Welk ip adres in het dmz veld bij geavanceerde instellingen mijn telenet

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Een imac met prive adres 192.168.0.22 is bekabeld verbonden en heeft als gateway 192.168.0.1 (telenet modem/router). Op die imac draait mac os high sierra en daarop draait virtualbox en daarop draait ubuntu server 18.04.1 en als netwerkinstelling bij virtualbox koos ik voor bridged mode. Nu heeft die ubuntu een ander 192.168.0. adres en welk moet ik nu in de dmz steken? Die van de imac of die van ubuntu. Ik wil een database op de ubuntu kunnen benaderen vanop een andere pc of vanop de imac desktorp via de webbrowser.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Opletten met DMZ! Het toestel moet adequaat beveiligd zijn aangezien er geen firewall tussenzit.
Als je vanop je eigen netwerk die Ubuntu-database wil kunnen bereiken, heb je geen DMZ nodig. Wil je die database van buitenaf kunnen bereiken, dan moet het IP-adres van je Ubuntu in DMZ.
Computer(k)nul
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

bedankt, in eerste instantie enkel vanaf het lokale private netwerk bereikbaar maken en als het me bevalt dan eventueel ook bereikbaar maken vanaf mijn werkpc. het is een mysql (mariadb) database, ttz de gegevens worden ingegeven in een webbrowser pagina maar dus opgeslagen in die mysql database (of beter de fork Mariadb )
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bartman schreef:eventueel ook bereikbaar maken vanaf mijn werkpc
Daarvoor gebruik je best een VPN... zomaar poorten open zetten of zelfs een DMZ is eigenlijk NOT-done.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

r2504 schreef:
bartman schreef:eventueel ook bereikbaar maken vanaf mijn werkpc
Daarvoor gebruik je best een VPN... zomaar poorten open zetten of zelfs een DMZ is eigenlijk NOT-done.

ik heb nog een actief Nordvpn account dat ik dan misschien kan gebruiken (als de it dienst op het werk dat toelaat ? )
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dat is een VPN client service om anoniem te surfen ed. ... je hebt in dit geval een VPN endpoint bij jezelf nodig (je moet dus zelf VPN server software draaien - zit in sommige routers/NAS standaard in).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”