VDSL2 Vectoring

Nieuws omtrent telecommunicatie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

hardyscript schreef:Nu lees ik hier dat vectoring echter geen zekerheid brengt om een hogere snelheid te krijgen.
Vectoring zorgt voor minder overspraak tussen de lijnen... uiteindelijk ga jij daar ook van profiteren.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Je zal niet veel profiteren als je heel ver van de ROP zit want je kan niet alles oplossen door XT te minimaliseren met vectoring !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De theorie is dat vectoring hogere snelheden mogelijk maakt (overspraak daalt, dus SNR stijgt, dus "attainable bit rate" verhoogt).

In de praktijk zal er volgens mij niets veranderen voor gebuikers > 400m van de ROP, tenzij .... Belgacom alle provisioning profielen verhoogt. Tot op heden is daar nog niets over gecommuniceerd ...

Wat verandert er dan wel?
- gebruikers >400m en > 700m gaan gemakkelijker de DLM verhoging krijgen (tot resp 25mbps en 30 mbps).
- gebruikers <400m gaan veel vlotter 70mbps krijgen (waardoor ze kunnen surfen aan 50mbps).
hardyscript schreef:ik sta op het 16.5 profiel en heb het maxi pack. mijn lijn kan niet beter.
mijn hoop was dat die vectoring een oplossing ging brengen voor alle lijnen.
Zoals hierboven uitgelegd, je lijn zal door vectoring waarschijnlijk 25 mbps aankunnen (= het max DLM profiel voor jouw lijn).
Wat is het voordeel voor het max pack? Je haalt noch de download, noch de upload met jouw lijnwaarden. Je kan toch beter downgraden en geld sparen??

PS
Als Belgacom bij de invoering van DSM, eveneens alle sync- en provisioning profielen zou wijzigen, dan verandert de situatie.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

philippe_d schreef:In de praktijk zal er volgens mij niets veranderen voor gebuikers > 400m van de ROP, tenzij .... Belgacom alle provisioning profielen verhoogt. Tot op heden is daar nog niets over gecommuniceerd ...

PS
Als Belgacom bij de invoering van DSM, eveneens alle sync- en provisioning profielen zou wijzigen, dan verandert de situatie.
De profielen zullen, denk ik, toch wel aangepast worden, normaal gezien ?

Eerst en vooral: een provisiong profiel is hetzelde als een syncprofiel.

Stel dat iemand tussen 0 en 400 meter van de ROP woont. Situatie nu: provisioning profiel van max. 30/6 (alhoewel attainable bitrate tussen 70 en 100 kan liggen). Met DLM tot max. 70/6. Capping in de BAS in download op 50.

Mét DSM (met dezelfde afstand van 0 tot 400 meter): attainable bitrate tussen 100 en 150. Dan is het toch de logica zelve dat er nieuwe provisiong profielen zouden komen van bvb. 70/20. Met DLM tot 110/20. Capping in de BAS op 90.

En voor de hogere afstanden iets gelijkaardigs.

Dit is een wilde gok van mij, maar het is wel de logica zelve. Ik herhaal, dit is puur een denkoefening van mezelf. Ik denk wel dat velen hierop zitten te wachten, let's see and wait :-)

PS: het is trouwens heel goed mogelijk dat de marketing zal spreken over een gegarandeerde snelheid van bvb. 40 Mbps voor élke VDSL2 klant ongeacht de afstand (uiteraard met een maximum lengte, bvb. 1.400 meter)
Afbeelding Afbeelding
Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer

gbmed. Dus je denkt niet dat mensen die op meer dan 400m(tot bijvoorbeeld 600m) zitten ook op 17a profielen zouden komen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

gbmed schreef: Dit is een wilde gok van mij, maar het is wel de logica zelve. Ik herhaal, dit is puur een denkoefening van mezelf. Ik denk wel dat velen hierop zitten te wachten, let's see and wait :-)
Ik ben er het helemaal mee eens, dat DSM Belgacom zou kunnen toelaten om de profielen te verhogen (zowel de criteria voor 17a, de provisioning profielen, als de DLM profielen).

Maar gezien er tot op heden niets officieël over werd gecommuniceerd (ook niet op de BIPT site), probeer ik wat realistisch te blijven, zodat mensen geen te grote ontgoochelingen oplopen :-D .

Daarmee wil ik het effect van vectoring niet minimaliseren:
Het zou al een hele grote stap vooruit zijn, als iedereen op zijn hoogste DLM profiel terecht komt (resp. 70mbps, 30 mbps, 25 mbps).

