Internet veel trager dan providers beloven

Nieuws omtrent telecommunicatie
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

philippe_d schreef:
bruma schreef:Als je terugkeert naar internet: dan moet je krijgen wat ze je beloven, onder alle omstandigheden, moeilijk?
Ja, zeer moeilijk!
Dat heet "overboeking" en is een algemeen aanvaard beginsel, zoniet zou internet niet betaalbaar zijn voor de consument.
Als business klant kan je wel een gegarandeerde bandbreedte krijgen, met SLA - als je er maar voor betaalt.

Een ISP kan onmogelijk iedereen, gelijktijdig, op elk moment van de dag, 24/24, onder alle omstandigheden, de volledige bandbreedte garanderen.
Het net is hierop niet berekend: overboeking ...

Vergelijk het met electriciteit.
Als iedereen, gelijktijdig, op elk moment van de dag de volle capaciteit van zijn installatie (vb 40A) zou gebruiken, dan valt de stroom gewoon uit.
Het net is hierop niet berekend: overboeking ...

Vergelijk het met water.
Als iedereen, gelijktijdig, zijn zwembad vult (neem aan dat we allemaal een zwembad zouden hebben :-D ), dan komt er ook (bijna) geen water meer uit jouw kraantje...
Het net is hierop niet berekend: overboeking ...
Maar een watermaatschappij adverteert ook niet met "3 kubieke meter water per minuut"
Een electriciteitsbedrijf beweert ook niet dat je altijd stroom hebt, of hoeveel je kan verbruiken zonder problemen.
Een ISP wel, en ik denk dat daar het schoentje een beetje wringt.

Maar in principe vind ik wel dat ik korting krijg als ik niet de maximumsnelheid kan halen of als het eruit ligt. Ik betaal toch ook niet voor water of electriciteit die ik niet verbruik? Dat is alsof ze zeggen normaal verbruikt u 1 euro water per dag, de waterlijding was 5 dagen kapot dus u moet ons nog 5 euro en dan bel je hun klantendienst om te klagen en krijg je 10 euro korting of de volgende factuur, leuk denk je dan maar op de volgende factuur ... geen korting. "Wat als andere bedrijven zoals ISP's zouden werken" :angel:
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Een electriciteitsbedrijf belooft je wel groene stroom en laat dit uitschijnen alsof ze het produceren, waardoor gij meer betaalt. Dit terwijl het zelf geen groene stroom produceert en die gewoon opkoopt aan spotprijzen in Scandinavië. http://www.allesduurzaam.nl/informatiet ... _Noorwegen

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

warpozio schreef:Ze zouden wel de (maximum) snelheid via kabel en via wifi kunnen vermelden.
(net zoals je wagen in eerste ook geen 180 kan...)
ben ik op zich wel mee akkoord, al is het te relativeren: de meeste mensen hebben die max. snelheid niet nodig (of weten zelf goed genoeg wat die is),
en dan nog hangt die snelheid van x factoren af: als de kleine een film aant streamen is op zijn ipad, terwijl de papa muziek aant streamen is,
dan zal de mama ook al iets minder snel surfen, bv.
lanadekat schreef: Maar een watermaatschappij adverteert ook niet met "3 kubieke meter water per minuut"
Een electriciteitsbedrijf beweert ook niet dat je altijd stroom hebt, of hoeveel je kan verbruiken zonder problemen.
Een ISP wel, en ik denk dat daar het schoentje een beetje wringt.
Maar in principe vind ik wel dat ik korting krijg als ik niet de maximumsnelheid kan halen of als het eruit ligt.
een isp beweert dat toch ook niet? ze geven een "best effort" maar geen garanties... niet qua snelheid, niet qua beschikbaarheid, etc etc.
dus waar mensen vandaan halen dat ze dat beloven of garanderen? tis me een raadsel, het is namelijk niet "omdat ik dat verwacht" dat het ook zo is hé.

btw: korting krijgen bij een uitval? neem nu dat je een comfort pack hebt, en neem dat dat 65 euro / maand kost (is iets minder).
stel dan dat je 1 dag (24u) eruitligt EN dat het niet door overmacht is EN dat het niet door je eigen stommiteit of koppigheid is (modem niet willen omwisselen of telefoonkabel uittrekken bv). dan zou je dus recht hebben op een goeie 2 euro... gezien 24u eigenlijk niet voorkomt (toch niet door fout provider), kan je ernaar fluiten.
ooit overigens al geld teruggehad als de stroom of het water je een dag zonder zette? ik namelijk niet.
ook al de lampen dat hier vroeger stukgingen (pakweg 2 / week) zijn nooit terugbetaald, ook al is het bevestigd dat het kwam door de korte afstand van de elektra cabine...
zou ik in dezelfde logica als hier aangehaald is, eigenlijk al mijn lampen moeten terugkrijgen van elektrabel.

mensen verwachten veel meer dan dat ze eigenlijk recht op hebben volgens hun overeenkomsten, en het is een soort hype aan het worden om dat ook maar zo in de roddelboekskes te zette om ze te verkopen (test-aankoop dus)... ipv deftig research en behulpzame artikelen, gewoon wat spraakmakerij, want geef toe: dat verkoopt veel beter.
die jongens zijn net zo "smerig" als providers die adverteren met max. snelheden in de beste omstandigheden.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Fallschirmjaeger schreef:Een electriciteitsbedrijf belooft je wel groene stroom en laat dit uitschijnen alsof ze het produceren, waardoor gij meer betaalt. Dit terwijl het zelf geen groene stroom produceert en die gewoon opkoopt aan spotprijzen in Scandinavië. http://www.allesduurzaam.nl/informatiet ... _Noorwegen

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Van wanneer is dat artikel? Ik zie data 2010 en 2011 voorbijkomen.
Dat artikel lijkt me dus 5 jaar oud. Is het nog actueel? (5 jaar geleden dachten we ook dat Doel ondertussen gesloten zou zijn :roll: )
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor de goede orde: het enige dat ze van mij hoeven te doen is hun geadverteerde waarden bijstellen tot iets realistischer. Beloof je de hemel, dan moet je als bedrijf maar op de blaren zitten.
Zelfde geldt trouwens voor mij ook voor die auto fabrikanten met hunne gas mileage; ze bleven maar pushen, en dieselgate was die ene push te ver.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien even er de teksten van eentje erbij halen:
"Surf je via de vaste kabel? Dan surf je via de meest stabiele verbinding en aan de beste snelheid. Als je computer straf genoeg is om het aan te kunnen, haal je met een vaste verbinding steeds de beloofde snelheid van je abonnement."
En een eind verder:
"Je hoofdstation is een erg straf toestel: de snelheid van 200 Mbps voor Whoppa en 100 Mbps voor Whop, kan hij in principe draadloos overbrengen naar je smartphone of tablet. Maar in de praktijk zijn er heel wat factoren die de snelheid en het bereik beïnvloeden."

