Mobistar nieuwe leider in 4G dekking?

Nieuws omtrent telecommunicatie
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Mobistar: 67%
http://www.mobistar.be/nl/aanbod/mobiel ... n-mobistar

Base: 54%
http://www.base.be/en/mobile/base-netwo ... erage.html

Proximus: 57(+)%
http://www.belgacom.be/en/id_p_cz_res_n ... l?tabnav=1


Mobistar zijn snelle uitrol van 800MHz LTE laat zich zien. Base is ook al goed bezig op 1800MHz en ze zijn net gestart met 800MHz, Proximus blijkt de laatste paar maanden niet echt veel meer LTE uit te rollen. Ook nog geen 800MHz bij proximus gezien. (frappant voor eigenlijk de nummer 1 provider in belgie, met alleen 1800MHz komen ze er niet)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

aleen jammer waar ik vroeger op het gemak 90 haalde ik nu amper aan 60 kom veel meer 40 bij de testen
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Wat op zich nog steeds uitstekend is qua snelheid op een mobiele telefoon? :)

Opvallend verschil in dekking, inderdaad. Maar in hoeverre is het in praktijk gelijklopend met theoretische claim?
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

mijn ervaring is als je geen 4g hebt van mobistar is het ramp in vergelijking met proximus die dan wel nog een uitstekende 3g dekking heeft
maar misschien ben ik bevooroordeeld :-D
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

proximusboyke schreef:aleen jammer waar ik vroeger op het gemak 90 haalde ik nu amper aan 60 kom veel meer 40 bij de testen
1800MHz of 800MHz? op 800 heeft Mobistar (en de rest) maar 10MHz bandbreedte dus 60Mbps is dan zo wat het maximum mogelijk haalbare, neem mee dat 800 gemiddeld gezien meer mensen denkt, is 40Mbps zeker nog niet slecht. En er zijn hopen plaatsen waar je Mobistar LTE hebt en de andere twee niks (kelders, binnen gebouwen).
proximusboyke schreef:mijn ervaring is als je geen 4g hebt van mobistar is het ramp in vergelijking met proximus die dan wel nog een uitstekende 3g dekking heeft
maar misschien ben ik bevooroordeeld :-D
Inderdaad, Mobistar 4G is dik in orde, 3G is ook echt wel goed, op de plaatsen waar het vernieuwd is (DC-HSPA, 900MHz 3G), maar 2G en oude 3G is nogal brak.
Proximus daarentegen heeft zijn 3G (en 2G in mindere mate) wel goed op orde, alleen een stuk minder 3G900, maar wel meer 3G2100 locaties, dus dat maakt veel goed.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik ben niet overtuigd van die claim. Als je de dekking "Binnen gebouwen" en "Buiten gebouwen" van Mobistar vergelijkt, zijn er toch supergrote verschillen in dekking. http://apps.mobistar.be/gis/coverage.html?language=nl
Bij Base en Proximus die hoofdzakelijk gebruik maken van 1800 MHz zijn die supergrote verschillen tussen indoor en outdoor er véél minder. Uit de 4G-vlekken op kaart blijkt ook dat Proximus en Base al op véél meer individuele masten een 4G-antenne actief hebben. http://www.basecompany.be/content/dam/b ... _kaart.png http://webgis.belgacom.be/CoverageV2/Co ... ne_NL.html

Dus ja, in theorie zal je met 800 MHz-antennes de grootste dekking hebben, maar de kwaliteit van het signaal zal op heel wat plaatsen niet vergelijkbaar zijn met de kwaliteit die een fijnmazig 1800 MHz-netwerk (met veel meer individuele 4G-antennes) kan bieden.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

raf1 schreef:Ik ben niet overtuigd van die claim. Als je de dekking "Binnen gebouwen" en "Buiten gebouwen" van Mobistar vergelijkt, zijn er toch supergrote verschillen in dekking. http://apps.mobistar.be/gis/coverage.html?language=nl
Bij Base en Proximus die hoofdzakelijk gebruik maken van 1800 MHz zijn die supergrote verschillen tussen indoor en outdoor er véél minder. Uit de 4G-vlekken op kaart blijkt ook dat Proximus en Base al op véél meer individuele masten een 4G-antenne actief hebben. http://www.basecompany.be/content/dam/b ... _kaart.png http://webgis.belgacom.be/CoverageV2/Co ... ne_NL.html
Dat is maar van wat de provider nog aanneemt als dekking binnen/hoeveel signaalsterkte ze verliezen door een huis binnen te gaan.
raf1 schreef: Dus ja, in theorie zal je met 800 MHz-antennes de grootste dekking hebben, maar de kwaliteit van het signaal zal op heel wat plaatsen niet vergelijkbaar zijn met de kwaliteit die een fijnmazig 1800 MHz-netwerk (met veel meer individuele 4G-antennes) kan bieden.
Vrij irrelevant nu, 4G is nog maar pas uitgerold, er zijn niet echt heel veel klanten, laat staan grote databundels die het netwerk goed belasten. Veel meer individuele 1800 antennes is sneller, maar op dit moment niet merkbaar door de marginale belasting. (uitgezonderd het 15MHz vs 10MHz bandbreedteverhaal)
GSM is ook gewoon begonnen op 900MHz met 1800MHz op drukke punten (al dan niet later toegevoegd), vrij veel antennes van Mobistar zijn 800/1800 combo, dus die geven ook serieus wat capaciteit.

