Daar gaat je netneutrality: muziek streamen zonder aanrekening van dure MB's

Nieuws omtrent telecommunicatie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

http://www.dutchcowboys.nl/mobile/muzie ... a-t-mobile
Klanten van T-Mobile kunnen vanaf morgen, 11 oktober, oneindig muziek streamen via het 4G-netwerk van T-Mobile zonder dat dit MB’s uit de bundel kost.

De dienst 'Datavrije Muziek' zal een standaard onderdeel zijn van alle Stel Samen & Stel Bij-abonnementen met een internetbundel van 6GB of hoger. Het komt gratis beschikbaar voor zowel bestaande als nieuwe klanten.

Met Datavrije Muziek rekent de telco af met een barrière die het gebruik van onbezorgd mobiel internet in de weg staat: “Wij willen dat onze klanten zelf kunnen bepalen wanneer en waar ze muziek luisteren. De introductie van deze nieuwe dienst is een belangrijke stap naar echte mobiele vrijheid”, aldus Martin Knauer, Algemeen en Commercieel Directeur bij T-Mobile.
Hoezo mobiele vrijheid? Uiteraard enkel en alleen voor die platformen die aan ons betalen, dus de klant is helemaal niet vrij, wij bepalen immers met welke partijen we samenwerken... zoals Tidal. Ik heb niks tegen Tidal, maar deze Martin Knauer is erg goed in het verdraaien van de voorstelling.

We leggen je eerst een limiet van 6 GB op, waardoor je in FLAC kwaliteit ongeveer 20 albums via Tidal zou kunnen beluisteren, en dan nemen we je de beperking terug af, en Tidal zal wel meebetalen. Zo komt dus een deel van de 20 euro Tidal subscription terug bij T-Mobile.

Als de dienst nu ook internet radio & shoutcast stations zou gratis maken, dan is dit echt een voordeel, maar dit lijkt hier niet het geval.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Who cares, dat is niet eens op onze markt zoiets, ik zou blij zijn moesten er meer zo initiatieven komen in BE voor spotify of apple music.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sinister schreef: ik zou blij zijn moesten er meer zo initiatieven komen in BE voor spotify of apple music.
Blijkbaar besef je de consequenties niet van dergelijke gedachte...
Medlo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 nov 2012, 13:41
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 30 keer

r2504 schreef:
Sinister schreef: ik zou blij zijn moesten er meer zo initiatieven komen in BE voor spotify of apple music.
Blijkbaar besef je de consequenties niet van dergelijke gedachte...
Dit komt heel binnenkort bij Proximus. Al is het voorlopig nog niet meteen voor streaming. Maar alles kan nog evolueren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:Blijkbaar besef je de consequenties niet van dergelijke gedachte...
Welke zijn dan de consequenties?

Eerst en vooral, er is in België nog altijd geen wettelijke regeling over netneutraliteit.
Ook in Europa is dit nog niet geregeld (buiten een "resolutie" van het Europees parlement dat "providers internetverkeer gelijk moeten behandelen"
In Nederland is er wel een wet (die verder gaat dan het EU voorstel), maar blijkbaar wordt T-Mobile hierdoor niet gehinderd om "datavrije muziek" aan te bieden???

Misschien kunnen we deze topic eens aangrijpen voor een discussie over netneutraliteit ...
  • wat houdt netneutraliteit precies in?
  • voor- en tegenargumenetn t.o.v. netneutraliteit
Een voorzetje (niet noodzakelijk mijn mening, maar om de discussie in gang te brengen) :wink:

Wat betreft de definitie van netneutraliteit
Tot op heden gaat dit in eerste instantie over het verkeer, met andere woorden: de bandbreedte
  • Providers mogen dus de diensten van specifiek aanbieders niet benadelen of voorrang geven.
  • Providers mogen dienstenaanbieders niet blokkeren ten behoeve van eigen diensten (vb videostreamen vertragen ten voordele van een eigen videodienst, VoIP/Whattsapp blokkeren via 4G ten voordele van eigen GSM verkeer of sms, enz ...)
  • Wat ze wel mogen is specifieke diensten (= protocollen) voorrang verlenen (QOS), als dat niet ten nadele komt van andere diensten (vb: VoIP voorrang geven t.o.v. email: dat is geen nadeel voor de maildienst).
Het gratis aanbieden van bepaalde diensten (vb gratis Netflix abbo bij Provider A), of het niet aanrekenen van bepaalde dataverkeer (gratis Spotify verkeer bij provider B), zie ik hier dus niet als een schending van netneutraliteit, maar een manier waarop providers zich kunnen differentëren (zoals gratis aanbieden van een modem, Smartphone of TV aan 1 EUR, enz ...)
De klant kan dus een provider kiezen op basis van het aanbod en van zijn behoeftes (zoals de keuze Proximus/Telenet bepaald wordt door het voetbal aanbod).

Wat betreft de voor- en tegenargumenten van netneutraliteit
Tegenstanders beweren dat netneutraliteit innovatie en investeringen in netwerk tegenwerkt.
Als Internet providers een deel van hun infrastructuurkosten niet kunnen recupereren (van de aanbieders), gaan ze minder geneigd zijn om grote investeringen te doen in hun netwerk. Niemand doet investeringen als er geen return is

Toughts?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Specifieke wettekst zal er waarschijnlijk (nog) niet zijn, maar naar mijn mening gaat netneutraliteit over het gelijk behandelen van *alle* internetverkeer.
Als ik het goed begrepen heb gaat T-Mobile hier zo veel mogelijk muziekstreamingdiensten laten profiteren van hun aanbod, waardoor ze waarschijnlijk buiten de in de wet opgenomen beperkingen vallen. Hoewel er iets voor te zeggen valt en ze in theorie niets mis doen, wringt er wel ergens een principieel schoentje.

Er is toch niemand die gaat ontkennen dat een abonnement zonder datalimiet ideaal zou zijn? Waarom dan wel vasthouden aan limieten maar ze niet voor alle verkeer laten gelden.
Dit soort regelingen kan lijken als een verbetering, maar gaat op lange termijn er waarschijnlijk enkel voor zorgen dat providers langer kunnen vasthouden aan hun datalimieten.

Anyway, informatie over de nieuwe abonnementen van Proximus kwam maandag als ik het me goed herinner? Benieuwd waar ze mee voor de dag gaan komen. Het gratis Pokémon GO verkeer was een test en zal dan blijkbaar toch zijn vruchten hebben afgeworpen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Natuurlijk trek je wel gebruikers aan die muziek streamen, maar dat kan dan ook averechts werken voor de provider:
"Ik stream geen muziek" of "ik speel geen pokémon go".
"Dus ik word benadeeld door mijn provider doordat ik eigenlijk minder data krijg en toch evenveel moet betalen als die anderen"

Zolang ze maar alle (muziekstreamings)diensten met gelijkaardig aanbod toelaten, heb ik er nog niet zoveel problemen mee.
Anders wordt het als ze enkel bijvoorbeeld spotify gratis data geven. Dan trek je deze dienst voor en verdruk je de concurrentie.
Het wordt dan moeilijker om als kleine (startende) dienst de concurrentie aan te gaan, en dus remt dat nieuwe innovatieve diensten/bedrijven in hun opmars.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik voel me inderdaad wat bekocht als proximus klant. Waarom krijgt dat domme spel gratis data en ik niet? Dat zoiets bij jim mobile zou gebeuren kan ik nog inkomen, maar proximus? :bang:

Enne, ik luister mobiel naar pandora, dus ook daar zou ik per definitie benadeeld worden.
Ik moet niet hebben van al die uitzonderingen. Maak gewoon een duidelijk correct tarief en hou je er aan.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik heb altijd veel moeite met "die kleinere aanbieders", dat is allemaal mooi in theorie, maar in de praktijk werkt dat zo toch niet.

Voorbeelden:

Van iedereen die op "sociale media" zitten, wat is de verdeling tussen Facebook en Google+ ?
Google is nu niet echt een kleine speler en heeft zo goed als unlimited resources, maar toch is die Google+ op sterven na dood.