Volgens mij zijn dat harde beloftes én zijn ze perfect meetbaar, want je kunt stoorfactoren perfect uitsluiten.

Voor WiFree aan zee is het een ander verhaal: per WiFree is er een beperking van 5 gebruikers (bij lang zoeken gevonden). In veel gevallen komt een gezin die een appartement huurt al niet toe met dat aantal (elk een gsm, laat staan nog een tablet of laptop), als buur mag je het dan al helemaal vergeten, alle vrije 'kanalen' van alle WiFrees zijn dan al opgebruikt. Over de beloofde snelheid gaan we niet spreken want teveel stoorfactoren, vandaar mijn bemerking dat je voor de buur zijn voordeur moet staan om yelo play te kunnen gebruiken.
Echter van al deze beperkingen is er geen sprake in de normale reclameteksten, je moet diep graven op hun website en je doet dit omdat het voor geen meter werkt en je zelf een oplossing zoekt (technisch geschoold).
Nu bij proxi-fon is t niet beter, enige verschil is wel een iets sneller internet indien je verbinding kan maken.

Sent from my D6000 using Tapatalk
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:52
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Het internetnetwerk/bereik/snelheden is natuurlijk véél ingewikkelder dan zo'n simpel testje van TestAankoop.

Het geeft een volledig verkeerd beeld over de realiteit. Hoewel ze ook min of meer gelijk hebben met het misleidend gedoe, maar da's eigenlijk een andere zaak.

Puur over snelheden zijn er gewoon te veel factoren die de snelheid bepalen, en zo'n testje van TA bewijst - buiten dan hoe je eigenlijk geen deftig onderzoek moet voeren - helemaal niets.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Proximus is toch duidelijk in haar voetnoten:

Uw downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, uw computerinstallatie en de binnenbekabeling.
Alleen de snelheid op de Wifi hotspots is toch wel overdreven !! Dat is namelijk afhankelijk van iedere hotspot en de snelheid moet gedeeld worden ....


Internet Start:
Thuis en op de Wi-Fi Hotspots:
Downloadsnelheid: 60 Mbps, uploadsnelheid: 4 Mbps
Mobiel internet:
Downloadsnelheid: 21 Mbps, uploadsnelheid: 2 Mbps
Internet Comfort:
Thuis en op de Wi-Fi Hotspots:
Downloadsnelheid: 100 Mbps, uploadsnelheid: 6 Mbps
Mobiel internet:
Downloadsnelheid: 21 Mbps, uploadsnelheid: 2 Mbps

Internet Maxi:
Thuis en op de Wi-Fi Hotspots:
Downloadsnelheid: 100 Mbps, uploadsnelheid: 8 Mbps
Mobiel internet:
Downloadsnelheid: 21 Mbps, uploadsnelheid: 2 Mbps

Uw downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, uw computerinstallatie en de binnenbekabeling. Enkel als deze 3 optimaal zijn, kunt u genieten u van de maximale snelheid.
Om de snelheid bij u thuis te kennen, surf naar http://www.proximus.be/internetsnelheid


Je kan dan nog eens op adres of telefoonnummer zoeken wat ze beloven:

Uw internetabonnement Internet Overal Maxi
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 63,7 Mbps download - 5,6 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 63,7 Mbps download - 5,6 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Je downloadvolume is onbeperkt, ook in een Pack.

Deze informatie wordt u louter informatief aangeboden. Ze bevat geen enkele contractuele waarde.
De opgegeven snelheden hangen af van de afstand tussen het aansluitpunt bij u thuis en de telefooncentrale of de onderliggende DSL-technologie. Uw computerinstallatie, binnenbekabeling of wifi-gebruik beïnvloedt bovendien uw effectieve snelheidservaring.


Ik krijg dus al enige tijd méér dan beloofd. (moet ik nu bijbetalen omdat ik meer dan beloofd krijg?)
Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb geprobeerd bovenstaande discussie door te worstelen. Maar laat ons even naar de essentie van het artikel kijken. Het gaat wel degelijk over de internetsnelheid, dus wat de modem te verwerken krijgt achter het aansluitpunt. Niks meer, niks minder. Het achterliggende thuisnetwerk doet niets ter zake. Dat gezegd zijnde...

Er zijn in België twee bedrijven die het grootste deel van het internet bij de klant thuis brengen. Telenet en Proximus. De OLO's op het DSL netwerk zijn onderhevig aan de genade van Proximus. (sky-DSL en dergelijke laten we buiten beschouwing wegens bijna niet bestaand in ons bekabeld landje). De kabel levert meestal de beloofde snelheid. Bij xDSL ligt dat iets anders, gezien de aard van de technologie niet iedereen dezelfde snelheid kan geven. Vooral de afstand tot ROP of centrale zijn een belangrijke factor, maar daar wordt aan gewerkt.

Wat de beste minister wil proberen, is populair overkomen bij internettend België. Hij baseert zich dan nog op Test Aankoop die destijds met een brakke snelheidstest eens gingen uitpakken. De meeste forumleden hier zullen zich dat nog herinneren. Maar hij zal van een kale reis terugkomen vrees ik.

Waar ik wel mee akkoord ben, is dat de prijzen meestal te hoog liggen voor het aangeboden product. Als daar eens iets aan gedaan kon worden hé.

En waarom iedereen altijd focust op die snelheid, snap ik ook niet. Een goede verbinding is meer dan alleen die snelheid.

Edit : de OLO's moeten uiteraard genoeg bandbreedte inkopen, maar doen dat meestal ook wel.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bruma schreef:Misschien even er de teksten van eentje erbij halen:
"Surf je via de vaste kabel? Dan surf je via de meest stabiele verbinding en aan de beste snelheid. Als je computer straf genoeg is om het aan te kunnen, haal je met een vaste verbinding steeds de beloofde snelheid van je abonnement."
En een eind verder:
"Je hoofdstation is een erg straf toestel: de snelheid van 200 Mbps voor Whoppa en 100 Mbps voor Whop, kan hij in principe draadloos overbrengen naar je smartphone of tablet. Maar in de praktijk zijn er heel wat factoren die de snelheid en het bereik beïnvloeden."