Met alleen een fijnmazig 1800MHz LTE netwerk krijg je van die taferelen dat je (relatief) goede LTE ontvangst hebt buiten, maar EDGE vanaf je binnen bent. 800MHz biedt de mogelijkheid om dat te voorkomen, jammer dat Proximus er precies nog niet echt met de uitrol ervan bezig is.

800 >> 1800MHz in deze tijden. Kijk naar KPN in Nederland, heel mooi landelijk dekkend 800MHz netwerk, overal leuke snelheden (10 a 20Mbps), nu zijn ze bezig met de drukke punten te verbeteren met 1800MHz LTE. Hetzelfde met tele2 daar, 800MHz landelijk eerst, 2600MHz op drukke plekken daarna, al dan niet tijdelijk.
Een fijnmazig netwerk is alleen maar leuk als er ook echt gewoon basisdekking is ~ 800MHz. En als je ziet op het bipt/zendantennekaart schieten de Mobistar LTE masten als paddestoelen uit de grond (en je ziet ze meer en meer hangen, van die lange antennes)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

hier thuis (antwerpen-noord) met mobi* 4G geen problemen meer zoals voorheen met hun 3G (wegvallen van signaal, geen toegang verkrijgen, ed). Signaalsterkte is wel steeds 2/3 streepjes, met heel zelden een uitschieter tot 5 streepjes. Het maakt zelfs geen verschil meer of mijn computers aan de noordzijde, dan wel aan de zuidkant gebruikt worden nu :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Lijkt me dan toch opnieuw nodig om een nieuwe testsim aan te vragen en nog eens in Gent en elders wat te testen...

Wat ik alleszins opmerk is dat de kaart van Proximus toch wel echt delen die zelfs amper ontvangst hebben in de praktijk (2G, 3G of 4G) als gebied met 4G aangeeft (outdoor en indoor!). Of het nu met een Samsung Galaxy S4, een iPhone 5 of 5S was, nooit 4G gezien in die bepaalde gebieden waar ik op doel (rand van Gent - deelgemeente Drongen). Ik ben er enkele dagen geleden nog gepasseerd en heb een heel gebied met theoretische 4G doorkruist (om en bij de 10km), met in de praktijk vrij zwakke 3G. Ik vraag me toch af waar ze het halen.
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Ik heb met Mobistar dezelfde ervaring. Volgens hun kaartje zou ik thuis moeten 4G indoor hebben, momenteel een test prepaidkaartje lopen en blijkt toch enkel 3G.
Nu, dit zal met niet tegenhouden binnenkort terug te keren naar Mobistar, want met BASE heb ik momenteel thuis vaak geen netwerk.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

Kan je de progress ergens zien bij proximus? (ik bedoel iets gelijkaardigs aan http://mv.b12e.be/coverage/ )
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Proximus dekking zie je hier:
http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... id/14815#/
Wel inzoomen om 4G in detail te zien
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Gisteren m'n Mobistar testsim nog eens bovengehaald en een hele namiddag 'tests' gedaan in Gent en Drongen.

Opvallend:
- Er zijn plaatsen waar er 3G en 4G is, waar Proximus nipt 3G heeft en meestal Edge (hoewel er in die omgeving een nieuwe Proximus mast komt, al lang een noodzaak).
- 3G snelheden lijken wel gecapt (op prepaid) want overal waar ik tests deed kreeg ik rond de 9.80Mbit Down en 1Mbit Up, ik heb op enkele van die plaatsen wel 30/4 gezien over 3G bij Proximus.
- 4G snelheden zijn OK, maar met momenten (bij minder ontvangst) wel trager of gelijk aan Proximus 3G.
- Ik kreeg geen 4G aan het Station Gent-Sint-Pieters, Proximus heeft daar volle dekking met hoge snelheden.
- Consistent lage ping, vaak lager dan bij Proximus (verrassend vond ik toch).

