Internet is te duur in België

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In vergelijking met de buurlanden noteert België competitieve prijzen voor mobiele telefonie. Wie postpaid belt, dus met factuur, is enkel in Frankrijk en Groot-Brittannië goedkoper af, al is het verschil klein. België is hier steeds bij de goedkoopste landen, zo bleek vandaag bij de voorstelling van de tweede vergelijkende studie van de telecomprijzen van telecomregulator BIPT. Breedbandinternet echter, is bij intensief gebruik duur, en er is weinig keuze.
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... lgie.dhtml

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

"Intensief gebruik", welke abonnementen hebben ze dan precies gekozen? Een Intense (dat natuurlijk het duurste is), of een Start zvl met optie unlimited?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Intensief gebruik: meer dan 100Mbs download speed (bron: Het Nieuwsblad)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

VDL gaat ervan uit dat het internet goedkoper zal worden in Belgie,met de kabel die open is.Dat is wel nog steeds niet gebeurt,en de grote vraag is hier voor wanneer zal dat nu eigenlijk zijn?? Niemand weet het,omdat Telenet altijd maar beroep aantekent daartegen,en op die manier erin slaagt de dingen gewoon uit te stellen.De enige die wat een druk(je)uitoefend,op dit moment is Mobistar,die hebben aangekondigd dat ze op de kabel willen tegen het eind v/h jaar. Ik ben er trouwens nog niet zo zeker van of dit zo een effect zal hebben,Mobistar is tot nu toe zowat de enige die belangstelling heeft,men zou beter ook tegelijk de prijs v/h Raw Copper van Belgacom verlagen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Niet alleen Telenet, maar ook VOO en Numéricable!
Aangezien Mobistar nu officieel interesse toont, moeten ze binnen de 6 maanden klaar zijn ermee.

Telefonie = EDPnet + OVH
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Waarom wil VDL iedere burger bij het handje nemen bij het maken van keuzes als consument?
De vraag stellen is ze beantwoorden ...
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Is ook wel vreemd dat men internet vergelijkt in Frankrijk met dat van Nederland en België. Probeer maar op de buiten in Frankrijk aan 100 Mb internet te geraken voor 36 euro (zoals ze doen uitschijnen).
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Lord akkoord, hoewel dat in praktijk meevalt en dat hier ook een beetje het geval is in bepaalde streken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

johan.devos schreef:Intensief gebruik: meer dan 100Mbs download speed (bron: Het Nieuwsblad)

Intensief gebruik zou ik dan meer aanschouwen als +250gb download (en dan natuurlijk op de momenten dat je wakker bent)
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

johan.devos schreef:Intensief gebruik: meer dan 100Mbs download speed (bron: Het Nieuwsblad)
Wat heeft intensief gebruik te maken met snelheid ?

Je gebruikt je wagen toch niet intensief als je 150 km/u rijdt... wel als je ermee naar Spanje rijdt.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Ik vond de vergelijking in het nieuws wat van de pot gerukt.

Ik heb een internet abonnement bij Belgacom (Start met optie onbeperkt volume)
Mijn download snelheid is 50 Mbps (die ik ook effectief behaal)
Lijn (raw copper) is in de prijs inbegrepen.

Ik betaal hiervoor 32,45 euro / maand.

Dat is toch een heel scherpe en nette prijs, voor wat ik er allemaal in de plaats voor terug krijg.
Waar ze die 66,50 euro (gemiddelde kostprijs internet in België) op het nieuws vandaan halen, is me een raadsel.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
krisken
userbase crew
userbase crew

Tja die optie kennen ze ook niet hé :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gent32m schreef:Waar ze die 66,50 euro (gemiddelde kostprijs internet in België) op het nieuws vandaan halen, is me een raadsel.
Terechte vraag wat het duurste Internet 120 kost bij Telenet € 67.80
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Het is algemeen bekend dat media nogal makkelijk een loopje nemen met de waarheid. Dat verkoopt nu eenmaal beter.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 26 keer
Provider

Gent32m schreef:Waar ze die 66,50 euro (gemiddelde kostprijs internet in België) op het nieuws vandaan halen, is me een raadsel.
Inderdaad. Volgens de laatste kwartaalcijfers die ik heb gezien is:

- de ARPU (*) voor Belgacom (Breedband):
  • Residentiëel (CBU) = €26.9
    Business (EBU) = €39.5
    Totaal Belgacom = €30.5 (1.66 miljoen aansluitingen)
- de ARPU (*) voor Telenet (Internet):
  • Totaal Telenet = €27.4 (1.44 miljoen aansluitingen)
Dit zijn de 2 grootste providers in België. Het gemiddelde voor België is dus ver beneden de €66.50

(*) ARPU = average revenue per user
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

Is 66.50 niet alleen voor internet, en die bedragen die jij noemt voor packs, telefonie en tv ook?

