geen commentaar nodig maar tips gescammed in real life

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dag Mensen,

voor je mij beoordeeld ik weet dat ik volledig zelf in de fout ben gegaan door erin te geloven maar ik denk niet dat ik de enigste ben.

Iemand die ik ken haar Facebook werd gehackt. Nu ik voeg ze toe want ken haar. Blijkt een vals profiel te zijn.

Gesprek gehad en die vroeg voor mijn gsm nummer.
Ik geef me gsm nummer.
Daarna liet ze codes naar men gsm sturen via boku pay mobile.
Ik heb die codes doorgegeven in totaal 4 keer.
Nu ik heb al 4 berichten ontvangen dat er in elk bericht 24,61 euro werd uitgegeven. In totaal 98,44 euro.

Direct nadien vond ik het verdacht maar dan was het te laat.

Ik heb de originele persoon achter het account gecontacteerd. Ik heb Orange al gecontacteerd en heb een PV laten opstellen bij de politie.
Blijkbaar zijn er anderen ook ingetrapt.

Zijn er nog andere wegen dat ik bewandelen?

Het is mijn eigen fout maar het is wel een heus bedrag.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Je kan bij AXA een verzekering hiervoor afsluiten ... voor de volgende keer dat je dit voorhebt ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Leuke methode om belwaarde te recupereren?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik denk dat je alle wegen die je kan bewandelen reeds hebt bewandeld.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Welke verzekering is dat Sasuke?

Ik heb ook Orange laten zorgen dat multimediaaankopen niet meer met men abbo kunnen gekocht worden.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Blijkbaar is die er enkel nog voor zelfstandigen en ondernemingen. Talensia Cyber Risico verzekering was dat.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ken boku niet. Maar als ik het goed begrijp is het betalen via SMS berichten ? Zij stuurt u een code? En dan?
Misschien nuttig om uit te leggen voor degenen die dit nog niet meegemaakt hebben...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet dat je tips zoekt, maar ik zou eigenlijk ook wel wat beter willen begrijpen hoe de scam exact gebeurd is. Ik neem immers aan dat een actieve Userbaser ook niet in zomaar de eerste de beste scam trapt, en de scammer er dus toch wel goed in geslaagd is je vertrouwen te winnen. Kan dus ook nuttig zijn voor anderen die denken dat het hen nooit zal overkomen, en ze weten dat ze niet 2x maar 3x of 4x moeten nadenken of ze niet met een scammer te maken hebben.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zij stuur berichten via 8776 op een site dont know welke.

Die codes(aankoopcodes) gaf ik door op fb en dan werd dat bedrag afgeschreven van men mobiel abbo.
Dat is 4 keer gebeurd tegen dat ik het echt door had omdat ik smsen van orange kreeg dat ik zoveel had uitgegeven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Toch nog wat meer details. Vergelijk het met de transfer van een domeinnaam dat ook ongeveer zo werkt.

Boku is een dienst waarmee je betalingen kan verzenden/ontvangen die via de GSM-factuur afgerekend worden.

In principe dient het om zelf betalingen te doen, waarbij je dan ipv kredietkaart voor Boku als betaalmethode kiest. Je geeft dan je GSM-nr in, je krijgt een SMS met het te betalen bedrag en een unieke pincode, en wanneer je die code dan ingeeft op Boku wordt de betaling bevestigd en afgerekend via de GSM-factuur. Gewoon blind replyen op het berichtje van Boku kan dus niet, waardoor transacties met willekeurige GSM-nrs starten zinloos is.

Hier in kwestie ontfutselt een scammer dan ook een GSM-nr via social engineering. Boku stuurt vervolgens naar het betreffende GSM-nr dan het berichtje met het bedrag dat aangerekend zal worden en een unieke pincode. De scammer verzoekt vervolgens om hem/haar de pincode door te geven. Indien de pincode effectief naar de scammer doorgestuurd wordt, kan hij die weer ingeven op Boku en dat geldt dan als autorisatie.

De limiet is 25 EUR per transactie en daarnaast 100 EUR in bepaalde periodes, dus daarvan dat er niet meer aan 100 EUR gescammed kan worden.
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Als ik het goed begrijp ligt de fout dus niet bij boku, maar aan iemand die een account heeft gehack en misbruikte.

