Opletten met Facebook

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Toch maar even dit meegeven... met Facebook moet je serieus opletten tegenwoordig. Sinds enkele weken gebruik ik op m'n smartphone en laptop zo goed als constant een VPN, één die random een locatie uitkiest. Nu dacht ik dat dit geen problemen zou geven, maar sinds enkele dagen kon ik op m'n Facebook niet inloggen. Was nochtans met two-way authentification, dus mijn gsmnummer had ik ingegeven. Vreemd, de SMSen voor de verificatie kwamen niet binnen wanneer ik via m'n gsm probeerde in te loggen. Dan wanneer ik op m'n laptop inlogde via Chrome zag ik de melding 'er is verdachte activiteit vastgesteld op je account, gelieve een foto van jezelf door te sturen waarop je gezicht duidelijk te zien is'. Geen andere opties, dus heb gewoon een high-res afbeelding van mezelf doorgestuurd (konden ze die niet op m'n profiel vinden dan? Maargoed, heb een nieuwe geupload met hoge resolutie...). In de tussentijd was ik voor niemand bereikbaar, aanmelden gewoon onmogelijk.

Nu vandaag probeer ik opnieuw in te loggen om te zien of er vordering is, en mijn account is (joepie!) hélemaal geblokkeerd. Enige optie die rest is mijzelf identificeren aan de hand van 'bewijzen':
Afbeelding

Sorry, maar NO way dat ik mijn ID-kaart/rijbewijs/... ga scannen en doorsturen naar Facebook! Hoe zoiets kan op mijn Facebook van meer dan 5 jaar en 200+ vrienden is een serieus raadsel. Nuja, het enige 'verdachte' kan mijn inziens alleen die VPN zijn... Ik gebruik geen pseudonym. Op zich kan Facebook mij niet zoveel schelen, het probleem is alleen dat ik het contact met iedereen verlies die daar op zat... Facebook heeft een SERIEUS monopolie, daar zou de EU eens mogen tegen optreden vind ik. Dat ze accounts zomaar kunnen uitschakelen en VERWACHTEN dat je ID-gegevens doorstuurt.. Kan niet in mijn ogen :x Gelukkig heb ik nog andere platformen zoals Instagram.. Heeft iemand al iets gelijkaardigs voorgehad?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Dit is net prima dat het gebeurt: omdat verdacht gedrag op jouw account wordt vastgesteld wordt het geblokkeerd, jouw VPN is vrijwel zeker de 'schuldige'.
Ik heb ooit m'n Microsoft-account geblokkeerd zien worden omdat ik mail had ingesteld op (destijds) m'n Nokia N8, welke blijkbaar voor mail via een eigen proxy-dienst werkte vanuit Canada (wellicht om stroom te besparen op het toestel).

Dat je een foto van jezelf moet opsturen is net omdat er menselijke verificatie moet gebeuren, iemand gaat die foto vergelijken met je bestaande foto's op Facebook.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Tsja, zo heel abnormaal vind ik het allemaal niet...

Je geeft zelf al aan dat je een vpn gebruikt die random locaties en ip's gebruikt voor elke connectie....

En laten ongeveer alle grote spelers (Facebook, google , enz) tegenwoordig mooi in het oog houden wat je "normale" login gewoontes zijn, en je account inderdaad tijdelijk blokkeren, of minstens je op de hoogte brengen, als er verdachten logins gebeuren op je account.

En random locaties en random login ip's, op korte tijd, dat zijn net het telltale sign van compromised accounts natuurlijk....

Overigens moet je eens je screenshot goed lezen, er staat duidelijk in dat het de contactopties betreft voor accounts die inbreuken hebben gepleegd op de regels van facebook. Ben je zeker dat je niets anders hebt uitgestoken?
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

FlashBlue schreef:Tsja, zo heel abnormaal vind ik het allemaal niet...
Overigens moet je eens je screenshot goed lezen, er staat duidelijk in dat het de contactopties betreft voor accounts die inbreuken hebben gepleegd op de regels van facebook. Ben je zeker dat je niets anders hebt uitgestoken?
Nope, dus VPN zal wel de schuldige zijn. Kan ook niet echt iets anders bedenken... Reclame enzo maak ik niet via FB hoor, ik gebruik het eigenlijk amper (enkel voor groepsgesprekken eigenlijk...) Maar waarom kan Facebook mij niet zoals elk normaal bedrijf op m'n GSM contacteren als ze 'verdachte' activiteit vaststellen ipv heel mijn account te blokkeren? :? Dat ze ID-gegevens 'verplicht' vragen vind ik niet kunnen in deze context dan toch..

"Dat je een foto van jezelf moet opsturen is net omdat er menselijke verificatie moet gebeuren, iemand gaat die foto vergelijken met je bestaande foto's op Facebook." -> Dat is het nu juist: als het echt een 'mens' is die die verificatie uitvoert, moet die toch gezien hebben dat die foto overeenkomt met mijn andere foto's? Waarom moet ik dan nog eens extra gaan verifiëren met een ID? Kan ik ergens contact opnemen met FB? Lijkt mij niet simpel..
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Gebruik je je echte naam of een pseudoniem of ''een naam
Zonder klinkers'
Daar worden namelijk ook heel wat accounts voor geblokkeerd.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Het is inderdaad het feit dat je VPN gebruikt met random locaties.
Veel sites kijken of je logischerwijs van locatie 1 naar locatie 2 kunt reizen in de tijd tussen je logins.
Als dat vaak verdacht is, wordt je account inderdaad geblokkeerd.
Hetzelfde komt vaak voor bij werknemers van multinationals die een wereldwijde pool van proxies hebben.

Ik zou bepaalde sites, zoals die van je bank, uitsluiten van die random locaties. De kans is reëel dat je online credentials van je bank ook geblokkeerd geraken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”