Ik denk dat Belgacom die verhogingen stap voor stap zal invoeren, maar ervan uitgaan dat we allemaal spectaculaire verhogingen zullen krijgen bij de uitrol van vectoring is een beetje onrealistisch volgens mij.
gbmed schreef:
philippe_d schreef:Als Belgacom bij de invoering van DSM, eveneens alle sync- en provisioning profielen zou wijzigen, dan verandert de situatie.
Eerst en vooral: een provisiong profiel is hetzelde als een syncprofiel.
Met sync- en provisioning profielen bedoelde ik:
  • a) de 4 (DARE provisioningprofielen, gebaseerd op de criteria afstand/verzwakking.
    b) alle DLM profielen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 30 keer

r2504 schreef:Vectoring zorgt voor minder overspraak tussen de lijnen... uiteindelijk ga jij daar ook van profiteren.
Wil je hiermee dan zeggen doordat andere gebruikers met een b-box 3 overschakelen naar vectoring dat dit ervoor zal zorgen
dat bv de Training margin: 12.6 dB in mijn bbox2 zal verhogen waardoor ik een ander profiel kan krijgen of zie ik dat nog altijd verkeerd ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Beetje simpel maar daar komt het op neer ja.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ben je daar wel heel zeker van want ik zou in eerste instantie denken dat dit niet zo is !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Beetje simpel maar daar komt het op neer ja.
Volgens mij is dat te simpel voorgesteld.
Vectoring vermindert de ruis niet, maar is een inventief systeem dat met de ruis kan omgaan. In feite vermeerdert de ruis, want er wordt een soort complexe "omgekeerde ruis" geinjecteerd op het signaal.
De bedoeling van een "vectoring friendly" BBox2, is om geen roet in het eten te gooien van dit systeem.

Maar ik denk niet dat een modem, die geen vectoring ondersteunt, hiervan enig effect zal hebben.
hardyscript schreef:Wil je hiermee dan zeggen doordat andere gebruikers met een b-box 3 overschakelen naar vectoring dat dit ervoor zal zorgen
dat bv de Training margin: 12.6 dB in mijn bbox2 zal verhogen waardoor ik een ander profiel kan krijgen of zie ik dat nog altijd verkeerd ?
Dat is ook een verkeerde opvatting. Het (provisioning) profiel dat je krijgt heeft niets te maken met je SNR.
Een hogere SNR verhoogt de maximale snelheid die mogelijk is op je lijn, maar daardoor krijg je niet automatsich een hoger (provisioning) profiel. In het beste geval, zal een verhoging van je SNR, DLM gemakkelijker toelaten om je een hogere snelheid te geven (als je die niet al had).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ik zit momenteel op een 16.5/2 profiel (met mijn Fritz), maar als ik dit hier allemaal lees zal die BBOX3 met vectoring niet echt beterschap brengen eens vectoring in gebruik is, aangezien ik te ver van de ROP zit.
Dit is wat de VDSL2Tool mij vertelt:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  16536 kbps        2056 kbps
Modem max:             37020 kbps        4904 kbps Estimated!
Calculated max:        28540 kbps         5979 kbps Estimated!
Profile:               8b
Line length:           1511 m Estimated!
Training margin:       18.0 dB
Attenuation:           15.0 dB
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krifo schreef:Ik zit momenteel op een 16.5/2 profiel (met mijn Fritz), maar als ik dit hier allemaal lees zal die BBOX3 met vectoring niet echt beterschap brengen eens vectoring in gebruik is, aangezien ik te ver van de ROP zit.
Volgens mij (voorlopig) niet veel.
Volgens anderen - die meer optmistisch ingesteld zijn - zal je wel een aanzienlijke verhoging krijgen.
In ieder geval, met DLM zou je nu al (en straks zeker) 25 mbps moeten halen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 dec 2006, 15:45
Locatie: Vottem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik denk dat een modem die niet vector friendly is of geen vectoring ondersteund en op zijn huidig profiel blijft wel veel verbrekingen zal krijgen of zelfs geen sycnhro. De enige oplossing in mijn idee is de lijn op een repair profiel te plaatsen (9Mbps), dan hebben ze geen storingen en kan de synchro wel blijven, enig nadeel is trage snelheid, geen HD meer op belgacom tv en max 2 decoders. Ik heb mijn b-box2 teruggeplaatst omdat sinds de laatste update van mijn fritzbox ik de VDSL2 poorten kapot deed in de ROP, nu b-box2 aangesloten in bridge met de fritzbox en geen probleem meer gehad.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

snakeboots schreef:Ik denk dat een modem die niet vector friendly is of geen vectoring ondersteund en op zijn huidig profiel blijft wel veel verbrekingen zal krijgen of zelfs geen sycnhro
Modems die niet vector friendly is of geen vectoring ondersteunen zullen op "fall back" mode gezet worden (7 mbps down / 512 kbps up).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 dec 2006, 15:45
Locatie: Vottem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