Waarom komt Windows op smartphones maar niet van de grond, Microsoft is van dezelfde categorie als Google zoals hierboven, en heeft daarbij dan wel weer een heel groot aandeel op de zakelijke markt.
En toch heeft Windows op een smartphone géén marktaandeel vergeleken met Google/Android & Apple?

Ik gebruik het maar als voorbeelden hé, geen anti-android of "ik zit niet op sociale media" reacties, afgesproken?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

ozfunghi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 7 keer

xayana schreef:Natuurlijk trek je wel gebruikers aan die muziek streamen, maar dat kan dan ook averechts werken voor de provider:
"Ik stream geen muziek" of "ik speel geen pokémon go".
"Dus ik word benadeeld door mijn provider doordat ik eigenlijk minder data krijg en toch evenveel moet betalen als die anderen"

Zolang ze maar alle (muziekstreamings)diensten met gelijkaardig aanbod toelaten, heb ik er nog niet zoveel problemen mee.
Anders wordt het als ze enkel bijvoorbeeld spotify gratis data geven. Dan trek je deze dienst voor en verdruk je de concurrentie.
Het wordt dan moeilijker om als kleine (startende) dienst de concurrentie aan te gaan, en dus remt dat nieuwe innovatieve diensten/bedrijven in hun opmars.
Ja, stel dat Telenet of Belgacom morgen beslissen om Netflix gratis te streamen, en overmorgen komt HBO met hun streaming aanbod naar België, wat gaan Telenet of Belgacom dan doen? Indien niks, wat gaat HBO dan doen? Oneerlijke concurrentie.

Startup concurrentie, zoals het onlangs ter ziele gegane Baboom, van Spotify zullen dit ook niet graag zien gebeuren.

Oplossing: voorzie een abonnement waar de klant zelf kan kiezen (en switchen) welke dienst hij gratis wil kunnen streamen. Je kan dan nog drie opties geven (met gepaste prijsformule) bvb, audio/video/data... Iemand die een hele dag Spotify luistert, zal minder bandbreedte verbruiken dan iemand die één film op Netflix kijkt.

Oplossing 2: schaf gewoon alle limieten af :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

heel hun "kosten-verhaal" valt toch compleet weg?
Ze rekenen ongeveer €15 voor 1Gb data. Dat wordt aangerekend dus zou een kost betekenen. Als ze nu komen zeggen dat ik onbeperkt mag streamen, kost die data dan geen geld? :roll:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Zero-rating zoals T-Mobile hier toepast, is een schending van de de Nederlandse wet Netneutraliteit.
Wat T-Mobile hier doet is in Nederland zo goed als illegaal.
zie ook https://www.businessinsider.nl/mag-t-mo ... beslissen/
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Net neutrality is iets wat beide kanten kan opgaan.
Echter vind ik die zero-rating een slippery slope omdat als ze zien dat dit erdoor raakt, en stel dat er een minder strenge net neutrality wet aangenomen wordt is er niets dat ze tegenhoudt om de pendulum de andere kant op te langen swingen op de lange duur.

Het blijft bovenal eigenlijk oneerlijke concurrentie. Waarom krijgt pokemon go bv bij proximus gratis data, maar een concurrerend spel niet?
Het is iets wat we als end user bijna nooit zien, maar als providers geld gaan eisen van content providers, krijgen we een omgekeerde wereld.

Wij betalen dan providers voor een connectie, maar langs de andere kant zouden ze ook geld krijgen van de "voorrang sites". Het is dus vrij letterlijk eten van 2 wallen.
Als een andere content provider dan niet wil betalen, kan je maffia praktijken krijgen. Dat gebeurde bv ook met Netflix. "Het zou toch jammer zijn als onze gebruikers opeens slechte connectie met Netflix krijgen, would it not?".