Deze valse persoon deed zich dan met behulp van die account voor als een vrouwelijke kennis die tijdelijk wat geld wou lenen?
En het slachtoffer is behulpzaam en leent het geld (via een digitaal kanaal)
En zo beland het geld niet bij de kennis maar bij de valse persoon
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

@ winnie ja.

Dat is mijn goedgelovigheid...
Die persoon ken ik al meer dan 10 jaar.

Probleem is dat ik eerst tegen de lamp moet lopen tegen dat ik weet wat ik moet doen. Dus dat is nu gebeurd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

De security van die boku trekt dus op niks:

https://www.scamalert.sg/types-of-scams ... n-facebook

Dus de scammer laat boku SMS'jes naar het slachtoffer sturen, en op basis van de codes die daar instaan ie het slachtoffer terugstuurt of deelt met de scammer, kan er geld gejat worden?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

boonpwnz schreef:Het is mijn eigen fout maar het is wel een heus bedrag.
Een heus bedrag?
Met dit systeem kan je maximaal 100 EUR kwijtgeraken, dat valt dus nog mee :wink: (als je vergelijkt met slachtoffers die via phising hun hele rekening - inclusief spaarrekening - geplunderd zien :-().
Laat het een les zijn (leren kost geld).
CCatalyst schreef:Boku is een dienst waarmee je betalingen kan verzenden/ontvangen die via de GSM-factuur afgerekend worden.
Het immorele vind ik hier de telefonie provider.
Dat een organisatie (hier boku) zomaar geld kan nemen van je belkrediet, zonder enige controle van de provider (buien een sms-je die naar dat GSM nummer gestuurd werd), vind ik niet kunnen. Waar gaan we naartoe als de GSM provider nu de taak van bankier overneemt?
Maar ja, providers doen er alles voor om een graantje mee te pikken op kosten van hun klanten.

Idem voor de betalende sms'sen
Geld aanrekenen (via telefoonrekening) voor ontvangen sms'sen vind ik ook niet kunnen.

Het enige waar ik geen probleem mee heb is:
  • - betalende sms'sen naar premium nummers
    - dure telefoongesprekken naar premium nummers (090x).
Want hier is het de klant zelf die er zelf bewust voor kiest om zo'n duur nummer te bellen of te sms'sen...
CCatalyst schreef:In principe dient het om zelf betalingen te doen, waarbij je dan ipv kredietkaart voor Boku als betaalmethode kiest. Je geeft dan je GSM-nr in, je krijgt een SMS met het te betalen bedrag en een unieke pincode, en wanneer je die code dan ingeeft op Boku wordt de betaling bevestigd en afgerekend via de GSM-factuur.
Het positieve van deze topic is dat er nu duidelijkheid is over een nieuwe manier van scammen (die door de meesten van ons nog niet gekend was).
Het doel van de TS :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Om toch nog wat meer inzicht te krijgen in hoe dit is fout gelopen...
boonpwnz schreef:Zij stuur berichten via 8776 op een site dont know welke.
Sprak "zij" dan ook Nederlands in haar berichtjes op Facebook met jou ?
boonpwnz schreef:Die codes(aankoopcodes) gaf ik door op fb en dan werd dat bedrag afgeschreven van men mobiel abbo.
Besefte je op dat moment dat het aankoopcodes waren... of met welk smoesje gaf je haar die codes dan ?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik merk dat er de laatste maanden heel veel hotmail accounts gehackt worden. (Allemaal met zwak wachtwoord welliswaar)
Ze forwarden de mails en contacts naar een ander email adres met de zelfde naam en sturen vandaaruit phishing mails ala , ik zit in croatie en mijn visa is geblokkeerd.

