Belgacom moet zijn nationale vaste telefoontarieven voor particulieren en bedrijven niet langer verantwoorden bij de Belgische telecomwaakhond BIPT. De concurrentie op de retailmarkt maakt verdere controle overbodig, vindt het BIPT. De groothandelstarieven blijven wèl gereguleerd.
Bron: http://trends.knack.be/economie/bedrijv ... 32555.html
Belgacom krijgt meer vrijheid voor vaste telefoontarieven
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Geen idee wat we dan kunnen verwachten, stijgen of dalen...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Regulering is meestal om de prijs te drukken.
Het kan dus enkel maar stijgen
De vraag is of je dat gaat voelen.
Heel veel mensen hebben al/nog telefoon in een pack en dan kost het niet zo gek veel meer.
Of het een slimme zet is om de packs duurder te maken?
Anders is er altijd nog VOIP.
Belgacom zit niet te prutsen op zijn/haar (Belgacom is dat M/V?) netwerk, dus VOIP levert nooit problemen.
Het kan dus enkel maar stijgen
De vraag is of je dat gaat voelen.
Heel veel mensen hebben al/nog telefoon in een pack en dan kost het niet zo gek veel meer.
Of het een slimme zet is om de packs duurder te maken?
Anders is er altijd nog VOIP.
Belgacom zit niet te prutsen op zijn/haar (Belgacom is dat M/V?) netwerk, dus VOIP levert nooit problemen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Normaal gezien stijgen dan de prijzen (dit is ook zo gebeurt met de broodprijs bijv.) het is echter wel zo dat vaste tel. minder en minder gebruikt word,door het gebruik van gsm en smartphone.Nog even afwachten dus wat het nu gaat worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Ik ken toch steeds meer mensen die opnieuw een vaste lijn hebben, omdat het nu zogezegd gratis in een pack zit.
De packs zonder vaste lijn zijn wel zo'n 10 euro goedkoper, maar die worden meer en meer weggemoffeld op de websites van de providers.
De packs zonder vaste lijn zijn wel zo'n 10 euro goedkoper, maar die worden meer en meer weggemoffeld op de websites van de providers.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Jouw vaststelling dat er meer en meer mensen zich laten gaan aan een triple-pay is wel juist.
Niettegenstaande 3P, daalt het aantal vaste lijnen toch behoorlijk: vorig jaar verloor Belgacom 148.000 vaste lijnen (84.000 residentieel + 64.000 business). Dit getal is inclusief VoIP (i-Talk, ISDNoIP, ...).
Meer en meer mensen vinden hun smartphone voldoende om bereikbaar te zijn, en er zal ook wel een deel van het verlies te wijten zijn aan klanten die voor VoIP kiezen of naar een alternatieve provider gaan?
Niettegenstaande 3P, daalt het aantal vaste lijnen toch behoorlijk: vorig jaar verloor Belgacom 148.000 vaste lijnen (84.000 residentieel + 64.000 business). Dit getal is inclusief VoIP (i-Talk, ISDNoIP, ...).
Meer en meer mensen vinden hun smartphone voldoende om bereikbaar te zijn, en er zal ook wel een deel van het verlies te wijten zijn aan klanten die voor VoIP kiezen of naar een alternatieve provider gaan?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Deel van't meubilair
Ik dacht dat het verschil tussen Whoppa en een gelijkaardige formule zonder telefonie maar iets van een 5 euro was.johcla schreef:De packs zonder vaste lijn zijn wel zo'n 10 euro goedkoper, maar die worden meer en meer weggemoffeld op de websites van de providers.
Hierbij heb je dan tegenwoordig ook nog eens gratis telefoongesprekken naar bijna half de wereld, zelfs mobiel.
Op zich blijf ik dat een goeie deal vinden, zeker als er mensen zijn die soms graag enkele uren aan de telefoon hangen (als je dat via je GSM of zelfs VoIP moet doen kom je er niet met slechts 5 euro).
