2dehands.be: fake kopers en scam kopers

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik bied sinds geruime tijd dingen te koop aan op internet, vooral via 2dehands.be (nadat kapaza mij al een paar jaar geleden niks meer zei).

Wat vaak terugkomt:
- mensen die interesse tonen, maar zelfs na telefonische afspraak niet langskomen om hun gekochte (of zelfs gratis!) spullen op te halen. Foert!

- meer en meer: fake profielen die zogezegd akkoord gaan, maar ineens zitten ze in Zwitserland en hebben ze alleen maar paypal. Heb me al een paar keer beziggehouden om hierop in te gaan, natuurlijk zonder verzending van ook maar wat. Gewoon, ook hén eens bezig houden, ze laten terugmailen, zelf wat laten opzoeken, etc. Bestaat er enige manier om die scammers aan te geven? Ik ben nu iets gevorderd met ene, is zogezegd een Belg(ische), verblijft in Zwitserland, maar verstuurt vanaf een IP in Pennsylvania.

Iemand ideetjes om diene mens nog meer te kloten? En zo misschien zijn (zal wel lucratieve) hobby af te zweren?

Ik hoor het graag!

[img]
Thib02.png
[/img]

Thib01.png
Voor alle duidelijkheid, ik heb géén geldig paypal email adres gebruikt; noch iets verzonden...

Wie helpt me verder deze kloters te kloten??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb er al verschillende doorgegeven aan 2dehands.be maar ontving eigenlijk nooit echt reactie daarop.
Volgens mij is het dweilen met de kraan open, al blijf ik mij toch afvragen wie daar nu nog in loopt...
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Nog een andere soort zijn degenen die wel komen ophalen en dan zeggen dat ze bijv maar 90 ipv 100 EUR bij zich hebben.
Ik leg ze dan vriendelijk uit waar ze een geldautomaat kunnen vinden :-)
Ik blijf er inderdaad ook niet meer voor thuis.
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb dit ook al meermaals meegemaakt, van het moment dat ze bij mij afkomen met Paypal haak ik al af. Maar kzou ze ook graag eens kloot aftrekken. :-D :lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Om nog maar te zwijgen van "geïnteresseerde" kopers die de moeite niet doen om te bieden via de site maar meteen een mail sturen met de vraag om je adres op te geven en wanneer ze het object kunnen komen ophalen. Voor een fractie van de prijs natuurlijk. Op dergelijke onzin reageer ik zelfs niet meer. De tijd dat gegadigden zich eventueel telefonisch met mij in contact konden stellen, ligt ook al ver achter mij. De optie "toon mijn gsm nr." staat al heel lang uitgevinkt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Het is dankzij al dit soort toestanden dat ik nog maar zelden 2de hands zaken verkoop. Er is altijd wel iets als ge iets wil verkopen. Jammer want ik geef toestellen die nog deftig werken liever een tweede leven, al gebruik ik mijn toestellen tegenwoordig meestal tot ze op zijn.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Heb de meest idiote biedingen gezien toen ik mijn PS3 spelletjes probeerde te verkopen. 80% van mijn antwoorden waren "dat gaat niet".
En dit terwijl nochthans expliciet in het zoekertje stond dat de prijs de prijs was.

Ook iemand die mijn oude PS4 overneemt, en dan na maanden een negatieve review schrijft op de man af, terwijl die PS4 perfect werkt.

Ook minder gemotiveerd om nog zaken daar op te zetten.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

idd de laatste tijd heel veel scam uit Frankrijk maar wanneer je hun antwoord met hun ip in bijlage stopt het snel... ooit zelf ook iemand een negatieve score gegeven omdat hij meerdere afspraken niet nakwam e dergelijke mensen zoekertjessites naar de kl*t*n helpen, vond meneer het doodleuk me ook een negatieve score te geven met valse reden...... maar die kan je niet weghalen, gelukkig was het wel de enige negatieve review uit de lijst maar toch...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ook gehad laatst. Koper voor grafische kaarten. Komen prijs overeen, vraagt het zoekertje alvast offline te halen, na zijn business trip gingen we verder afspreken. Nooit meer iets van gehoord.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

rasman schreef:van het moment dat ze bij mij afkomen met Paypal haak ik al af
Dat is natuurlijk dubbel... ik koop niets als het niet kan via PayPal... ik wil geen doos met een baksteen ontvangen (als je al iets ontvangt) en m'n centen kwijt zijn.

