Proximus voorziet voor het eerst bestaande wijk in Brussel van glasvezel

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Proximus gaat de Brusselse wijk Anspach op glasvezel aansluiten en bewoners de kans geven gratis fiber-to-the-home te installeren. Het gaat om een testproject waarbij de provider de aanleg samen laat vallen met werkzaamheden in de wijk.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/112303/proxi ... vezel.html
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Wat ik niet snap is dat Proximus wel hogere snelheden biedt dan hun dsl aanbod, maar niet zo 'hoog' (vooral upload) als de traditionelere fiber snelheden. Denk aan 100/100, 250//250, 500/500 en symmetrische gigabit.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Symetrisch zowieso niet, omdat ze gebruik maken van GPON
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Maar dat geld dan toch ook voor de download? Of wordt dezelfde golflengte gebruikt voor up en download? Ik veronderstel dat er voor de upload een andere golflengte wordt gebruikt waarin iedereen in dezelfde groep/node dan de upload bandbreedte deelt via TDMA, in de download delen ze ook de bandbreedte onder elkaar, enkel komt daar alles bij iedereen aan. Op die manier is er niet echt een technische limitering/keuze op de upload zoals er bij kabel of dsl wel is.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Idd, symmetrisch kan wel met GPON, maar ik had begrepen dat BGC kiest voor een 4/1 verhouding...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

AndRo555 schreef:Wat ik niet snap is dat Proximus wel hogere snelheden biedt dan hun dsl aanbod, maar niet zo 'hoog' (vooral upload) als de traditionelere fiber snelheden. Denk aan 100/100, 250//250, 500/500 en symmetrische gigabit.
Het is niet omdat Proximus FTTH aanlegt, dat het duopolie verdwijnt. De aangeboden snelheden via het FTTH-netwerk lijken als twee druppels water op die van Telenet. Het heeft dus niets met techniek te maken. Marketing bepaalt volledig wat de consument krijgt.

Het is dus afwachten wat het BIPT zal besluiten bij een nieuwe marktanalyse eind dit jaar. Ik kan me inbeelden dat de OLO's wel interesse hebben om 500/500 symmetrisch aan te bieden. Na het Snow-debacle is het BIPT aan zichzelf verplicht om Proximus een veel strengere wholesale-verplichting op te leggen willen ze hun geloofwaardigheid niet compleet verliezen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

raf1 schreef:Marketing bepaalt volledig wat de consument krijgt.
Altijd en overal ....
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Mooi project mag veel sneller gaan die fiber uitrol nu de andere isp's ook nog
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Andere ISP's? Ik zie Telenet (net als alle andere kabelaanbieders in buurlanden) dit niet zo snel doen. Daar is het kosten/baten plaatje nog veel minder rooskleurig. Want op vlak van snelheid kan het, met een beetje moeite, mee met het residentiële glasvezel aanbod. De grote kost zit hem daar in het uitbreiden van de capaciteit (nodes ontdubbelen en hogere freqenties gaan gebruiken).
En een nieuwe (fysiek nieuw toch) zie ik hier niet direct verschijnen in dit telecom landschap.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

klopt dit zal nog laaang duren :p maarja langs kant van proximus ze kunnen over hun twisted pairs niet meer en meer blijven sturen he dus goede zet van hun.

Als ze slim zijn breiden ze alles uit vanaf hun al bestaande bedrijfsterreinen en zo regio per regio afgaande
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

AndRo555 schreef:En een nieuwe (fysiek nieuw toch) zie ik hier niet direct verschijnen in dit telecom landschap.
Ik wel: de gaswaterrioleringtoestanden. Er zijn in ons landje erg veel leidingen die "binnenkort" aan vernieuwing toe zijn. En dan is het een kleine kost om er glas bij te gooien, hier hoop ik persoonlijk echt op.

Wat, en van wie, het commerciële aanbod zal zijn valt niet te voorspellen natuurlijk.

Wat ook nog kan is dat de draadloze technologie "goed genoeg" wordt als vaste lijn voor een voldoende deel van de klanten zodat het investeringsklimaat voor ftth uitgehold wordt. :bang:
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

bitbite schreef:Er zijn in ons landje erg veel leidingen die "binnenkort" aan vernieuwing toe zijn. En dan is het een kleine kost om er glas bij te gooien, hier hoop ik persoonlijk echt op.
Hier is de straat net opengegooid. Elektriciteit en waterleiding vernieuwd en ontdubbeld.
Telenet heeft er een groen kabeltje bijgegooid maar niets gezien van Proximus. :-(
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tja, bij ons een paar jaar geleden wel, maar of we daar op termijn fiber voor gaan krijgen durf ik in twijfel trekken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Proximus zou dergelijke projecten m.i. beter absolute prioriteit geven.