- heist_175
- Moderator
Tarieven FreeVOIPDeal:
- 120 dagen gratis naar vaste lijnen
- nadien €0,01 per minuut naar BE vaste lijn (1 cent dus)
- €0,005 per minuut naar GSM (een halve cent per minuut)
Om €5 op te bellen moet je dus bijna 17u bellen naar GSM...
Bij VOIP heb je ook andere leukigheden:
- volledige call history (inkomend & uitgaand)
- nummerweergave
- meerdere gesprekken tegelijkertijd (afhankelijk van het aantal handsets)
- als je niet belt, betaal je niets. Als je een belgacom (nu pro#imus) of Telenet vaste lijn hebt, betaal je ook uw abonnement als je op reis bent enzo
- 120 dagen gratis naar vaste lijnen
- nadien €0,01 per minuut naar BE vaste lijn (1 cent dus)
- €0,005 per minuut naar GSM (een halve cent per minuut)
Om €5 op te bellen moet je dus bijna 17u bellen naar GSM...

Bij VOIP heb je ook andere leukigheden:
- volledige call history (inkomend & uitgaand)
- nummerweergave
- meerdere gesprekken tegelijkertijd (afhankelijk van het aantal handsets)
- als je niet belt, betaal je niets. Als je een belgacom (nu pro#imus) of Telenet vaste lijn hebt, betaal je ook uw abonnement als je op reis bent enzo
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Van Telenet ken ik inderdaad de prijzen niet, bij Px is het verschil 10 euro.
Het is ook wel waar dat het een stuk comfort is dat je betaalt. Voor voip moet je je eerst wat verdiepen in de materie, maar eens het geconfigureerd is, is er geen verschil. En hier op userbase vind je goede tutorials
En zoals heist_175 al zegt, je hebt wel wat voordelen. Een ander voordeel vind ik dat je nummer onafhankelijk is van je internetprovider: geen miserie met nummeroverdracht enzo als je van provider wijzigt.
Onlangs vertelde een kennis dat hij ook weer een vaste lijn heeft om nog te kunnen bellen als de stroom uitvalt in de winter. Hij heeft wel enkel een draadloos toestel gekocht, want dat is toch handiger dan een vast toestel...
Het is ook wel waar dat het een stuk comfort is dat je betaalt. Voor voip moet je je eerst wat verdiepen in de materie, maar eens het geconfigureerd is, is er geen verschil. En hier op userbase vind je goede tutorials

En zoals heist_175 al zegt, je hebt wel wat voordelen. Een ander voordeel vind ik dat je nummer onafhankelijk is van je internetprovider: geen miserie met nummeroverdracht enzo als je van provider wijzigt.
Onlangs vertelde een kennis dat hij ook weer een vaste lijn heeft om nog te kunnen bellen als de stroom uitvalt in de winter. Hij heeft wel enkel een draadloos toestel gekocht, want dat is toch handiger dan een vast toestel...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Ik geloof dat het bellen,zonder elektriciteit alleen mogelijk is als je een telefoonlijn van Proximus (Belgacom) hebt(20€ p/m,ten minste),het bellen moet dan gebeuren met een vast toestel,met draad,en geen andere diensten erbij,zoals bijv internet,maar 100% zeker ben ik niet,ik ken alleen een specifiek geval hier,van een oud persoon,die kan bellen zonder elektriciteit.Het is trouwens niet eenvoudig om zo nog aan een telefoontoestel te geraken.Ik denk als hij nu een nieuw moet hebben(met die grote toetsen) het ook niet meer zal gaan,want daar is ook een stekker bij voor elektriciteit.
- heist_175
- Moderator
Bellen zonder elektriciteit kan enkel als uw eigen zekering eruitknalt.
Als heel de wijk/regio zonder zit, kan je evenmin bellen, want de kast van Belgacom staat dan ook zonder stroom natuurlijk...