philippe_d schreef:Modems die niet vector friendly is of geen vectoring ondersteunen zullen op "fall back" mode gezet worden (7 mbps down / 512 kbps up).
Das nog erger dan een repair profiel van 9Mbps, lol.
Afbeelding
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Begint me een beetje te dagen dat dat boeltje eerder een excuus zal worden om de mensen die nu op prehistorische profielen zitten in de kou te laten staan
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het hele vectoring verhaal zou ik eens opnieuw moeten lezen maar als ik er mij nog wat van herinner krijg je geen 70/6 profiel als je een alternatieve modem gebruikt, of ben ik mis?
modem.PNG
Waarschijnlijk ben ik mis, zie screenshot... is nog niet zo lang en moet zeggen dat de verbinding niet zo stabiel is... ofwel heeft de modem last met dit profiel?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Pengu schreef:Het hele vectoring verhaal zou ik eens opnieuw moeten lezen maar als ik er mij nog wat van herinner krijg je geen 70/6 profiel als je een alternatieve modem gebruikt, of ben ik mis?
De toekomst zal het uitwijzen, maar op basis van wat tot nu toe geweten is, zullen alternatieve modems niet meer toegelaten worden, van zodra vectoring op jouw ROP ge-activeerd wordt.
Niet toegelaten modems zullen een ADSL2+ snelheid krijgen (2.2 MHz profiel, 7 mbps down / 512 kbps up ?)
Pengu schreef:Waarschijnlijk ben ik mis, zie screenshot... is nog niet zo lang en moet zeggen dat de verbinding niet zo stabiel is... ofwel heeft de modem last met dit profiel?
Wat bedoel je met "niet stabiel' ? Valt je internet (sync) regelmatig weg? Volgens de screenshot hierboven ben je al 23 uur on-line, dus zo frequent valt het toch niet uit?

Indien 70 mbps niet stabiel is (SNR < 9dB, frequente re-connects) zal DLM je automatisch terug verlagen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 30 keer

@ philippe_d

Ik heb nu een B-Box2. Om van vectoring snelheden te genieten moet je dan een B-Box3 aanschaffen ? of is een B-box 2 voldoende ?
Voor mij is het vector friendly verhaal wat onduidelijk
Luc Watrin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 124 keer

Een BBox 2 is vectoring friendly dus dat betekent dat de modem die technologie kan "begrijpen" maar als je de nieuwe hogere snelheid wil halen, is het perplicht de nieuwe Bbox3 aan te schaffen
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

hardyscript schreef:Ik heb nu een B-Box2. Om van vectoring snelheden te genieten moet je dan een B-Box3 aanschaffen ? of is een B-box 2 voldoende ?
Voor mij is het vector friendly verhaal wat onduidelijk
Vectoring friendly houdt in dat de BBox2 niet als stoorzender zal optreden in het vectoring proces en daardoor de "winst" van alle aangesloten gebruikers met een full blown vectoring toestel (=BBox3 en zijn varianten) niet zal beïnvloeden.

Wat we precies onder die "winst" moeten verstaan is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Er is voor zover ik op de hoogte ben nog niet gesproken over hogere profielen dan het huidige 70/6, het lijkt eerder de bedoeling om meer mensen van deze snelheid te kunnen laten genieten ... maar zoals gezegd, het is nog even afwachten. Wij zijn hier heel vroeg op de hoogte van vectoring maar het zal nog wel een hele poos duren eer dat op het terrein echt zijn vruchten begint af te werpen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

hardyscript schreef:Ik heb nu een B-Box2. Om van vectoring snelheden te genieten moet je dan een B-Box3 aanschaffen ? of is een B-box 2 voldoende ?
Voor mij is het vector friendly verhaal wat onduidelijk
Over het "vector friendly" verhaal is hierboven al geantwoord.
Maar of je een BBox3 nodig hebt om van vectoring snelheden te kunnen genieten, is niet zo duidelijk. Dit zal ook afhangen van de snelheden die je nu al hebt.

