Heeft Facebook toegang tot mijn sms ???

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik had onlangs het volgende voor:

- Ik heb een Facebook "vriend" (oude collega uit Frankrijk) waarmee ik al 5 jaar geen contact meer heb.
- Ik krijg van deze persoon nooit iets te zien als ik Facebook open. Blijkbaar gebruikt Facebook bepaalde alogoritmes om te beslissen wat voor jou belangrijk zou zijn.
- Deze persoon staat niet in mijn GSM contactlijst.
- Nu krijg ik van deze persoon, kort na de match Frankrijk-België een sms gestuurd (wegens de France victorie :-( ). Gezien deze persoon niet in mijn contactlijst staat, krijg is dus een sms van "onbekend" +33 6 0770 xxxx
- Ik herkende zijn nummer, en heb met een kort sms berichtje geantwoord ("dommage pour les belges").
- Sedert deze heel korte communicatie (2 sms'jes) krijg ik op mijn Facebook terug dagelijks info over deze persoon :(.

Hoe kan Facebook weten dat ik met deze persoon contact heb gehad?
Ik heb geen Facebook App of Messenger (noch op PC, noch op GSM), ik raadpleeg Facebook via de browser (Chrome of Firefox).
Ik heb dus geen App waaraan ik eventueel toelating heb gegeven tot mijn contactlijst. Deze persoon staat trouwens niet in mijn contacten.

Heeft Facebook dan toegang tot mijn sms verkeer?

Ik vind dat toch maar freaky :oops:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

De persoon in kwestie heeft mogelijks wel spyware van Facebook op zijn GSM staan?

Weet Facebook jouw nummer? Alhoewel dat eigenlijk weinig uitmaakt, zelfs indien niet zullen ze door het spioneren op contacten bij anderen jouw nummer wellicht al te weten gekomen zijn.

https://www.theverge.com/2018/3/25/1716 ... on-android

#deletefacebook
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ja, gewoon omgekeerd, je contactpersoon heeft de optie aanstaan om zijn contactlijst met de FB app op zijn smartphone te synchroniseren. Hierdoor kan Facebook jullie 2 matchen. Als die andere persoon voor of na je gebeld te hebben je naam opgezocht heeft op Facebook, gaat Facebook op jouw profiel zijn profiel laten zien.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Als jouw nummer bij facebook bekend is en de persoon jou via facebook contacteerde (nummer kipiëren bijvoorbeeld) dan lijkt het me logisch dat ze het contact detecteren en erop reageren door u berichten van deze persoon te tonen. Misschien heeft de persoon naar u gezocht op facebook om uw nummer te vinden en is dat ook al voldoende om meer berichten van deze persoon te tonen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb er inderdaad niet bij stilgestaan dat de "matching" ook vanuit de andere richting kan komen :?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

maar het blijft creapy, toch ...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Idd, zeer creapy, ik zou Franse vrienden nooit vertrouwen, ge geeft die ne vinger en voor ge het weet hebben ze uwen helen arm mee.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

iceke schreef:ik zou Franse vrienden nooit vertrouwen
Waar slaat dat op?
Ik heb vrienden over de ganse wereld, er is geen enkele nationaliteit die meer of minder te vertrouwen valt?
Alsof je menselijk gedrag kan sturen enkel door een nationaliteit toe te kennen :)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Creapy? Creepy.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

inderdaad, blond moment denk ik...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Het volstaat dat je na de SMS die je van die vriend hebt ontvangen, hem even actief hebt opgezocht op FB, of hij net jou, om dat algoritme te veranderen en je nu wel ineens in mekaars overzicht komt. Zonder dat die feitelijke SMS er ook maar iéts mee heeft te maken...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dit is gewoon Facebook in al zijn sterkte. Live with it. (our leave).

Ze weten zoveel over jou en kunnen je op allerlei manieren matchen.
Ik heb zelf geen Facebook omwille van die niet transparante macht die ze hebben.
Maar toen ik info nodig had die ik op een Facebookpagina kon vinden, heb ik hiervoor enkele jaren terug een fake account gemaakt. Kort nadien kreeg ik op dat (ik herhaal: volledig fake) account vriendschapsverzoeken van echte kennissen en vrienden...
Ik weet dat dit de business is van al die gratis social bedrijven. Bij google etc. heb ik daar geen problemen mee, maar Facebook gaat echt wel enkele stappen te ver.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb dat onlangs ook gehad. Ik bel met iemand en die komt in mijn facebook. Smerig. Ik dacht dat het van email via gmail of hotmail kwam.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gebruikt je vriend een Android toestel?

Misschien is dit een mogelijkheid:
Facebook has been collecting call history and SMS data from Android devices

https://www.theverge.com/2018/3/25/1716 ... on-android
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Waarom al die verwondering, J. Orwell (1984) heeft dit lang geleden allemaal netjes voorspeld :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

wied schreef:Waarom al die verwondering, J. Orwell (1984) heeft dit lang geleden allemaal netjes voorspeld :-D
Met dat verschil dan dat de mensen in 2018 vrijwillig hun data afstaan aan Facebook, vs het opgedrongen totalitair overheidsregime van 1984.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Regimes worden ons hier en nu ook opgedrongen, zij het dan met zachte dwang en/of kwinkslagen van politici :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”