Niet noodzakelijk, dat zal afhankelijk zijn van welke snelheid je nu hebt ...Matthias schreef:Als vectoring uitgerold wordt zal mijn snelheid niet omhoog gaan zolang ik geen B-Box3 heb.
VDSL2 Vectoring
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
Ipv nogmaals blindweg downloadsnelheden te blijven verhogen zou het beter zijn om de uplink snelheid eens wat meer in verhouding te brengen op zowel coax als VDSL, en zou men bij VDSL ook de effectief haalbare lijnsnelheid moeten kunnen optrekken op afstanden <1km (waar vectoring normaal gezien dat probleem zou moeten oplossen: de vraag is op welke termijn). Ik denk aan een ratio 3 tot 5/1 max. En niet scheve factor 30 situaties zoals nu bij Telenet...
Iets wat ik nog steeds behoorlijk "scheef" vind - is dat als je bijvoorbeeld een 50/6 abo betaalt, je ook de volle pot mag betalen als Belgacom slechts een lijntje van 12-20Mbps down kan leveren. Dit is uiteraard omwille van technische beperkingen - maar schuif je dat probleem (en de rekening) dan door naar de klant, of neem je je verantwoordelijkheid als leverancier en:
a) geef je betere condities zolang de snelheid niet haalbaar is en het vooralsnog een te dure investering is omwille van e.g. afstand/aantal klanten? (tip: je kan je potentiële klanten basis hierover ook bevragen, wat men bijvoorbeeld in Nederland doet voor FTTH: voldoende intekeningen = fiber wordt aangelegd)?
of
b) los je dat probleem zo snel mogelijk op zodat je de klant wel kan leveren wat hij heeft besteld?
?
Lijkt me alleszins véél klantvriendelijker ...
Bij Belgacom/VDSL2 is de vraag vaak: hoe lang duurt het en is het niet too little too late ...
Iets wat ik nog steeds behoorlijk "scheef" vind - is dat als je bijvoorbeeld een 50/6 abo betaalt, je ook de volle pot mag betalen als Belgacom slechts een lijntje van 12-20Mbps down kan leveren. Dit is uiteraard omwille van technische beperkingen - maar schuif je dat probleem (en de rekening) dan door naar de klant, of neem je je verantwoordelijkheid als leverancier en:
a) geef je betere condities zolang de snelheid niet haalbaar is en het vooralsnog een te dure investering is omwille van e.g. afstand/aantal klanten? (tip: je kan je potentiële klanten basis hierover ook bevragen, wat men bijvoorbeeld in Nederland doet voor FTTH: voldoende intekeningen = fiber wordt aangelegd)?
of
b) los je dat probleem zo snel mogelijk op zodat je de klant wel kan leveren wat hij heeft besteld?
?
Lijkt me alleszins véél klantvriendelijker ...
Bij Belgacom/VDSL2 is de vraag vaak: hoe lang duurt het en is het niet too little too late ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik heb een maandje in bulgarije gezeten en heb daar van de internet connectie's kunnen proeven ( xdsl en via een wifi antenne in de bergen , 10 km van de turkse grens ) . Daar kreeg je op beide een snelheid van 15 mbit up en 15 mbit down , natuurlijk onbeperkt aan net geen 9 € p/m. Ook zijn ze daar stilaan fiber aan het uitrollen ( vivacom ) . een 100/50 abbo kost net geen 20 € p/m waar het al beschikbaar is .
Laatst gewijzigd door dopke 17 jul 2013, 14:07, in totaal 1 gewijzigd.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
- Bedankt: 197 keer
Wel leuk en daar kunnen wij alleen maar van dromen hé
, maar deze post is beetje off-topic.

EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
jackho, weet je wanneer die update naar 60A072 heeft plaatsgevonden? Voor zover ik weet is die enkel bij een select 'testgroepje' uitgerold, maar niet voor het grote publiek.
- MichelLoyen
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 11 keer
Ik heb ook 60a072 zie ik nu...helaas ook geen idee wanneer dat er op gezet is 
[
Post made via mobile device ]

[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Je hebt twee codes staan in de bbox2
Runtime Code Version:
VDSL Version:
Bij elke update veranderde alleen de "Runtime Code Version"
Bij de VDSL Version (vdsl driver) is er naar mijn weten maar één keer een update geweest en die dateert al uit 2009
Nu vraag ik me af om de bbox2 vector-friendly te maken moet er toch ook een update komen van de vdsl driver, of niet?
Runtime Code Version:
VDSL Version:
Bij elke update veranderde alleen de "Runtime Code Version"
Bij de VDSL Version (vdsl driver) is er naar mijn weten maar één keer een update geweest en die dateert al uit 2009
Nu vraag ik me af om de bbox2 vector-friendly te maken moet er toch ook een update komen van de vdsl driver, of niet?
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 5 keer
Tiens, deze week probeerde mijn buurman op mijn fon te surfen. Bij het zoeken vond zijn gsm geen fon en ik inderdaad ook niet. Op mijn Bbox interface ook geen optie hotpot meer. Ben dan even opzoek gegaan wat het probleem zou kunnen zijn en heb gezien dat dat de runtime version 60A06W was. Naar aanleiding van deze post net even gekeken en heb ook de 60A072. Dus moet deze week gebeurd zijn. Fon is ook ondertussen terug maar de optie hotspot op de bbox is nog niet terug.
[
Post made via mobile device ]
[