Volgens mij zijn dat harde beloftes én zijn ze perfect meetbaar, want je kunt stoorfactoren perfect uitsluiten.
ik zie daarin NERGENS de belofte WELKE snelheide ze je zouden beloven....
providers mogen het mss duidelijker maken, maar zo onduidelijk is het geeneens: "bepalingen en voorwaarden" - "internet fiber 100"(gewoon te vinden op de bestelpagina!) en dan zal je dit zien:
De vermelde snelheden zijn theoretische snelheden via UTP: werkelijke snelheid kan beïnvloed worden door verkeer op het internet en andere technische factoren. Telenet Netwerk Beheer is van toepassing.
en
De vermelde snelheden zijn theoretische snelheden via UTP: werkelijke snelheid kan beïnvloed worden door verkeer op het internet en andere technische factoren. Telenet Netwerk Beheer is van toepassing.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bruma schreef:Voor WiFree aan zee is het een ander verhaal: per WiFree is er een beperking van 5 gebruikers (bij lang zoeken gevonden). In veel gevallen komt een gezin die een appartement huurt al niet toe met dat aantal (elk een gsm, laat staan nog een tablet of laptop), als buur mag je het dan al helemaal vergeten, alle vrije 'kanalen' van alle WiFrees zijn dan al opgebruikt.
Waarom zou je als TN klant je WiFree gebruiken (welke een snelheidscap heeft) als je ook een eigen WIFI netwerk hebt zonder beperkingen ?

Het enige probleem is dat veel telefoons geen priority hebben op de WIFI verbindingen, maw. dat je niet kan zeggen dat hij eerst je eigen netwerk moet nemen indien aanwezig, daarna pas WiFree.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3933
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik ben het wel eens met dit onderwerp,maar kan alleen zeggen dat deze discussie in Nederland ook gevoerd is(Via de consumentenbond),en dat alles,een tijd nadien afgevoerd is.Het is waar dat mensen over het algemeen een lagere internet snelheid hebben,dan beloofd.Maar een prijsvermindering daaraan koppelen dat was zelfs in Nederland een brug te ver.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je hebt eigenlijk een aantal punten;

- Snelheid wireless welke totaal onvoorspelbaar is (en waarop NIEMAND ooit enige garanties zal geven)
- Snelheid wired welke wel voorspelbaar is (maar waarop ook niemand garanties geeft).

Met het eerste heb ik geen probleem, met het tweede wel omdat het net voorspelbaar is. Ik denk dat TN het daar ook goed doet aangezien je daar normaal steeds de geadverteerde snelheid hebt... iets wat bij xDSL technieken totaal niet het geval is.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Splitter schreef:
bruma schreef:Misschien even er de teksten van eentje erbij halen:
"Surf je via de vaste kabel? Dan surf je via de meest stabiele verbinding en aan de beste snelheid. Als je computer straf genoeg is om het aan te kunnen, haal je met een vaste verbinding steeds de beloofde snelheid van je abonnement."
En een eind verder:
"Je hoofdstation is een erg straf toestel: de snelheid van 200 Mbps voor Whoppa en 100 Mbps voor Whop, kan hij in principe draadloos overbrengen naar je smartphone of tablet. Maar in de praktijk zijn er heel wat factoren die de snelheid en het bereik beïnvloeden."

Volgens mij zijn dat harde beloftes én zijn ze perfect meetbaar, want je kunt stoorfactoren perfect uitsluiten.
ik zie daarin NERGENS de belofte WELKE snelheide ze je zouden beloven....
providers mogen het mss duidelijker maken, maar zo onduidelijk is het geeneens: "bepalingen en voorwaarden" - "internet fiber 100"(gewoon te vinden op de bestelpagina!) en dan zal je dit zien:
Ah nee, dit is de pagina waarop je terecht komt na het aanklikken van alles in 1

en daar lees ik zonder vermelding van 'kleine lettertjes': de snelheid van 200 Mbps voor Whoppa en 100 Mbps voor Whop
wat bepaalt volgens hen de beperking:
-) vaste kabel, mijn PC moet snel genoeg zijn
-) draadloos dat hun modem dit aankan
dus is het meetbaar
De vermelde snelheden zijn theoretische snelheden via UTP: werkelijke snelheid kan beïnvloed worden door verkeer op het internet en andere technische factoren. Telenet Netwerk Beheer is van toepassing.
en
De vermelde snelheden zijn theoretische snelheden via UTP: werkelijke snelheid kan beïnvloed worden door verkeer op het internet en andere technische factoren. Telenet Netwerk Beheer is van toepassing.
[/quote]
ik kan in hun verhaal nergens vinden dat dit 'theoretische waarden zijn, staat zelfs niet op hun reclamepagina's, integendeel ze proberen met hun verhaal het in mijn schoenen te schuiven indien dit niet haalbaar zou zijn
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
bruma schreef:Voor WiFree aan zee is het een ander verhaal: per WiFree is er een beperking van 5 gebruikers (bij lang zoeken gevonden). In veel gevallen komt een gezin die een appartement huurt al niet toe met dat aantal (elk een gsm, laat staan nog een tablet of laptop), als buur mag je het dan al helemaal vergeten, alle vrije 'kanalen' van alle WiFrees zijn dan al opgebruikt.
Waarom zou je als TN klant je WiFree gebruiken (welke een snelheidscap heeft) als je ook een eigen WIFI netwerk hebt zonder beperkingen ?

