Energieleverancier oorzaak van spam?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Hi,

Omdat er nog geen aanvaardbare uitleg is na intern "onderzoek" zet ik mijn verhaal hier maar eens neer.

We zijn al een aantal jaren klant bij Eneco. Niettegenstaande alle communicatie (facturen) op papier gebeurt heb ik toch een profiel voor de klantenzone waarbij ik, zoals overal een uniek e-mailadres gebruik dat nergens anders gebruikt wordt.

Op 17 november krijg ik mail van aanbieders.be met titel: "Weg met opdringerige verkopers, bespaar vanuit je luie zetel" over besparing op energie. Mijn standaard reactie op Belgische spam is de mail forwarden naar spamcop.net van waaruit mails gestuurd worden naar abuse van de provider(s) van de spammers. Daarna stuurde ik via Twitter naar zowel Eneco als aanbieders dat ik niet opgezet ben met het delen van mijn e-mailadres.

Na wat aandringen (Twitter Direct Message) zegt Eneco dat aanbieders een partner is waarmee ze soms samenwerken om Eneco te promoten en dat ik "waarschijnlijk mijn emailadres bij aanbieders heb ingevuld om te vergelijken". Dat is niet zo, ik kende aanbieders niet eens.

Toen ik nogmaals reageerde dat het adres nergens gebruikt werd behalve voor Eneco, kwam de vraag of ik met dat adres niet aan enquêtes of wedstrijden meegedaan had... nee dus.

Toen bleef het stil, tot donderdag met deze uitleg:
Het e-mailadres is teruggevonden in de Aanbieders.be database ( periode 2010-12). Echter ontbreekt meer detail, aangezien dit nog een oude website van aanbieders.be was. Wellicht heb je eerst een prijsvergelijking via aanbieders.be uitgevoerd om nadien klant te worden via de eneco.be website. In dit geval heb je je e-mailadres eerst ingevoerd op de website van aanbieders om daarna door te linken naar het eneco.be klant worden formulier.
Dit klopt dus weer niet. Het adres werd NOOIT ergens anders gebruikt en zou dus in een database zitten die ouder is dan wanneer het adres werd aangemaakt.

Het is blijkbaar moeilijk om toe te geven dat ze gegevens delen/verkopen want dat is de enige mogelijke manier dat mijn uniek emailadres bij aanbieders terecht kon komen.

Detail: op 10 januari 2015 kreeg ik ook spam op dat adres van profacts.be (nooit van gehoord trouwens) en op mijn klacht bij Eneco kreeg ik antwoord dat men "zo spoedig mogelijk" contact ging nemen. Nog 12 dagen en dat is drie jaar geleden :roll:

Conclusies:
unieke emailadressen hebben nut.
Bedrijven liegen over het delen van gegevens

Voila, dat lucht op :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

on4bam schreef: Het is blijkbaar moeilijk om toe te geven dat ze gegevens delen/verkopen want dat is de enige mogelijke manier dat mijn uniek emailadres bij aanbieders terecht kon komen.
Dat zou dan ook neerkomen op zelfincriminatie voor (mogelijks) strafbare wetsinbreuken als zij gegevens van jou doorgegeven hebben aan een derde partij zonder jouw toestemming daarvoor te hebben verkregen. Niemand kan tot zelfincriminantie gedwongen worden, ook een rechtspersoon niet.
on4bam schreef: Voila, dat lucht op :wink:
Als je wil dat er (misschien) ook iets verandert, maak dit dan ook eens aanhangig bij de privacycommissie.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nog even wachten op 25/05 en je hebt een goeie case :)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

CCatalyst schreef: Dat zou dan ook neerkomen op zelfincriminatie voor (mogelijks) strafbare wetsinbreuken als zij gegevens van jou doorgegeven hebben aan een derde partij zonder jouw toestemming daarvoor te hebben verkregen. Niemand kan tot zelfincriminantie gedwongen worden, ook een rechtspersoon niet.
Mogelijk wel maar ik erger mij aan de, herhaalde, "je zal dat adres wel zelf ergens ingevuld hebben". Ik versta dat als "je liegt als je zegt dat niemand dat emailadres heeft".

