Facebook duplicate profiel

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn schoonma heeft iets uitgestoken met haar Facebook account waar ik niet zo goed aan uit geraak.
Normaal gebruikt ze Facebook via laptop en via iPad. Blijkbaar had ze ineens een probleem waarbij ze op de iPad niet meer ingelogd was. Wat ze dan juist gedaan heeft, is me niet helemaal duidelijk. Maar blijkbaar is ze er dan in geslaagd om een nieuw leeg profiel te laten aanmaken, ook met haar zelfde naam en voornaam. Ze dacht blijkbaar dat haar bestaande profiel 'verdwenen' was.

Ze kan nauwelijks uitleggen hoe dat nieuw profiel aangemaakt werd, ook al omdat ze er uiteraard weinig van begrijpt. Enkele zaken zijn in elk geval vreemd:
* Ze heeft nergens een (nieuw) e-mail adres moeten ingeven. Heb haar al uitgelegd dat het normaal onmogelijk is dat 2 profielen bestaan op eenzelfde e-mail adres.
* Blijkbaar kreeg iedereen van haar originele vrienden een vriendenverzoek van dat nieuw profiel. Ik kreeg er ook een. Ze zegt echter dat ze dat zelf niet gedaan heeft, en dat ze zelfs zelf niet wist dat iedereen een verzoek kreeg. Als dat zo is, moet het toch zijn dat het nieuwe en oude profiel op de een of andere manier gelinkt zijn.
* TIjdens heel dat gefoefel heeft ze wel van Facebook een 6-cijfer code per mail gekregen die ze dan ergens moest ingeven. Die code krijg je alleszins als je je profiel wil recoveren wanneer je je paswoord vergeten bent.
* Uiteindelijk was ze op haar iPad ingelogd met dat nieuwe profiel, en op haar laptop nog met dat oude profiel.

Aangezien ik zelf ook zag dat haar oude profiel nog gewoon bestond en zichtbaar was, heb ik haar dus gewoon snel geholpen met een paswoord reset van haar oude profiel (incl. logout op alle devices), en haar terug op dat profiel laten inloggen op haar iPad en laptop. Dus nu kan ze terug voort. Ik blijf wel nog met 2 vragen zitten:
* hoe is dat nieuwe profiel tot stand gekomen en is dat een of andere feature waar ik niet van af weet. Want het lijkt dus in elk geval niet zomaar een random nieuw profiel.
* is er een manier om dat nieuw profiel terug te deleten, want er zijn al een tiental familie-leden/vrienden die haar nu dubbel hebben.
ubremoved_29612
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 dec 2018, 12:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Ik denk dat je tegenwoordig ook een account kan aanmaken met een mobiel telefoonnummer, misschien heeft dat er iets mee te maken?

Het 2de account verwijderen kan op http://facebook.com/help/delete_account.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

In mijn kenissenkring een gelijkaardig verhaal.
Blijkt iemand te zijn die frauduleus duplicate pagina’s aanmaakt en vriendschapsverzoeken Stuurt naar de huidige vrienden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

axs schreef:Blijkt iemand te zijn die frauduleus duplicate pagina’s aanmaakt en vriendschapsverzoeken Stuurt naar de huidige vrienden.
Ja, maar in dit geval was het dus mijn schoonmoeder zelf die zelf dat nieuwe profiel aangemaakt had. Ze was op haar iPad trouwens ook met dat nieuw profiel ingelogd, maar op de laptop nog met het originele profiel.
Ik vind het vooral vreemd dat ze dus blijkbaar 2 profielen heeft nu, terwijl ze toch echt maar 1 mail adres heeft. Als dat niet kan (wat ik zou verwachten) moet ze dus ergens toch een ander e-mail adres ingegeven hebben. Misschien moet ik met haar eens haar mails bekijken die ze van Facebook kreeg, als ze die al niet weggegooid heeft.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mysterie opgelost. Heb er nog eens naar gekeken en merkte dat je login ook een gsm nummer kan zijn. En ja hoor, haar nieuwe ongewenste profiel had haar gsm nummer als login. Dan gemakkelijk paswoord kunnen resetten en profiel permanent deleten.
EDIT: dus ook wat badikla deze week al suggereerde.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”