Het enige probleem is dat veel telefoons geen priority hebben op de WIFI verbindingen, maw. dat je niet kan zeggen dat hij eerst je eigen netwerk moet nemen indien aanwezig, daarna pas WiFree.
Voor WiFree aan zee

ik denk niet dat mijn WiFi netwerk 50km kan overbruggen, doelstelling van WiFree, op een andere lokatie gebruiken dan op je eigen WiFi netwerk
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bruma schreef:ik kan in hun verhaal nergens vinden dat dit 'theoretische waarden zijn, staat zelfs niet op hun reclamepagina's, integendeel ze proberen met hun verhaal het in mijn schoenen te schuiven indien dit niet haalbaar zou zijn
dat JIJ het niet kan vinden, is niet de fout van TN en wil ook niet zeggen dat het er niet staat...
het wil gewoon zeggen dat jij niet helemaal oplet bij een bepaalde pagina.
ze kunnen ook gaan zeggen "ik heb een virus binnengekregen door een verdacht bestand bij een verdachte mail open te doen, dat is de fout van mijn provider!" en dan is het hek helemaal van de dam, gewoon omdat je zelf niet oplettend genoeg bent.

of het DUIDELIJKER mag, is een andere kwestie, maar het is wel degelijk aanwezig:
je gaat naar https://www2.telenet.be/nl/alles-in-een ... op-whoppa/, drukt op "bestel", komt hier terecht: https://www2.telenet.be/nl/alles-in-een ... el-whoppa/
je scrollt wat naar beneden, ziet daar "bepalingen en voorwaarden", klikt op "internet fiber x00", en ziet dan wat ik zei in de vorige post.
zelfs niet in kleine lettertjes, je moet gewoon wat verder kijken dan je neus - een probleem dat veel mensen hebben (die dan vervolgens van hun tak maken omdat ze niet goed opgelet hadden, en pasop, ik heb me in mijn leven ook al laten vangen door niet goed op te letten)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Splitter schreef:
bruma schreef:ik kan in hun verhaal nergens vinden dat dit 'theoretische waarden zijn, staat zelfs niet op hun reclamepagina's, integendeel ze proberen met hun verhaal het in mijn schoenen te schuiven indien dit niet haalbaar zou zijn
dat JIJ het niet kan vinden, is niet de fout van TN en wil ook niet zeggen dat het er niet staat...
het wil gewoon zeggen dat jij niet helemaal oplet bij een bepaalde pagina.
ze kunnen ook gaan zeggen "ik heb een virus binnengekregen door een verdacht bestand bij een verdachte mail open te doen, dat is de fout van mijn provider!" en dan is het hek helemaal van de dam, gewoon omdat je zelf niet oplettend genoeg bent.

of het DUIDELIJKER mag, is een andere kwestie, maar het is wel degelijk aanwezig:
je gaat naar https://www2.telenet.be/nl/alles-in-een ... op-whoppa/, drukt op "bestel", komt hier terecht: https://www2.telenet.be/nl/alles-in-een ... el-whoppa/
je scrollt wat naar beneden, ziet daar "bepalingen en voorwaarden", klikt op "internet fiber x00", en ziet dan wat ik zei in de vorige post.
zelfs niet in kleine lettertjes, je moet gewoon wat verder kijken dan je neus - een probleem dat veel mensen hebben (die dan vervolgens van hun tak maken omdat ze niet goed opgelet hadden, en pasop, ik heb me in mijn leven ook al laten vangen door niet goed op te letten)
en daar loopt het verkeerd, hetgeen ze beloven en hetgeen je krijgt.
Je wenst in dit geval bv. TN
je komt op de homepagina
je drukt op alles in 1
en daar kies je internet bij je thuis
https://www2.telenet.be/nl/ontdek/inter ... -je-thuis/
daar staan mijn teksten zonder enige beperking

DAT is wat ze me beloven, dat ze dan op een andere plaats beperkingen inlassen is frauderen met contractinformatie, lees dit is de moderne manier van kleine lettertjes.
Dat er geen SLA is daar ga ik mee akkoord, staat ook nergens vermeld van wel en ik betaal er ook niet voor.

Echter op de ene pagina het niet zetten (om klanten te ronselen) en op andere pagina's wel (een contract om zichzelf in te dekken) is mensen zand in de ogen strooien en moet bestraft worden.
Idem ditto met het WiFree verhaal, nergens staat te lezen (op de pagina's om u te overtuigen TN klant te worden) dat een toegangspunt WiFree beperkt is tot 5 WiFree gebruikers. En waar veel mensen (TN klanten) samenkomen dan werkt het voor geen meter.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

die pagina beloven ze je zelfs helemaal NIETS: er staan zelfs geen specs op van de verbinding!
verder kan het ook geen fraude zijn want op die pagina kan je geen contract aangaan... en kan er dus niet gefraudeerd worden.
er staat "alles start bij je internetabonnement, nog geen internet van telenet? neem hier een kijkje: whop whoppa", dus:
"he, ik wil internet van TN, dus ik klik door" ... en dan zitten we weer op de pagina's die ik aanhaal, nog lang voordat je ook maar iets van contract voor je neus krijgt.
sterker nog: zelfs na het doorklikken van de pagina dat jij aanhaalt, naar de eerste die ik zeg, krijg je nog STEEDS GEEN specs of beloftes of contracten voor je neus.
neen, je moet zelfs daar al verderklikken op 'bestel' en DAN kan je op het product klikken voor de specificaties - en daaronder OP DEZELFDE PAGINA, staan de zinnetjes die ik zeg.

je maakt je druk over iets waar perfecte redenering achterzit (product voorstellen zonder enige specs, zonder enige beloftes, en zonder de voorwaarden) terwijl ze het perfect doen zoals het hoort: als je denkt "he, tof product" kom je mooi op de bestelpagina, WAAR JE ALLE DETAILS kan zien en dus zélf nog mooi kan beslissen of het sop de kolen waard is.
(ik denk zelfs dat TN een van de weinige is die het zo voorzichtig aanpakt: bij pxm staan er wél snelheden vermeld bij de producten nog voor je aan een bestelpagina bent)

als je denkt dat TN hiermee fraudeert (wat niet zo is) nodig ik je uit om de gemiddelde reclamefoldertjes eens te raadplegen... dan zal je helemaal gek worden als je goed kijkt :)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

In de vraagmaarraak sessie van telenet zeggen ze zelf dat ze de wifi als hun verantwoordelijkheid zien en dat je er gratis mee geholpen kunt worden.
Benedicte Paulissen schreef: De snelheid zit tot aan de modem en van daaruit word die snelheid via een draadloos netwerk verspreid. En daar zit de grootste uitdaging op dit moment voor telenet, voor alle telecomoperatoren, om de kwaliteit van het wifi netwerk in huis optimaal te krijgen. Wat we voor jou zouden kunnen doen is de helemaal-mee-tournee bij laten passeren. Dat zijn gratis techniekers die wij aan huis sturen om uw netwerk te komen nakijken, om uw wifi metingen te doen en te komen kijken hoe we dat inhome netwerk bij uw thuis kunnen optimaliseren.
(Hier en daar wat irrelevante info over de vraagsteller en facebook etc. weggelaten)