In de USA is dit lang en breed uitgevochten een tijd terug. Met buzz words/zinnen als "a super fast speed lane for peered sites and a normal lane for non peered sites", wat complete bullshit is.
Een ietofwat meer "humoristische" kijk hierop was indertijd met Jamie Oliver:

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

raf1 schreef:Zero-rating zoals T-Mobile hier toepast, is een schending van de de Nederlandse wet Netneutraliteit.
Wat T-Mobile hier doet is in Nederland zo goed als illegaal.
zie ook https://www.businessinsider.nl/mag-t-mo ... beslissen/
We gaan moeten afwachten hoe dit juridisch uitgevochten wordt (hebben EU regels voorrang op de NL regels?)
Zero-rating is onder de EU regels in bepaalde omstandigheden wel toegelaten.

Concurrentievervalsing is het ook niet echt, gezien alle muziek streaming diensten toegelaten zullen worden (voor zolang ze zich bij T-Mobile bekend maken).
Dan is de (bijna) gratis Samsung TV, of de (bijna) gratis Samsung GSM ook concurrentie vervalsing, want hierdoor zakt de verkoop van andere merken?

Vraag is: welk nadeel heb je als consument door het feit dat je bij een bepaalde provider gratis muziek kan streamen?
GuntherDW schreef:In de USA is dit lang en breed uitgevochten een tijd terug. Met buzz words/zinnen als "a super fast speed lane for peered sites and a normal lane for non peered sites", wat complete bullshit is.
Daar ging de discussie vooral over de bandbreedte toekenning/beperking naar bepaalde dienstenaanbieders (die hiervoor belast werden).
Niet over zero rating (= data buiten bundel).

Wat betreft peering.
Het is nu toch ook al zo dat je de snelheid van bepaalde verbindingen sterk beïnvloed wordt door peering overeenkomsten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Vraag is: welk nadeel heb je als consument door het feit dat je bij een bepaalde provider gratis muziek kan streamen?
Als het zou zijn "gratis muziek streamen", dan gaat er niemand tegen zijn. Als het "gratis muziek streamen van dienst X" is, dan wel. Op dat ogenblik zou het kunnen dat de klanten van deze provider massaal overschakelen naar "dienst X", waardoor "dienst Y" (die deze voorkeursbehandeling niet krijgt) failliet kan gaan, zeker als "dienst X" een heel aantal providers over de streep trekt. Hierdoor trek je potentieel gans de markt krom.

Netneutraliteit klinkt in eerste instantie als een bagatel, maar dat is het écht écht niet...
ooh. shiny.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

misschien interessant ook om eens te bekijken hier wat de grote jongens doen:

http://www.libertyglobal.com/our-operations.html

Als ik me niet vergis schept Liberty Global een soort "level playing field" in talrijke europese landen, met uitzondering van ons eigen landje. Is dit een voorbode van het einde van ons belgisch duopolie?
Opvallend ook is de haast perfecte scheiding van noord en zuid! Klopt dan toch het gerucht dat een duopolie op europees niveau in de maak zou zijn? In het zuiden is Orange alvast nu reeds een speler van formaat, en Vodafone...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Wat betreft de definitie van netneutraliteit
Tot op heden gaat dit in eerste instantie over het verkeer, met andere woorden: de bandbreedte
  • Providers mogen dus de diensten van specifiek aanbieders niet benadelen of voorrang geven.
En daarna schrijf je dat het geen probleem is als een provider een specifiek dienst zoals Netflix of Spotify niet gaat aanreken ?
philippe_d schreef:Het gratis aanbieden van bepaalde diensten (vb gratis Netflix abbo bij Provider A), of het niet aanrekenen van bepaalde dataverkeer (gratis Spotify verkeer bij provider B), zie ik hier dus niet als een schending van netneutraliteit, maar een manier waarop providers zich kunnen differentëren (zoals gratis aanbieden van een modem, Smartphone of TV aan 1 EUR, enz ...)
Of dacht je dat netneutraliteit enkel over bandbreedte gaat... en niet over volume ?