Telefonie = EDPnet + OVH
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Gent32m schreef:Ik vond de vergelijking in het nieuws wat van de pot gerukt.

Ik heb een internet abonnement bij Belgacom (Start met optie onbeperkt volume)
Mijn download snelheid is 50 Mbps (die ik ook effectief behaal)
Lijn (raw copper) is in de prijs inbegrepen.

Ik betaal hiervoor 32,45 euro / maand.

Dat is toch een heel scherpe en nette prijs, voor wat ik er allemaal in de plaats voor terug krijg.
Waar ze die 66,50 euro (gemiddelde kostprijs internet in België) op het nieuws vandaan halen, is me een raadsel.

Groetjes,
Gent32m
Dat is inderdaad zo, maar dan zit je wel met een nog lagere upload dan in België gemiddeld reeds het geval is. Toch wel een compromis dus.

philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:Is 66.50 niet alleen voor internet, en die bedragen die jij noemt voor packs, telefonie en tv ook?
De bedragen die ik noemde, komen uit de gepubliceerde kwartaalverslagen van Belgacom en Telenet.
Het zijn de inkomsten van Internet (gemiddeld per gebruiker).
Deze bedragen zijn inclusief alle kosten voor de Internetverbinding (zoals eventuele kosten voor extra volumes), en natuurlijk minus de pack kortingen.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

http://www.upc.nl/internet/abonnementen ... -internet/

euhm , en daar zit digitale tv bij inbegrepen , we betalen dus veeeeeel teveel . Ook hebben ze daar geen rode uurtjes , dus liberty global , de prijzen naar dit nieveau brengen en dringend , de belgen zijn geen citroenen die uitgeperst kunnen blijven worden ! .
Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Wat VDL op tv wel gezegt heeft,(en niet in het art.staat)is dat hij de providers zal verplichten (bij Triple Play packs) de prijs van internet apart te vermelden.Zodoende zou de consument heel gemakkelijk kunnen achterhalen hoeveel hij betaalt voor het internet alleen,en veel gemakkelijker tot een vergelijk kunnen komen.Hij heeft ook erbij vermeld dat bepaalde toegevoegde mogelijkheden alleen maar gebruikt worden om de prijzen in de hoogte te laten gaan,terwijl de meerderheid v/d bevolking deze zelden of nooit gebruikt.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Wat willen jullie nu niet verstaan aan deze studie? Voor een vergelijking te maken met het buitenland heeft men 2 formules vergeleken.
- downloaden tot 100 Mbps: gemiddelde prijs in België 35,4€
- downloaden sneller dan 100 Mbps: gemiddelde prijs in België 66,5€

Het probleem is dat de snelle variant veel duurder is in België dan in het buitenland. Daarenboven zijn er veel mensen die deze formule gebruiken maar eigenlijk niet nodig hebben en zelfs niet beseffen dat ze teveel betalen.

En met de verkiezingen op komst is dit gefundenes Fressen voor VDL...

dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Wat VDL aangaat , het is een politieker . Maar vergeet niet upc is eigendom van liberty , net hetzelfde waar telenet onder valt . Leg dan eens uit waarom de prijzen hier dan een pak hoger moeten zijn ? . En beperkingen kennen ze daar al helemaal niet . Als je dan nog eens ziet , dat je er digi tv , welles waar op een kreupele horizon box erbij kijgt , dan was de expressnet formule aan 90 of 100 € p/m zelfs 60 tot 70 % duurder ! en met 100 mbit nog eens 1/5 trager ! . Belgie , waar de tijd voor breedband stil bleef en blijft staan , of je moet fortuinen verdienen !
Afbeelding
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

De vele ongestructureerde lintbebouwing kan een oorzaak zijn een grotere kosten om het netwerk te onderhouden. Zomaar vergelijken met het buitenland is niet altijd slim. Ruimtelijke ordening, bouwmaterialen,.. allemaal immens verschillend. En dan hebben we het nog niet gehad over de Belg die liever lui dan moe is als administratief werk zoals het veranderen van ISP wacht. Of Nederlanders die te gemotiveerd zijn, dat kan ook natuurlijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

dopke schreef:Leg dan eens uit waarom de prijzen hier dan een pak hoger moeten zijn ?
Leg jij eens uit aan het Liberty management waarom zij de prijzen hier zouden moeten verlagen? Zij hebben toch maar één doel: zoveel mogelijk winst maken?
Zolang wij bereid zijn om die prijzen te blijven betalen, zouden ze toch dom zijn om die te verlagen?
Telenet groeit vlugger (nieuwe internet aansluitingen) dan Belgacom, blijkbaar vinden vele klanten Telenet nog altijd de beste keuze.
sirWard schreef:De vele ongestructureerde lintbebouwing kan een oorzaak zijn een grotere kosten om het netwerk te onderhouden.
We weten toch allemaal dat prijzen niets te maken heeft met kosten, maar enkel en alleen bepaald door concurrentie.
Het duopolie op de Belgsiche (vaste) markt is de enige oorzaak van de hoge prijzen.