En hier ben ik het helemaal mee eens.
Dit lijkt mijn mening, dat de wifi die de provider installeert ook de verantwoordelijkheid is van diezelfde provider, te ondersteunen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

lijkt me eerder "je klaagt teveel dus we sturen een gratis technieker om je materiaal te verkopen"
ik zie den aldi ook nog niet langskomen om je wifi versterker te installeren of na te kijken waarom je te weinig ontvangst hebt... de dag dat ik DAT zie gebeuren, wil ik je gerust gelijk geven dat wifi de verantwoordelijkheid van de plaatser is :)

hoe kan je nu de werking van iets garanderen dat afhankelijk is van 100 factoren waarover jij geen enkele controle hebt?
en hoe kan je de provider aansprakelijk houden als jij de snelheid dat jij "verwacht" niet kan halen?

bv: stel dat er een technieker komt, die heeft zijn eigen toestel, daarmee heeft die overal goede wifi in huis... jij hebt met JOUW toestel echter niet overal goede wifi... is het dan ook de technieker zijn schuld dat zijn materiaal deftig is en dat van jou niet?
stel jij zit bij TN en je buur bij PXM, je buur heeft overal in de tuin goede wifi en jij niet... is dat dan "dankzij PXM" of omdat je buur maar een tuin van 1m heeft en jij een van 100m ...

pasop, de jongens van marketing bij de providers gaan dat wel zitten pushen hoor, die "wifi is onze verantwoordelijkheid" mentaliteit, maar denk maar niet dat het de kwaliteit en service erop gaat verbeteren, en al helemaal niet dat het allemaal een gratis gebeuren gaat worden.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Wat een BS is dit, sinds wanneer boeit de provider hoe goed je WiFi signaal naar je toestellen is ? Je mag blij zijn als je router niet in de kelder of aan de inkomhal staat omdat ze geen meter verder hun spul willen plaatsen. Je een hoop power-line adapters en WiFi repeaters verkopen ipv. fatsoenlijk één of meerdere Wireless Access Points te plaatsen is niet hetzelfde.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

In de vraagmaarraak sessie van telenet zeggen ze zelf dat ze de wifi als hun verantwoordelijkheid zien en dat je er gratis mee geholpen kunt worden.

Een verkoper sturen vermomd als technieker (en die naam niet waardig) die u AP's en powerlines begint te verkopen dat is niet 'helpen' maar verkopen.
Het gratis verplaatsen van de modem/HGW en aanpassingen aan de dropkabel die daarvoor nodig, dat zou 'helpen' zijn. Maar zolang ik hiervan geen voorbeelden zie is die 'helemaal-mee tournéé' weer een zoveelste marketing ding waar de 'grote massa' met hun 2 voeten intrapt.
En hier ben ik het helemaal mee eens.
Dit lijkt mijn mening, dat de wifi die de provider installeert ook de verantwoordelijkheid is van diezelfde provider, te ondersteunen.
Eerst en vooral zou deze discussie niet mogen bestaan, omdat het niet de taak is van de ISP om een thuisnetwerk aan te leggen. De grens moet bij het NTP of overgangsblokje (telenet).Vanaf daar zou de klant zelf moeten instaan of zich laten bijstaan door (een onafhankelijk) iemand , maar zeker niet door een isp. Je kan bijna niet anders dan deze mening volgen omdat de klant geen vrije keuze heeft van all-in-one toestellen en sommige isp's zelfs geen paswoorden meer vrijgeven.ER zijn nu eenmaal veel redenen in het voordeel van de isp om zelf hardware te leveren. Tja zaken als wifree zullen dan opt-in systemen moeten worden, maar dat lijkt me veel eerlijker. Fon is sowieso al eerlijker want het is niet ISP gebonden.
het tweede wel omdat het net voorspelbaar is. Ik denk dat TN het daar ook goed doet aangezien je daar normaal steeds de geadverteerde snelheid hebt... iets wat bij xDSL technieken totaal niet het geval is.
'totaal niet '.. Al veel trio klanten hier op forum tegengekomen met 50/4 terwijl de geadverteerde snelheden 30/4 zijn. En ik ken ook telenet klanten met oudere modems/abbo's die absoluut geen beloofde snelheid halen.
Bij Xdsl moet je eerst een check doen op adres vooraleer je kan gaan discussiëren over snelheid. Om te zeggen dat de kabel sneller is , daarvoor hoef je geen kabelfanboy te zijn... maar je betaald er dan ook grof voor en vaak gebruiken de mensen niets waarvoor die snelheden nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Flup 15 jan 2016, 13:45, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Flup schreef:vooral omdat de klant geen vrije keuze heeft van all-in-one toestellen
En daar gaan we weer... zowel bij PX als TN kan je je eigen apparatuur plaatsen (rechtstreekse PPoE of modem only). Trouwens voor een goede WIFI ontvangst wil je net geen all-in-one toestellen... maar een apart AP dat je op de ideale plaats kan plaatsen (en dat is dus meestal niet de plaats waar je router staat).

Ga je trouwens bij Fritzbox zeuren als je WIFI niet goed is in je tuin... ik denk het niet. Een goede WIFI dekking is specifiek voor iedere locatie en vereist dus een aangepaste oplossing (of een provider hierin consultancy kan leveren hangt ervan af)... geen discussie tussen HGW en modem-only toestanden want daar heeft het op zich niets mee te maken.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan nu toch niet ontkennen dat de ISP's er niet alles aan doen om het af te raden. Sommige geven het paswoord zelfs niet meer mee. Topics over modem-only bij telenet zijn er hier ook genoeg. Opt-out systemen voor wifree toestanden enz...

Je moet dit absoluut dit niet loskoppelen van HGW en bbox toestanden. we betalen die modem/routers, om er daarna eigen hardware bij te plaatsen. Voor mij niet logisch hoor, voor u percies wel. Door deze verplichting deel ik de mening dat de verantwoordelijkheid van de ISP moeilijk kan beperkt worden tot de NTP of einde dropkabel.
Ik ga niet bij fritzbox klagen als de wifi tegenvalt aangezien ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn aankoop keuze en plaatsing.
Ik zou wel klagen als mijn verplichte hardware tegenvalt, die ik niet heb gekozen, niet zelf kan plaatsen , weinig zelf kan configureren en waar de ISP zelf in kan rommelen... Maar ik betaal die installatie en dat materiaal wél (hopelijk heb je genoeg besef om te begrijpen dat een 'gratis modem' en 'gratis installatie' allemaal dubbel en dik worden teruggenomen in het abbo geld)
Een goede WIFI dekking is specifiek voor iedere locatie en vereist dus een aangepaste oplossing (of een provider hierin consultancy kan leveren hangt ervan af)
Als een provider hier support op begint te geven brengt dat extra kosten met zich mee. Als de ISP er , zoals altijd, voor kiest om deze te delen over het ganse klantenbestand (om de kleintjes er tussenuit te houden) betalen we nog meer voor dingen die absoluut niet nodig zijn.