Wat ik nu ook regelmatig zie is dat ze op zoek gaan naar namen van werkgever-secretaresse op kmo websites en phising mails gaan sturen in naam van de werkgever ala, kan je vandaag nog wat geld overschrijven ?
Tegenwoordig raad ik iedereen aan om geen namen meer te gebruiken bij contact op de website.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vraag me wel af hoe die SMS eruit zag.
Ik gebruik zelf blijkbaar Boku voor het opladen van mijn PlayStation wallet met belwaarde. Net weer eens gedaan, en dit is de SMS die ik kreeg:
"Orange-info: 123456 is je Orange beveiligingscode om je aankoop van de dienst Sonny Wallet te bevestigen". Dus de SMS bevatte wel heel duidelijk informatie dat het een code voor een aankoop is. Maar het is dus blijkbaar ook wel iets provider afhankelijk.
Die 123456 is dan dus gewoon de code die je bij de dienst waar je je aankoop doet dan ingeeft om de aankoop af te ronden, en die er op dat moment voor zorgt dat je belwaarde gedebiteerd wordt.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

philippe_d schreef: Het immorele vind ik hier de telefonie provider.
:eek: Voor DOB is er alleszins een code of conduct en de excessen van de begindagen behoort volgens mij tot het verleden.

Er is niets immoreel aan gans deze constructie, ik betwijfel zelf of het systeem zich leent tot misbruik.

Dat er nog mensen hun bankkaart en pincode uitlenen aan Sinterklaas omdat hij een tijdelijk financieringsprobleem heeft is een gegeven, en je kan dan nog honderd keren om een bevestiging vragen er zullen altijd wel helden zijn die op een moment van zwakte er inslagen om ja te klikken.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tomby schreef:"Orange-info: 123456 is je Orange beveiligingscode om je aankoop van de dienst Sonny Wallet te bevestigen"
Er staat wel niet bij dat de aanrekening via je belkrediet/abo gebeurt. Ik krijg wel vaker een sms ter bevestiging van een aankoop, maar die aankoop gebeurt niet via men belkrediet. Een simpele "mijn gsm is kapot maar ik wil mijn abo verlengen van Playstation, mag de bevestiging naar u komen?" volstaat dan inderdaad om iemand goedgelovig/behulpzaam van inborst er in te laten lopen.
Als ik bovenstaande berichten las dan dacht ik dat er een sms kwam van "hey, boko hier, je bevestigingscode is xxxxx, het bedrag van xx,xx zal op je telefoon abonnement komen". Maar zo is het dus duidelijk niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

MClaeys schreef: Als ik bovenstaande berichten las dan dacht ik dat er een sms kwam van "hey, boko hier, je bevestigingscode is xxxxx, het bedrag van xx,xx zal op je telefoon abonnement komen". Maar zo is het dus duidelijk niet.
Was nochtans wel het geval op de voorbeelden die ik gezien heb. Enfin, ze zeggen bedrag en code en dat het ingeven/doorgeven van de code tot een betaling zal leiden (weliswaar staat er niet direct in dat het via de telefoonrekening gebeurt). Maar ik weet uiteraard niet welke tekst ze precies naar de OP gestuurd hebben.

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als de OP berichten gekregen heeft zoals in bovenstaande voorbeelden (code + bedrag) .... dan is hij toch duidelijk onoplettend geweest :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee Nee,

Bedrag stond er niet bij.


Dit is wat ik kreeg, de smsen met de bedragen kreeg ik pas achterna van Orange. Ondertussen zie ik op men app 119,11 euro buiten bundel.

Orange-info : 778448 is your Orange security code to confirm your purchase of the service Boku Pay by Mobile.

De persoon die het account heeft gehackt komt blijkbaar uit Oostkamp dus die kan wel perfect Nederland spreken.

Feit is dat ik eigenlijk niet wist warover het ging en dat ik er gewoon teveel in getrapt ben. Het is mijn fout maar ik wist ook niet voor wat het was.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

boonpwnz schreef:Orange-info : 778448 is your Orange security code to confirm your purchase of the service Boku Pay by Mobile.
Zo'n bericht - zonder enige vermelding van het bedrag - behoort volgens mij niet tot de zogenoemde "code of conduct" ...
  • - formeel klacht indien bij Orange en je geld terugvragen ?
    - klacht bij ombudsdienst om Orange op de vingers te tikken ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Sorry Boonpwnz,

Maar we zitten hier op een forum, en dan kan je niet op voorhand in je titel zeggen om geen commentaar te geven.

En ik doe het dus wel.

