien wel ALS Telenet niets zou doen aan z'n netwerk, maar daar zijn we vandaag de dag niet zodat dergelijke uitspraken zinloos zijn en niet meer dan puur stemmingmakerij.
raf1 schreef:Ja, Proximus heeft minstens dubbel zoveel bandbreedte op een ROP, fibers van 2,5 Gbps en minstens 50 Mbps dedicated per klant.
Wat je er niet bij schrijft is dat er hier wel degelijk vandaag problemen zijn omdat er nog steeds genoeg mensen zijn die gewoonweg geen 20 Mbits halen bij Proximus. Netflix in 4K kwaliteit bekijken bij Proximus zal dus zeker niet lukken bij die mensen, rode uren of niet !

Laat het voorspellen van de toekomst over aan kaartleggers en wees voortaan een beetje objectief ipv constant TN te bashen :!:
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”