De laatste dagen ben ik wat bezig geweest met het zoeken/kopen en wat ik dan weer merk is verkopers die een bieding hebben openstaan (met geen of een absurde minimum prijs) maar gewoon niet reageren op een bod of bericht. Verder accounts die amper een maand oud zijn en al verschillende negatieve commentaren hebben (pure oplichting dus). En tevens accounts die je naar een dubieuze website trachten te lokken om daar te registeren en credits aan te kopen om te kunnen bieden ?

Uiteindelijk heb ik zonet op eBay dan maar een Lumia 930 gekocht (goedkoper dan ik m'n scherm kan laten vervangen) met PayPal van een seller in de UK (die heel wat omzet doet en honderden positieve commentaren heeft). Ik vermoed/hoop dat dit dus wel correct zal verlopen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

vroeger hadden ze mods (waaronder ik belangeloos) die kopers verkopers konden bannen iphones aan 199 of galalxy aan spotprijs of zoals vele klagen fakers, maar 2de hands heeft beslist dit niet meer in stand te houden, dus heb ik maar 1 conclusie, ze hebben liever fakers en oplichters.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ben zelf ook nog steeds (belangeloos) adviseur bij 2dehands.be we zijn juist nog goed om mee te werken aan de enquetes of om voor peanuts naar Brussel te trekken maar men neemt zelf niet eens de moeite als we ooit eens 1 vraag stellen om er op te antwoorden, dus ik trek ook niet meer naar Brussel... aan de enquetes doe ik voorlopig wel nog mee
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Om nog maar te zwijgen van "geïnteresseerde" kopers die de moeite niet doen om te bieden via de site maar meteen een mail sturen met de vraag om je adres op te geven en wanneer ze het object kunnen komen ophalen.
Ik bied nooit via de site... Altijd rechtstreeks mailen en een prijs afspreken... Ik beschouw 2dehands (en vroeger kapaza) dan ook meer als een "zoekertjes"-site dan "veiling"-site.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Laatst ook weer een leuk staaltje...
We zoeken een campingaz fornuisje op poten. Ik vond er eentje op 2dehands op zo'n 5km van huis, dus ikke blij.
Ik neem contact op en vraag of het nog te koop is. Yep.
Ik spreek af om er die avond achter te gaan en ga ook effectief. Na het halen uit een garagebox en in mijn koffer te leggen komt er iemand van achter de hoek die de dag ervoor had afgesproken op datzelfde moment af te halen. :bang:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ja, gisteren ook weer iets onozels meegemaakt, mijn frigo in de mobiele radiostudio bleek niet meer te werken toen ik hem zondag terug opstarte, dus vond er eentje in de buurt voor schappelijk prijs, verkoper beweerde bij hoog en laag dat hij perfect werkte, moest er vandaag om, gisteravond om 22u plots sms dat hij hem getest had, maar hij het niet meer deed, waarom plaats je dan een advertentie voor iets wat zgz in goede staat is, bevestig je de koper dat het perfect werkt... ondertussen ik natuurlijk niet verder meer gekeken , maar morgen sta ik wel met de mobiele studio in de blakende zon op een braderie en moet ik de drank voor de genodigden kunnen koel houden.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