Bgc TV-Bgc internet- Bgc vaste telefoon- Bgc generation Mtv 15
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 116 keer
Toch wel straf dat je dan opeens wel zomaar een gratis bbox3 krijgt ipv een vectory friendly bbox2. Je gebruikt niet-conforme hardware (niet dat ik persoonlijk daar iets op tegen heb) en je wordt er voor beloont want je krijgt iets gratis waar de rest voor moet betalen (of lang voor zagen
).

- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Tenzij de "oude" Bbox2 voorraad op is; wat mij niet onmogelijk lijkt. Je gaat toch ook geen nieuwe modem op de markt brengen als de voorraden nog gigantisch zijn?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk 4
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk 4
- hardyscript
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
- Bedankt: 30 keer
ik sta op het 16.5 profiel en heb het maxi pack. mijn lijn kan niet beter.
mijn hoop was dat die vectoring een oplossing ging brengen voor alle lijnen.
Nu lees ik hier dat vectoring echter geen zekerheid brengt om een hogere snelheid te krijgen.
Nu lees ik hier dat vectoring echter geen zekerheid brengt om een hogere snelheid te krijgen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
Hier ook geen FON meer, vorige week wel nog fon.....?...! Zone 050pdrke schreef:Tiens, deze week probeerde mijn buurman op mijn fon te surfen. Bij het zoeken vond zijn gsm geen fon en ik inderdaad ook niet]
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Vectoring zorgt voor minder overspraak tussen de lijnen... uiteindelijk ga jij daar ook van profiteren.hardyscript schreef:Nu lees ik hier dat vectoring echter geen zekerheid brengt om een hogere snelheid te krijgen.
-
- Moderator
De theorie is dat vectoring hogere snelheden mogelijk maakt (overspraak daalt, dus SNR stijgt, dus "attainable bit rate" verhoogt).
In de praktijk zal er volgens mij niets veranderen voor gebuikers > 400m van de ROP, tenzij .... Belgacom alle provisioning profielen verhoogt. Tot op heden is daar nog niets over gecommuniceerd ...
Wat verandert er dan wel?
- gebruikers >400m en > 700m gaan gemakkelijker de DLM verhoging krijgen (tot resp 25mbps en 30 mbps).
- gebruikers <400m gaan veel vlotter 70mbps krijgen (waardoor ze kunnen surfen aan 50mbps).
Wat is het voordeel voor het max pack? Je haalt noch de download, noch de upload met jouw lijnwaarden. Je kan toch beter downgraden en geld sparen??
PS
Als Belgacom bij de invoering van DSM, eveneens alle sync- en provisioning profielen zou wijzigen, dan verandert de situatie.
In de praktijk zal er volgens mij niets veranderen voor gebuikers > 400m van de ROP, tenzij .... Belgacom alle provisioning profielen verhoogt. Tot op heden is daar nog niets over gecommuniceerd ...
Wat verandert er dan wel?
- gebruikers >400m en > 700m gaan gemakkelijker de DLM verhoging krijgen (tot resp 25mbps en 30 mbps).
- gebruikers <400m gaan veel vlotter 70mbps krijgen (waardoor ze kunnen surfen aan 50mbps).
Zoals hierboven uitgelegd, je lijn zal door vectoring waarschijnlijk 25 mbps aankunnen (= het max DLM profiel voor jouw lijn).hardyscript schreef:ik sta op het 16.5 profiel en heb het maxi pack. mijn lijn kan niet beter.
Wat is het voordeel voor het max pack? Je haalt noch de download, noch de upload met jouw lijnwaarden. Je kan toch beter downgraden en geld sparen??
PS
Als Belgacom bij de invoering van DSM, eveneens alle sync- en provisioning profielen zou wijzigen, dan verandert de situatie.
- gbmed
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 126 keer
De profielen zullen, denk ik, toch wel aangepast worden, normaal gezien ?philippe_d schreef:In de praktijk zal er volgens mij niets veranderen voor gebuikers > 400m van de ROP, tenzij .... Belgacom alle provisioning profielen verhoogt. Tot op heden is daar nog niets over gecommuniceerd ...
PS
Eerst en vooral: een provisiong profiel is hetzelde als een syncprofiel.
Stel dat iemand tussen 0 en 400 meter van de ROP woont. Situatie nu: provisioning profiel van max. 30/6 (alhoewel attainable bitrate tussen 70 en 100 kan liggen). Met DLM tot max. 70/6. Capping in de BAS in download op 50.
Mét DSM (met dezelfde afstand van 0 tot 400 meter): attainable bitrate tussen 100 en 150. Dan is het toch de logica zelve dat er nieuwe provisiong profielen zouden komen van bvb. 70/20. Met DLM tot 110/20. Capping in de BAS op 90.
En voor de hogere afstanden iets gelijkaardigs.
Dit is een wilde gok van mij, maar het is wel de logica zelve. Ik herhaal, dit is puur een denkoefening van mezelf. Ik denk wel dat velen hierop zitten te wachten, let's see and wait