CCatalyst schreef:Als je wil dat er (misschien) ook iets verandert, maak dit dan ook eens aanhangig bij de privacycommissie.
Ik wacht nog wat af hoe ze op mijn laatste DM gaan reageren als ze dat al doen.
Ik heb alvast zijdelings naar de GDPR wetgeving verwezen als hint dat ik het niet blauw blauw laat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik lees in hun Algemene Voorwaarden onder Artikel 13 over de bescherming van persoonsgegevens dat ze die informatie enkel kunnen gebruiken na uitdrukkelijke toelating. Vraag ze dan eens na die zo gezegde uitdrukkelijke toelating van jou? Als ze dat niet kunnen, hebben ze een dik probleem denk ik.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Stop er niet te veel tijd in. Er zijn nog energieleveranciers in dit land. Als Eneco jou als klant niet ernstig neemt: wegwezen.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

En verhuizen naar een leverancier die je wel ernstig neemt? Succes met je zoektocht naar z'n leverancier!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Toch maar oppassen met e-mailadressen. Iedereen kan perfect e-mail adressen aanmaken op een andere naam, of registraties verrichten op websites met valse e-mailadressen. In die periode was er weinig verificatie met je mail en een fysieke handeling om de registratie te voltooien.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

@kamiel Er is geen reden tot cynisme. Er zijn tal van kleine en minder kleine (coöperatieve) elektriciteitsleveranciers die gewoon steengoed zijn in hun vak. Toegegeven, als je ook gas wil, wordt het een pak lastiger en beland je quasi automatisch bij de grote jongens die er geen moer om geven of je klant bent of niet.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Eneco heeft het anders wel onderzocht hoe het komt dat je de mail ontvangen hebt. Je bent mss niet gediend met hun uitleg, maar ze hebben wel de moeite genomen, dus lijken ze wel te geven om de klacht of klant (ook al had die niet met energie te maken).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vind je dat? eerlijk gezegd zou ik met hun antwoord ook niet gediend zijn. De problematiek wordt op de klant afgewenteld. En het heeft niets met energie te maken? Wil dat dan zeggen dat klachten die niets met de levering te maken hebben, maar wel met de klant niet van tel zijn? Wat met klantenbescherming?

TS heeft zeker een punt. Met klantengegevens wordt blijkbaar heel slordig omgesprongen. De grote hoop beseft het niet of ligt er niet van wakker. Maar dat wil niet zeggen dat je als klant toch ook nog enige rechten hebt dan alleen de factuur te betalen.
De topic is zeker meer dan alleen een opluchting. Dit is een vinger aan de pols leggen, want ik ben er zeker van dat Eneco niet de enige is.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

mailracer schreef:Je bent mss niet gediend met hun uitleg,
Wees maar gerust dat ik niet gediend ben met hun uitleg, het is namelijk BS. Het is vooral het herhaaldelijk "je zal wel zelf je adres ingevuld hebben..." wat er te veel aan is want dat is niet zo.

Dit is (nog maar) het 4e adres dat nu "in het wild" voorkomt en bij alle vier weet ik waar het gelekt is. Eén van de adressen is via een hack bij Adobe gelekt, twee anderen via hotels waar we ook boekten (één er van dook na 8 jaar plots op) en nu dus Eneco. Eigenlijk valt het dus nog mee want ik gebruik voor elke site, boeking, enz een apart uniek adres.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Natuurlijk heb je als klant rechten en ik ga ervan uit dat de topic starter met goede bedoelingen een apart e-mail adres gebruikt, maar het is geen waterdicht systeem. Iedereen kan zomaar welk e-mailadres aanmaken en gebruiken, zeker op de commerciële sites zoals Google mail of andere. Zelf doe ik dit ook en waar ik geen spam op krijg is mijn e-mailadres gelinkt aan Facebook. Als je een procedure opstart, dan denk ik niet dat je dit kan winnen. Elke maatschappij doet dit, zeker de kleintjes om meer inkomsten te krijgen door e-mail lijsten door te spelen naar zogenaamde partners. Of zogezegd voor hun produkt te verbeteren. Dat staat dus in de kleine lettertjes.