Belangrijk:
Het gebruikte toestel had geen 800Mhz LTE ondersteuning, dus bovenstaande bemerkingen kunnen deels volledig anders zijn met een ander toestel.

Conclusie:
- Dekking (mede dankzij 800MHz) kan zeker beter zijn, en waarschijnlijk dekt Mobistar het station in Gent met 800MHz (enkel?). Anderzijds is Proximus in the field in Gent nog altijd de betere, want de dekking is dan wel 1800MHz, het dekt wel op veel plaatsen en is echt wel snel. En hun 3G netwerk met 30/4 resultaten is subliem en lijkt op Mobistar 4G (op 1800MHz dus) wanneer het ontvangst wat minder is.
- Eenmaal Proximus dus begint met een uitrol van 800MHz op meerdere plaatsen, zullen ze in een beweging een serieuze sprong maken en vermoedelijk terug de hoogste dekkingsgraad halen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Zonder 800MHz kan je Mobistar zijn 4G dekking niet echt beoordelen, snelheid daarentegen zal waarschijnlijk meestal beter zijn op 1800 dan op 800 (15 vs 10MHz bandbreedte)

3G snelheid is zwaar onderhevig aan belasting en dus moment van de dag (veel meer man op 3G dan op 4G om dergelijke invloed te hebben). In buurten met veel studenten zal bv base 3G waarschijnlijk (veel) trager zijn dan de rest en omgekeerd in de buurt van een groot bedrijf waar iedereen proximus gebruikt.

En inderdaad de 800MHz race is on.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

'k Kan inderdaad niet volledig oordelen over Mobistar 4G zonder 800MHz te testen en 1800MHz doet het op zich ook al zeer goed. Maar de 1800MHz 4G netwerken van Proximus doen het ook heel goed hier, en met een goede dekking. 't Is moeilijk om globaal te zeggen dat de ene (op enkel 1800MHz) hier globaal beter is dan de andere. Al vraag ik me nu wel af hoe goed de dekking op 800MHz netwerk is in Gent met Mobistar, want als dat echt in een stedelijk gebied toch een betere dekking geeft dan zou het wel eens echt overal kunnen dekken, ook binnen.

Maar zoals je zegt, the 800MHz race is on. Alleen vraag ik me dan af waarom Proximus op dat vlak achterblijft. Misschien vinden ze hun 1800MHz netwerk voldoende of beter presteren dan bij de concurrentie?

Wat die 3G belasting betreft heb je een punt, maar ik kan u verzekeren dat Gent een zodanige mix heeft van wat je beschrijft aan mogelijke situaties of omgevingen, dat het waarschijnlijk niet meer uitmaakt. Ik heb trouwens meermaals op meerdere plaatsen en op verschillende tijdstippen die Proximus 3G resultaten gehaald ('t is tenslotte mijn dagelijks nummer). Echt zo hard onderhevig aan omgeving en drukte lijkt het me dus niet. Tijdens de Gentse Feesten echter... vorig jaar zag ik een 24/7 deuk gedurende die periode van zo'n 4 à 14 Mbit minder dan buiten feestenperiode gemiddeld. Wat uiteraard probleemloos verklaarbaar was.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Als ik intussen zou moeten kiezen tussen een Base (4G) of Mobistar 4G is het duidelijk wat ik zou kiezen.
Het lijkt er op dat momenteel het volgende gezegde van toepassing is: Wie laatst lacht, best lacht.

Kan er mij iemand intussen bevestigen/ontkrachten of postpaid op vlak van data (3G snelheden/4G snelheden) bij Mobistar al dan niet voorrang krijgt op prepaid? Met andere woorden, dat postpaidsnelheden potentieel sneller zijn?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

who cares, niemand geeft (voorlopig althans) 3 GB voor 15,00 € zoals bij mobi*...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

I care.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

wied schreef:who cares, niemand geeft (voorlopig althans) 3 GB voor 15,00 € zoals bij mobi*...
Klopt, maar dergelijke hoge kostprijs van 30c/min is wel enorm ten opzichte van eender welke andere operator.
Maar toegegeven, 3GB is behoorlijk wat voor 15euro. Jammer dat dat het enige is dat er super aan is.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

bellen doe ik met medion/aldi (400 minuten voor 10,00 €)! Eveneens hard to beat...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb den indruk dat mobistar veel verbeterd is en zeker in hun prijzen.
Combinatie internet one mobile en voip is zeker best te doen.
Ook hun all in abo met bellen buitenland vind ik het beste op de markt.
Hun 4g kwaliteit is wel iets op achteruitgegaan.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

http://mobistar.emsecure.net/optiext/op ... hP88AbYr7K


Mobistar dus veruit nummer een, naar hun eigen zeggen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Jawadde, stevige claim.
donneo
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2012, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

90% dekking ten opzichten van wat? Juist die punten waar zij testen zeker...
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

't zijn cijfers van Commsquare, niet van Mobistar zelf? Voor zover ik zie op de site en deze link:
http://www.mobistar.be/nl/hulp/netwerk
donneo
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2012, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Ja klopt, en blijkbaar gebruikt Proximus diezelfde Commsquare consultants.

