Op zoek naar e-mail beheer

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Al jaar en dag maak ik gebruik van gratis maildiensten. Dat is begonnen als tiener/student en doe ik nu 20 jaar later nog steeds (Gmail momenteel). Wel heb ik een eigen domain en mails daarnaar worden dus gewoon naar Gmail doorgestuurd.
Maar, aangezien deze mailbox vol begint te lopen en ik steeds meer en meer mijn data terug in 'eigen' handen wil nemen, zoek ik naar alternatieven.

Zoals ik het zie heb ik drie opties, met daaraan gelinkt mijn vragen:
- Heeft er iemand tips om goedkoop en betrouwbaar een (grote) mailbox te kunnen verkrijgen gehost in bv. de Benelux?
- Zou ik thuis (op een dynamisch IP-adres) zelf een mailserver kunnen draaien (MTA of MDA, in terminologie moet ik me nog inwerken)? Een MX record moet blijkbaar een vast IP zijn, dus kan ik geen dyndns adres opgeven lijkt mij :(
- Misschien gewoon (thuis) op een server een POP3-client laten draaien die mijn mails lokaal bijhoudt (en terug aanbiedt op een of andere manier)?

Iemand die hiervoor een oplossing heeft? Het zou ook best een beetje veilig zijn. Certificaten en blokkeren van toegang tot bv. een eigen gedraaide mailserver kan ik nog zelf aan (via pfSense).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

enerzijds kan je het thuis uit hosten, ook met dynamisch ip, maar dat valt wat minder aan te raden naar betrouwbaarheid/beschikbaarheid.
anderzijds heb je tal van mogelijkheden:

- zelf een server/vps draaien (een vps bij hetzner, bv, aan 3 euro per maand)
- emailhosting (bv bij nucleus of easyhost)

het ligt allemaal ook een beetje aan de mate waarin je alles zelf wil in handen hebben
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

is te zien : wat noem je een "grote" mailbox?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als het hosted mag zijn: check https://thatoneprivacysite.net/email-section/
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Alvast bedankt voor de antwoorden. Voor het gemak is een e-mail hoster waarschijnlijk het beste. Maar mogelijk kan ik met een VPS ook nog andere leuke dingen doen die dat dan weer intessant maken (moet wel nog even zoeken wat ;) + door tijdsgebrek zal een hoster waarschijnlijk de voorkeur krijgen ).
Mijn huidige box is zo'n 8GB groot.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik maak al een paar jaar gebruik van mailbox.org voor m'n mail (met mijn eigen domeinnaam).

Heel tevreden van (en zeer privacy bewust). Servers staan in Duitsland.

Ze hebben ook een agenda en contacten lijst. Die gebruik ik dus ook (geen google calendar meer voor mij).
Met CalDav sync ik alles naar android.

30 day free trial als je het eens wil testen.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik doe het al jaren zelf maar denk er nu aan voor die paar euro's / maand het te pushen naar office 365 , 50 GB per mailbox goed werkende active sync en webmail.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Net als vrijwel alle bedrijven, inclusief banken en de medische sector naar hosted/cloud-oplossingen als Office 365 en GSuite gaan, wil je terug zelf een server in beheer nemen :).

Wil je echt voor een dienst zoals email vertrouwen op eigen infrastructuur, beheer, kennis? Ga je zelf een betere antispam/antivirus/... -oplossing kunnen verzinnen dan wat standaard in bovengenoemde voorbeelden zit? Mobiele toegang, agenda, web-interface, ...

Ik heb voor mezelf al lang geleden uitgemaakt dat ik liever 'gebruiker' ben van zo'n dienst, dan de beheerder en heb daarom GSuite privé. Ik heb het geluk van nog ingetekend te hebben toen het nog gratis was en ben d'er in "gegrandfathered", maar anders zou 't wellicht een Office 365 of zo worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aangezien DNS geen layer 4 aanbiedt, ga je dat alleen thuis kunnen hosten indien je port25 niet geblokkeerd is door je provider, want je kan geen andere port meegeven via dns instructies.
Dyndns gaat echter wel.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Wel je moet Google instellen dat ze doorsturen en niet laten vollopen.

Installeer IMSCP op je server en neem DuckDNS.

Meer is niet nodig, maar als je provider de boel tegenhoud, ga naar EDPnet die blokkeren niets.

Kan je je mailbox zo groot maken als je wenst en zoveel versturen als je wilt.

In kort wordt je je eigen ISP :beerchug:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

8GB? Oh dat valt goed mee, hier is het erger :) Wil je er wel bij zetten hier op de server anders :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

1TB groot, dan is de harddisk vol :lol:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

hmm ik lijk vrij zuinig te zijn tegenwoordig... :lol:
774M /var/vmail/

maar zelf je mailserver doen is tegenwoordig al lang niet meer zo moeilijk als vroeger...
een keer voorbij de setup is er trouwens nauwelijks werk aan
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Office 365 kan ik enkel aanraden.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Splitter schreef:maar zelf je mailserver doen is tegenwoordig al lang niet meer zo moeilijk als vroeger...
een keer voorbij de setup is er trouwens nauwelijks werk aan
Heb je hier een degelijk howto voor? Wanneer je zoekt op het net heb je zoveel hits om te proberen en uiteindelijk komt het dan niet goed. :-D
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

als je enkel een mailserver wil draaien op een servertje (of vm ofzo) dan kan je mailinabox of modoboa gewoon gebruiken.
moet je zelfs amper wat voor doen.