In onze straat zijn er nog 2 klanten (de rest heeft, net zoals wij) allemaal afgehaakt owv. ontevreden over internetspeed en kwaliteit digi tv (blokjes, nooit een avond zonder storing).

Onlangs had mijn buur 2 huizen verder een langs geweest met een maxi Pack. Woont 100 m van een ROP en komt met moeite aan 60 Mpbs up en 6 down.
Als hij zijn tv opzet, is het helemaal huilen met de pet op.

2 weken geleden heeft proximus bij hem verbeteringswerken uitgevoerd en nieuwe kabel van op de straat naar binnen gebracht maar resultaat nihil want dit noemt hij betere snelheden dan voordien.

Hij is al langer verlekkerd op mijn TN installatie; het enige wat hem tegen houdt is dat je bij proximus op de slaapkamer van de kinderen TV kunt hebben zonder een kabel te moeten trekken ... Hij werkt met 'DEVOLO's' maar het geduld geraakt steeds verder op en hij is ver aan het einde van dat geduld.

Zijn ouders wonen 2 straten verder (dus nog verder van de ROP) en zij hebben - omwille van de prehistorische snelheden = 30 max down en geen oplossing van klanten- of technische diensten, gisteren een whop pack besteld bij TN na 3 jaar aanmodderen.

TN is dan ongetwijfeld wel iets duurder maar ...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Het grote probleem in België tov Nederland is lintbebouwing. In Nederland zie je ook vooral kernen verglaasd te worden, lintbebouwing is gewoon bijna onmogelijk rendabel te krijgen.

Op termijn zie ik een verglazing in stedelijke gebieden / centrumstraten. Maar de rest ik ben benieuwd.

En ik vrees dat er hier buiten misschien sommige UB bezoekers weinigen zullen happig zijn om een infrastructuurkost te betalen, voor elektriciteit / riolering / ... vinden we dat normaal, maar als ze morgen zeggen glasvezel aanleggen ok maar je moet eenmaal 500 euro betalen en dan nog zal het probleem zijn dat iedereen mee moet dus tsja.

En is het de taak van de overheid, ik vind van niet, maar soit hopelijk komt er wel nog wat. Vdsl bonding moeten we ook niet direct op rekenen gezien de meesten hier een directe en een retour paar hebben.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

vermits PXM toch al enkele jaren zo goed als bij alle invoeren de paren wegsnijdt, denk ik dat bonding toch iets is dat we nog mogen verwachten alvorens we over glasvezel praten.
Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

nolfie schreef:vermits PXM toch al enkele jaren zo goed als bij alle invoeren de paren wegsnijdt, denk ik dat bonding toch iets is dat we nog mogen verwachten alvorens we over glasvezel praten.
Zoiets heb ik ook opgevangen, nieuwe aansluitingen is altijd 2 paar direct gelast, bij laswerken ook altijd de 2 paar direct lassen zijn blijkbaar instructies. Behalve in bundels waar er dus geen ruimte is. Hier in het appartement geen probleem ook meer dan genoeg directe paren
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

koenraaddeconinck schreef:Proximus zou dergelijke projecten m.i. beter absolute prioriteit geven.

In onze straat zijn er nog 2 klanten (de rest heeft, net zoals wij) allemaal afgehaakt owv. ontevreden over internetspeed en kwaliteit digi tv (blokjes, nooit een avond zonder storing).

Onlangs had mijn buur 2 huizen verder een langs geweest met een maxi Pack. Woont 100 m van een ROP en komt met moeite aan 60 Mpbs up en 6 down.
Als hij zijn tv opzet, is het helemaal huilen met de pet op.

...

Hij is al langer verlekkerd op mijn TN installatie; het enige wat hem tegen houdt is dat je bij proximus op de slaapkamer van de kinderen TV kunt hebben zonder een kabel te moeten trekken ... Hij werkt met 'DEVOLO's' maar het geduld geraakt steeds verder op en hij is ver aan het einde van dat geduld.

...
Denk dat de storing niet aan de 60 mbps ligt, maar aan de devolo's. Trek een kabel (of bebruik een bestaande coax kabel als utp niet mogelijk is met behulp van een moca set )
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

qless schreef: Denk dat de storing niet aan de 60 mbps ligt, maar aan de devolo's. Trek een kabel (of bebruik een bestaande coax kabel als utp niet mogelijk is met behulp van een moca set )
Zeer veel dank voor de tip maar heb reeds gewerkt met utp rechtstreeks van modem naar de digicorder ('devolo's' dus verwijderd) en na een 2-tal testdagen, bleek er geen verschil te zijn ... Idem wat speed down en up betreft.