Als heel de wijk/regio zonder zit, kan je evenmin bellen, want de kast van Belgacom staat dan ook zonder stroom natuurlijk...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
Zit daar geen UPS in? Op het werk moeten alle liften op een bgc pstn lijn zodat er steeds gebeld kan worden (ook bij stroompannes)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Deel van't meubilair
Die kasten nemen hun stroom ook niet lokaal maar krijgen die ook door van verderop (hoeveel verder of waar die erop gezet wordt weet ik ook niet in detail). Het zou dus gerust kunnen dat een ganse wijk zonder stroom zit dat je nog prima kan bellen met een gewoon analoog toestel.heist_175 schreef:Als heel de wijk/regio zonder zit, kan je evenmin bellen, want de kast van Belgacom staat dan ook zonder stroom natuurlijk...
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 4 keer
de pstn lijnen, die vanuit de centrale komen, worden zowiezo gevoed vanuit de centrale, en daar zitten UPS'en op zodat je ook zonder elektriciteit nog telefoon hebt.
elk toestel dat niet draadloos is zou in principe werken (dus ook met die grote toetsen dacht ik, al zal het klavier en wsss de luidspreker niet werken)
draadloze toestellen, logischerwijze niet natuurlijk
hoe het zit met de agw/pes lijnen vanuit de rop zelf... geen idee eigenlijk, voornamelijk omdat die pstn eigenlijk emuleren, dus vraag ik me af of die bij een stroompanne nog steeds voorzien zijn van genoeg stroom om dit te blijven doen (batterypack/ups per rop <=> elke lijn apart gevoed vanuit centrale met grote backup)
dacht wel dat (een aantal) rops ook gevoed werd vanuit de centrales, maar gezien ze de centrales afbouwen....
elk toestel dat niet draadloos is zou in principe werken (dus ook met die grote toetsen dacht ik, al zal het klavier en wsss de luidspreker niet werken)
draadloze toestellen, logischerwijze niet natuurlijk

hoe het zit met de agw/pes lijnen vanuit de rop zelf... geen idee eigenlijk, voornamelijk omdat die pstn eigenlijk emuleren, dus vraag ik me af of die bij een stroompanne nog steeds voorzien zijn van genoeg stroom om dit te blijven doen (batterypack/ups per rop <=> elke lijn apart gevoed vanuit centrale met grote backup)
dacht wel dat (een aantal) rops ook gevoed werd vanuit de centrales, maar gezien ze de centrales afbouwen....
-
- Deel van't meubilair
Zoals ik al schreef worden ROP's niet lokaal van stroom voorzien maar krijgen ze het ook door van "elders"... alléén geen idee waar die "elders" is.Splitter schreef:hoe het zit met de agw/pes lijnen vanuit de rop zelf...
Vanuit de centrale lijkt me niet echt evident vanwege de spanningsval over zo'n afstanden.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 14 keer
En wellicht denkt hij dat een draadloos toestel (met opgeladen batterij) zal verder werken, maar vergeet hij dat de DECT basis wel spanning nodig heeft?johcla schreef:Onlangs vertelde een kennis dat hij ook weer een vaste lijn heeft om nog te kunnen bellen als de stroom uitvalt in de winter. Hij heeft wel enkel een draadloos toestel gekocht, want dat is toch handiger dan een vast toestel...
Voor zover ik het mij herinner (er waren hier al posts over), is er géén aparte voeding naar de ROP, maar zijn er wel akkoorden tussen Belgacom en de netbeheerders om de stroomtoevoer - in geval van pannes - prioritair te herstellen.r2504 schreef:Zoals ik al schreef worden ROP's niet lokaal van stroom voorzien maar krijgen ze het ook door van "elders"... alléén geen idee waar die "elders" is. Vanuit de centrale lijkt me niet echt evident vanwege de spanningsval over zo'n afstanden.Splitter schreef:hoe het zit met de agw/pes lijnen vanuit de rop zelf...
De ROP zal dan zelf een aantal pogingen doen om de hoodschakelaar terug te aktiveren (3-tal?), indien dat mislukt moet een Belgacom technieker komen.
Hoe het zit in geval van een voorziene black-outs weet ik niet, maar ik vermoed dat de ROP ook zonder stroom zal vallen.
Inclusief de PES kaarten, dus ook de analoge telefonie.