PS: het is trouwens heel goed mogelijk dat de marketing zal spreken over een gegarandeerde snelheid van bvb. 40 Mbps voor élke VDSL2 klant ongeacht de afstand (uiteraard met een maximum lengte, bvb. 1.400 meter)

-
- Moderator
Ik ben er het helemaal mee eens, dat DSM Belgacom zou kunnen toelaten om de profielen te verhogen (zowel de criteria voor 17a, de provisioning profielen, als de DLM profielen).gbmed schreef: Dit is een wilde gok van mij, maar het is wel de logica zelve. Ik herhaal, dit is puur een denkoefening van mezelf. Ik denk wel dat velen hierop zitten te wachten, let's see and wait
Maar gezien er tot op heden niets officieël over werd gecommuniceerd (ook niet op de BIPT site), probeer ik wat realistisch te blijven, zodat mensen geen te grote ontgoochelingen oplopen

Daarmee wil ik het effect van vectoring niet minimaliseren:
Het zou al een hele grote stap vooruit zijn, als iedereen op zijn hoogste DLM profiel terecht komt (resp. 70mbps, 30 mbps, 25 mbps).
Ik denk dat Belgacom die verhogingen stap voor stap zal invoeren, maar ervan uitgaan dat we allemaal spectaculaire verhogingen zullen krijgen bij de uitrol van vectoring is een beetje onrealistisch volgens mij.
Met sync- en provisioning profielen bedoelde ik:gbmed schreef:Eerst en vooral: een provisiong profiel is hetzelde als een syncprofiel.philippe_d schreef:Als Belgacom bij de invoering van DSM, eveneens alle sync- en provisioning profielen zou wijzigen, dan verandert de situatie.
- a) de 4 (DARE provisioningprofielen, gebaseerd op de criteria afstand/verzwakking.
b) alle DLM profielen.
- hardyscript
- Premium Member
Wil je hiermee dan zeggen doordat andere gebruikers met een b-box 3 overschakelen naar vectoring dat dit ervoor zal zorgenr2504 schreef:Vectoring zorgt voor minder overspraak tussen de lijnen... uiteindelijk ga jij daar ook van profiteren.
dat bv de Training margin: 12.6 dB in mijn bbox2 zal verhogen waardoor ik een ander profiel kan krijgen of zie ik dat nog altijd verkeerd ?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Beetje simpel maar daar komt het op neer ja.
-
- Moderator
Volgens mij is dat te simpel voorgesteld.r2504 schreef:Beetje simpel maar daar komt het op neer ja.
Vectoring vermindert de ruis niet, maar is een inventief systeem dat met de ruis kan omgaan. In feite vermeerdert de ruis, want er wordt een soort complexe "omgekeerde ruis" geinjecteerd op het signaal.
De bedoeling van een "vectoring friendly" BBox2, is om geen roet in het eten te gooien van dit systeem.
Maar ik denk niet dat een modem, die geen vectoring ondersteunt, hiervan enig effect zal hebben.
Dat is ook een verkeerde opvatting. Het (provisioning) profiel dat je krijgt heeft niets te maken met je SNR.hardyscript schreef:Wil je hiermee dan zeggen doordat andere gebruikers met een b-box 3 overschakelen naar vectoring dat dit ervoor zal zorgen
dat bv de Training margin: 12.6 dB in mijn bbox2 zal verhogen waardoor ik een ander profiel kan krijgen of zie ik dat nog altijd verkeerd ?
Een hogere SNR verhoogt de maximale snelheid die mogelijk is op je lijn, maar daardoor krijg je niet automatsich een hoger (provisioning) profiel. In het beste geval, zal een verhoging van je SNR, DLM gemakkelijker toelaten om je een hogere snelheid te geven (als je die niet al had).
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 2 keer
Ik zit momenteel op een 16.5/2 profiel (met mijn Fritz), maar als ik dit hier allemaal lees zal die BBOX3 met vectoring niet echt beterschap brengen eens vectoring in gebruik is, aangezien ik te ver van de ROP zit.
Dit is wat de VDSL2Tool mij vertelt:
Dit is wat de VDSL2Tool mij vertelt:
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 16536 kbps 2056 kbps
Modem max: 37020 kbps 4904 kbps Estimated!
Calculated max: 28540 kbps 5979 kbps Estimated!
Profile: 8b
Line length: 1511 m Estimated!
Training margin: 18.0 dB
Attenuation: 15.0 dB
-
- Moderator
Volgens mij (voorlopig) niet veel.krifo schreef:Ik zit momenteel op een 16.5/2 profiel (met mijn Fritz), maar als ik dit hier allemaal lees zal die BBOX3 met vectoring niet echt beterschap brengen eens vectoring in gebruik is, aangezien ik te ver van de ROP zit.
Volgens anderen - die meer optmistisch ingesteld zijn - zal je wel een aanzienlijke verhoging krijgen.
In ieder geval, met DLM zou je nu al (en straks zeker) 25 mbps moeten halen!
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Ik denk dat een modem die niet vector friendly is of geen vectoring ondersteund en op zijn huidig profiel blijft wel veel verbrekingen zal krijgen of zelfs geen sycnhro. De enige oplossing in mijn idee is de lijn op een repair profiel te plaatsen (9Mbps), dan hebben ze geen storingen en kan de synchro wel blijven, enig nadeel is trage snelheid, geen HD meer op belgacom tv en max 2 decoders. Ik heb mijn b-box2 teruggeplaatst omdat sinds de laatste update van mijn fritzbox ik de VDSL2 poorten kapot deed in de ROP, nu b-box2 aangesloten in bridge met de fritzbox en geen probleem meer gehad.

