problemen met kopieren bestanden naar de nas

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

vroeger nooit hiermee problemen gehad. Het gaat om een synology ds409, al denk ik niet dat het met het type te maken heeft.
Ik kan nog inloggen op de webinterface maar telkens merk ik dat een bepaalde mappen en alles daaronder telkens van eigenaar veranderen. Ik vermoed maar ben niet zeker dat het ligt aan een android app (x-plore) waarmee je vanaf je smartphone verbinding kan leggen en op die manier ook browsen verplaatsen kopieren van bestanden op die nas. De naam onder eigenaar verandert steeds in 65534.
nu ik wil dat dan gerust zo laten maar om de een of andere reden krijg ik niets (in sommige folders lukt het dan weer wel) gekopieerd vanaf mijn imac

maar misschien kan iemand mij hier kort duidelijk maken wat de functie van gebruiker is binnen de nas. Wat ik niet goed weet is of je nu voor ieder apparaat dat toegang kan krijgen tot die nas als gebruiker moet aangemaakt worden? Betekent dit dan dat ik volgende gebruikers dien aan te maken
1 gebruiker met de naam imac
2 gebruiker met de naam laptop

en wat nog ingewikkelder is, ik heb een nvidia shield met daarop kodi. moet ik dan ook een gebruiker nvidia shield + gebruiker kodi aanmaken
idem voor mijn odroidc2 (dat is te vergelijken met een raspberry pi moet ik hier nu ook 2 gebruikers voor aanmaken

ik kan beide toestellen gebruiken en kodi werkt wel (alhoewel er bepaalde issues zijn)

of zie ik dit verkeerd en moet ik toch maar 1 gebruiker invullen ? Ondertussen staan er onder gebruikers bij de nas instellngen al 7 gebruikers terwijl ik eigenlijk de enige fysieke persoon in huis ben die bestanden er op zet

wat ik me dus afvraag is op welk niveau de communicatie verloopt met de NAS, is dat op het niveau van de het toestel zelf (nvidia shield , imac, odroid etc of op het niveau van de geinstalleerde software (kodi)etc
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/video

of

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help

mss dat je in de algemene videos wat meer info vind over gebruikers

Maar normaal maak je gebruikers aan op je nas en geeft ze rechten tot bepaalde mappen. De apps die je nas gebruiken en zijn gebonden aan deze rechten die je laat samenwerken met de apps.

Maak je dus een gebruiker aan die enkel mag lezen en geef je deze gebruiker in bij de app x-plore, dan kan deze enkel de mappen lezen die deze gebruiker ook effectief mag lezen op je nas.

Dat er plots een gebruiker ontstaat met de naam 65534 wil dus ook zeggen dat die bestaat op je nas en dat die door iemand is aangemaakt

Het kan dus best een beestje zijn dat zich ongewild heeft genesteld op je systeem. kan je nakijken met Antivirus Essential dat als pakket op je nas kan functioneren.

om je een overzicht te geven van mijn settings, we zijn met vijf gebruikers.

Ikzelf heb rechten op alles (lezen en schrijven)
mijn huisgenoten hebben enkel toegang tot een persoonlijke map en kunnen enkel de video's en audiobestanden lezen. willen ze iets toevoegen, dan doe ik dit in hun plaats.
Voor multimedia heb ik een aparte gebruiker op mijn nas die enkel de mediabestanden kan lezen. Die gebruiker stel ik dan ook in bij al mijn multmediaapparaten.

Voor toegang tot je nas om mappen aan te passen heeft synology een app, nmlk DS-file. Je kan deze beter gebruiken.
maar misschien kan iemand mij hier kort duidelijk maken wat de functie van gebruiker is binnen de nas. Wat ik niet goed weet is of je nu voor ieder apparaat dat toegang kan krijgen tot die nas als gebruiker moet aangemaakt worden? Betekent dit dan dat ik volgende gebruikers dien aan te maken
1 gebruiker met de naam imac
2 gebruiker met de naam laptop
het is voldoende om 1 gebruiker te maken. Wil je met je laptop toegang tot die map, dan maak je een netwerkkoppeling aan en kies je aanloggen met aangepaste gegevens ofzoiets, je geeft dan de gegevens van je nas in, doe je dit niet, dan zal hij proberen in te loggen met de inloggegevns die je op je pc hebt ingesteld. Voor je imac gaat het iets gelijkaardig zijn, maar het blijven dezelfde gebruiker gegevens die je op je nas hebt aangemaakt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”