Waar concurrentie is, wordt het spel helemaal anders gespeeld (vb openen 4G door Proximus).
krisken
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef: Leg jij eens uit aan het Liberty management waarom zij de prijzen hier zouden moeten verlagen? Zij hebben toch maar één doel: zoveel mogelijk winst maken?
Zolang wij bereid zijn om die prijzen te blijven betalen, zouden ze toch dom zijn om die te verlagen?
Telenet groeit vlugger (nieuwe internet aansluitingen) dan Belgacom, blijkbaar vinden vele klanten Telenet nog altijd de beste keuze.
Hoewel ik het met de eerste zinnen uit je stelling het volledig eens ben, vraag ik mij af vanwaar je het haalt dat Telenet sneller groeit dan Belgacom? Als ik de verkoop hier bekijk zie ik serieus andere cijfers die dit volledig tegen spreken.

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Krisken
Voor 2013 zijn er nog geen cijfers gepubliceerd, maar in het vorig jaar:
  • - zijn er netto 17.000 DSL klanten bijgekomen (inclusief verlies van 34.000 aansluitingen bij de OLO's).
    - zijn er netto 132.000 kabel klanten bijgekomen (waarvan Telenet de grootste is).
De cijfers die jij ziet zijn waarschijnlijk niet representatief voor Vlaanderen, gezien jouw werkgever zich vooral op het Franstalig landsgedeelte toelegt?

Maar laat ons niet teveel aandacht besteden (afleiden) aan de juiste cijfers, de essentie van wat ik wil zeggen, is:
  1. dat we -wegens gebrek aan goede alternatieven- teveel betalen.
  2. zolang Telenet deze resultaten kan voorleggen, er voor Liberty geen enkele commerciële drijfreden is om de prijzen in België te verlagen (omdat ze in Nederland lager zijn). De (competitieve) situatie is er anders, en jammer genoeg kunnen we niet even over de grens rijden om er Internet te kopen :-( .
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Liberty Global is in Telenet gestapt,gewoon omdat hun produkten/diensten hier aan een ongelofelijk hoge prijs kunnen verkocht worden (er is inderdaad te weinig concurrentie),dat zal zowat de enige reden zijn.Men kan deze situatie zo een beetje vergelijken met Albert Heyn (Ahold keten).Die zijn in Nederland goed te vergelijken met Dehaize (duurste supermarktketen van Ned.).Dus ze openen vestigingen in Belgie,en leggen hun prijzen juist onder,of gelijk aan Colruyt.Daarmee zijn ze in Belgie een prijsvechter,en maken ze veel meer winst hier,dat in eigen land (Ned).Iemand die veel in AH. Ned gaat winkelen zal U kunnen bevestigen dat de prijzen daar veel lager zijn,dan in AH. Belgie.
De brillen keten Hans Anders begint daar nu ook mee.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Fluppie, ik heb een hele poos in Nederland gezeten en daar gingen we zelden naar ah. Daar was deze een gemiddeld dure supermarkt maar nog steeds goedkoper voor veel dingen dan de Belgische supermarkten. Maar bon, zelfs Aldi en Lidl is daar goedkoper dan hier en eens je over de grens naar Duitsland gaat dan ben je ook al goedkoper af dan hier. :) Dus elke keer heen en weer pendelen met een kofferbak vol goedkopere voedingswaren. In België is ah ook niet goedkoper dan Colruyt, maar bepaalde producten zijn dat wel en dan krijg je al snel de stempel goedkoper te zijn natuurlijk.

Bon, om even terug on topic te komen. De energiemarkt hebben ze weten goedkoper en flexibeler te maken, de telefoonmarkt ook, maar internet, daar is het omgekeerde waar, enkel indexatie naar boven. Heb eigenlijk nog niet geweten dat daar enige echte concurrentie op de markt speelt. Misschien dat er met Mobi* wat beweging komt, maar vrees er een beetje voor, denk dat die ook proberen te maximaliseren natuurlijk. Je zou als bedrijf gek zijn om het niet te doen als het kan.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Het is afwachten wat voor abbo Mobistar op de markt (kabel)wil brengen,willen ze een volwaardig abbo,met alle toeters en bellen aanbieden,of gaan ze het aanpakken zoals bijv.Scarlet en Snow,met een basis abbo op de kabel??hoe dan ook ik zie de Tarieven van Telenet wel onder druk komen...als de kabel opengaat......

Wij doen bijna al onze boodschappen in Ned.voor ons is de AH het dichstbij,maar vroeger was dat een c-1000,en die was nog goedkoper,maar in alle gevallen de verplaatsing v/e kleine 10 km waard.
Duitsland is echt veel te ver voor het economisch te kunnen verantwoorden. :-D
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”