laroyj schreef:ja, gisteren ook weer iets onozels meegemaakt, mijn frigo in de mobiele radiostudio bleek niet meer te werken toen ik hem zondag terug opstarte, dus vond er eentje in de buurt voor schappelijk prijs, verkoper beweerde bij hoog en laag dat hij perfect werkte, moest er vandaag om, gisteravond om 22u plots sms dat hij hem getest had, maar hij het niet meer deed, waarom plaats je dan een advertentie voor iets wat zgz in goede staat is, bevestig je de koper dat het perfect werkt... ondertussen ik natuurlijk niet verder meer gekeken , maar morgen sta ik wel met de mobiele studio in de blakende zon op een braderie en moet ik de drank voor de genodigden kunnen koel houden.....
Als't zo'n electrolux/dometic absorbtiekoelkast is, is de kans groot dat deze niet defect is. Gewoon tijdje op zijn kop zetten om kristallen op te lossen (=gouden raad van tante kaat ;-))
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

die oude van mij zegt de motor enkel nog... tink... en na een paar minuten terug tink.. en dat is het... nochtans vorige zomer een 3-tal evenementen mee gedaan zonder problemen, met die oude Majestic koelkast, daarna netjes langs de kant in de garage geplaatst, en nu doet ze nu ze niks meer, thermostaat hoor ik wel schakelen wanneer ik eraan draai, moet aan dus wel aan de motor liggen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Doet ge voor een frigoke zo veel profijt van dat tweedehands aan te schaffen?
Worst case eentje op Coolblue of Bol, dan is hij er de volgende dag, of eentje lenen :).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

of naar de lokale kringloopwinkel, heb je gelijk nog 1 jaar garantie erbij :)
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Los van de fake of scam kopers heb je ook een heel pak zielige mensen die zitten te bieden op spullen die ze eigenlijk niet willen of niet kunnen betalen.
Ik had vorige week nog een akkoord met iemand die op het laatste moment toch nog afhaakte omdat hij/zij geen geld meer had...
Of iemand anders die mij vroeg het bij te houden tot hij genoeg geld had gespaard...
Het ging hier steeds over items met een waarde lager dan 25 euro :bang:
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ik ben ook niet meer voor die websites.
2 jaar geleden had ik er een vaatwasmachine opgezet en daar was zelfs nog garantie op.
Dan krijg je daar van die onnozel biedingen op en op een gegeven moment kwam er een Marokkaanse, ze wou het toestel zien werken, dus ik dat nog aangesloten en aangezet (het was in een huis wat verbouwd ging worden). Toen begon ze daarna te prullen over de prijs alhoewel er bijstond "vaste prijs". Uiteindelijk heb ik het niet verkocht en staat het nu bij mijn ouders in de garage. Dan verkoop ik het liever niet als het voor een appel en een ei moet zijn.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

In zo'n zaken moet het langs de twee kanten redelijk zijn, er zijn ook mensen die 2dehands of 3dehands spullen willen verkopen aan zo ongeveer een nieuwprijs...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

laroyj schreef:die oude van mij zegt de motor enkel nog... tink... en na een paar minuten terug tink.. en dat is het... nochtans vorige zomer een 3-tal evenementen mee gedaan zonder problemen, met die oude Majestic koelkast, daarna netjes langs de kant in de garage geplaatst, en nu doet ze nu ze niks meer, thermostaat hoor ik wel schakelen wanneer ik eraan draai, moet aan dus wel aan de motor liggen...
Ja, maar een absorptiekoelkast heeft geen motor, en als hij al lawaai maakt is't helemaal niet meer goed ;-)
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

heist_175 schreef:of naar de lokale kringloopwinkel, heb je gelijk nog 1 jaar garantie erbij :)
Even ter verduidelijking, het is blijkbaar 6 maanden :wink:
KRIJG JE OP SOMMIGE GOEDEREN GARANTIE?
Op alle elektrische apparaten van meer dan 25 euro krijg je 6 maanden garantie. Op je kassaticket staat het garantienummer dat je nodig hebt in geval van problemen. Alle toestellen worden voor verkoop grondig nagekeken, getest en eventueel hersteld in ons hergebruikcentrum.
Zie http://www.dekringloopwinkel.be/faq/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”