Tenzij Belgacom de profielen wijzigt (wat ik niet op korte termijn zie gebeuren) - of de provisioning criteria- zie ik de situatie als volgt:

- klanten < 400m (30/6 standard profiel)
  • - als je nu al 70 mbps haalt (via DLM), dan zal vectoring voor jou niets veranderen. Een bbox3 heb je dus niet direct nodig.
    - als je nu op 50 mbps synct, dan zal vectoring jou helpen om die 70 mpbs te halen, maar dat zal je niet zien aan je internet snelheid, die op 50 mbps gecapt blijft (je hebt wel reserve voor eventueel Belgacom TV).
    - als je nu op 30/6 blijft hangen, dan zal vectoring jou helpen om hoger te gaan: 50 mbps? 70 mbps? who knows ...
- klanten > 400m (20/2 of 16.5/2 standard profiel).
  • - als je nu al het maximum haalt met DLM (resp 30/2 of 25/2), dan zal vectoring voor jou niets veranderen. Een bbox3 heb je dus niet nodig.
    - als je nu op 20/2 of 16.5/2 blijft hangen, dan zal vectoring jou helpen om hoger te gaan: resp naar 30 mbps of 25 mbps?
- klanten > 1400m (12/1 standard profiel): geen wijziging met/zonder vectoring.

Maar zoals reeds gezegd, dat is mijn persoonlijke inschatting, op basis van wat NU bekend is.
Anderen hebben een meer optimistische visie :).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Zoals ik al eerder schreef: vectoring gebeurd in fases. Eerst de klanten die 30/6 hebben als provisioning profiel. Al de rest is gokken ! We zullen wel zien wat er nadien gebeurt ...
Afbeelding Afbeelding
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Echt mensen:
>50 is bij alles wat via de Belgacom local loop passeert momenteel voor de "happy few" en allemaal zeer voorwaardelijk ...

Al die zever met afstand tot de centrale/rop, je betaalt de volle pot voor een lijnsnelheid die ze toch niet altijd kunnen leveren, je moet geluk hebben dat DLM passeert en je op een redelijke termijn waardig oordeelt - zelfs als je op een scheet van de centrale woont, ...

Belgacom is als enige zelf verantwoordelijke voor alle problemen op hun local loop, en stilaan begint het duidelijk te worden dat de uitrol van VDSL niet loopt zoals het moet en naarmate meer gebruikers een hoger snelheidsprofiel willen de bestaande koperdraad dit vaak niet meer aankan (crosstalk). Vectoring heeft als doel die problemen wat te verzachten/verdoezelen - maar lijkt me eerder een doekje voor het bloeden.

Ik snap dus echt niet waarom zo veel gebruikers dit blijven pikken ...

Waar blijven ze met FTTH?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Met vectoring is het denk ik juist de bedoeling iedereen op 50 Mbit of toch op ten minst 30 Mbit te krijgen, wat toch al mooie snelheden zijn.

De upload zal nog wel omhoog gaan, dat kan gewoon niet anders (ze moeten eerst nog Telenet volgen trouwens :D)
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Gm123,

net mijn punt: zo lopen nu al achter en we kunnen de snelheden niet op een betrouwbare wijze aanleveren, niet omwille van hun core netwerk - maar omwille van hun geklungel (ik heb hier geen betere woorden voor) op de local loop.

Ik sta nu niet echt meer te springen om nog 30-50Mbit te krijgen moet ik zeggen. Dat was misschien hot een paar jaar geleden, maar nu eerder passé ...
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Stormlord schreef:Echt mensen:
>50 is bij alles wat via de Belgacom local loop passeert momenteel voor de "happy few" en allemaal zeer voorwaardelijk ...

Al die zever met afstand tot de centrale/rop, je betaalt de volle pot voor een lijnsnelheid die ze toch niet altijd kunnen leveren, je moet geluk hebben dat DLM passeert en je op een redelijke termijn waardig oordeelt - zelfs als je op een scheet van de centrale woont, ...

Belgacom is als enige zelf verantwoordelijke voor alle problemen op hun local loop, en stilaan begint het duidelijk te worden dat de uitrol van VDSL niet loopt zoals het moet en naarmate meer gebruikers een hoger snelheidsprofiel willen de bestaande koperdraad dit vaak niet meer aankan (crosstalk). Vectoring heeft als doel die problemen wat te verzachten/verdoezelen - maar lijkt me eerder een doekje voor het bloeden.

Ik snap dus echt niet waarom zo veel gebruikers dit blijven pikken ...

Waar blijven ze met FTTH?
Levert Telenet steeds wat ze beloven en waar je voor betaald? Stop met da gedoe Aan lijnverzwakking kan je zonder kunstgrepen niks aan doen
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Lion51,

Iedereen zijn eigen mening.

Voor alle duidelijkheid: ik werk helemaal niet voor Telenet

IMHO heeft Belgacom in de verkeerde tech geïnvesteerd:

Als je een paar jaar in de uitrol van VDSL nog steeds geen redelijke snelheden kan beloven bij gebruikers in een dorpskom (zoals ik) ben je verkeerd bezig.

