Facebook: Pagina vindt zichzelf "leuk"

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik surfte daarnet nog even naar Facebook en groot was mijn verbazing dat ik daar berichten tevoorschijn komen in mijn nieuwsoverzicht van een pagina die ik zelf niet heb geliked. Ik keek even naar de pagina en zag dat deze net was aangemaakt en al meer dan 3 miljoen (!) vind ik leuks had. Ook heeft de pagina nauwelijks berichten.

Als ik kijk naar de pagina-informatie zag ik dat de pagina eerst de naam Angry Birds heeft gehad. Ik heb de pagina geblokkeerd en gerapporteerd. Maar ik vraag mij af hoe zoiets mogelijk is? Ik heb ooit wel eens de officiële pagina van Angry Birds leuk gevonden en dit is nog steeds zo. Kan er worden gefoefeld worden met bepaalde karakters waardoor zo'n misbruik mogelijk is?

In mijn activiteitenlogboek kan ik er niets van terugvinden. Ik vind het heel vreemd en scary tegelijkertijd.
Screenshot_20180829-011629.jpg
Screenshot_20180829-011454.jpg
Screenshot_20180829-012719.jpg
Pagina zal waarschijnlijk geblokkeerd worden maar dit is de URL: https://www.facebook.com/AngryLovee0/
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Waarschijnlijk heb je ooit eens een app gebruikt of een game gespeeld op Facebook, of ingelogd op een app/website/game via je Facebook account, en daarbij toen bepaalde rechten verleend. Deze rechten worden dan soms misbruikt om allerlei streken uit te halen, zoals dus het liken van pages etc.

Sla je settings er eens op na en trek alle rechten in van apps en websites waarvan je niet (meer) weet wat ze doen, alsook de rechten verleend aan apps en websites die je niet meer gebruikt en dus ook geen machtigingen meer behoeven.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik verdenk eerder een pagina die je eerder geliked hebt, maar 'verlaten' is door de oorspronkelijke maker en dat iemand anders die geclaimd heeft en de complete inhoud gewijzigd naar spam.
Daarom regelmatig eens door je "liked pages" gaan en unliken wat je niet meer relevant vind!
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het vreemde is dat die pagina gisteren pas aangemaakt is. En dat die dus eerst de naam van een pagina had die ik wel had geliked (Angry Birds).
antutu schreef:Waarschijnlijk heb je ooit eens een app gebruikt of een game gespeeld op Facebook, of ingelogd op een app/website/game via je Facebook account, en daarbij toen bepaalde rechten verleend. Deze rechten worden dan soms misbruikt om allerlei streken uit te halen, zoals dus het liken van pages etc.
Kan een app/website zomaar pagina's gaan liken? Dat zou toch nooit mogen kunnen? En ik kijk regelmatig mijn apps na en verwijder er ook waar nodig. En voorlopig zie ik er geen verdachte apps staan.

Ik zit nog regelmatig op IRC als networkadmin en jaren geleden hebben wij misbruik gehad van bepaalde nicks. Er werden dan speciale karakters gebruikt die voor de gebruiker niet te zien waren en dan zag je bijvoorbeeld Joost die eigenlijk niet de Joost was die het moest zijn. Misbruik van bepaalde unicode karakters. Ik vermoed dat hier ook zoiets is gebeurd. Alhoewel dat de officiële pagina van Angry Birds paar 100 miljoen volgers heeft en deze had er maar 3 miljoen.

Update: Ik ben met het zwaar geschut door mijn apps en "vind ik leuks gegaan". Ook al was het allemaal al vrij beperkt. Wat ik wel heb gemerkt dat er nog 2 pagina's met Angry Birds tussen zaten die niet de officiële waren. De één met 1000 volgers, de andere met een miljoen. Daarna heb ik mijn Google en facebook wachtwoorden aangepast en tweestaps-verificatie ingeschakeld voor Facebook. En voor Google kan ik met mijn smartphone inloggen vanaf nu. Was nog niet zo overtuigd van tweestapsverificatie want wat als je geen toegang meer hebt tot je GSM-nummer bijvoorbeeld door bepaalde redenen. Better safe then sorry zeker?

Ik raad toch iedereen aan om ook eens te kijken naar de "vind ik leuks" want hier zaten buiten die "Angry Birds" een paar zaken tussen die ik nooit zou hebben geliked.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”