wil je wat meer dan is het wat uitzoekwerk, vooral met postfix :P
maarbon, voor een 30tal euro per jaar heb je een vm en kan je dus je eigen mailserver draaien, zelfs al ken je er amper wat van.


linkjes:
https://mailinabox.email/
https://modoboa.org/en/
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

jphermans schreef:
Splitter schreef:maar zelf je mailserver doen is tegenwoordig al lang niet meer zo moeilijk als vroeger...
een keer voorbij de setup is er trouwens nauwelijks werk aan
Heb je hier een degelijk howto voor? Wanneer je zoekt op het net heb je zoveel hits om te proberen en uiteindelijk komt het dan niet goed. :-D
Kijk gewoon naar iMSCP, als je een domein hebt en je kan Debian installeren dan ben je vertrokken.

https://wiki.i-mscp.net/doku.php
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het is al even geleden, maar deze week ben ik overgestapt naar mailbox.org. Tot nu toe probleemloos en tevreden :) Allen bedankt voor de input!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Iemand ervaringen met protonmail?

https://protonmail.com/pricing
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Ja, enige nadeel is dat je een tussenschakel (Protonmail Bridge) nodig hebt om PM te laten samenwerken met je favoriete mail client. Clients die gebaseerd zijn op bv. Mailcore2 API synchroniseren niet.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben terug overgestapt van Gsuite naar Fastmail.

Hoofdreden: O365 calendar sync van/naar Gmail werkt absoluut niet betrouwbaar. Volgens mij doen ze het opzettelijk, maar waarom... dunno. Op Fastmail geen enkel probleem mee. Sterker nog, daar krijg ik m'n O365 calendar perfect geimporteerd, op Mailbox.org lukt het niet (geeft fouten erop). De support bij Mailbox had nul zin om mee te zoeken, bij Fastmail hebben ze het opgelost (blijkbaar een dichterlijke vrijheid van MS).
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Gebruik al bijna twintig jaar fastmail, zeker een aanrader.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

@NukeM, Wat is een 'grote' mailbox ? Spreken we over 10GB, 50GB, 100GB, meer ... ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Vorig jaar overgestapt van FastMail naar Runbox. Was aanzienlijk goedkoper en Runbox-servers bevinden zich in Noorwegen (m.a.w. in de E.E.R.), die van FastMail in de V.S.A. Dat is toch al een complexiteit minder als kleine zelfstandige die zich aan de G.D.P.R. moet houden. Mailbox is ook kleiner, maar dat maakt niet uit want de E-mail-client van mijn laptop verplaatst alles naar de corresponderende lokale mappen wanneer ik hem opstart. Heel die notie dat het efficiënt zou zijn om al je data altijd binnen handbereik te hebben is niet aan mij besteed. Beperkte connectiviteit zorgt er voor dat je actief en gedisciplineerd moet zijn in het verzekeren dat je toegang hebt tot wat je in een bepaalde situatie zou kunnen nodig hebben. Contactenbeheer en kalenders in Runbox zijn (of waren) ook nogal rudimentair, maar ook dat doe ik lokaal. Zowel FastMail als Runbox zijn al lange tijd actief.

Protonmail is af te raden. Het is het soort product dat mensen aanspreekt die het trauma van de Snowden-onthullingen niet volledig verwerkt hebben en denken dat ze hun e-mail-privacy kunnen beschermen door [product dat de juiste dingen zegt m.b.t. thema dat ik belangrijk vind] te consumeren. Uiteindelijk kunnen de Amerikaanse drieletterige agentschappen je e-mail nog gewoon aan de niet-Protonmail-kant van de conversatie meelezen als die bij Amazon-Apple-Google-Microsoft zit. En als iedereen waarmee je e-mailt privacy voldoende belangrijk vindt om bij Protonmail te zijn... dan kan je even goed PGP gebruiken... of zelfs nog beter PGP, want tenzij er een backdoor in de encryptie zelf zit kan kan dat geen honeypot zijn. Bovendien zit je met Protonmail met een belangrijke mate van lock-in aangezien je je mails niet kan overzetten van of naar een andere provider, tenzij dat mogelijk is met die spuug & plakband van Protonmail Bridge. Beter dan om Fastmail of Runbox te nemen, die maken geen speciale beloftes m.b.t. zero knowledge.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 422
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 17 keer

Mijn Gmail begint ook vol te raken, zit op 15 van de 17 GB. Misschien dat ik een archiefaccount aanmaak en daar alles van voor 2020 in zet ;)

Maar voor een paar euro upgraden kan ook.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik wil gerust wel een gratis Zimbra hosting aanbieden voor zij die het willen (UB Only) met 50GB actieve mailbox (sla) en groter dan dat als best effort (first come first serve principe, zolang de voorraad TB’s strekt)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

marzman schreef:Mijn Gmail begint ook vol te raken, zit op 15 van de 17 GB. Misschien dat ik een archiefaccount aanmaak en daar alles van voor 2020 in zet ;)

Maar voor een paar euro upgraden kan ook.
€20/jaar voor 100Gb bij Google
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Oude mails uit gmail halen, eventueel lokaal archiveren (gaat met 15G de eerste keer wel lang duren) en dan moet er voor de rest niets veranderen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”