Een beetje hetzelfde verhaal als onze Proximus 'very bad experience'. Ik blijf ervan overtuigd dat er bij ons in de straat iets is met de bekabeling (want iedereen in de straat had klachten) maar het opbreken van de straat of een stuk van de gewestweg waar de ROP staat, lijkt me inderdaad niet zo evident ...

Toch bedankt voor de tip.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Gisteren is mijn buur uit pure miserie bij mij naar het voetbal komen kijken.
Grote problemen met sync beeld en geluid én om de haverklap blokjes. De zoveelste tel naar de klantendienst en kreeg opnieuw te horen dat sync beeld--geluid eigen is aan IP TV. De blokjes, tja: "nog eens de technische dienst langs sturen ..."

Nogmaals aansluiting van 'a tot z' opnieuw gedaan: aansluitingsdoos open en zien of alle draden vast zitten, nieuwe utp kabels, etc. Heb deze morgen al vernomen dat het allemaal geen verschil uitmaakt.

Ik vrees dat er nog ééntje de stap naar TN gaat zetten ...
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Misschien de devolo's en eventuele switch eruitgooien en de bbox vervangen,dat zal ook wel deugd doen aan de AV-sync en de blokvorming. Indien de bekabeling te wensen overlaat is het beperken tot 100mbit ook een goed idee. Ten slotte zeker zijn dat alle netwerkstekkers op dezelfde manier bekabeld zijn (ik heb een gelijkaardig probleem al gezien bij een familielid die ethernet A en B door elkaar gebruikte).

Bij de multicast-technologie die Proximus gebruikt heb je normaal enkel last van AV-Sync bij het veranderen van zender.
Overigens: met een 60/6 verbinding zou je niets mogen merken van het TV signaal!
Tenzij die verbinding helemaal geen 60/6 aankan. Maar dan zou die al lang teruggebracht moeten zijn geweest in een Repair. De lijnwaarde uitlezen op de bbox kan ook een kwaad.

Ik bedoel niet dat het aan de eindgebruiker ligt, mijn mening is dat proximus verantwoordelijk is voor de totale beleving en dus ook op zijn minst correct advies mag geven voor het correct instellen, maar al te vaak hoor je "'t is slecht in de straat" terwijl het aan iets simpel lag!

Edit; oei sorry dit is hier wel erg off-topic!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Bedankt voor deze info maar ook bekabeling netwerkstekkers gecheckt ...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

http://www.zdnet.be/achtergrond/184672/ ... n-telenet/
Temse nu ook aan de beurt.

persoon betaalt 55 € (incl. tv) vraag mij af of daar ook telefonie bijzit.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

satsurfer schreef:http://www.zdnet.be/achtergrond/184672/ ... n-telenet/
Temse nu ook aan de beurt.

persoon betaalt 55 € (incl. tv) vraag mij af of daar ook telefonie bijzit.
Zonder telefonie.
Prijzen en beschikbaarheid zijn zelf al enige tijd terug te vinden op de website van proximus:
http://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_m ... vezel.html (kom je direct op de pagina uit voor particulieren)

Anders gewoon:
www.proximus.be/fiber
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Schijnbaar geen haast om uit te rollen.
Specificaties zijn bijna hetzelfde als het huidige aanbod.
Prijzen zijn bijna hetzelfde als het huidige aanbod.
Specificaties zijn zeer laag in vgl met Nederlandse abbo's aan dezelfde prijs.
...

En Kris Peeters zich maar afvragen of er niet te weinig concurrentie zou zijn op de telecom markt... :bang:
http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 1470785229
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

raf1 schreef:
AndRo555 schreef:Wat ik niet snap is dat Proximus wel hogere snelheden biedt dan hun dsl aanbod, maar niet zo 'hoog' (vooral upload) als de traditionelere fiber snelheden. Denk aan 100/100, 250//250, 500/500 en symmetrische gigabit.
Het is niet omdat Proximus FTTH aanlegt, dat het duopolie verdwijnt. De aangeboden snelheden via het FTTH-netwerk lijken als twee druppels water op die van Telenet. Het heeft dus niets met techniek te maken. Marketing bepaalt volledig wat de consument krijgt
Toen ADSL uitkwam, hadden wij 8 mbit down in het lab van Alcatel. Ik werkte voor de DSL afdeling. Dus toen belgacow kwam installeren, kreeg ik tot mijn grote frustratie slechts 1 mbit. Toen ik meldde dat ik bij Alcatel werkte en dat ADSL tot 8 mbit kon, antwoordde hij doodleuk: dream on. Pas jaren later had ik 8 mbit rocket adsl van evonet. De wijkkast stond voor de gevel van mijn buurman.

