Scammers / Pfishing via 2dehands.be aan het lijntje houden...

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik heb er al vaak mee te maken gehad, reacties op iets wat ik te koop zet via 2dehands.be, maar van mensen die 'toevallig op reis zijn' of per sé 'via DHL willen afhandelen', of enkel via paypal kunnen betalen.

Ik heb niet veel vrije tijd, maar maak er soms wat voor om deze scammers toch even aan het lijntje te houden. Alle tijd die ze met mijn alertheid verliezen, kunnen ze geen argeloze oudjes mee bedriegen...

Nu al paar dagen bezig met ene 'Myriam Vertonghen' uit Oostduinkerke, die mijn koffiemolen per sé via DHL wil laten afhandelen. Hij/zij beseft natuurlijk niet dat je die koffiemolen beter komt ophalen hier (14KM ofoz?) maar stort meteen een voorschot van 100€ (!! vraagprijs was 50 !!) maar ik moet een account openen op DHL. DHL schrijft echter met heel veel taalfouten en mailt tegenwoordig vanaf een gmail adres. En zit volgens IP lookup in California. Myriam daarentegen in Texas.

Ik laat jullie even meegenieten met mijn mailverkeer (ik typ af en toe dingen in het westvlamsche dialect, dat spreekt google translate niet he)...

En laat jullie niet vangen he!!
Myriam01.jpg
Myriam02.jpg
Myriam DHL 1.jpg

Ohja, ik gaf natuurlijk geen correcte gegevens. :beerchug:

Update: ow yes mijn 'identité est vérifié' !!
Myriam DHL 2.jpg
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Myriam presis ok ni goe spreke nederlands :beerchug:

2dehands.be is trouwens een ramp... heb onlangs ook iets verkocht en wat voor smoesjes ik allemaal te horen kreeg.

Mensen die niet cash willen betalen maar via een app op hun smartphone... en dan plots niets meer van zich laten horen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vorige week iets gekocht op 2dehands. Verkoper geeft mij datum en tijdstip om het object af te halen. Daar aangekomen op het juiste tijdstip en correcte datum krijg ik te horen van een vriend/familielid/... dat het object er niets is maar ze willen het opsturen. Dezelfde dag nog een email verstuurd naar de verkoper. Geen reactie. Dan maar chat bericht via 2dehands verstuurd, evenmin reactie. Dan vraag ik aan de zoon van mijn vriendin om via zijn account op 2dehands een bod uit te brengen dat vijf euro hoger ligt dan het mijne. Verkoper is direct akkoord en vraagt wanneer hij het kan komen afhalen. Zoon van de vriendin stuurt data en tijdstippen door. Ondertussen weer twee dagen verder en geen reactie meer. Misschien meteen afsplitsen naar een apart topic in de zin van "hoe word ik belazerd op tweedehands sites?"
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

'Aj gie mien tied verdoet' :angel:
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Myriam lijkt mij eerder een automatische bot die onze tijd verdoet in plaats van omgekeerd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Tja scammers pakken is leuk. Er zijn bots om bijvoorbeeld telefoonscammers terug te pakken. Hun meest waardevolle goed is tijd en daar kan je mee spelen. @09:19 wordt het leuk met voorbeeldjes van die Jolly Rogers bots:

Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

r2504 schreef:Myriam presis ok ni goe spreke nederlands :beerchug:

2dehands.be is trouwens een ramp... heb onlangs ook iets verkocht en wat voor smoesjes ik allemaal te horen kreeg.

Mensen die niet cash willen betalen maar via een app op hun smartphone... en dan plots niets meer van zich laten horen.
Ja had het laatst ook toen ik een instrument verkocht voor €900. Persoon wou betalen met app omdat er dan bewijs zou zijn voor de boekhouder. Ik voelde de bui al hangen met wat ik in HLN allemaal al gelezen heb van mensen die valse apps getoond krijgen die zogezegd bevestiging tonen en ze er dan met je product vandoor zijn, dus ik besloot vriendelijk te bedanken.

Maar tegen mijn verwachting in kreeg ik toch nog antwoord terug; de persoon wou dan toch met cash betalen en kwam netjes met het geld over de brug. Vond het achteraf dan wel beetje lullig dat ik me zo achterdochtig op had gesteld tegenover wat dan uiteindelijk toch eerlijke mensen bleken, maar tjah... een paar rotte appels verzieken het nu eenmaal voor iedereen. :roll:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

petrol242 schreef:Tja scammers pakken is leuk. Er zijn bots om bijvoorbeeld telefoonscammers terug te pakken. Hun meest waardevolle goed is tijd en daar kan je mee spelen.
Bestaan die ook ergens in het nederlands?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Trouwens, voor wie zich even verveelt en het amusant vindt om eens goed te lachen met scammers trollen kan ik een goede stream aanraden op Twitch. Dat is een gast die net als OP door heeft dat terwijl hij hun tijd verdoet ze niemand anders kunnen lastigvallen.