Dat laatste noemt men trouwens "zero-rating" en is verboden.
philippe_d schreef:We gaan moeten afwachten hoe dit juridisch uitgevochten wordt (hebben EU regels voorrang op de NL regels?)
Landen mogen steeds strengere (geen zwakkere) regels implementeren dan de Europese wetgeving.
philippe_d schreef:Concurrentievervalsing is het ook niet echt, gezien alle muziek streaming diensten toegelaten zullen worden (voor zolang ze zich bij T-Mobile bekend maken).
Ik wens je veel succes om je eigen server thuis bekend te maken bij T-Mobile... je kan namelijk perfect muziek streamen van je eigen server.
cadsite schreef:Als ze nu komen zeggen dat ik onbeperkt mag streamen, kost die data dan geen geld? :roll:
Natuurlijk kost dat geld... en daar gaan de aanbieders van die diensten voor mogen opdraaien (al wordt de soep initieel natuurlijk niet zo heet gegeten - voor providers is dit een eerste stap om een inzicht te krijgen in het volume zonder zich te verbranden aan DPI).

Zero-rating toelaten is hetzelfde als het paard van Troje binnen halen !
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

wat betekent DPI hier?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

wied schreef:wat betekent DPI hier?
deep packet inspection

of het penetreren van packets om te kijken wat er in zit, om zo andere billing of QOS of zelfs NSA achtige infect & inject toestanden erop los te laten
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:
philippe_d schreef: Wat betreft de definitie van netneutraliteit
Tot op heden gaat dit in eerste instantie over het verkeer, met andere woorden: de bandbreedte/quote]
En daarna schrijf je dat het geen probleem is als een provider een specifiek dienst zoals Netflix of Spotify niet gaat aanreken ?
Of dacht je dat netneutraliteit enkel over bandbreedte gaat... en niet over volume ?
Mijn post was voornamelijk bedoeld als een aanzetje (stroman) voor een discussie ;)

Inderdaad, de oorspronlelijk discussie over netneutraliteit in Amerika (waar de term net neutrality uitgevonden werd) ging alleen over bandbreedte en niet over volume.
De discussie ging over vast internet (Cable provider Comcast die bepaalde traffiek capte), en daar is volume geen issue (in de meeste landen bestaan geen volume limieten bij vaste breedband verbindingen)
r2504 schreef:
philippe_d schreef: Het gratis aanbieden van bepaalde diensten (vb gratis Netflix abbo bij Provider A), of het niet aanrekenen van bepaalde dataverkeer (gratis Spotify verkeer bij provider B), zie ik hier dus niet als een schending van netneutraliteit, maar een manier waarop providers zich kunnen differentëren (zoals gratis aanbieden van een modem, Smartphone of TV aan 1 EUR, enz ...)
Dat laatste noemt men trouwens "zero-rating" en is verboden.
Verboden waar?
Niet in België, niet in Europa, wel in Nederland (sedert gisteren :-) ), en dat wordt aangevochten ...
r2504 schreef: Landen mogen steeds strengere (geen zwakkere) regels implementeren dan de Europese wetgeving.
Streng of zwak hangt natuurlijk af vanuit welk standpunt je het bekijkt ...
r2504 schreef: Ik wens je veel succes om je eigen server thuis bekend te maken bij T-Mobile... je kan namelijk perfect muziek streamen van je eigen server.
Het gaat hier over mobiel internet via bepaalde Smartphone Apps. Ik ben niet voldoende op de hoogte van de technische details, maar ik kan mij voorstellen dat de traffiek van/naar specifieke Apps niet meegeteld kan worden, dan maakt het niet uit of de data op je eigen server thuis of een publieke server staan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Verboden waar?
Niet in België, niet in Europa, wel in Nederland (sedert gisteren :-) ), en dat wordt aangevochten ...
Ik moet toegeven dat er al zoveel varianten zijn geweest dat ik niet meer exact weet wat er in de laatste staat over zero-rating (carte blanche was het alvast niet dacht ik).
philippe_d schreef:Streng of zwak hangt natuurlijk af vanuit welk standpunt je het bekijkt ...
Dit is altijd in het voordeel van de consument.
philippe_d schreef:Ik ben niet voldoende op de hoogte van de technische details, maar ik kan mij voorstellen dat de traffiek van/naar specifieke Apps niet meegeteld kan worden, dan maakt het niet uit of de data op je eigen server thuis of een publieke server staan?
Een provider weet niets van apps... het enige wat een provider ziet is IP-verkeer... en daar gebeuren de metingen dus op. Ik zie de discussies trouwens al voor mij, een muziekdienst neemt een nieuwe server in gebruik welke niet/te laat op de whitelist van de provider terecht komt en de klant z'n bundel vliegt erdoor met een leuke rekening tot gevolg. Of een gebruiker heeft een VPN zodat de provider het streamen niet kan herkennen en de rekening volgt eveneens !