Eenmaal had ik een e-mail adres waarmee ik communiceerde met leden van een fotoclub. Niets commercieel, en toch werd mijn adres vol spam gestoken omdat een computer van een lid besmet was met een virusje.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

mailracer schreef:Iedereen kan zomaar welk e-mailadres aanmaken en gebruiken, zeker op de commerciële sites zoals Google mail of andere.
Niet op mijn eigen domein :wink:
mailracer schreef:Elke maatschappij doet dit, zeker de kleintjes om meer inkomsten te krijgen door e-mail lijsten door te spelen naar zogenaamde partners. Of zogezegd voor hun produkt te verbeteren. Dat staat dus in de kleine lettertjes.
Zou het dan niet gemakkelijk geweest zijn hadden ze dit van in het begin aangevoerd i.p.v. rond de pot te draaien?
Een eenvoudig "dat is één van onze partners" had de hele discussie in 1 keer kunnen stoppen terwijl nu een 4-tal verschillende mensen geantwoord hebben en ze beweerden het "intern uitgezocht" te hebben bij de juiste mensen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het komt er volgens mij gewoon op neer dat er informatie gedeeld wordt maar dat ze 'intern' niet meer kunnen achterhalen waar en wanneer dat is gebeurd. Interne keken is in veel gevallen een puinhoop hoor...

Ik vraag me trouwens wel af wat je hoopt te bereiken, stel dat ze 'iets' toegeven, wat ga je dan doen ? naar de champetter stappen ?


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als je je eigen domein gebruikt dat zit de oorzaak zeker bij Eneco, maar dan nog zal het weinig opleveren. Je kan in het beste geval nog maar eens een mail sturen en meer uitleg vragen. Maar je kan er niets mee winnen. Zelf ben ik ook Eneco klant en ik ben al eens gecontacteerd geweest voor zonnepanelen, ze spraken in naam van Eneco, ik ben beleeft gebleven en heb er niets meer van gehoord. Ik heb er wel mijn eigen Telenet e-mail adres voor gebruikt waar zoiwiezo al wat spam op weggefilterd word.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Joe de Mannen schreef: Ik vraag me trouwens wel af wat je hoopt te bereiken, stel dat ze 'iets' toegeven, wat ga je dan doen ? naar de champetter stappen ?
Ik zou tevreden zijn als ze stoppen mijn gegevens te delen. Sinds ik actief ben op internet (1995) volg ik de regel "wie spam stuurt verliest mij bij voorbaat als klant". Dat gaat op voor telefonische spam ook trouwens, de papieren gaat in rechte lijn van de brievenbus naar de oud-papierdoos.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jij bent ervan overtuigd dat ze dat gedaan hebben, dus waar wacht je op ? of moeten ze het echt letterlijk toegeven (wat ik dan flauw zou vinden van uw kant maar soit...)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Te zot voor woorden. Ik verander mijn e-mailadres (login) op hun site, stel een bounce in op het oude adres en laat dat weten. Ze antwoorden:
.... Wij doen steeds ons uiterste best om persoonlijke gegevens niet met derden te delen. Daarom hebben wij dit ook helemaal onderzocht aangezien we je privacy zeer belangrijk vinden. We hopen dan ook ten zeerste dat dit niet meer voorkomt....


Minder dan 24 uur later... spam op het pas aangemaakte adres van [email protected]. :bang:

Ondertussen weer nieuw adres aangemaakt en het oude nieuwe weer laten bouncen. :roll:
I.p.v. Twitter heb ik ze nu ook een mail gestuurd dat ik niet wil dat mijn gegevens gedeeld worden met nogmaals de chronologie van de vorige spam.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

on4bam schreef:Minder dan 24 uur later... spam op het pas aangemaakte adres van [email protected]. :bang:
Klacht indienen bij de privacy commissie.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

r2504 schreef:
on4bam schreef:Minder dan 24 uur later... spam op het pas aangemaakte adres van [email protected]. :bang:
Klacht indienen bij de privacy commissie.
Ik wacht hun antwoord (of gebrek er aan) af en dan zal dit helaas de enige mogelijkheid zijn. Je zou op de duur aan kwade wil gaan denken of minstens non-communcatie binnen het bedrijf.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Hun site is misschien gehacked of iemand heeft een manier gevonden om de data uit hun systeem te puren zonder dat ze het weten?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

De mail kwam van "een partner". Ook de eerste mail (in 2015) schijnt van een partner geweest te zijn. In elk geval zeggen ze nu dat ik geen mails meer zal krijgen van hen behalve voor de noodzakelijke communicatie mocht dat nodig zijn. Tot vandaag hebben ze me daarvoor nog nooit gecontacteerd via mail dus ga ik er van uit dat het nu stil zal blijven.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Vandaar, hier voor professionele mails op ons domein, één mailadres (alias) per leverancier.
Als er plots spam binnen komt weet ik meteen van waar.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ken schreef:Vandaar, hier voor professionele mails op ons domein, één mailadres (alias) per leverancier.
Als er plots spam binnen komt weet ik meteen van waar.
Idem hier.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”