Amazon Prime US vs DE

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb sinds een maand of 2 Amazon Prime via de Duitse site. Ik had nu een mail gekregen van Amazon US dat ik 3 maand gratis krijg via mijn Amex credit card, dus leek me een leuk cadeau.
Nu blijkt echter dat ik precies 2 aparte Prime abonnementen heb. Op amazon.de krijg ik te zien dat mijn Prime loopt tot 25/7 en er dan terug €5.99 aangerekend gaat worden. Op mijn account op amazon.com zie ik dat ik Prime heb tot in October en er dan $119 voor een jaar aangerekend gaat worden.
Wil dit dan zeggen dat US en DE compleet onafhankelijk van elkaar opereren ? Nochtans gebruik ik op beide hetzelfde e-mail adres, al weet ik niet meer of ik ook hetzelfde paswoord heb (of dat er SSO is). En met welke log ik dan in als ik Prime Video gebruik op mijn TV ? (zal vanavond eens checken of ik daar account info terugvind).
Tenslotte, waarom kost dit in de US $12 per maand, terwijl het bij ons maar de helft kost ?

PS: zelfs amazon.co.uk lijkt ook afzonderlijk. Volgens mijn KeePass had ik daar nog een account met Telenet mail adres, dus probeer ik eens met mijn gmail (die ik daar dus nog nooit gebruikt heb), en blijkbaar kan ik gewoon inloggen met mijn paswoord van DE en US. Desondanks zie ik daar in mijn account info dat ik geen Prime heb en een trial kan aanvragen. Daar is het trouwens 8GBP wat dus ook significant duurder is dan DE.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik vind het vreemd dat je een promo krijgt voor Prime USA. Normaal richten die zich niet op klanten buiten de VS. Prime FR en Prime DE doen wel promo's hier, voor Wallonie en Vlaanderen respectievelijk. Heb je ook een Amerikaans adres in je account staan oid?
Tomby schreef:Wil dit dan zeggen dat US en DE compleet onafhankelijk van elkaar opereren ?
Accountgegevens worden gedeeld tussen alle Amazon websites en diensten (SSO), maar een Prime-abo is alleen geldig voor een enkele site. Zoals je gemerkt heb kan je wel parallelle Prime-abo's hebben.
Tomby schreef:En met welke log ik dan in als ik Prime Video gebruik op mijn TV ?
Zelfde login. Ofwel kan je een regio selecteren in die app, ofwel zal hij dat voor u doen obv uw IP-adres. Veel content van de Amerikaanse Prime Video ga je hier toch niet kunnen bekijken omwille van de welgekende redenen, tenzij via VPN.
Tomby schreef:Tenslotte, waarom kost dit in de US $12 per maand, terwijl het bij ons maar de helft kost ?
De kostprijs van Prime in de US was in de beginne $79/jaar, maar die prijs is ondertussen al twee keer opgeslaan, hier in de EU is de prijs nog niet opgeslaan afaik. Redenen kan ik niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij ligt het aan:
- Nog te weinig afname, prijs laag houden om meer abo's te lokken, dan later verhogen. In de VS is Prime al goed ingeburgerd, hier is het nog op weg (is ook veel minder lang bechikbaar).
- Minder dominante positie van Amazon in de EU.
- Minder sterk aanbod van Prime EU vs de Prime USA.
- De Amerikaan heeft over het algemeen wat meer disposable income dan de Europeaan (hogere lonen, lagere belastingen)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Ik vind het vreemd dat je een promo krijgt voor Prime USA. Normaal richten die zich niet op klanten buiten de VS. Prime FR en Prime DE doen wel promo's hier, voor Wallonie en Vlaanderen respectievelijk. Heb je ook een Amerikaans adres in je account staan oid?
Effen gecheckt en op dit moment heb ik enkel mijn eigen adres in mijn account staan. Ik herinner me nu wel dat ik een jaar of 5 geleden wel eens een bestelling laten opsturen heb naar mijn werkadres in de US. Dus misschien is dat de reden dat ik mails van amazon.com blijf krijgen. Meer zelfs, voor zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit mails van .de of .co.uk gekregen.
Of mogelijk is het gewoon van de eerste site waar je je geregistreerd hebt, want een .com account heb ik al vrij lang (nog van voor .de bestond).

EDIT: eens de proef op de som nemen. Heb nu mijn Prime, die nog 6 dagen liep, op amazon.de stopgezet. Leuk detail: ik krijg de volledige maand teruggestort. Nu benieuwd of ik toch nog 3 maand via mijn .com Prime zal kunnen kijken op mijn SmartTV.
redboyke
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:01

Amazon prime US heeft meer dingen in pakket zitten zoals audible
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tomby schreef: EDIT: eens de proef op de som nemen. Heb nu mijn Prime, die nog 6 dagen liep, op amazon.de stopgezet. Leuk detail: ik krijg de volledige maand teruggestort. Nu benieuwd of ik toch nog 3 maand via mijn .com Prime zal kunnen kijken op mijn SmartTV.
Het gaat puur om de geografische rechten, dus normaal zal je via Prime US alles kunnen zien dat je ook op de Prime DE had kunnen zien. "US only" content zal je enkel per VPN kunnen bekijken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Het gaat puur om de geografische rechten, dus normaal zal je via Prime US alles kunnen zien dat je ook op de Prime DE had kunnen zien. "US only" content zal je enkel per VPN kunnen bekijken.
Dat begrijp ik, is niet anders dan met Netflix. Ben eerder benieuwd of ik na het annuleren van mijn Prime DE, toch nog Prime Video zal hebben, maar dan dus omdat ik op mijn US account nu ineens 3 maand gratis heb.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tomby schreef: Dat begrijp ik, is niet anders dan met Netflix. Ben eerder benieuwd of ik na het annuleren van mijn Prime DE, toch nog Prime Video zal hebben, maar dan dus omdat ik op mijn US account nu ineens 3 maand gratis heb.
Blijkbaar kan je enkel via de website primevideo.com een aanpassing van de region doen: https://www.primevideo.com/help?nodeId=202124910
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ok, het werkt nog steeds, maar het lijkt dus inderdaad erop dat ik nu met mijn US account ingelogd ben. Voorheen zat er immers een categorie bij van NL gesubde titels, en die categorie ontbreekt. Bovendien krijg ik ook een hoop content met Rent or Buy met USD prijzen en heb ook een hoop categorieën van andere betaalservices als HBO, Showtime, enz... met 7 Day Trial.
In Settings is niets te vinden ivm Regio. Eigenlijk is er daar zelfs niets in te stellen, zie zelfs niet waar ik kan uitloggen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

PS: ik moet daar toch op een of andere manier als Amerikaan bestempeld staan. Ik zie nu immers in de kleine lettertjes van die 3mnd gratis : "This is a limited time offer and only valid in the United States." maar ik kreeg dit dus aangeboden en werkt gewoon.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”