Nee, zero-rating is echt niet wat we willen (al verkoopt het natuurlijk mooi aan een onwetende/naieve klant).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:
philippe_d schreef:Streng of zwak hangt natuurlijk af vanuit welk standpunt je het bekijkt ...
Dit is altijd in het voordeel van de consument.
Dat is juist het punt.
Is zero-rating in het voordeel of nadeel van de consument? Een discussie waard :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:Concurrentievervalsing is het ook niet echt, gezien alle muziek streaming diensten toegelaten zullen worden (voor zolang ze zich bij T-Mobile bekend maken).
Onzin. T-Mobile heeft deals gesloten met zes muziekstreamingdiensten, voor alle andere muziekstreamingdiensten betaalt de klant wel per verbruikte megabyte. Dat is regelrechte prijsdiscriminatie en zoiets werkt dus sterk concurrentievervalsend.

Het feit dat je als muziekstreamingdienst eerst een deal moet sluiten met T-Mobile om op die whitelist terecht te komen ruikt toch sterk naar kartelvorming.
De eerste stap is alvast gezet. Een persbericht met quotes van de bevriende kartelleden en het gebruik van elkaars logo's in marketingcommunicatie.

Volgende commerciële opportuniteiten tussen de kartelleden zullen uitgebuit worden van zodra het commerciële effect van de slogan "datavrije muziek" is uitgedoofd en Europa juridische klaarheid brengt rond zero-rating in lidstaten met strengere netneutraliteitswetgeving.

Ik geloof niet dat T-Mobile écht geïnteresseerd is om deze deals te sluiten met kleinere of niet-commerciële partijen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Is zero-rating in het voordeel of nadeel van de consument? Een discussie waard :-) .
Op korte termijn wel, op lange helemaal niet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Juist, keuzevrijheid beperking (vergeet het maar dat mijn eigen stream van een prive server in aanmerking zou komen) en instapdrempel voor nieuwe aanbieders van muziek ("Gij betaalt ni? Dan krijgde ook geen gratis data voor uw klanten").
Lange termijn is dit nefast. Stricte netneutraliteit moet er dus echt wel komen; de ISP als dumb pipe net als de netbeheerder en de watermaatschappij is de enige juiste keuze.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

philippe_d schreef:
r2504 schreef: Landen mogen steeds strengere (geen zwakkere) regels implementeren dan de Europese wetgeving.
Streng of zwak hangt natuurlijk af vanuit welk standpunt je het bekijkt ...
Herinner je de afschaffing van het verbod op koppelverkoop, enkele jaren terug?

De Belgische regels waren toen ook strenger dan de Europese, en toch heeft België het verbod op koppelverkoop moeten afschaffen (onder druk van Europa?).

Was dat in het voordeel van de consument?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tube.rico
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 dec 2004, 18:14
Twitter: RicoTrevisan
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Contacteer:

Echt competitie > net neutrality


Sent from my iPhone using Tapatalk
Apostle of Broadband Jesus :angel:
Founder of http://SmartFiber.io
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Netneutraliteit is de voorwaarde om echte competitie te kunnen hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De Croo laat controleren of Proximus netneutraliteit respecteert

Minister van Telecom Alexander De Croo heeft aan telecomregulator BIPT gevraagd te controleren of de nieuwe Proximus-abonnementen de regels rond netneutraliteit respecteren. Dat meldt zijn kabinet.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/de- ... 66285.html
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vraag mij af hoe / op welke basis "zero-rating" voor één specifieke App technisch in mekaar zit.
    1. Kan een ISP dan "zien" welke App bepaalde data verstuurt / ontvangt ? Moet hiervoor dan een soort DPI toegepast worden?
    2. Of gebeurt dit op basis van protocol (gebruik van specifieke poorten) ?
    3. Of wordt alle verkeer van/naar bepaalde IP adressen gemonitord?
In dit laatste geval, hoe gebeurt het dan met P2P Apps zoals Whattsapp? Ik ga ervan uit dat de gesprekken / versturen&ontvangen P2P gebeurt, of gaat dat allemaal via de servers van bijvoorbeeld Whattsapp?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Technisch ben ik niet zeker hoe alles in detail werkt, maar ik weet wel dat Proximus niet zelf achter de knoppen zit.