Dat verhaal van ze krijgen stroom van elders geloof ik niet. Trouwens, in geval van de winterblackouts, is het niet een straat of wijk die eruit ligt, maar in sommige gevallen hele gemeentes. Van waar zou de stroom wel moeten komen (tenzij van noodgeneratoren?).
En hoe zit het bij Telenet? Om de zoveel meter hangt een coax versterker aan de paal. Vanwaar krijgen die hun stroom??
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
De amplifiers van Telenet worden gepowered vanuit de node. Daar zit voor zover ik weet geen UPS of aparte voeding in...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Bij Telenet moet de vaste telefoon bovendien aan een modem aangesloten worden en als die geen stroom krijgt dan werkt die modem niet en dus bijgevolg geen telefoon.
-
- Deel van't meubilair
Google eens op "Remote Line Powering"... blijkbaar sturen ze tot 250V mee over een koperpaar dat naar de ROP loopt.philippe_d schreef:Voor zover ik het mij herinner (er waren hier al posts over), is er géén aparte voeding naar de ROP
Maar de vraag waar die spanning vandaan komt blijft onduidelijk.
Daarom dat TN modems heeft met batterij. De NIU is tevens voorzien om zonder stroom de modem poort door te schakelen.apestaart schreef:Bij Telenet moet de vaste telefoon bovendien aan een modem aangesloten worden en als die geen stroom krijgt dan werkt die modem niet en dus bijgevolg geen telefoon.
Inderdaad... op dergelijke grote schaal is het zeker niet voorzien denk ik.philippe_d schreef:Trouwens, in geval van de winterblackouts, is het niet een straat of wijk die eruit ligt, maar in sommige gevallen hele gemeentes. Van waar zou de stroom wel moeten komen (tenzij van noodgeneratoren?).
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 4 keer
@r2504: die stroom komt wel degelijk uit de centrales & lex'en - over meerdere koperparen(?), maar ik dacht ook dat niet elke rop hiermee is uitgerust (wss wegens afstanden?),
en vraag blijft wat met de rop's die niet voorzien zijn van deze voeding (gezien ze dus centrales afbouwen en daarmee ook de remote powering)
akkoord dat er een battery backup kan zijn, maar volgens mij zal dat ding het toch ook geen uren volhouden.
uiteindelijk denk ik dat het niet zo interessant zou zijn om zonder elektriciteit te vallen, laten we het daarover eens zijn...
ofwel zien verkopers van UPS en dieselgeneratoren ineens een mooie stijging in de verkoopscijfers binnenkort
ps: hoe is een topic over telefoontarieven omgewaaid in een topic over elektriciteitspannes?
edit:

source: http://www.belgacom.com/assets/content/ ... ewSite=cow
en vraag blijft wat met de rop's die niet voorzien zijn van deze voeding (gezien ze dus centrales afbouwen en daarmee ook de remote powering)
akkoord dat er een battery backup kan zijn, maar volgens mij zal dat ding het toch ook geen uren volhouden.
uiteindelijk denk ik dat het niet zo interessant zou zijn om zonder elektriciteit te vallen, laten we het daarover eens zijn...
ofwel zien verkopers van UPS en dieselgeneratoren ineens een mooie stijging in de verkoopscijfers binnenkort

ps: hoe is een topic over telefoontarieven omgewaaid in een topic over elektriciteitspannes?
edit:
dus het is niet zo dat ze ineens voor de ROP's een speciale manier van werken moesten uitvinden, PCM11 deed het reedsUit een risicoanalyse kunnen we afleiden dat de PCM11 en de CM8 de gevaarlijkste parenbesparende systemen zijn,daar zij, via een kabelpaar,met een spanning van 270VDC tot 320VDC gevoed worden.
De afstandsvoeding van een ROP (Remote Line Powering ofRLP) is identiek aan de voeding van een PCM11

source: http://www.belgacom.com/assets/content/ ... ewSite=cow
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 51 keer
Als ik mij goed herinner was belgacom door BIPT geforceerd terug hun prijzen te verhogen om dat alternatieve providers niet op konden tegen de tarieven die ze begonnen waren te hanteren.