Vpn vraagje

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Heb ik een vpn abbonement nodig bij zo'n vpn aanbieder zoals nordvpn of Expressvpn wanneer het de bedoeling is om vanop afstand veilig aan mijn lokale bestanden thuis te kunnen. Ik hoef niet naar de amerikaanse netflix of zo te kunnen kijken. Gewoon wil ik 's middags tijdens de lunch kun'nen inloggen op het thuisnetwerk. Moet je thuis dan een server os draaien?
Laatst gewijzigd door bartman 30 nov 2018, 17:23, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nee, je hebt gewoon VPN mogelijkheden nodig op je router of via een extra toestel (NAS, RPi, PC, ...)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Je hebt geen VPN-abonnement nodig bij een VPN-aanbieder, je kan zelf bv. OpenVPN-server draaien op je thuisnetwerk. Afhankelijk van je router wordt dit standaard ondersteund (of indien deze OpenWRT-compatible is, door te herflashen met OpenWRT). Anders kan je dit gemakkelijk configureren op bv. een Raspberry Pi. Als je toevallig al een Synology NAS hebt, dan kan je het pakket VPN Server installeren. Dan is het helemaal piece of cake waarbij voor OpenVPN enkel 1194/udp open moet staan.
Voor het gemak van werken stel je dan ook een DynDNS in zodat je geen IP-adressen hoeft te onthouden (myds.me kan hiervoor dienen).
(Voor de volledigheid: ik heb geen ervaring met andere NAS-merken.)
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb dat idd op mijn Fritzbox, dyndns en klaar.
Zo heb je 1 toestel dat de VPN regelt en verder blijft alles "binnen" het netwerk, mijn NAS staat dus niet "open" naar het internet.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb lokaal 2 routers maar die zitten achter de telenet modem/router. Op één van deze 2 is een imac aangesloten met ip 192.168.0.xx
Het is hierop dat ik op dit moment zou toegang willen van buitenaf. De imac staat altijd aan dus daar moet dan een vpn op draaien
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het hangt ervan af hoe die routers aangesloten zijn achter de Telenet-bak. Maar als je iMac een IP-adres krijgt van de telenetrouter, dan moet je idd een applicatie op je iMac draaien om een vpn op te zetten. Je zal dan wss ook wat moeten instellen op je telenetrouter om de vpn door te laten.

Welke app dat is, weet ik niet. Ik heb daar geen ervaring mee.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

ik kan vpn kiezen uit de systeemvoorkeuren -> netwerk
Schermafbeelding 2018-12-01 om 02.55.37.png
mailracer schreef:Het hangt ervan af hoe die routers aangesloten zijn achter de Telenet-bak. Maar als je iMac een IP-adres krijgt van de telenetrouter, dan moet je idd een applicatie op je iMac draaien om een vpn op te zetten. Je zal dan wss ook wat moeten instellen op je telenetrouter om de vpn door te laten.

Welke app dat is, weet ik niet. Ik heb daar geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Waarom maak je geen gebruik van Ngrok? Ngrok installeren op je mac en configureren een poort toewijzen en je hebt geen vpn nodig want dit is ook al versleuteld.
https://ngrok.com
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

bartman schreef:ik kan vpn kiezen uit de systeemvoorkeuren -> netwerk]
Dit is om jouw pc via een vpn te koppelen met bijv een Amerikaanse knoop om Amerikaanse series te bekijken. Wat mss ook een optie is, maar weet niet of het draait op Mac is teamviewer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bartman schreef:Ik heb lokaal 2 routers maar die zitten achter de telenet modem/router.
En welk merk/model router is dat ?

Ik zou de voorkeur geven om je VPN naar je router (als die het kan) op te zetten ipv. rechtstreeks naar je Mac.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Asus ac-68u en een tplink (juiste model weet ik niet meer maar het was eentje uit de mediamarkt
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

De asus zou dat moeten kunnen, leert een snelle google me.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

bartman schreef:Ik heb lokaal 2 routers maar die zitten achter de telenet modem/router. Op één van deze 2 is een imac aangesloten met ip 192.168.0.xx
Volgens mij gebruikt de TS deze toestellen niet als router, maar als switch/ acess point in zijn lokaal netwerk. Vandaar dat zijn imac een 192.168.0.xx IP adres krijgt.
Het woord "router" zorgt hier misschien voor verwarring.