Dat er internetoplossingen moeten zijn voor noobs (die vaak gewoon de hoogste abbo"s hebben bij 1 van de 2 grote) daar ben ik niet tegen.. maar laat ze daar dan ook de kosten voor dragen. Laat ook produkten en ISP's voor mensen die eigen hardware draaien en geen uitgebreide support nodig hebben eveneens bestaan. Want dat is nu de kern van deze discussie.. iedereen die ook maar een beetje kennis heeft wist al lang dat de wifi standaarden geen 100 mbit naar de laptop sturen... en die weet ook wel met welke snelheid zijn XDSL modem verbonden is met de DSLAM.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Flup schreef:we betalen die modem/routers, om er daarna eigen hardware bij te plaatsen. Voor mij niet logisch hoor, voor u percies wel. Door deze verplichting deel ik de mening dat de verantwoordelijkheid van de ISP moeilijk kan beperkt worden tot de NTP of einde dropkabel.
Ik ga niet bij fritzbox klagen als de wifi tegenvalt aangezien ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn aankoop keuze en plaatsing.
Ik zou wel klagen als mijn verplichte hardware tegenvalt, die ik niet heb gekozen, niet zelf kan plaatsen , weinig zelf kan configureren en waar de ISP zelf in kan rommelen... Maar ik betaal die installatie en dat materiaal wél (hopelijk heb je genoeg besef om te begrijpen dat een 'gratis modem' en 'gratis installatie' allemaal dubbel en dik worden teruggenomen in het abbo geld)
wat een zever.. die modem in "gratis huur" is gewoon gratis... of denk je nu écht dat het abbo geld lager zou zijn als je de modem zelf kiest en koopt?
die gratis modem is gewoon win/win omdat ze zo een uniform systeem hebben (en dus makkelijk/goedkoper te supporten is)
en als je al tot daar wil gaan, ok... hoe zou je het dan vinden moesten de providers hun modem zetten waar hun kabel binnenkomt en voor de rest "zoek het maar uit want de rest hebbe wij ni gelegd" ? dan sta je daar met je modem in de kelder/garage zonder verbinding naar je telefoon en pc, want sja... die kabel hebben zij niet voorzien, dus is hun verantwoordelijkheid niet hé.
Flup schreef:Laat ook produkten en ISP's voor mensen die eigen hardware draaien en geen uitgebreide support nodig hebben eveneens bestaan. Want dat is nu de kern van deze discussie.. iedereen die ook maar een beetje kennis heeft wist al lang dat de wifi standaarden geen 100 mbit naar de laptop sturen... en die weet ook wel met welke snelheid zijn XDSL modem verbonden is met de DSLAM.
die zijn er... dat zijn vaak de professionele (en duurdere) providers. je weet wel: voor deftige bedrijven met it'ers die weten wat ze doen.
wat jij wil is een cheap-ass, no-support provider en dat kan je in deze tijd niet meer halen (omdat er net teveel mensen verwachten dat je alles gaat ondersteunen - en zelfs al zet je overal duidelijk dat het niet zo is, TOCH zullen ze het verwachten 'want de rest doet het ook')

pasop, providers hebben het zichzelf aangedaan dat ze al die zever over zich heen krijgen hé - dat ontken ik niet - maar ik vind wél dat mensen enorm veel verwachten van providers.
als electrabel mijn electriciteit levert, voor mijn koelkast... is het dan electrabel hun fout als mijn koelkast niet werkt omdat ik een defect stopcontact heb?

ik kan je geen directe deftige vergelijking geven, maar de bovenstaande absurde vergelijking is in mijn ogen van net hetzelfde kaliber als maar verwachten dat je provider alles maar moet fixen.
hell, er zijn zelfs "it'ers" die de provider de schuld geven van iets dat zij gewoon niet kunnen (no kidding, ooit eentje tegengekomen die een linksys bij een klant niet kon instellen en dus pxm de schuld gaf - want dat was de fout van de bbox!) en dat gaat me allemaal een stapje te ver.

persoonlijk ben ik voorstander van 1) internet "rijbewijs", 2) provider die énkel de lijn oplevert 3) optionele, extra betalende support
moet je wel rekening houden: als jouw modem de rest zou storen, heb je (terecht) ook een boete aan je broek in die gevallen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Flup schreef:iedereen die ook maar een beetje kennis heeft wist al lang dat de wifi standaarden geen 100 mbit naar de laptop sturen...
Wel dan heeft die iedereen toch niet echt veel kennis van wifi. 100Mbps is perfect mogelijk vandaag de dag, veel meer ook nog. Die iemand met kennis weet ook dat je dat niet haalt met enkel een AIO in de kelder, maar wel met enkel AP's over het huis verdeeld op strategische plekken.
Mijn laptop (uit 2013) blijft jammer genoeg steken op een gemeten 530Mbps.

Niet iedereen zit met een laptop met b/g 2.4GHz wifi (=20e eeuw wifi). Die een praktische max haalt van 24Mbps in goede omstandigheden. Een beetje redelijke wifi n/ac met MiMo haalt 200Mbps+ irl.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Flup schreef:Je moet dit absoluut dit niet loskoppelen van HGW en bbox toestanden. we betalen die modem/routers, om er daarna eigen hardware bij te plaatsen.
Toch wel... als jij morgen een vrije keuze hebt... ga je dan plots je eigen All-In-One op een andere plaats plaatsen dan wat TN nu gedaan heeft ?