Er staat hier een KVD op 10-20 meter van mijn voordeur en ze kunnen hier maar 20Mbps aanbieden. Via die KVD wordt ik bij mijn weten gewoon doorgepatched naar de LEX/centrale. De centrale zit op 410m volgens Belgacom.

Intussen biedt men in Nederland in een aantal gemeenten al een paar honderd Mbit sync aan (in sommige zelfs al 500 als ik me niet vergis) via FTTH. Telenet biedt inmiddels 150/8 aan - en dat halen ze toch wel bij benadering (zie mijn post in de telenet verhoogd uploadsnelheden topic).

Ik heb VDSL gehad van diverse partijen (local loop natuurlijk steeds Belgacom - maar de lijn heeft blijkbaar intussen wat meer last van crosstalk, want in het verleden kon dezelfde lijn meer dan nu aan...) en ben ook al jaren klant bij Telenet.
Telenet is zeker niet perfect, maar heb er in al die jaren toch VEEL minder last mee gehad dan met die diverse VDSL leveranciers.

En ja: aan lijnverzwakking en crosstalk kan je verdorie wel iets doen! Zorg ervoor dat er overal voldoende ROPs staan en begin al met op z'n minst de mensen die een snellere lijn bestellen zsm. op een aderpaar te plaatsen waarop dat ook werkelijk haalbaar is als er problemen zijn met crosstalk. Voor een gewone telefoonlijn heb je bijvoorbeeld helemaal zo'n goede lijn niet nodig. 50/6 verkopen op de local loop en maar 20/2 kunnen leveren op je eigen local loop zou eigenlijk beschamend moeten zijn voor elke leverancier die zichzelf een beetje respecteert.

Je kan natuurlijk zo lang mogelijk proberen je klanten zo veel mogelijk uit te melken: daar kent Belgacom wel alles van...
Hebben ze in het verleden ook eerst gedaan met ISDN en ADSL ... Laat ons niet de gewone telefoonlijn zelf vergeten: ± 20 EUR de maand voor telefoon? Afzetters!!! (dit is bij Telenet overigens ook veel te duur) Vroeg of laat zegt die klant natuurlijk: "ni meer met den dezen". Is dat dan onterecht?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dowbnloadsnlheid is zo overrated. Met 20 Mbps kom je er toch voor de meeste dingen, hoor. Ik ken middelgrote bedrijven die al jaren op 10 / 10 zitten en geen enkel probleem daarmee hebben.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Goztow,

ik ben akkoord dat de verhouding tussen upload en download een stuk beter kan, maar ik ben momenteel niet meer tevreden met een dergelijk traag lijntje van 20Mbps down (ongegarandeerd dan nog op de koop toe).

Nochtans in een ver verleden begonnen met connecties van 300,1200,2400 Baud - dus ik weet zeker wel wat dat is ;)
Maar je mag niet vergeten dat alles met zijn tijd mee evolueert - ook de omvang van de executables, bestanden etc...

Ik kan me voorstellen dat sommige kleine bedrijven met enkele werknemers best nog tevreden zouden kunnen zijn op dit moment met 10/10 (dedicated) - als er alleen zakelijke mail overgaat en ze alle media blokkeren (youtube/facebook/torrenttraffic...) en enkel wat mail versturen en sporadisch wat surfen, zo nu en dan een paar bestanden FTPen etc... Maar het aantal dat daarmee tevreden is en blijft is toch wel aan het afnemen denk ik... (bij velen is dat ook eerder een financiële keuze, die leased lines zijn niet bepaald goedkoop ...)

Ik verwacht gewoon van Belgacom dat ze competitief blijven met een modern product aan een faire prijs, en niet een achterstand oplopen t.o.v. onze noorderburen. (wat momenteel het geval lijkt) Belgacom is niet de goedkoopste, dus er mag ook wel wat tegenover staan lijkt mij: als ik voor een snellere lijn betaal, wil ik er ook 1 krijgen - lijkt me logisch.

Van mijn part mogen ze gerust een goedkoper abonnement blijven aanbieden ook voor de gebruikers die er tevreden mee zijn hoor.
mrn82
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 maa 2013, 20:31
Bedankt: 2 keer

Ik ben het helemaal eens met Stormlord en ben de afstandsafhankelijkheid en het steeds maar blijven afwachten ook beu. Zoals het er nu naar uitziet zal op zijn vroegst pas in 2014 vectoring massaal worden uitgerold/geactiveerd en dan ben ik met mijn 8d 30/2 profiel op 400 meter van de ROP nog steeds niet zeker of dat maar enig effect zal hebben. En inderdaad: Stel dat 50/6 tegen die tijd dan (eindelijk) mogelijk is, dan loop je nog steeds hopeloos achter in vergelijking met Telenet.