De vraag is of de VPN server ook beschikbaar is in "AP mode", waarschijnlijk wel. In dit geval inderdaad best een VPN instellen op één van de routers, bijvoorbeeld de ac-68u:
  • * Geef de Asus een vast IP in het lokaal netwerk (192.168.0.2 tot en met 192.168.0.49).
    * Ga naar de VPN pagina (Advanced Settings > VPN Server > Enable PPTP Server> Yes), en maak een VPN user aan.
    * Tenslotte in "Mijn Telenet" TCP poort 1723 openzetten naar het IP adres van de Asus.
Als je nu wilt inloggen op je lokaal netwerk vanop het werk, moet je eerst even naar "Mijn telenet" om het extern IP adres van jouw modem te weten te komen (tenzij je een dyndns client kan gebruiken).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

jphermans schreef:Waarom maak je geen gebruik van Ngrok? Ngrok installeren op je mac en configureren een poort toewijzen en je hebt geen vpn nodig want dit is ook al versleuteld.
https://ngrok.com
Lijkt me niet te lukken. Lokaal wel, maar niet 'buitenshuis. Tunnelxyz123.ngrok.io not found. Een google search leert dat ik niet alleen ben.

Dan toch maar de vpn way proberen met het stappenplan in deze draad.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef:
bartman schreef:Ik heb lokaal 2 routers maar die zitten achter de telenet modem/router. Op één van deze 2 is een imac aangesloten met ip 192.168.0.xx
Volgens mij gebruikt de TS deze toestellen niet als router, maar als switch/ acess point in zijn lokaal netwerk. Vandaar dat zijn imac een 192.168.0.xx IP adres krijgt.
Het woord "router" zorgt hier misschien voor verwarring.

De vraag is of de VPN server ook beschikbaar is in "AP mode", waarschijnlijk wel. In dit geval inderdaad best een VPN instellen op één van de routers, bijvoorbeeld de ac-68u:
  • * Geef de Asus een vast IP in het lokaal netwerk (192.168.0.2 tot en met 192.168.0.49).
    * Ga naar de VPN pagina (Advanced Settings > VPN Server > Enable PPTP Server> Yes), en maak een VPN user aan.
    * Tenslotte in "Mijn Telenet" TCP poort 1723 openzetten naar het IP adres van de Asus.
Als je nu wilt inloggen op je lokaal netwerk vanop het werk, moet je eerst even naar "Mijn telenet" om het extern IP adres van jouw modem te weten te komen (tenzij je een dyndns client kan gebruiken).
Heb het stappenplan doorlopen maar hoe test ik dit nu.
Wanneer ik in een browser op de smartphone mijn telenet wan ip adres ingeef met en zonder poort nummer 1723 er achter gebeurt er niets. Ik heb op de asus een gebruiker en password aangemaakt maar nergens een loginpagina
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Schermafbeelding 2018-12-12 om 22.44.17.png
Ok heb op de smartphone een vpn instelling gevonden, maar wat vul ik in bij serveradres? Is dat het wan ip of het lokaal ip van de asus waar vpn op draait. En dient ook het poortnummer vermeld te worden?

in het schermafdruk staat er een remote ip adress range ingevuld?
local ip adres is dat van de asus
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als je zelfs de beginselen van netwerken niet kent, wat enorm duidelijk is uit je Posts, zou je dit dan niet beter door iemand met kennis van zaken laten doen? Zelfs al zou je het je uiteindelijk lukken om die VPN in orde te krijgen, volgens mij ga je nog altijd niet begrijpen wat je dan gedaan hebt.

Het server IP is het IP adres waar je naartoe gaat connecteren, als je je dan nog altijd afvraagt of dat het WAN of LAN IP moet zijn, dan kom je nog van ver hoor ...

Nu, je originele vraag gaat gewoon over het benaderen van je bestanden. Is het dan geen optie om OneDrive of OwnCloud of gdrive of ... te gebruiken i.p.v. VPN ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Klopt maar het zijn geen bestanden (inderdaad in mijn eerste post schreef ik daarover maar was dus fout) die ik remote wens te benaderen (hiervoor gebruik ik al jaren gdrive) maar een database (postgres) die in een dockeromgeving draait. De inhoud van de database wordt getoond in een webbrowser en wanneer ik 'thuis' ben open ik firefox en ga naar localhost:8081/login en krijg het aanmeldscherm.
Dit aanmeldscherm wil ik nu ook benaderen via een computer 'buitenshuis'
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Kan je dat niet beter een dyndns en portforward doen in jouw geval. VPN is dan toch redelijk overkill ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Dank voor de tip. Ga die dyndns eens bekijken of vraag het eens aan een it'er op 't werk
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”