scam-voorbeeld

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Naar aanleiding van een andere thread wil ik ook delen;

Een paar maanden geleden heb ik een e-mail ontvangen schijnbaar van een bekende afkomstig van haar echt e-mailadres. Geen waarschuwingen van gmail. Geen reply-to. Het zal dus wel vanaf het echte account verzonden zijn met bedoeling daarnaar te reageren.

Tekst;
Ik hoop dat deze bereikt u in de tijd. Ik heb een reis naar Sevastopol, Oekraïne gemaakt en mijn tas is toen gestolen, in mijn tas zaten allemaal belangrijke spullen zoals, telefoon, geld en mijn paspoort. De ambassade wil mij helpen door mij te laten vliegen zonder passport. Het enigste wat ik moet doen is een vliegticket kopen en mijn hotel rekeningen betalen. Helaas heb ik geen toegang tot mijn rekeningen zonder mijn credit card. Ik heb contact gezocht met mijn bank, maar ze hebben tijd nodig voor ze mij een nieuwe credit card kunnen geven, Dus wou ik u vragen om mij snel wat geld te lenen dat ik zo snel mogelijk aan u terug geef zodra ik terug ben, ik nodig 2860 €. Ik kan u mijn gegevens sturen over hoe u geld kunt over maken aan mij.

Laat mij weten of het mogelijk is.

Ik wacht uw antwoord af

Mvg,

Voornaam
(voornaam aangepast)

Als eerste indruk geloofde ik het. Toevallig was de schijnbare afzender een van een zeer beperkte groep mensen waarvan ik zo'n verzoek niet direct zou afwijzen. Niet een anonieme 'Facebook-vriend'.

Maar na een paar minuten kwam er een element van twijfel.

De eerste; wat zit die te doen in Sevastopol? - De associatie klopte totaal niet.
Tweede; waarom komt die dat aan mij vragen en niet aan haar zus?
En 'Ik wacht uw antwoord af' paste ook niet bij haar stijl. Ook te veel u's.

Op dit punt kwam ik tot de conclusie; dit is een scam. Heb via andere kanalen haar laten weten wat er gaande was via haar e-mailaccount.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Tenzij je kennis moeite heeft met Nederlands moet de allereerste zin toch al voldoende zijn om duidelijk te maken dat dit niet klopt?
Ik hoop dat deze bereikt u in de tijd.
Verder lees ik al niet meer.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Het is ook een bekende scam.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoe je het draait of keert: mensen willen bedrogen worden, ze vragen er echt om. Getuige het andere topic hier over die betalingen via sms. Wat voor een oen ben je als je daar in trapt? Wel besteed vind ik zelf. En de slachtoffers van dergelijke oplichters praktijken verdienen bovendien nog een draai rond hun oren, bovenop het geld dat ze kwijt zijn. Ik schreef het hier nog al een paar keer: veel verstand op dit forum maar totaal geen gezond verstand. Voorbeelden legio: de zwarte bankbiljetten die je tot "echte" om kon toveren door een bepaalde vloeistof aan te kopen en daar de biljetten mee te bewerken, de rijke Afrikaan die je geld naliet tegen betaling van een som om een en ander in orde te brengen, de nep applicatie voor overschrijvingen,... En ik kan nog even doorgaan.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 28 mei 2018, 21:07, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ze worden beter die scam berichten. Dat is zeker. Maar je kan altijd snel even controleren natuurlijk. Check facebook of er daar iets staat van een reis naar één of ander land. Stuur een SMS (of bel die persoon even). Grote kans dat ze wel opnemen natuurlijk. Je kan natuurlijk ook het spel meespelen en zeggen dat of je alvast Nonkel Fons moet verwittigen (of zuig een andere naam uit je duim).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

MaT schreef:Tenzij je kennis moeite heeft met Nederlands moet de allereerste zin toch al voldoende zijn om duidelijk te maken dat dit niet klopt?
Ik hoop dat deze bereikt u in de tijd.
Verder lees ik al niet meer.
Gij hefft soms niet vrienden met moeileik vlaams hebben?
Ik hebbe iets voor jou als gij storten €165.24 op mijn paypal.

Gij wille gehelpt werden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Verder lees ik al niet meer.
Dat is ook de bedoeling van de bewuste schrijffouten... of dacht je echt dat ze zo dom zijn.

Mensen die dan nog reageren zijn zo dom dat ze de rest van het proces ook wel doorlopen.

Bedoeling is dus de tijd die ze erin steken te beperken (in tegenstelling tot traditionele spam die men maximaal wil verspreiden).
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Code: Selecteer alles

A while ago, I sent you a message about our search for funding for BrighterBins.
A lot of people asked if they could make a small investment. Small investments were not something we could manage ourselves, so we teamed up with Spreds to do a crowd-funding campaign. Via Spreds you can invest as little as €100. And, if you pay taxes in Belgium, you would get an official tax credit which allows you to deduct 45% of your investment from your 2018 taxes. Investments are never a sure thing, but I believe this one offers a good chance of 10-20X ROI.

Currently, we have a little over €300K committed from professional investors. We have reserved up to €100K for investments via Spreds.
 
If you think you might be interested, take a look at our presentation on Spreds: https://www.spreds.com/financings/3941-smartends


Note: please feel free to pass this email along to friends and colleagues.

Kind regards,
Noman.



-- 
Best regards,
 
--
Noman Ahmed
Co-founder | SmartEnds
https://www.linkedin.com/in/noman-ahmed-b282294/
Address | Vlasgaardstraat 52, 9000 Ghent, Belgium
Telephone | +32 (0) 9 2940294
Mobile | +32 (0) 487 59 51 22
Website | www.smartends.com
rare is : website bestaan, tel bestaat, op hun facebook wordt melding gemaakt van deze crowdfunding...

vraag is: hoe komen ze bij mij terecht (werk mail) en scam of niet....beetje raar

edit : blijkbaar tot bij mij gekomen via Linkedin, blijkt een oud collega te zijn.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

MaT schreef:Tenzij je kennis moeite heeft met Nederlands moet de allereerste zin toch al voldoende zijn om duidelijk te maken dat dit niet klopt?
Ik hoop dat deze bereikt u in de tijd.
Verder lees ik al niet meer.
Ik wel hoor. Ik vond de openingszin schitterend, het maakt mijn dag goed. Iets verschillend was het nog beter geweest :
"Ik hoop dat deze u bereikt in de tijd"
Het geeft onmiddellijk een kosmische dimensie aan wat oorspronkelijk een banale email was !
Dat is op zijn minst toch wel een paar euro's waard hé, niet ?

Maar de rest van de mail bleek inderdaad niet het lezen waard, dat was gewoon plagiaat.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”