De 90% slaat op: "Een auto uitgerust met verschillende ontvangers rijdt over de Belgische wegen om de netwerkkwaliteit te testen.De auto rijdt ongeveer 5.000 km, behandelt 10.000 oproepen en doet ongeveer 4.000 datatests per operator (Mobistar, Proximus en Base).
De tests werden uitgevoerd tussen 12/06 tot 17/07."
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

En dus zijn ze voor elke provider op hetzelfde moment en dezelfde plaats getest, toch straf verschil. Hun ambitie schreeuwt zich uit in de cijfers. The comeback.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Wat 800MHz allemaal al niet voor elkaar krijgt. Ik vermoed dat Mobistar ver laatste is als het zal aankomen op het aantal locaties met 4G.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vind dat die 4G dekking nog serieus tegenvalt. Als je de huidig dekking ziet (Binnenshuis, 4G) dan is er nog veel werk voor de boeg. Zelfs de geplande binnenhuisdekking voor eind 2014 laat nog enorm veel grote gaten zien. Dat ze eens de cijfers van de dekking van het grondgebied publiceren ipv bevolking.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Heb je de indruk dat je met andere providers globaal veel vaker 4G hebt?
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

"Ik vind" is weeral eens het sleutelwoord. Iedereen denk dat zijn ervaring objectief is, maar dat is niet zo. Die is veel te beperkt.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

En dat is waar ik op wou aansturen ;-)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Het is sterk dat proximus zijn duidelijk voorsprong zo snel heeft laten verloren gaan.
Ze waren de eerste met 4G en hadden al snel een goede dekking, maar zijn ze nu echt stilgevallen?
Heeft Belgacom teveel hervormingen doorgevoerd en bespaard om de begroting te redden en de aandeelhouders uit te betalen?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik heb de indruk dat Proximus eens het de steden gedekt had met 1800MHz, het rustig aan gedaan heeft om nu vollebak in te zetten op 800MHz voor een landelijke dekking te kunnen bieden. Mobistar is al veel langer met 800MHz bezig, en dat laat zich nu zien. Geef het een 6 a 9 maanden en Proximus trekt hier weer de vlag met nummer 1.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

sirWard schreef:"Ik vind" is weeral eens het sleutelwoord. Iedereen denk dat zijn ervaring objectief is, maar dat is niet zo. Die is veel te beperkt.
Heel afhankelijk van regio, Mobistar is veel sterker in wallonie op 4G vlak, waar Base toch wel wat achterloopt. En andersom op andere plaatsen dan ook weer.

Ook al mag Mobistar nummer 1 zijn, ik ken nog altijd plekken waar je Base en Proximus LTE hebt, maar geen Mobistar. Maar ook omgekeerd natuurlijk.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

AndRo555 schreef:Ik heb de indruk dat Proximus eens het de steden gedekt had met 1800MHz, het rustig aan gedaan heeft om nu vollebak in te zetten op 800MHz voor een landelijke dekking te kunnen bieden. Mobistar is al veel langer met 800MHz bezig, en dat laat zich nu zien. Geef het een 6 a 9 maanden en Proximus trekt hier weer de vlag met nummer 1.
Maar dan zou Mobistar in die 6 à 9 maanden wel moeten 'stilvallen' of toch alleszins op een bepaald moment het tempo serieus verlagen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze ineens zouden stoppen met vernieuwen en uitbreiden. Maar dan wordt het natuurlijk een discussie over het aantal masten met LTE dat de verschillende providers hebben, maar dat valt nog te bezien hoe dat verder evolueert. In ieder geval heeft Mobistar de meeste (globale) gsm masten.

