Omdat er nog geen aanvaardbare uitleg is na intern "onderzoek" zet ik mijn verhaal hier maar eens neer.
We zijn al een aantal jaren klant bij Eneco. Niettegenstaande alle communicatie (facturen) op papier gebeurt heb ik toch een profiel voor de klantenzone waarbij ik, zoals overal een uniek e-mailadres gebruik dat nergens anders gebruikt wordt.
Op 17 november krijg ik mail van aanbieders.be met titel: "Weg met opdringerige verkopers, bespaar vanuit je luie zetel" over besparing op energie. Mijn standaard reactie op Belgische spam is de mail forwarden naar spamcop.net van waaruit mails gestuurd worden naar abuse van de provider(s) van de spammers. Daarna stuurde ik via Twitter naar zowel Eneco als aanbieders dat ik niet opgezet ben met het delen van mijn e-mailadres.
Na wat aandringen (Twitter Direct Message) zegt Eneco dat aanbieders een partner is waarmee ze soms samenwerken om Eneco te promoten en dat ik "waarschijnlijk mijn emailadres bij aanbieders heb ingevuld om te vergelijken". Dat is niet zo, ik kende aanbieders niet eens.
Toen ik nogmaals reageerde dat het adres nergens gebruikt werd behalve voor Eneco, kwam de vraag of ik met dat adres niet aan enquêtes of wedstrijden meegedaan had... nee dus.
Toen bleef het stil, tot donderdag met deze uitleg:
Dit klopt dus weer niet. Het adres werd NOOIT ergens anders gebruikt en zou dus in een database zitten die ouder is dan wanneer het adres werd aangemaakt.Het e-mailadres is teruggevonden in de Aanbieders.be database ( periode 2010-12). Echter ontbreekt meer detail, aangezien dit nog een oude website van aanbieders.be was. Wellicht heb je eerst een prijsvergelijking via aanbieders.be uitgevoerd om nadien klant te worden via de eneco.be website. In dit geval heb je je e-mailadres eerst ingevoerd op de website van aanbieders om daarna door te linken naar het eneco.be klant worden formulier.
Het is blijkbaar moeilijk om toe te geven dat ze gegevens delen/verkopen want dat is de enige mogelijke manier dat mijn uniek emailadres bij aanbieders terecht kon komen.
Detail: op 10 januari 2015 kreeg ik ook spam op dat adres van profacts.be (nooit van gehoord trouwens) en op mijn klacht bij Eneco kreeg ik antwoord dat men "zo spoedig mogelijk" contact ging nemen. Nog 12 dagen en dat is drie jaar geleden
Conclusies:
unieke emailadressen hebben nut.
Bedrijven liegen over het delen van gegevens
Voila, dat lucht op