Tabel vectoring profielen (update)

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 1973 keer
Recent bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 556 keer

Re: Tabel vectoring profielen (update)

Berichtdoor philippe_d » 23 Jul 2017, 15:52

jackho schreef:Ik lees zojuist op het PXM forum een reactie van een PXM technieker die reageert op de vectoring tabel van userbase die daar geciteerd wordt.

Met alle respect voor deze PXM technieker, maar ik denk dat hij onze tabel niet begrijpt.
Het is inderdaad correct dat DLM de max van up en down bekijkt en afzonderlijk regelt, en er dus een heel grote combinatie van profielen bestaat.

De tabel is echter een correcte weergave van:
    - het basisprofiel (met en zonder vectoring).
    - het maximumprofiel (met of zonder vectoring).
Dat je ook een 75/20 profiel kan tegenkomen spreekt onze tabel niet tegen, toch?
BTW, een 75/20 profiel heb ik nog nergens tegengekomen, maar zal theoretisch wel mogelijk zijn. :wink:

PS
Deze PXM technieker schijn toch niet zo goed op de hoogte te zijn, want verder in het Proximus Forum blijkt hij niet te weten dat je op een Proximus DSL abonnement verschillende gelijktijdige PPPoE sessies kan hebben met dezelfde logon :eek:

Wij zijn op Userbase soms beter geinformeerd dan sommige PXM techniekers :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 229 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer

Berichtdoor jackho » 23 Jul 2017, 16:12

Ik heb ook al enkele keren op het PXM forum opgemerkt dat zijn uitleg niet altijd voor de honderd procent correct is :?
ISP + TV Pro⌘imus 100/20 Mbps

CCfan
Member
Member
Bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Berichtdoor CCfan » 3 weken 3 dagen 23 uur geleden (29 Jul 2017, 01:51)

Aan de mensen die me enkele weken terug hierboven een antwoord gaven: zeer bedankt!

De reden dat ik wat 'teleurgesteld' was met de zone 2, is omdat de speedtest een zone 1 deed vermoeden. Ik vermoed dat het vooral ligt aan de binnenbekabeling, waarbij de enige werkende TF2007 achter in het huis ligt (er zijn er wel multipele niet-functionele). Echter gezien huurhuis en geen duidelijke kabelplannen stopt de optimalisatie daar een beetje. Ik ga nog pogen de RJ11 naar de modem wat te verkorten (nu het lange model van in de doos van de 7430) om te zien of dit nog iets of wat verbetering brengt.

Ondertussen wel naar 50/10 gegaan, initieel met G.INP nog uit. Even EDPNET support gevraagd wat daarop te doen, een raar antwoord gehad ('G.INP heeft geen invloed, etc.'). Dan maar op advies van hierboven een lijntest gedaan waarna het mooi naar 'on' ging met duidelijke verbetering van de lijnwaarden en ook een nieuw startprofiel van 50/10 (doch iets anders dan met G.INP off). Hopelijk de komende weken nog wat betering met DLM.

Momenteel ziet het er zo uit:

Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 50000 10000
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 0
Attainable throughput kbit/s 81840 18909
Current throughput kbit/s 49997 9998
Seamless rate adaptation off off

Latency fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 32 42
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 16 14
Bitswap on off
Line attenuation dB 17 24

Profile 17a
G.Vector full full

Carrier record B43 B43

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 3 weken 3 dagen 17 uur geleden (29 Jul 2017, 07:59)

CCfan schreef: Ik ga nog pogen de RJ11 naar de modem wat te verkorten (nu het lange model van in de doos van de 7430) om te zien of dit nog iets of wat verbetering brengt.

Dat is verloren moeite, een kabeltje van 50 cm of een kabel van 2 meter zal geen verschil maken.
Misschien een marginale verhoging van jouw "Attainable throughput", maar daarmee krijg je geen hoger profiel.

CCfan schreef: Ik vermoed dat het vooral ligt aan de binnenbekabeling, waarbij de enige werkende TF2007 achter in het huis ligt (er zijn er wel multipele niet-functionele).

Dat moet je ons eens uitleggen, wat je bedoelt met "multiple niet functionele" TF2007 ?
Je bedoelt waarschijnlijk niet functionele aansluitpunten (oude Belgacom dozen)?

Hoewel je geen kabelplannen hebt, kan je toch wel eens alle niet-gebruikte aansluitpunten controleren.
Als je in die aansluitpunten alle verbindingen loskoppelt, kan je met een gewone multimeter proberen uit te vissen welk aansluitpunt het eerste in de rij is (het dichts van de Proximus intro).
Op dit punt kan je best het VDSL2 aansluitpunt (NTP2007) en eventueel de splitter (TF2007) bevestigen, en hier je modem aansluiten.

Indien dit niet de gewenste plaats is voor de modem, zorg er dan wel voor dat er géén "aftakkingen" bestaan. Alleen deze paren doorverbinden die naar het aansluitpunt gaan, waarop je de modem zal zetten. Zorg voor goede verbindingen (vb scotchlocks).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).

driesp
Member
Member
Bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor driesp » 1 week 4 dagen 14 uur geleden (11 Aug 2017, 11:08)

Hallo

Mijn profiel blijft voor een jaar hier op hangen.
Is er een verbetering haalbaar?
Het traject is >400meter

Afbeelding

broke23
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer

Berichtdoor broke23 » 1 week 4 dagen 13 uur geleden (11 Aug 2017, 11:57)

je lijkt mij op de max te zitten

plus, wat is je internet abonnement, start ? if so, da's de cap op je lijn (die al niet veel meer aankan trouwens)

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 1 week 4 dagen 13 uur geleden (11 Aug 2017, 12:03)

driesp schreef:Mijn profiel blijft voor een jaar hier op hangen [50/5]
Is er een verbetering haalbaar?
Het traject is >400meter

Het traject is waarschijnlijk >700m :wink:
De waarden doen vermoeden dat je in "zone 3" zit.
Theoretisch gaat DLM tot max. 60/5 in zone 3, maar de praktijk leert ons dat Proximus een 10% marge neemt.
Gezien jouw "attainable troughput" <66 mbps, zal 60/5 er niet inzitten, en heb je nu het maximum haalbare (50/5)

PS
Je bent zelfs beter af met "stabiele" 50/5 (geen errors), dan een "marginale" 60/5 :-)

Terug naar “Breedband nieuws”