Hij focust zich voornamelijk op tech scams. Hij gebruikt dan een virtual machine en doet alsof hij een echt computerprobleem heeft, en heeft zelfs eigen programmaatjes gescript die diverse problemen simuleren, hij gaat er wel érg ver in om alles zo echt mogelijk te laten lijken. :P Soms doet hij ook IRS scams (scammers die zich voordoen als medewerkers van de federale belastingdienst van de Verenigde Staten).

Tijdens zijn scams doet hij zich voor als verschillende typetjes d.m.v. een stemvervormer (zo is hij soms een jongedame genaamd Neveah, een oud vrouwtje genaamd Edna, een redneck, Viktor de Rus die amper Engels kan, etc. etc.) en hij verdoet hun tijd op de grappigste manieren, soms is het echt broekpissen van het lachen met die mens. Afbeelding Op het einde doet hij altijd een reveal en dan gaan de scammers vaak hard over de rooie, priceless gewoon. :lol2:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

antutu schreef:Vond het achteraf dan wel beetje lullig dat ik me zo achterdochtig op had gesteld tegenover wat dan uiteindelijk toch eerlijke mensen bleken, maar tjah... een paar rotte appels verzieken het nu eenmaal voor iedereen. :roll:
Better safe than sorry... iemand die oprecht is zal helemaal geen probleem hebben met het afhalen van cash geld.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad. Achterdocht kan nooit kwaad en dat zal een eerlijke mens ook wel begrijpen.

Mijn zoon kreeg een paar dagen terug een telefoon van "de bank", een kerel met een West-Vlaams accent. Die had enkele vragen voor hem en een verrassing omdat hij al x aantal jaar klant was. Ze kenden zijn naam en dachten daarmee het vertrouwen gewonnen te hebben. Hij antwoordde dat hij niet communiceert met de bank via de telefoon. De oproeper kon dat begrijpen en beëindigde het gesprek. Het is dus mogelijk dat het een legitiem telefoontje was, maar zeker ben je dus nooit.
NielsH
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 nov 2011, 18:15
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Proficiat met de inspanning om die mensen aan het lijntje te houden. Zo vallen ze geen mensen lastig die onwetend zijn.


Ik heb mijn klein deeltje gedaan toen we ooit telefoon kregen van een 'helpdeskmedewerker' van 'Scarlet'. Verhaal: wij hebben gezien dat er een probleem is met uw Windows-computer (ik heb alleen maar Macs, dat ten eerste).

Heb toen een tijdlang gedaan of ik hardhorig was, de lijn storing gaf, hem echt niet begreep, efkes naar de kinderen moest,... Dat een tijd volgehouden tot hij zei, we zullen u nog wel terugbellen. Nooit meer gehoord uiteraard.

Mijn vraag wel: hoe kwamen die aan het telefoonnummer (was via Scarlet Trio Pack net een maand actief, maar nergens online en werd niet actief gebruikt), hoe wist die dat ik een Scarlet-verbinding had?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

petrol242 schreef:Inderdaad. Achterdocht kan nooit kwaad en dat zal een eerlijke mens ook wel begrijpen.

Mijn zoon kreeg een paar dagen terug een telefoon van "de bank", een kerel met een West-Vlaams accent. Die had enkele vragen voor hem en een verrassing omdat hij al x aantal jaar klant was. Ze kenden zijn naam en dachten daarmee het vertrouwen gewonnen te hebben. Hij antwoordde dat hij niet communiceert met de bank via de telefoon. De oproeper kon dat begrijpen en beëindigde het gesprek. Het is dus mogelijk dat het een legitiem telefoontje was, maar zeker ben je dus nooit.
Daarom dat ik in mijn geval het telefoonnummer van mijn bank, alsook het (werk?) gsm-nummer van mijn account manager (of welke functie dat ook is daar) in mijn GSM heb opgeslagen.
Als ze mij bellen, weet ik meteen dat het legitiem zou moeten zijn.

Och, en ik maak ook het liefst gebruik van apps om te betalen.
Geen nood aan zeulen met cash geld (heb ik niet graag op zak), en meteen overgeschreven naar de tegenpartij (hoef je niet 2 werkdagen op voorhand te doen zodat de tegenpartij het tegen het moment van de overdracht heeft, maar verkoper heeft meteen bericht van zijn bank dat hij dit wel degelijk heeft ontvangen, en jij stuurt het pas als je akkoord bent met de verkoop).
Met de apps van de banken hier in dit land, zit je op dat vlak wel redelijk veilig... En zelfs met Payconiq is dit het geval (en staat het direct op je rekening), maar dat is maar beperkt tot 125 euro dacht ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

blaatpraat schreef:maar verkoper heeft meteen bericht van zijn bank dat hij dit wel degelijk heeft ontvangen
Wat bedoel je met meteen een bericht... als iemand met een app betaalt kan ik dat als verkoper pas de volgende dag zien op mijn rekening.

