Werking van docker

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb docker for mac geïnstalleerd en daarna via de terminal een aantal commando's ingevoerd gekoppeld aan een docker-compose.yml bestand. Dit zit dan in een wat heet 'container'? En die container, verdwijnt die wanneer ik docker afsluit. Icoontje staat in de bovenbalk van het besturingssysteem. Betekent dit dan dan ik telkens de commando's opnieuw moet ingeven

Ik zou in staat moeten zijn om via localhost een webpagina te openen maar ik zag dat bij instelling docker een ander ip adres heeft. Binnenshuis hier heeft alles een 192.168.0.x(x) adres maar docker heeft een 192.168.65.x adres.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Containers verdwijnen niet, maar worden gewoon gestopt wanneer je Docker afsluit. Met "docker start containerid" kan je die weer opstarten.

Docker heeft een eigen lokaal netwerk, maar als je de portforwarding correct doet (-p flag) moet je je daar normaal gezien niet te veel van aantrekken.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bekijk is deze 2 filmjes




Stopt je docker dan zijn ook al je aanpassingen weg tenzij je alles opslaat in een apart volume.
Ik ben zelf aan het overschakelen van vm's naar docker en er komt wel wat bij kijken :-). Maar het is wel een zalige technologie.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Docker containers zijn niet weg en kan je herstarten, in tegenstelling tot wat hierboven staat.
docker container ls
docker start (container-id of name)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik ben bezig met het programma firefly-iii te installeren in of via een docker. De installatie zou gelukt moeten zijn maar heb het nog niet in werking gezien want dat is te bereiken via een url adres. Moet ik het ip adres dat ik zie in docker settings gelijkschakelen met het ipadres van de computer waarop docker draait?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Als Docker correct is geïnstalleerd en poort 80 nog beschikbaar was op je host (je Mac dus), dan zou het gewoon bereikbaar moeten zijn via localhost. Van het interne netwerk van Docker moet je je in principe niks aantrekken.

edit: Ben het zelf aan het proberen en het geheel lijkt mij redelijk buggy. Ik heb het geinstalleerd en kan de webserver aanspreken, maar de backend geeft errors waardoor er enkel een lege pagina verschijnt.

edit2: Het is mij gelukt. Gegeven dat je een werkende Dockerinstallatie hebt (verifieer met de hello-world image), heb ik volgende zaken gedaan:

1) docker-compose.yaml aangepast; port 80:80 -> 8081:80 (poortconflicten vermijden)
2) Volgende commando's gedraaid (command line)

Code: Selecteer alles

docker-compose -f docker-compose.yml up -d
docker-compose exec firefly_iii_app php artisan migrate --seed
docker-compose exec firefly_iii_app php artisan firefly:upgrade-database
docker-compose exec firefly_iii_app php artisan firefly:verify
docker-compose exec firefly_iii_app php artisan passport:install
docker-compose exec firefly_iii_app /bin/chown www-data:www-data /var/www/firefly-iii * -R
Daarna zou je naar http://localhost:8081 moeten kunnen surfen en zie je de login pagina.
Mocht het niet werken, kopiëer hier eens de output van "docker logs fireflyiii_firefly_iii_app_1"
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

super ik ga het meteen proberen bij thuiskomst

ik volgende het docker stappenplan Docker Hub with automatic updates via docker compose. Ik liep al meteen tegen het probleem aan met de docker-compose.yml file die ik "verkeerd' had gedownload waardoor de indentatie niet meer goed zat en al meteen in errors resulteerde.

eenmaal dit correct was verliepen volgende commando's uit het stappenplan zonder foutmeldingen. waar ik niet zeker van ban was of ik die yml file wel in het meest ideale map gezet heb. die staat op de mac in /Users/mijnnaam/Documents/

ik heb eveneens naast docker ce for mac ook een app geinstalleerd om geinstalleerde apps (oa firefly) via een gui te tunen.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Waar die .yml file staat maakt totaal niet uit. Dit is zoals een installer file; die wordt gewoon uitgevoerd en plaatst elders (in dit geval, een Docker image) de nodige files.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

er is eveneens een developers versie van de yml file waar 2 wijzigingen staan, is het toch raadszaam om eerder de master versie te nemen of niet?

de 2 verschillen zijn
image: jc5x/firefly-iii:develop ---> image: jc5x/firefly-iii (dus zonder :develop)
image: "postgres:latest" ----> image: "postgres:10" (10 in plaats van latest)

de test met hello-world is mislukt

docker pull hello-world
Using default tag: latest
Error response from daemon: Get https://registry-1.docker.io/v2/library ... sts/latest: unauthorized: incorrect username or password

ik ben ingelogd op docker en op hub-docker.com met dezelfde account

update: gelukt door uit te loggen bij docker ce edition (de geinstalleerde app op de mac)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

bij de upgrade naar versie 4.7.8 is er iets foutgelopen (er waren weliswaar geen errormeldingen) maar wanneer ik nu tracht in de loggen op localhost:8081 krijg ik een lege witte pagina.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Ok, dat is teken dat Docker dus werkt en de webserver draait.