Ik denk het niet, bij TN ga je die nog altijd plaatsen waar de coax binnen komt... en dat staat los of het nu je eigen toestel is of niet. Blijkt deze plaats niet ideaal dan ga je ook je eigen toestel moeten verhuizen... maar dat kan jij eveneens met je TN apparatuur, maar dan moet je nadien ook niet gaan zeuren als het plots niet meer werkt (omdat je niet deftig een F-connector op een coax kan knijpen).
Flup schreef:Voor mij niet logisch hoor, voor u percies wel. Door deze verplichting deel ik de mening dat de verantwoordelijkheid van de ISP moeilijk kan beperkt worden tot de NTP of einde dropkabel.
We hebben deze discussie reeds gehad en ik heb geen zin ze nog eens te voeren. Beide providers laten een eigen modem toe of bieden een modem-only aan... in de context van deze discussie is dat voldoende.
Flup schreef:Ik ga niet bij fritzbox klagen als de wifi tegenvalt aangezien ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn aankoop keuze en plaatsing.
Wat weet de gemiddelde leek over een FB en plaatsing... niets... dus het is nog niet opgelost dan.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als de reden is dat er meer data verbruikt wordt dan zou je verwachten dat ze ook iets doen aan de datalimieten. Het is eigenlijk belachelijk dat je een abonnement van 70 euro per maand nodig hebt om een beetje gebruik te kunnen maken van iets als Netflix (Basic Internet is daar al meer dan snel genoeg voor)

Maar misschien komt het doordat ik in Nederland gewoond heb en gewend ben dat ik met een abonnement van 20 euro alles kan doen zonder worries over limieten. Ik vind het internet ook helemaal niet zo goed eigenlijk, regelmatig is het te langzaam en elke dag valt het wel een paar minuten weg (bekabeld en wifi, dus dat ligt niet aan de wifi). Homespots van buren doen het dan ook niet, terwijl ik op het Fon/Belgacom hotspot dan nog wel in kan loggen en internetten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

marzman schreef:Als de reden is dat
Blijkbaar kent TN niet het verschil tussen reden en uitvlucht ;-)
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

wat een zever.. die modem in "gratis huur" is gewoon gratis... of denk je nu écht dat het abbo geld lager zou zijn als je de modem zelf kiest en koopt?
die gratis modem is gewoon win/win omdat ze zo een uniform systeem hebben (en dus makkelijk/goedkoper te supporten is)
En sinterklaas bestaat. Waarom zijn ze bij de olo's niet gratis? Omdat ze stout geweest zijn en gene krijgen van sint PX? Waarom geld vragen voor iets dat gratis is ...
Een pseudo-technieker (die vaak overbodig is) ,al dan niet van janssens field of een andere onderaannemer, kost geld! En die modem router die ze leveren ook. Die worden gewoon doorgerekend aan het klantenbestand, punt uit. En ja ik ben er zeker van dat de abbo prijs naar beneden kan, zeker bij de olo's die nu ook vastzitten met whitelist's en die niet de mogelijkheid hebben om dit te delen door een groot klantenbestand.
De nieuwe telecomwet, met 6 maanden contract, heeft nu eenmaal 2 businessmodellen overgehouden. Een grote instapkost met lager abbo (ex snow , en scarlet trio) en een lage instapkost met hoge abbo kosten (al de rest). Jij voelt u goed bij de eerste, ik denk dat klanten beter zijn met het 2de..en vind vooral dat de keus er moet zijn.
is het dan electrabel hun fout als mijn koelkast niet werkt omdat ik een defect stopcontact heb?
We vinden het logisch dat de elentrieker die de installatie heeft gemaakt verantwoordelijk is. De teller huur je bij eandis, ook daar is het allemaal logisch. Bij ISP's ben je ook verplicht bepaalde hardware te huren dus lijkt het me zeer moeilijk om de verantwoordelijkheid te gaan beperken tot het NTP of overgangsblokje.
persoonlijk ben ik voorstander van 1) internet "rijbewijs", 2) provider die énkel de lijn oplevert 3) optionele, extra betalende support
moet je wel rekening houden: als jouw modem de rest zou storen, heb je (terecht) ook een boete aan je broek in die gevallen.
Je zegt bijna hetzelfde als ik, maar goed. Trouwens ik en niet tegen een fallback profiel voor modems die storingen zouden veroorzaken, zolang deze black list ook door de 'infrastructuurbeheerder' online geplaatst is.
Die iemand met kennis weet ook dat je dat niet haalt met enkel een AIO in de kelder, maar wel met enkel AP's over het huis verdeeld op strategische plekken.
Het gaat nu net over die verplichte AIO, die wifi standaarden gebruikt waarmee het nog NIET kan. Of ga jij een pluim geven aan uw ISP omdat uw eigen aangelegde wifi netwerk een goed bereik heeft en betere snelheden kan halen dat hun eigen verplichte wifi HGW ?
Ik denk het niet, bij TN ga je die nog altijd plaatsen waar de coax binnen komt... en dat staat los of het nu je eigen toestel is of niet. Blijkt deze plaats niet ideaal dan ga je ook je eigen toestel moeten verhuizen... maar dat kan jij eveneens met je TN apparatuur, maar dan moet je nadien ook niet gaan zeuren als het plots niet meer werkt (omdat je niet deftig een F-connector op een coax kan knijpen).
Je hebt hierin gelijk, met dat verschil als je het zelf aankoomt en de installatie doet is het tenminste duidelijk wie verantwoordelijk is. Als telenet een dropkabel aanpast is het duidelijk dat hun verantwoordelijkheid verschuift. Telenet moet tot aan overgangblokje of einde dropkabel en Px tot aan de NTP.. niet verder .
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Flup schreef:
wat een zever.. die modem in "gratis huur" is gewoon gratis... of denk je nu écht dat het abbo geld lager zou zijn als je de modem zelf kiest en koopt?
die gratis modem is gewoon win/win omdat ze zo een uniform systeem hebben (en dus makkelijk/goedkoper te supporten is)
En sinterklaas bestaat. Waarom zijn ze bij de olo's niet gratis? Omdat ze stout geweest zijn en gene krijgen van sint PX? Waarom geld vragen voor iets dat gratis is ...
Een pseudo-technieker (die vaak overbodig is) ,al dan niet van janssens field of een andere onderaannemer, kost geld! En die modem router die ze leveren ook. Die worden gewoon doorgerekend aan het klantenbestand, punt uit.


dat is een keuze van de isp's zelf... ik zie nu niet onmiddelijk olo's zeggen "oh, laat ons geld mogelijks verliezen en nog minder verdienen",
dus rekenen ze dat aan.
bij scarlet is de modem ook in gratis huur.
edp rekent 46 euro / maand... daarvoor heb je ook internet bij pxm, scarlet, en tn (al is het met iets andere specs)...
een bedrijf kiest nog altijd zelf op welke manier ze zaken aanbieden hé.
dat de 2 grote makkelijker iets 'gratis in huur' kunnen geven is een heel andere discussie, en de prijs is nooit omlaag gegaan als je een eigen modem nam (wat vroeger bij adsl vaak genoeg gebeurde)