Proximus heeft software van Lotusflare op hun mobiel netwerk geïnstalleerd die dataverkeer van een aantal populaire apps kan detecteren en omleiden. Wellicht gaat het om het "Dynamic Rating Platform" dat op hun website wordt vermeld.

De afgelopen jaren heeft Lotusflare hun know-how opgebouwd met een spionage-app die in samenwerking met ISP's ook app based zero-rating aanbiedt op miljoenen smartphones: DataEye
DataEye zou op basis van een VPN werken.

Vermoedelijk gaat Lotusflare nu een stap verder en draait hun software rechtstreeks op de servers van Proximus.

Deze zero-rating wordt uitsluitend toegepast op Facebook, Instagram, WhatsApp, Twitter, Pokémon Go en Snapchat.

Gebruikers die graag onbeperkt gebruik willen maken van andere apps zoals Pinterest, Vine of Tumblr worden op die manier oneerlijk behandeld en in hun vrije keuze beperkt. In de praktijk zullen de gebruikers hun foto's en video's uploaden via de zero-rating app die ze via MyProximus geselecteerd hebben en niet meer via Tumblr of Vine of andere (nieuwe) apps. Proximus lokt hun klanten dus massaal richting hun "bevriende" apps. Het is niet ondenkbaar dat Proximus dan ook met de makers van die "bevriende" apps deals sluit voor die "vriendendienst".

Dit is een regelrechte schending van de netneutraliteit. Gebruikers mogen niet beperkt worden in hun vrije keuze van internetdiensten. Het schandalige is dat Proximus dit product zomaar mag lanceren en dat het BIPT pas in actie schiet als de Minister er toevallig van wakker ligt.

Eigenlijk kan je alleen netneutraliteit garanderen als zulke productaanpassingen op voorhand, vóór de commerciële lancering, worden beoordeeld door de regulator. Nu zal dit product wellicht zes maanden op de markt zijn vooraleer het BIPT zich uitspreekt over de wettelijkheid.
Hopelijk krijgt Proximus dan een boete ter grootte van het abonnementsgeld van alle klanten die door deze zero-rating werden beperkt in hun vrijheid.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Net een beetje op feesboek zitten kijken, en zag deze:
data-vrije-meuk.png


Zo werkt het dus. Technische gegevens benieuwd naar wat ze daar onder verstaan (bvb ip addressen van je servers?)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het wordt vanaf nu zelfs nog erger. Bedrijven kunnen betalen om hun data niet te laten meetellen.

https://tweakers.net/nieuws/122879/bedr ... allen.html
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sommige bedrijven kan je bereiken via een 0800 nummer, voor andere moet je een betaalnummer bellen.
Is dat dan ook schending van netneutraliteit?

Waarom laten we bedrijven toe dat ze de telefoonkosten overnemen (zero-rating), maar vinden we het wel verkeerd dat ze de data kosten overnemen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sam_vde
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 maa 2017, 15:58
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
  • Providers mogen dus de diensten van specifiek aanbieders niet benadelen of voorrang geven.
het niet aanrekenen van bepaalde dataverkeer (gratis Spotify verkeer bij provider B), zie ik hier dus niet als een schending van netneutraliteit
Mijn mening :-)

Deze 2 dingen in 1 post vind ik niet consistent en ik denk dat dit de kern van de discussie is. Je kan de deur niet half open zetten: ofwel krijgen bepaalde partijen privileges, ofwel niet. En dat heeft grote consequenties. Ik geef enkele voorbeelden.