Belgacom had IMHO beter kunnen investeren in de uitrol van glasvezel tot in huis, waar ze zowiezo op termijn niet omheen zullen kunnen. Vectoring is niks meer dan een "doekje voor het bloeden". In Nederland is in steeds meer plaatsen (ook kleine dorpen) glasvezel al uitgerold en bieden lSPs als OnsBrabantNet al particuliere 500 Mbps download en tevens 500 Mbps upload snelheid aan... Dat is misschien iets teveel van het goede, maar de 30/2 Scarlet lijn die ik nu heb vind ik niet langer goed genoeg. Ik stap over op Telenet en dat is een stap die ik betreur, omdat Telenet niet bepaald mijn sympathie heeft.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Stormlord schreef: Van mijn part mogen ze gerust een goedkoper abonnement blijven aanbieden ook voor de gebruikers die er tevreden mee zijn hoor.
BCG Internet Start à 24,95 € zonder bijkomende kosten (buiten de activatie) is toch een heel voordelige prijs :-D
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Lacer,

voor mijn part mag iedereen die met die internet Start tevreden is hem gerust nemen hoor, maar ik ben alvast niet tevreden over wat ik heb meegemaakt met de diverse VDSL leveranciers en stel vast dat de achterstand alleen maar groter wordt.

Ok - uw 24.95 is dan wel significant goedkoper - maar in mijn geval zou het toch ook significant minder snel zijn (momenteel kan ik maximum 20/2 op VDSL krijgen) en bovendien minder betrouwbaar. En aan dat laatste til ik dan wellicht nog meer.

Ik ben best tevreden met snelheden > of rond de 50Mbit NU - maar dat kan Belgacom mij dus niet leveren op dit moment... Volgend jaar verwacht ik meer dan die 50.

Telenet levert mij NU 150/8 (allez, bijna toch), met 2TB traffic - vanaf volgende maand normaal met 5TB traffic - ok, 't kost wel wat meer, maar het werkt wel en het is er NU.

Gaat Belgacom achter de feiten blijven aanhollen en sub 50Mbit blijven aanbieden voor de overgrote meerderheid van haar gebruikers?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je vergelijkt een product van 25 € incl BTW met één van 123 € excl BTW. Volgens mij zijn er weinig consumenten bereid om die prijs neer te leggen.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Stormlord schreef:Je kan natuurlijk zo lang mogelijk proberen je klanten zo veel mogelijk uit te melken: daar kent Belgacom wel alles van...
Daar is Telenet al jaar en dag nog veel beter in ! En vergeet niet, TN was 100 % Vlaams en nu 100% Amerikaans. BGC daarentegen is 53% staatsbezit en zodoende een ernorme melkkoe voor de regering (lees: elke belastingsplichtige heeft er baat bij). En nu gij ...
Laatst gewijzigd door gbmed 08 sep 2013, 23:30, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

@ Stormlord,
De noden zullen nooit voor iedereen dezelfde zijn hé, ik werk al 7 jaar met een adsl lijntje van 4 Mbit/s en heb nooit meer gedownload dan 20 Gig/maand.
Voor mij zal het een grote upgrade worden volgende week als mijn nieuwe BGC Internet Start abbo begint te lopen :banana:
Akkoord, ik ga nog niet precies weten op welk profiel ik ga komen, hopelijk 17a want schuin over mijn deur staat een KVD/ROP :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Deze topic werd jammer genoeg gekaapt voor de zoveelste Belgacom versus Telenet discussie :-(

Ik ben het niet eens met Stormlord's , en het gras is altijd groener aan overkant ...

Noem mij eens één land in de wereld, waar FTTH "nation wide" (over het ganse grondgebied) uitgerold wordt. Geen enkel, en bijna overal zijn de FTTH plannen terug opgeborgen wegens "te duur" en "niet verantwoord" in het huidig economisch omveld van besparingen.

Je kan ook van Belgacom niet verwachten dat ze zo'n gigantische investering gaan doen, waarvoor er geen commerciële rechtvaardiging is (tenzij we met z'n allen nog meer willen betalen voor Internet?). Belgacom is een commerciële onderneming, en zijn aandeelhouders (waarvan de Belgische staat de grootste is), willen hun jaarlijks dividend toch?

Wat snelheid betreft heb je gelijk: VDSL zal altijd (jaren) achterhollen ten opzichte van de kabel. Dat is nu eenmaal het verschil in technologie. Maar dank zij de concurrentie van de kabel zijn de telefoonoperatoren verplicht geweest om hun snelheden ook te verhogen, en met VDSL2 (en straks vectoring) is Belgacom er zeer goed in geslaagd om die concurrentie met Telenet te doorstaan.