Flup schreef: Het gaat nu net over die verplichte AIO, die wifi standaarden gebruikt waarmee het nog NIET kan. Of ga jij een pluim geven aan uw ISP omdat uw eigen aangelegde wifi netwerk een goed bereik heeft en betere snelheden kan halen dat hun eigen verplichte wifi HGW ?
voor zover ik weet ben ik niet verplicht hun wifi te gebruiken hoor... ik kan in eender welke winkel een eigen router halen en/of wifi ap's...
sterker nog, hier thuis heb ik de bb3 énkel in gebruik voor de sync en pppoe sessie, voor de rest doet dat ding *niets*.
het enige waar je misschien voor kan klagen is dat je, als je een eigen router ipv de bb3 mocht hebben, je 1 toestel minder in de stroom had steken.
that's it.

het is overigens ook deels door die fantastische "it'ers" die niet wisten wat ze deden dat er nu "verplichte" toestellen zijn... want anders lag het altijd aan pxm terwijl die dingen verkeerd ingesteld stonden en dan was het "klantonvriendelijk" om dat niet op te lossen (ook al kwam het niet van pxm)
nu klaagt iedereen nog steeds, maar het is tenminste iets meer terecht (want toestel is van pxm) - maar er zijn nog altijd genoeg die klagen dat het niet werkt zoals het hoort terwijl het dat wél doet, maar je ook aan je eigen toestel en de limieten van de technologie moet denken.
de bb3 is trouwens b/g/n dus in principe genoeg voor wat pxm als internetsnelheden aanbiedt.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Splitter schreef:dat is een keuze van de isp's zelf... ik zie nu niet onmiddelijk olo's zeggen "oh, laat ons geld mogelijks verliezen en nog minder verdienen",
dus rekenen ze dat aan.
Denk nu maar niet dat de providers cadeautjes uitdelen zonder er direct of indirect iets aan te verdienen. Die modems zijn voor de provider gewoon kosten die verdeeld worden over alle abonnementen.
De Olo's rekenen de toestellen inderdaad gewoon aan. Dat heeft voor hen 2 voordelen: Ze hebben de kost van dat toestel onmiddelijk terug en ze kunnen de prijs van het abonnement net iets lager zetten. Zelfs al is het maar een paar tiental centen.
€38,95 oogt heel anders dan €40,00 bijvoorbeeld, maar als het toestel €100 kost dan moet je voor dat prijsverschil 96 maanden (bijna 8 jaar) klant blijven eer de OLO er de kost heeft uitgehaald.
Splitter schreef:bij scarlet is de modem ook in gratis huur.
edp rekent 46 euro / maand... daarvoor heb je ook internet bij pxm, scarlet, en tn (al is het met iets andere specs)...
En van wie is scarlet de dochteronderneming? Proximus...
EDP rekent €36/maand voor internet alleen. Het meest vergelijkbare bij proximus kost €48,20 en bij telenet €49,39 (en dat heeft dan nog een 150GB limiet). Daarmee kan je al eens zo een toestel 'gratis' aanbieden.
Splitter schreef:maar er zijn nog altijd genoeg die klagen dat het niet werkt zoals het hoort terwijl het dat wél doet, maar je ook aan je eigen toestel en de limieten van de technologie moet denken.
En hier komen we weer ontopic.
Als de provider zelf zegt dat het hun uitdaging is en zij dat willen optimaliseren moeten ze dat ook maar doen punt.
Niet mijn woorden, maar van een grote provider. Ga hen overtuigen van hun ongelijk :)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

MaT schreef: EDP rekent €36/maand voor internet alleen.
Je vergeet denk ik de kost van de raw copper?

Sent from my A0001 using Tapatalk
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Inderdaad Proximus is prijs/snelheid/cap beter op goedkope formules, als je een 100/20 profiel hebt is dit een super aanbod. Maar als je 30/4 hebt of lager dan is de vraag of Telenet de meerprijs waard is sneller gesteld. Ik persoonlijk wacht enkel nog op het Mobistar aanbod ik hoop echt dat zij vernieuwing brengen: internet + tv voor een degelijke prijs en met internet dat niet super snel is maar toch onbeperkt is tijdens de daluren.
De formule waar ik al jaren naar op zoek ben.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Splitter schreef:
MaT schreef: EDP rekent €36/maand voor internet alleen.
Je vergeet denk ik de kost van de raw copper?
Neen, want de prijs voor raw copper is vastgelegd door het BIPT. Daar zitten dus geen kosten bij van EDPNet zelf.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Maakt exact niks uit voor de consument. Die moet dat toch betalen.
Laatst gewijzigd door AndRo555 15 jan 2016, 21:53, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Inderdaad, maar het toont wel aan dat de prijs voor het abonnement zelf lager kan als onder andere de modem niet 'gratis' is.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

MaT schreef:Inderdaad, maar het toont wel aan dat de prijs voor het abonnement zelf lager kan als onder andere de modem niet 'gratis' is.
Voor een niche provider met een klein klantenbestand, ja zeker. Voor een grote provider (Proximus) die toch sowieso een hele hoop modems nodig heeft voor de 'doorsnee' klant, niet zozeer.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Ook voor de grote providers daar zij deze kost ergens doorrekenen aan de klant. Alles waar je niet rechtstreeks voor betaalt zit verwerkt in het abonnement.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

MaT schreef:Ook voor de grote providers daar zij deze kost ergens doorrekenen aan de klant. Alles waar je niet rechtstreeks voor betaalt zit verwerkt in het abonnement.
Doorgerekent is die kost sowieso. Net als alle andere kosten.
Alleen kopen zijn waarschijnlijk bbox3's in aan lage massaprijzen. Aan dergelijke prijzen krijg jij en ik nooit een VDSL vectoring modem te pakken.
En achter die modem kan je zetten wat je wil voor router en betere features hebben dan een fritzbox en minder geld in totaal. (en FON en mobiele data etc in het geval van Proximus).

Of EDPnet nu zoveel interessanter is....

Wat wel leuk zou zijn is de LCC (Ryanair) aanpak van ISP. Dan betaal je puur voor internet tot je thuis en moet je voor alles bijbetalen (modem, FON, etc.)
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”