Proximus hoeft haar aanbod (laat staan de prijs) niet langer af te stemmen op de behoeften van de klant, want die zijn niet meer zichtbaar. Zij hebben een netwerk dat bijvoorbeeld makkelijk 8G data per account per maand aankan (ze geven het "gratis" weg, dus ze pushen zelfs meer gebruik). Toch krijgen wij als gebruikers te horen dat het netwerk duur is en investeringen nodig zijn, en dat de prijs naar omhoog moet. En we kunnen die 8G niet afnemen. Wij krijgen 2G die je vrij mag gebruiken binnen de beperkingen die Proximus je oplegt, in combinatie met de verplichting de bulk van onze data door hun selected partners te duwen. De link "werkelijke dienstverlening" tov. "wat de consument betaalt" gaat verloren.

Gratis bestaat NIET. Proximus selecteert die partners en verdient daar centen mee. Ze verkopen dezelfde bandbreedte in feite 2 keer, omdat ze jou niet de vrije keuze geven hoe je ze wil gebruiken. Als hun partner dat geld effectief wil terugverdienen, moeten ze jou als klant opnieuw ten gelde maken. Ik geloof dat dit slecht is voor privacy en data mining, we kennen de verdienmodellen intussen. Als consument heb je niet meer de keuze om iets anders te gebruiken.

Jij als startup van 5 man met een super innovatief idee rond muziekstreaming zal amper nog kans hebben om in België de markt te betreden, omdat je nooit qua kosten/baten aan een kritische massa geraakt qua gebruikers. Dit werkt finaal monopolies in de hand. En die zitten altijd in dezelfde hoek: bij voorkeur Amerikaanse kapitalistische mastodonten die het niet zo nauw nemen met privacy etc.

Het is dezelfde discussie met Telenet en haar netwerk en Belgacom en ongeveer alles wat met infrastructuur te maken heeft. Het uitbaten van de infrastructuur zou wettelijk gezien volledig losgekoppeld moeten zijn van het aanbieden van diensten op diezelfde infrastructuur. Dat is de beste garantie op innovatie en vrije markt, en is volgens mij finaal voordeliger voor de gebruiker.

Het is maar mijn mening en discussiëren heeft enkel theoretisch zin: de consument ziet vooral de korte termijn bling, en zelden de lange termijn consequenties.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

sam_vde schrijft: de consument ziet vooral de korte termijn bling

en wordt bijgevolg opgezadeld met een overheid die alles uit de kast blijft halen om de bestaande monopolies te bestendigen! Waar blijft EU ditmaal weer?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

philippe_d schreef:Sommige bedrijven kan je bereiken via een 0800 nummer, voor andere moet je een betaalnummer bellen.
Is dat dan ook schending van netneutraliteit?

Waarom laten we bedrijven toe dat ze de telefoonkosten overnemen (zero-rating), maar vinden we het wel verkeerd dat ze de data kosten overnemen?
Persoonlijk ben ik het hier ook compleet mee eens.
Of het een goede zaak is, dat is iets anders.

Elke firma mag gebruik maken van deze optie, de vraag is enkel of ze het kunnen en/of willen betalen. Maar dat is met alles zo.

coca cola of jupiler staat vaak aan de ingang van de colruyt met gratis samples. Een start-up kan dat ook niet betalen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

philippe_d schreef:Sommige bedrijven kan je bereiken via een 0800 nummer, voor andere moet je een betaalnummer bellen.
Is dat dan ook schending van netneutraliteit?

Waarom laten we bedrijven toe dat ze de telefoonkosten overnemen (zero-rating), maar vinden we het wel verkeerd dat ze de data kosten overnemen?
Daar is iets van aan.
Maar dat 0800 dient eerder als extra service (support/verkoop) naast de hoofdservice.
Je vergelijking gaat dus vooral op als de app in kwestie enkel en alleen dient als supportservice/communicatie met het bedrijf en niet om de service als dusdanig. Bvb: Netflix kijken telt wel mee, Netflix mailen telt niet mee.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een 0800-nummer is de keuze van het bedrijf zelf... niet van de provider !

Zou je het fijn vinden moest Proximus zeggen van naar bakker X kan je gratis bellen, naar bakker Y moet je betalen ?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”