Mails naar hotmail, outlook.com, ... belanden bij spam

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik heb enkele domeinen en telkens een mail verstuurd wordt naar een hotmail, live.be, outlook.com, ... adres, komt dit aan in de spam folder.
Ik gebruik Google Apps (gmail dus) als mail-programma, en de mails worden verstuurd via een smtp-account op een VPS (Neostrada).

Volgende zaken zijn ingesteld:
- SPF: enkel ip-adressen van VPS en gmail mogen mail versturen
- DKIM: staat geactiveerd met juiste keys
- DMARC: staat op reject als SPF en DKIM falen
- IP-adres van VPS staat nergens geblacklist

In de header van hotmails staat dat zowel SPF, DKIM en DMARC een pass geven, dus ik snap niet waarom deze telkens in spam terecht komen.
Heeft iemand nog een idee?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Score is 8.1, omdat ik enkel 'test' als bericht had.
SPF enz zijn goed

Edit: nu is het 10/10: http://www.mail-tester.com/web-frihi
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Dat zijn Microsoft mail systemen en deze zijn erg streng . Bij ons al enkele keren voor gevallen dat we op de zwarte lijst terecht gekomen waren.
Dit doordat enkele mailinglijsten volgens onze IT-afdeling:
- teveel onjuiste, (niet meer bestaande) mailadressen bevat
- de verzenders gėėn optout link voorzien, waardoor de ontvangers de mail gewoon in de spam smijten.
- er gratis nieuwsbrief-services gebruikt worden...

Onze IT-afdeling heeft dan wat aan de hand om dit weer recht te krijgen. Meestal duurt de blokkering toch wel 2 tot 5 dagen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kan ook hier beamen dat het mailen naar hotmail en co een ramp is de laatste weken.
Mailen naar Microsoft-support geeft gewoon een handleiding terug en dat je het IP-adres kan monitoren.
Maar deze zijn niet niet van mij.
Hostings bij Combell.
Zij geven aan dat er niets aan de hand is, mailserver geeft melding dat ze geaccepteerd zijn langs MS-kant.
En dan is het of spam-folder of verdwijnen ze zelfs.
Zo vreemd en al bij 2 klanten aan de hand gehad.
Zelfs een verschil tussen met bijlage (< 1 MB) en zonder.
Met verdwijnt gewoon en zonder komt gewoon in de inbox.
En dezelfde mails via de ISP komen beiden gewoon in de inbox terecht.

Ik snap er niets meer van ...
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Met mijn zimbra mailserver komt het soms zelfs voor dat mails die met de webinterface geschreven zijn bij MS in de spam folder terechtkomen en mails die via smtps verstuurd zijn met een andere mailclient bij MS in de inbox aankomen. De twee mails hebben wel dezelfde inhoud.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, mails in de spam, das nu niet een supergroot probleem.
Dan kunnen we nog altijd zeggen, kijk eens bij de ongewenste/onbelangrijke/anti-spam/...
Maar mails die verdwijnen, dan begin ik toch lichtjes te panikeren :nono:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Je mag nog zoveel SPF, DKIM, DMARC instellen als je wil, hotmail (evenals gmail etc) houdt een reputatie bij van uw IP adres (enfin het IP van de MTA), en dat is initieel negatief, en dus automatisch spam.

Als hotmail-gebruikers uw emails stelselmatig als niet-spam markeren gaat dat beteren, en ook gewoon door te blijven zenden van dat IP en geen spam reports te krijgen, maar dit kan allemaal erg lang duren.

En als je dat IP deelt met andere gebruikers en een daarvan zit te spammen kan het allemaal weer om zeep zijn.

Wil je zeker zijn van aflevering in de inbox zit er niets anders op dan AWS SES oid te gebruiken.

Mails die door hotmail quasi zeker als spam bestempeld worden kunnen inderdaad gewoon nooit aankomen zelfs. Je krijgt waar je als gebruiker van hotmail voor betaalt (niets).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, ik had bij een gebruiker nu mailjet ingesteld als SMTP.
SES, heb een Amazon-account, is qua instelling en gebruik niet echt duidelijk.

Ja mag dan bijvoorbeeld X-mails per X-tijd sturen, maar SES kan niet met een Queue werken, wat een serieus nadeel is.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Bedankt voor de tips.

Mailjet kreeg ik niet aan de praat in Wordpress, maar heb nu een account bij Mailgun aangemaakt en dat werkt prima.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”