Beobank antifraude nummer

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dag mensen,

Ik betaalde gistereb met men kredietkaart en kreeg direct daarna een mail en sms met vermelding van dit nummer vanwege verdachte activiteit.

Iemand bekend met dit nummer?

02/727.86.68
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het nummer staat alvast in een PDF op hun website... https://www.beobank.be/sites/default/fi ... ebrief.pdf

Wel geen idee of het een voorbeeld is van effectief pishing/fraude of een voorbeeld van wat ze uitsturen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bel naar het nummer dat op de achterkant van je kaart staat in de plaats.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik moet blijkbaar dringend op dat nummer terugbellen volgens de mail en sms. Aangezien er verdachte transactie gebeurde. Was niet duidelijk in men vorige post.

Ik ga toch eerst nummer op achterkant van mijn kaart contacteren.

Er was trouwens geen enkele verdachte activiteit. Ik heb de producten gekregen en het juiste bedrag ging van de kaart.
jempie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 apr 2011, 12:56
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

Ik was slachtoffer van fraude met mijn credit card van Beobank.
1. Aangifte gedaan bij Beobank.
2. PV laten opmaken bij politie.
3. Alles doorgestuurd naar Beobank. Documentatie en PV nummer.

Correct afgehandeld via Beobank. Heeft mij niets gekost. Maar moet daar geen dagen mee wachten.

Jempie
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Gaat blijkbaar om een false positive. Gewoon Beobank laten weten dat jij het wel degelijk was en de kous is af.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Of er is wel degelijk een poging geweest tot fraude, maar Beobank heeft deze preventief geblocked.
Wordt dan gevraagd of deze specifieke transactie wel door jou geïnitieerd was.
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Heb ik ook al paar keer gehad. Gewoon bellen en dan zien ze je transacties na. Je kaart is tijdelijk geblokkeerd en je laatste transactie staat in wacht.

Is alles in orde dan gaat transactie door en zetten ze de kaart weer actief. En anders zorgen ze voor nieuwe kaart.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja er was een poging tot transactie weet alleen niet of die doorgaat en of dit effect zal hebben op wat ik aangekocht heb. Want indien wel moet ik het uiteraard krijgen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ze geven toch aan over welk bedrag / verkoper / land en tijdstip dit gaat? Dan weet je toch zelf - hoop ik - of dit legitiem is?

Je transactie gaat nu - tot jij aangeeft bij beobank dat deze legitiem is - in ieder geval niet door.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

iktjilp schreef:Je kaart is tijdelijk geblokkeerd en je laatste transactie staat in wacht.
Kredietkaarttransacties die aangeboden worden moeten onmiddellijk beantwoord worden. Er is dus niet zoiets als "in wacht". Ofwel wordt het geautoriseerd ofwel wordt het geweigerd (van dat laatste zijn er wel vele verschillende antwoordcodes).

Ook is het niet per definitie zo dat de kaart tijdelijk geblokkeerd is. Het kan, het kan ook van niet.

@boonpwnz de handelaar zou normaal toch meegedeeld moeten hebben of de transactie geautoriseerd werd of niet. Het is niet omdat je zo'n SMS gekregen hebt dat de transactie per definitie niet doorgegaan is.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is ieta van een game en ik heb 2 bedragen betaalt de eerste is erdoor gekomen en heb ik ingame ook gekregen.

De 2de transactie is niet doorgegaan.

Ik moet gewoon een bevestiging hebben of die nu doorgaat of niet. Daar ben ik nog steeds niet zeker.
Als dat niet doorgaat is er geen probleem.
Ik heb gewoon gezien dat de transactie op de site van de game niet is doorgegaan vanwege een probleem met men kredietkaart. Maar die transactie staat wel bij beobank als poging tot.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ah, een duplicate :-) Typische false positive in de fraud detection. Fraudeurs proberen soms eerst een transactie met een klein bedrag (om geen aandacht te trekken) louter om te zien of de kaart werkt, en daarna doen ze dan een grotere transactie. Het kan zijn dat de filter zoiets vermoedt.

Nee, de tweede transactie werd wel aangeboden door de handelaar (daarom dat Beobank er weet van heeft), maar ze werd niet geautoriseerd. Ze is dus niet doorgegaan en daar kan nu niets meer aan veranderd worden (er bestaat niet zoiets als "in wacht"*).

Bank even bellen dus om te zeggen dat alles ok is. Daarna kan je de transactie opnieuw doen en die moet normaal dan wel doorgaan. Beobank zal je ook wel kunnen zeggen dat de vorige transactie niet doorgegaan is.

Het heeft geen zin om opnieuw te proberen zonder te bellen, de transactie zal (normaal) opnieuw geweigerd worden.

Noot: ook als je de transactie niet meer wil uitvoeren, kan je best toch even bellen om te zeggen dat alles ok is. Het zou kunnen dat er nog meer toekomstige transacties geweigerd gaan worden als je niet belt. En hoe meer false positives er gerapporteerd worden, hoe beter de filter "getraind" wordt.

* ok, "in wacht" bestaat wel voor card-present transacties met fysieke betaalterminals, waarbij de handelaar dan moet bellen naar de kaartuitgever terwijl de klant er bij staat, maar vandaag de dag komt dat niet veel meer voor en bij internettransacties is dit sowieso niet van toepassing
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”