Tot 4 keer ? Ik ga geen superlatieven oproepen...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ik deel uw houding niet philipe d. Dat ze onze vriend weten zitten is net omdat de dienst als de operator volgens de regels spelen.

Ik ben wel eens benieuwd naar de chatlogs en de smoes die mensen beweegt om bevestigingscodes te zenden naar vermeende vrienden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boonpwnz schreef:De persoon die het account heeft gehackt komt blijkbaar uit Oostkamp dus die kan wel perfect Nederland spreken.
Laten we het "verzachtende omstandigheden" noemen. Hoe weet je trouwens waar hij/zij vandaan komt ?
boonpwnz schreef:Feit is dat ik eigenlijk niet wist warover het ging
En dat zijn dan "verzwarende omstandigheden"... zoals 9livesuni ben ik ook wel eens benieuwd naar hoe men je zover heeft gekregen (voor hetzelfde had je de codes van je bankrekening gegeven).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dag mensen,

Dat hoorde ik van de eigenaar van het gehackte account. Die vermoed dat daar de hacker zit aangezien het iemand moet zijn in de buurt die haar kent.


Wel naar wat ik hoor kijken ze blijkbaar eerst na of je een abbonement hebt op je eigen naam of niet. Ofwel is het puur toeval maar degene die een vraag kregen voor gsm nummer en codes die hebben allemaal abbonement op eigen naam. Degene waar enkel gsm nummer aan werd gevraagd hebben geen abbonement op eigen naam of een prepaid.

Om verder te gaan. Ik kreeg de vraag om mijn gsm nummer door te geven. Dat heb ik dan ook gedaan. Nadien vroeg die als ik een code krijg op men gsm van die gewoon door te geven. Dat heb ik dus uiteindelijk 4x gedaan na iedere keer de vraag te krijgen wat de code was. ik heb er niet bij stilgestaan voor wat het nodig was.

@philippe het bedrag heb ik niet gezien maar ben dan nog steeds in fout en daar kan Orange niets aan doen. Als ik de codes niet had gegeven konden ze het crediteren.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Als er inderdaad sterke aanwijzingen zijn over de identiteit van de dader hoop ik dat het in uw verklaring het initieel pv staat? Anders navolgend pv laten opstellen.

Als je moet wachten tot een onbekende dader wordt geïdentificeerd a.d.h.v. ip's of rekeningnummers die bij een buitenlandse partij moeten worden opgevraagd, dan is de kans groot dat er gewoon niks gebeurt zolang er geen dozijn aangiftes zijn.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sowieso Didymus,

Vandaag ging de eigenares van het FB account met mijn PV naar de politie en zelf alles uitleggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

boonpwnz schreef:@philippe het bedrag heb ik niet gezien maar ben dan nog steeds in fout en daar kan Orange niets aan doen. Als ik de codes niet had gegeven konden ze het crediteren.
9livesuni schreef:Ik deel uw houding niet philipe d. Dat ze onze vriend weten zitten is net omdat de dienst als de operator volgens de regels spelen.
Vind je het dan normaal dat op de sms die de code geeft, géén bedrag staat?
Als ik in de winkel mijn code intik op een betaalterminal staat daar ook een bedrag bij?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef: Vind je het dan normaal dat op de sms die de code geeft, géén bedrag staat?
Ik heb ondertussen wel zonder echt in details aan te gaan wel een klacht ingediend bij Orange betreffende de sms.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

petrol242 schreef:Sorry Boonpwnz,

Maar we zitten hier op een forum, en dan kan je niet op voorhand in je titel zeggen om geen commentaar te geven.

En ik doe het dus wel.

Tot 4 keer ? Ik ga geen superlatieven oproepen...
Ik zou dat ook doen mocht hij het nog niet zelf beseffen. Hij heeft al genoeg duidelijk gemaakt dat hij weet dat hij niet bepaald voorzichtig is geweest. Wat heeft het dan nog voor nut om wat na te trappen?