Kan je nu eens de output geven van "docker logs fireflyiii_firefly_iii_app_1"?
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

misschien beter om verder te communiceren via pm omtrent die firefly-iii? anderen hebben allicht niet veel boodschap aan indivduele issues (tenzij je het hier toch op het forum wil houden)

de output kan ik je pas na thuiskomst bezorgen.


kan reeds meegeven dat volgend commando docker-compose exec firefly_iii_app /bin/chown www-data:www-data /var/www/firefly-iii * -R
foutmeldingen gaf rond permissies (als ik me zo uit het hoofd herinner) zal de juiste errormeldingen je straks bezorgen
ik heb (volgens mij) geen www folder in de folder var. of die www moet op een andere locatie staan

alvast hartelijk dank
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Mij goed.

Die /var/www/firefly-iii is een directory in de Docker image; die kan je niet zien vanbuitenaf. Command geeft bij mij ook een error, maar doet hier wel wat moet (zorgen dat Apache aan alle benodigde files kan).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bartman schreef:anderen hebben allicht niet veel boodschap aan indivduele issues (tenzij je het hier toch op het forum wil houden)
Ik denk dat het altijd zinvol is... en zo individueel zijn die problemen meestal niet.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

er was tot voor kort een redelijk actieve discussie over firefl-iii in een thread "Programma's om geld mee te beheren" op het tweakers forum maar de mod heeft dat omdat het te vaak over firefly ging afgeblokt en vind niet meteen waar de posters nu "naartoe zijn" zoeken op firefly geeft geen nieuwe topic onderwerpen. ok je kan wel uitwijken naar github en je vragen stellen in het issues kanaal maar daar zal vermoedelijk alles in het Engels moeten in tegenstelling tot tweakers forum
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

wanneer ik volgende commando' s run

docker-compose exec -T firefly_iii_app php artisan migrate
docker-compose exec -T firefly_iii_app php artisan firefly:upgrade-database
docker-compose exec -T firefly_iii_app php artisan firefly:verify
docker-compose exec -T firefly_iii_app php artisan passport:install

is de fout telkens

SQLSTATE[08006] [7] could not translate host name "firefly_iii_db" to address: Name or service not known
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Eerste hit op Google;
Simply change database.yml line 7 from host: postgres to host: localhost
Misschien dus eens in je .yml kijken of er ook geen host definitie is ergens (en die ook vervangen door localhost) ?
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

yml-file.JPG
r2504 schreef:Eerste hit op Google;
Simply change database.yml line 7 from host: postgres to host: localhost
Misschien dus eens in je .yml kijken of er ook geen host definitie is ergens (en die ook vervangen door localhost) ?
enkel op die positie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Inderdaad, maak van die regel dus eens FF_DB_HOST=localhost
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

de lijdensweg gaat verder...

ik vond naast de docker-compose.yml file die ik zelf downloadde en plaatste in de map /Users/mijnnaam/Documents, nu ook dezelde? file in het docker omgevingssysteem wanneer ik daar root wordt door docker exec -it df46a17b56bd bash te doen. Die df46a17b56bd is één van de 2 containers 'docker ps -a. Die 2de yml file bevindt zich in de map root@df46a17b56bd:/var/www/firefly-iii#

betekent dit dat ik wijzigingen aan die yml file tweemaal moet inbrengen?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Je zal minstens de build moetenen herhalen om die update in de container te krijgen: docker-compose -f docker-compose.yml up -d --build
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

In versie 4.7.7 had ik al enkele rekeningen en crediteuren ingebracht maar nog geen transacties. Waar vind ik de locatie van deze data of ik hoogstwaarschijnlijk dit kwijt zijn?


Op dit moment draaien terug beide containers en krijg ik een wit scherm met Be right back op

het werkt terug en heb nu versie 4.7.8 en alle gegevens zijn bewaard gebleven
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Didymus schreef:Goed gedaan. :)

Heb het zelf geprobeerd en ik zou het eigenlijk niemand aanraden na wat ik gezien heb.
bedoel je de moeilijkheidsgraad van installeren of onderhouden?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Installatie; heb het zelf (nog) niet actief gebruikt.

Bij de clean install die ik heb gedaan werkten een aantal zaken gewoon niet out-of-the-box waarbij je dan zelf moet graven om de foutmeldingen op te sporen en dan moest ik achterhalen wat ze vergeten waren (bv. de chown zodat Apache de nodige files kan lezen).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”