Of zijn wij (de 1.5 miljoen Internet klanten van Belgacom) dan allemaal dwaze ideoten die zich laten naaien?

Het is juist dat de snelheid bij VDSL2 afhankelijk is van de afstand tot de node. Dat heeft niets te zien met "geklungel" op de local loop, maar gewoon eigen aan het medium. Uitrol van de boostboxen en nieuwe ROP's zorgen ervoor klanten dichter van de ROP's komen, en dus ook hogere snelheden gaan krijgen.
Dat jij uit de boot valt voor een 30/6 profiel is een spijtige zaak, maar op dit ogenblik zijn ca 60% van de VDSL2 klanten op 30/6 en hoger. Dat is véél meer dan "a happy few" zoals jij het laat uitschijnen. Dat noem ik een grote meerderheid.

Je zegt dat je bij Telenet NU 150/8 krijgt. Akkoord, maar met 1.400 internetklanten aangesloten op één node (gemiddeld), hoeveel klanten kunnen ze dit abonnement geven? Ik denk niet dat ze per node 5 FiberNet XL klanten kunnen bedienen ....
5 op 1.400 ... dat noem ik "a happy few".
En net zoals Belgacom, investeert ook Telenet verder in de uitbouw van hun netwerk (Project Pulsar zal ervoor zorgen dat het gemiddeld aantal klanten per node gereduceerd wordt 1.400 naar 500). Maar voor sommigen gaat het nooit snel genoeg :-( .

Bij Belgacom heb je gegarandeerde snelheden (afhankelijk van je afstand), geen limieten.
Bij Telenet heb je (veel) hogere maximumsnelheden, maar deze zijn sterk afhankelijk van de belasting van je node.
Klanten moeten zelf uitmaken wat voor hen belangrijk is, en daarop hun keuze maken.

En zoals Goz al schreef: download snelheid is zéér overrated. Als "gemiddelde" internetgebruiker ben ik tevreden met 30-50 mpbs, en zal dat in de komende jaren nog altijd zijn.

Wat betreft FTTH.
Ik ben er mee eens dat we misschien de verkeerde keuze's gemaakt hebben in het verleden (maar dat kan je Belgacom niet verwijten).
We hadden - net zoals bij het electriciteits netwerk - het transportmedium moeten scheiden van de diensten.
Eén nationaal FTTH netwerk, beheerd door de netwerkbeheerder (vb Eandis), waarop de service providers hun diensten kunnen aanbieden (telefonie, TV, Internet), en waarbij de kosten voor het transport gewoon transparant doorbelast worden.

Maar dan lopen we misschien hetzelfde risico als bij de electriciteit: wegens gebrek aan concurrentie zijn de transportkosten zo gestegen, dat ze bijna meer kosten dan de energie zelf :(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

philippe_d schreef:Deze topic werd jammer genoeg gekaapt voor de zoveelste Belgacom versus Telenet discussie :-(
Wel in de week gebruik ik VDSL2 en in het weekend Telenet ....
Als men mij zou vragen of ik verschil zie in snelheid .... dan moet ik zeggen dat Philippe gelijk heeft het is "overrated".
Een geluk dat er speedtest is, anders zou ik het zelfs niet zien :eek:

Zijn er verschillen:
het wireless gedeelte, b-box2 en 3 zijn minder performant als Telenet, zowel de g als n norm ....

Belgacom heeft een goede konstante snelheid, Telenet is gelijk een "tobogan" .... op en af ....

Maar feitelijk, kan ik met de twee systemen leven zonder probleem, lig er ook niet wakker van.

En fiber to the home, laat ons dat gespaard want dan zal heel het internet moeten worden hertekend om de toevloed aan
supper hoge konnekties aan te kunnen, en wie zal dat betalen ?
Om het even onnozel te verwoorden, ik heb er niets aan om Brussel binnen te rijden met 9 vakken aan 120 km per uur om dan
te eindigen op 2 vakken aan de snelheid van een schildpad !!

PS: soms ga ik eens kijken bij vrienden voor problemen met hun snelheid:
1 - veel PC's zijn de vertragende faktor en niet het breedband gedeelte !
2 - wireless, het soms aanpassen voor het juiste kanaal, en ook dat is niet altijd mogelijk in dicht bevolkte steden/dorpen

Voor derest zijn we off topic gegaan :lol:
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Lacer,

Bij dommel had ik 17a 30/6 - bij EDPNET nadien, op dezelfde lijn - 8d en 20/2. Het is niet omdat er een ROP schuin over je door staat dat je daar op aangesloten bent. En bovendien is de kans, als hij aan de andere kant van de straat staat al dat je er zelfs redelijk ver vandaan zit!