Wees blij dat hij zo eerlijk is om toch zijn verhaal te doen. Zo kunnen anderen er maar van leren.
Quid pro quo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 22 feb 2011, 23:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 61 keer

Laat een PV opstellen voor identiteitsfraude en stuur deze door naar Boku

Hun gegevens vind je op de volgende site

https://www.orange.be/nl/hulp/facturen- ... m-partners

Ik wijs ook tevens op de GOF-richtlijnen betreft DOB

https://www.orange.be/sites/b2c/files/2 ... ten_nl.pdf

En voornamelijk het gedeelte over klachtafhandeling waarin duidelijk staat aangegeven dat de eindgebruiker ten eerste moet contact opnemen met de Contractant/Dienstenaanbieder (in casu Boku)

2. Klachtenafhandeling door de Operator
a. Wanneer de Eindgebruiker zich tot de Operator wendt met klachten, vragen of opmerkingen,
deelt de operator de contactgegevens van de Contractant en/of Dienstenaanbieder mee aan
de eindgebruiker. De klant moet vervolgens zelf contact opnemen met de Contractant en/of
Dienstenaanbieder. Indien deze klacht van de eindgebruiker niet werd opgelost door de
Contractant en/of Dienstenaanbieder, dient de klant een schriftelijke klacht, vraag of
opmerking via het officieel kanaal (customer care email adres, web form of brief) van de
Operator te richten. Vervolgens vraagt de Operator de benodigde gegevens op bij de
Contractant en/of Dienstenaanbieder. Op eenvoudig verzoek van de Operator tot aanlevering
van de volledige berichtengeschiedenis en/of de benodigde gegevens, dient deze Contractant
en/of Dienstenaanbieder de gevraagde informatie binnen de 3 (drie) Belgische werkdagen na
ontvangst van dit verzoek te worden aangeleverd.
Indien uit de ontvangen informatie blijkt dat de dienst niet conform is met de geldende
regelgeving of het verzoek tot aanlevering van informatie niet tijdig wordt behandeld door
de Contractant en/of Dienstenaanbieder, zal de Eindgebruiker door de Operator schadeloos
gesteld worden voor het betwiste bedrag in naam van de Contractant en/of
Dienstenaanbieder, en zal het bedrag door de Contractant en/of Dienstenaanbieder aan de
Operator worden terugbetaald.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Quid pro quo schreef:Laat een PV opstellen voor identiteitsfraude en stuur deze door naar Boku
Volgens mij kan hij dat niet want zijn identiteit is niet misbruikt... dat moet de gehackte persoon doen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee,

De eigenares heeft die identiteitsfraude dat ze vandaag zal aankaarten bij de politie.

Om even verder te gaan ik heb ondertussen BOKU gecontacteerd en die hebben me doorverwezen met codes naar G2A om te zien welke betaling precies werd uitgevoerd.

Ik hoop dat ik dat deze week nog weet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Inderdaad, OP zal eerder richting "oplichting" en/of eventueel "misbruik van vertrouwen" moeten gaan voor het PV, naargelang hoe alles precies gebeurd is. Identiteitsfrade is voor de persoon wiens identiteit gebruikt werd.
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

9livesuni schreef:
philippe_d schreef:Er is niets immoreel aan gans deze constructie, ik betwijfel zelf of het systeem zich leent tot misbruik
Als ik mijn GSM (geen smarpthone) onbewaakt achterlaat of kwijt speel, kan iemand gewoon diensten beginnen kopen via SMS als ik het goed begrijp?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

eensteven schreef:Als ik mijn GSM (geen smarpthone) onbewaakt achterlaat of kwijt speel, kan iemand gewoon diensten beginnen kopen via SMS als ik het goed begrijp?
Het is een 2-factor authenticatie.

Factor 1, kennis: GSM-nr (en niet zomaar elk GSM-nr natuurlijk)
Factor 2, bezit: Toestel dat aan dat specifiek nummer verbonden is

Als iemand beide factoren kan bemachtigen - direct of op afstand - kan hij inderdaad aankopen verrichten via jouw GSM (en nog heel wat andere zaken doen).
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 mei 2018, 14:04, in totaal 2 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja alleen was hier het bezit bij mij op afstand aangezien ik meewerkte.

Als je gewoon die persoon zijn gsm nummer weet dan kan je dus voor max 100 euro aan aankopen doen zonder dat je enige moeite moet doen heb ik dus ondervonden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”