Ik ben in het verleden al slachtoffer geweest (gelukkig wel kunnen recupereren) van een fake betaal app... dus voor mij nooit meer (ofwel dus cash ofwel op voorhand betalen).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

r2504 schreef:
blaatpraat schreef:maar verkoper heeft meteen bericht van zijn bank dat hij dit wel degelijk heeft ontvangen
Wat bedoel je met meteen een bericht... als iemand met een app betaalt kan ik dat als verkoper pas de volgende dag zien op mijn rekening.
In mijn geval: ik heb onder meer bankzaken bij KBC, en heb de KBC mobile app.
Als ik daarmee geld wil ontvangen, moet ik een QR code aanmaken met een bedrag, die de koper moet inscannen.
Als de koper dit gedaan heeft, en zijn bank app heeft bevestigd, komt er bij mij een groot groen vinkje op mijn scherm dat het betaald is, en de volgende werkdag staat het op mijn rekening (of de dag zelf nog, als dit 's ochtends zou gebeurd zijn).

Ik heb al gezien dat dit met andere bank apps ook zo is. De verkoper krijgt een melding of de betaling gelukt is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je hebt het dan over Payconiq of Bancontact app... dat is echter beperkt in bedragen.

Dit is dus geen klassieke app van een bank (want daar zie je niets tot het geld op jou rekening staat).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

r2504 schreef:Je hebt het dan over Payconiq of Bancontact app... dat is echter beperkt in bedragen.
blaatpraat schreef:
r2504 schreef:
blaatpraat schreef:maar verkoper heeft meteen bericht van zijn bank dat hij dit wel degelijk heeft ontvangen
Wat bedoel je met meteen een bericht... als iemand met een app betaalt kan ik dat als verkoper pas de volgende dag zien op mijn rekening.
In mijn geval: ik heb onder meer bankzaken bij KBC, en heb de KBC mobile app.
Als ik daarmee geld wil ontvangen, moet ik een QR code aanmaken met een bedrag, die de koper moet inscannen.
Als de koper dit gedaan heeft, en zijn bank app heeft bevestigd, komt er bij mij een groot groen vinkje op mijn scherm dat het betaald is, en de volgende werkdag staat het op mijn rekening (of de dag zelf nog, als dit 's ochtends zou gebeurd zijn).

Ik heb al gezien dat dit met andere bank apps ook zo is. De verkoper krijgt een melding of de betaling gelukt is.
Wel een klassieke bank app. ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De KBC app heeft een onderdeel "mobile pay" wat eigenlijk Payconiq is... het is dus zeker GEEN traditionele bank app.

De tegenpartij moet dus eveneens Payconiq of Bancontact hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

- Marketing scammers (die zonder nummer bellen) worden automatisch doorgestuurd naar Lenny.
- Als ze bellen met nummer, en ik heb toch opgenomen, dan antwoord ik dat ik ga doorverbinden met "de baas", en verbind ik door met Lenny.
Is wel soms hilarisch om mee te luisteren :-D
Lenny zit in mijn telefoonboek ([email protected]).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
Wat bedoel je met meteen een bericht... als iemand met een app betaalt kan ik dat als verkoper pas de volgende dag zien op mijn rekening.
.
We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal;
The SEPA Instant Credit Transfer (Inst) scheme created by the European Payments Council is operational. As of today, nearly 600 payment service providers from eight European countries are offering instant payment solutions based on SCT Inst.

The scheme allows the electronic transfer of money – currently up to 15,000 euros – progressively across Europe in less than ten seconds, at any time and on any day of the year, including weekends and holidays. The transactions covered by the scheme must be denominated in euros.

https://www.europeanpaymentscouncil.eu/ ... -countries

België zit niet in de pilot. Maar het zou iets voor in de loop van 2018 of 2019 moeten zijn.

Dit gaat het leven gemakkelijker maken voor veel mensen. Zeker voor mensen die een of andere sociale uitkering krijgen. De betalingsopdracht is gegeven = de betaling is ontvangen.

Aanvulling;

Dit gaf mij inspiratie om een berichtje naar mijn bank te sturen om te vragen het het zit met de activering van SEPA Instant Credit Transfer. Europabank liet mij zojuist weten dat ze het vanaf 17 augustus 2018 zullen ondersteunen. Ik veronderstel dat beide banken, zender en ontvanger, moeten meedoen om dit te doen werken. Maar dit is toch wel positief.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”