-
- Moderator
Modems die niet vector friendly is of geen vectoring ondersteunen zullen op "fall back" mode gezet worden (7 mbps down / 512 kbps up).snakeboots schreef:Ik denk dat een modem die niet vector friendly is of geen vectoring ondersteund en op zijn huidig profiel blijft wel veel verbrekingen zal krijgen of zelfs geen sycnhro
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Das nog erger dan een repair profiel van 9Mbps, lol.philippe_d schreef:Modems die niet vector friendly is of geen vectoring ondersteunen zullen op "fall back" mode gezet worden (7 mbps down / 512 kbps up).

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 43 keer
Het hele vectoring verhaal zou ik eens opnieuw moeten lezen maar als ik er mij nog wat van herinner krijg je geen 70/6 profiel als je een alternatieve modem gebruikt, of ben ik mis?
Waarschijnlijk ben ik mis, zie screenshot... is nog niet zo lang en moet zeggen dat de verbinding niet zo stabiel is... ofwel heeft de modem last met dit profiel?
Waarschijnlijk ben ik mis, zie screenshot... is nog niet zo lang en moet zeggen dat de verbinding niet zo stabiel is... ofwel heeft de modem last met dit profiel?
-
- Moderator
De toekomst zal het uitwijzen, maar op basis van wat tot nu toe geweten is, zullen alternatieve modems niet meer toegelaten worden, van zodra vectoring op jouw ROP ge-activeerd wordt.Pengu schreef:Het hele vectoring verhaal zou ik eens opnieuw moeten lezen maar als ik er mij nog wat van herinner krijg je geen 70/6 profiel als je een alternatieve modem gebruikt, of ben ik mis?
Niet toegelaten modems zullen een ADSL2+ snelheid krijgen (2.2 MHz profiel, 7 mbps down / 512 kbps up ?)
Wat bedoel je met "niet stabiel' ? Valt je internet (sync) regelmatig weg? Volgens de screenshot hierboven ben je al 23 uur on-line, dus zo frequent valt het toch niet uit?Pengu schreef:Waarschijnlijk ben ik mis, zie screenshot... is nog niet zo lang en moet zeggen dat de verbinding niet zo stabiel is... ofwel heeft de modem last met dit profiel?
Indien 70 mbps niet stabiel is (SNR < 9dB, frequente re-connects) zal DLM je automatisch terug verlagen.
- hardyscript
- Premium Member
@ philippe_d
Ik heb nu een B-Box2. Om van vectoring snelheden te genieten moet je dan een B-Box3 aanschaffen ? of is een B-box 2 voldoende ?
Voor mij is het vector friendly verhaal wat onduidelijk
Ik heb nu een B-Box2. Om van vectoring snelheden te genieten moet je dan een B-Box3 aanschaffen ? of is een B-box 2 voldoende ?
Voor mij is het vector friendly verhaal wat onduidelijk
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 127 keer
Een BBox 2 is vectoring friendly dus dat betekent dat de modem die technologie kan "begrijpen" maar als je de nieuwe hogere snelheid wil halen, is het perplicht de nieuwe Bbox3 aan te schaffen