Philippe_d, Goztow e.a.

Het is dus allemaal veranderlijk en nogal erg afhankelijk van de grillen van de Belgacom bekabeling en de gebruikers die er op zitten, desnoods nog een stuk meer dan overbevolkte telenet nodes - waar men trouwens systematisch het aantal users per node aan het afbouwen is door nodes te verkleinen.

Je hebt bij Belgacom momenteel niet eens de garantie dat ze je 30/50mbps kunnen leveren op de local loop (op de lijn zelf)... D.w.z. ook als hun "node" (LEX, ROP) niet overbelast is, want eens zit er toch altijd een bottleneck of lijn waarop het samenkomt, dat geldt zowel voor Belgacom als Telenet.

Je bent ook niet zeker dat als DLM passeert die positief over je lijn zal oordelen + plaatsing van voldoende rops en aanwezigheid van voldoende afgeschermde kabel is geheel de verantwoordelijkheid van Belgacom.

Wie de aandeelhouders van BGC of Telenet zijn interesseert mij eigenlijk geen moer, en de dividenden die de staat bij Belgacom uitgekeerd krijgt ook niet.
Ik heb geen aandelen, en heb er ook geen nodig. Eigenlijk vind ik dat de staat zich beter terugtrekt als meerderheidsaandeelhouder uit Belgacom.

Ik vraag me toch ook niet af wie de aandeelhouders van EDPNET of Dommel zijn, het enigste wat mij interesseert is dat ze een goed product en dienstverlening leveren die voldoet aan mijn verwachting.

Waar het eigenlijk fout loopt is dat die aandeelhouders dikwijls elk jaar weer maar MEER dividend willen opstrijken. Wel, om aan de top te blijven moet je ook op gepaste wijze blijven investeren in de toekomst. Belgacom loopt dus nu al achter, wat wordt dat in een paar jaar? Ze gaan met een serieuze inhaalbeweging moeten komen, en dat zal inderdaad een gepaste investering vergen (neen, niet een miezerige paar honderd miljoen EUR - wat op investeringsvlak peanuts is voor een bedrijf als Belgacom). Maar als er nu 1 ding een beetje toekomst gericht is dan is het nog wel fiber: steek kwaliteitsvolle fiber in de grond (of de waterleiding for that matter), en je bent toch wel of zeker dat je voldoende speed kan blijven leveren over diezelfde fiber voor enige tijd, zelfs tot ettelijke gigabits...

Ik vind de huidige VDSL situatie gewoon "too little too late" en de vectoring een doekje voor het bloeden...

Telenet voldoet op dit moment gewoon meer aan mijn verwachting, weliswaar aan een veel te hoge prijs en met ongewenste traffic limits en een overdaad aan reclame. Begrijp me niet verkeerd hoor: ik ben niet exclusief Telenet fan. Als iemand met een beter product op de markt komt zou het best kunnen dat ik dat alternatief overweeg. Ik heb het een paar keer geprobeerd en was nog het meest tevreden van DOMMEL als ik die alternatieven bekijk (en dat op zich zegt al iets, want die hadden toch ook wel voldoende "issues"...).

Als ik me niet vergis zijn er wel een aantal landen die FTTH aan het uitrollen zijn en in productie hebben op vrij grote schaal: opgepast nationwide is dit zeker niet - dat zal allicht bij de launch niet zo rendabel zijn, maar je moet je gebruikers natuurlijk ook kunnen overtuigen met je product - en op langere termijn lijkt dit wel een zeer zinvolle investering te zijn. Als dit overal wordt uitgerold zullen de prijzen/kosten ook fors naar beneden komen. Telenet was ook niet overal tegelijk ter beschikking, en dat was in het begin ook helemaal niet zo goedkoop - je moest al een waarborg betalen voor je modem etc... Dat ding kostte hen toen honderden EUR. Als het hen nu nog 50 EUR kost zal het veel zijn denk ik ...

We moeten hier in België alleszins opletten dat we niet van top of the pack afzakken, en daar zijn we de afgelopen paar jaar grondig mee bezig - wegens gebrek aan vernieuwende initiatieven en competitie ...
Laatst gewijzigd door Stormlord 09 sep 2013, 17:48, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hoe kan je iets "een doekje voor het bloeden" noemen terwijl het nog niet eens actief is en er nog geen cijfers bekend zijn hierover? Beetje kromme logica... Het kan zijn dat vectoring etc een grote flop gaat worden, maar ik denk dat niemand een glazen bol heeft die dit kan voorspellen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”