Waarom is dit relevant? Proximuis gaat nooit de volle capacity vanaf dag1 aanbieden. Ze zullen dit gradueel uitmelken, en het aanbod zal zoals telenet zijn of net iets beter. Als ze nu al alles geven hebben ze niks meer op tafel te leggen en zitten ze met de billen bloot.

Dus ja marketing en kunstmatig beperken van wat de tech werkelijk kan, om het dan gradueel uit te melken. Belgacow, u weet wel ....
belgacow.gif
Dus ja, marketing .... en melken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Prijzen en beschikbaarheid zijn zelf al enige tijd terug te vinden op de website van proximus:
http://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_m ... vezel.html (kom je direct op de pagina uit voor particulieren)
Als ik alleen internet kies, krijg ik geen prijs te zien:
Internet Comfort
Deze combinatie is spijtig genoeg niet beschikbaar in een Pack. Gelieve een andere combinatie te kiezen of voeg meer producten toe.
Je moet ofwel internet+TV (€55) nemen, ofwel internet+telefoon (€55)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Je moet ofwel internet+TV (€55) nemen, ofwel internet+telefoon (€55)
En 75 euro voor triple play... net onder de prijs van Whoppa.

Duopolie in Belgie... maar nééééé toch :bang:
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Beter is beginnen met hun commerciële uitrol of gaan we pas tegen 2030 fiber hebben met hun tempo :bang:
Op de anderen moeten we al niet hopen die gaan/willen 1gbps over koper sjouwen...
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

koenraad mij moet je niet vertellen dat 60 niet voldoende is.
20 is zelfs al vodoende :-D
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Je moet ofwel internet+TV (€55) nemen, ofwel internet+telefoon (€55)
Tja Orange = 49 €, maar ge moet er wel nog een f****** abbo bijnemen van minstens 8 € waar ge niets mee bent. :bang: Dus goedkoper is Orange dan ook niet hé....ge hebt er ook geen Hotspots bij. Ik hoop dat ze dit gauw afschaffen. (die abboverplichting)

Tja, nu kunnen ze nog zeggen dat ze hogere downloads hebben, maar als glasvezel overal ligt en prijs blijft of lager, dan gaan ze die verplichting wel moeten laten vallen.

Soit, is off-topic.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

ub4b schreef:
raf1 schreef:
AndRo555 schreef:Wat ik niet snap is dat Proximus wel hogere snelheden biedt dan hun dsl aanbod, maar niet zo 'hoog' (vooral upload) als de traditionelere fiber snelheden. Denk aan 100/100, 250//250, 500/500 en symmetrische gigabit.
Het is niet omdat Proximus FTTH aanlegt, dat het duopolie verdwijnt. De aangeboden snelheden via het FTTH-netwerk lijken als twee druppels water op die van Telenet. Het heeft dus niets met techniek te maken. Marketing bepaalt volledig wat de consument krijgt
Toen ADSL uitkwam, hadden wij 8 mbit down in het lab van Alcatel. Ik werkte voor de DSL afdeling. Dus toen belgacow kwam installeren, kreeg ik tot mijn grote frustratie slechts 1 mbit. Toen ik meldde dat ik bij Alcatel werkte en dat ADSL tot 8 mbit kon, antwoordde hij doodleuk: dream on. Pas jaren later had ik 8 mbit rocket adsl van evonet. De wijkkast stond voor de gevel van mijn buurman.

Waarom is dit relevant? Proximuis gaat nooit de volle capacity vanaf dag1 aanbieden. Ze zullen dit gradueel uitmelken, en het aanbod zal zoals telenet zijn of net iets beter. Als ze nu al alles geven hebben ze niks meer op tafel te leggen en zitten ze met de billen bloot.

Dus ja marketing en kunstmatig beperken van wat de tech werkelijk kan, om het dan gradueel uit te melken. Belgacow, u weet wel ....

belgacow.gif

Dus ja, marketing .... en melken.
Inderdaad, jammer dat het zo moet gaan.
Nu is de vraag nog maar of die fiber van Proximus in de toekomst opengezet moet worden, dan is er misschien nog hoop voor symmetrische fiber verbindingen van EDPnet's etc. Maar het opsenstellen is zou dan weer net hetgene zijn dat Proximus zou tegenhouden om het serieus uit re rollen, (bijna) een prisoners dilemma tussen BIPT en Proximus.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”