Het is misschien gewoon een verschil in benadering? Proximus begint met capaciteit en snelheid op bepaalde punten (1800MHz heeft hier vooral voordeel) die ze met LTE activeren om daarna een uitbreiding van gebieden te doen met 800MHz en Mobistar doet een beetje de twee maar eenmaal bepaalde punten met focus op capaciteit en snelheid zijn voorzien voornamelijk eerst de dekking uitbreiden?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

iRockabizzydilly schreef:Heb je de indruk dat je met andere providers globaal veel vaker 4G hebt?
Geen enkele operator heeft momenteel al een degelijk landelijk 4G netwerk. Wat me enorm stoort is dat Mobistar met 90%-percentages smijt terwijl dat testresultaten zijn van 16 steden en autostrades. Dit geeft hun klanten een verkeerde indruk want buiten die steden waar Commsquare heeft getest is de 4G dekking nog bedroevend. Ik baseer me hierbij op de officiële dekkingskaart van Mobistar (dekking binnenshuis). Een betere 4G slogan is momenteel dan ook: 'Wij hebben het minst slechte 4G bereik'.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Klopt wel, maar als ik zo de kaarten bekijk en eens inzoom op het gebied waar mijn grootouders een buitenverblijf hebben (lees: heel landelijk), dan is het toch duidelijk dat Mobistar LTE (met 800MHz vermoedelijk) aldaar toch duidelijk beter is. Tot het moment dat Proximus en Base aan een stevig tempo 800MHz LTE uitrollen, natuurlijk.
Het bereik van Proximus LTE is in die omgeving 7km verder al op zijn einde, terwijl Mobistar LTE op die plaats nog niet helemaal op z'n einde is.
En Base... tjah, dat scheelt dan al weer zo'n 25km. Maar opnieuw is dat uiteraard één klein voorbeeld, en subjectief.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vandaar mijn slogan: 'de minst slechte 4G dekking'.

Kaarten moet je wel altijd met een grove korrel zout nemen. Dat is computeranimated en door bepaalde elementen in de omgeving (bossen, hoge gebouwen,...) kan die toch afwijken. Om van een 4G dekking te kunnen spreken moet je tenminste binnenshuis ontvangst hebben. Die dekking buitenshuis is bullshit.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

iRockabizzydilly schreef:
AndRo555 schreef:Ik heb de indruk dat Proximus eens het de steden gedekt had met 1800MHz, het rustig aan gedaan heeft om nu vollebak in te zetten op 800MHz voor een landelijke dekking te kunnen bieden. Mobistar is al veel langer met 800MHz bezig, en dat laat zich nu zien. Geef het een 6 a 9 maanden en Proximus trekt hier weer de vlag met nummer 1.
Maar dan zou Mobistar in die 6 à 9 maanden wel moeten 'stilvallen' of toch alleszins op een bepaald moment het tempo serieus verlagen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze ineens zouden stoppen met vernieuwen en uitbreiden. Maar dan wordt het natuurlijk een discussie over het aantal masten met LTE dat de verschillende providers hebben, maar dat valt nog te bezien hoe dat verder evolueert. In ieder geval heeft Mobistar de meeste (globale) gsm masten.

Het is misschien gewoon een verschil in benadering? Proximus begint met capaciteit en snelheid op bepaalde punten (1800MHz heeft hier vooral voordeel) die ze met LTE activeren om daarna een uitbreiding van gebieden te doen met 800MHz en Mobistar doet een beetje de twee maar eenmaal bepaalde punten met focus op capaciteit en snelheid zijn voorzien voornamelijk eerst de dekking uitbreiden?
Stilvallen zal Mobistar niet doen, maar als Proximus er wat meer geld en moeite tegensmijt dan lukt dat wel. Veel proximus sites hebben al 1800MHz LTE en dan ligt heel de backhaul er al, dan kan je makkelijk (alleeja "makkelijker") 800MHz erbij zetten.

lithion schreef:
iRockabizzydilly schreef:Heb je de indruk dat je met andere providers globaal veel vaker 4G hebt?
Geen enkele operator heeft momenteel al een degelijk landelijk 4G netwerk. Wat me enorm stoort is dat Mobistar met 90%-percentages smijt terwijl dat testresultaten zijn van 16 steden en autostrades. Dit geeft hun klanten een verkeerde indruk want buiten die steden waar Commsquare heeft getest is de 4G dekking nog bedroevend. Ik baseer me hierbij op de officiële dekkingskaart van Mobistar (dekking binnenshuis). Een betere 4G slogan is momenteel dan ook: 'Wij hebben het minst slechte 4G bereik'.
De percentages zijn % van de bevolking, en dan is het niet zo moeilijk om aan 90% te raken als je de dekkingskaarten ziet. (zeker niet "buitenshuis" en laat die bevolking nu net in een huis wonen :lol: )

Echt landelijk dekkend zijn de drie er nog lang niet, maar ze rollen het wel uit tegen een rap tempo.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”