Crashplan disconnects

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet dat er hier nog redelijk wat Crashplan klanten zijn.
Hebben jullie recent problemen met connecties naar de server ? Ik heb de voorbije dagen nu al een paar keer voor dat ik constateer dat mijn connectie weg is. Het bolletje naast 'CrashPlan Central' is dan grijs en bij de backups staan dan 'Waiting for connection'. Onder Destinations zie ik ook Connection Status op Disconnected en een klik op Retry lost het soms op, maar ook niet altijd.

BIj het typen van deze post zie ik overigens ineens de connectie vanzelf terugkomen, maar nu is hij alweer disconnected. FWIW, mijn connectie gaat naar cdd-sea.crashplan.com .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb Crashplan op m'n server draaien... niet op m'n PC... dus ik zie het eigenlijk niet.

Zolang ik dus de status mails zie verschijnen veronderstel ik dat alles goed werkt.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik baseer me ook op de dagelijkse status mails. Ik heb een filter dat de mail automatisch verwijdert als er 100.0% instaat.
De laatste dagen is dat niet het geval, dus waarschijnlijk is de uploadsnelheid inderdaad aan de trage kant.
Het zou handig zijn als in die statusmail staat hoeveel er geüpload is sinds de vorige mail.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Goed punt. Draait bij mij ook op een Server. Ik let er nu op omdat ik regelmatig check omdat ik dus een grote DR bezig ben na die NAS/RAID failure (cfr ander topic). Aangezien ik iets van een terabyte te restoren heb, moet ik het in stukjes doen, en wil ik het zoveel mogelijk in de Telenet daluren doen. Gelukkig zijn mijn backups ook redelijk gepartitioneerd (i.e. afzonderlijke sets voor homedir, muziek, video, lokale backups, etc...). Maar het betekent wel dat ik nu regelmatig in de Crashplan applicatie aan het checken ben wat de status is, etc...
Bottomline, kan idd ook zijn dat het al lang/altijd is dat er disconnects zijn... In mijn History is ook niets te merken van deze disconnects.

EDIT: ik houd het nu al heel de dag in de gaten en is ondertussen al verschillende keren dat ik gezien heb dat status Disconnected is, om enkele minuten later terug ok te zijn. Onder Destinations->Cloud kun je overigens zien hoe lang je al geconnecteerd bent.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ziet er toch naar uit dat het een tijdelijke storing bij CrashPlan was. Deze morgen zie ik immers dat mijn client nu al 13 uur connected is.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gisteren zijn een aantal van mijn amazon EC2 instances gereboot. Zou crashplan gebruik maken van AWS voor een aantal services?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Pfff, lijkt er ineens op dat ik AL mijn cloud backups kwijt ben.
Na een reboot geraakte de applicatie niet meer connected met de Backup Engine. Als het dan toch lukte, kreeg ik een melding dat een automatische update van de app gefaald had. Als ik Retry klikte, dan bleef hij gewoon op Downloading staan. Effen online op hun Help gecheckt en je zou zogezegd probleemloos de applicatie mogen uninstallen en reinstallen.
Zo gezegd zo gedaan... echter na reinstall en login, zie ik de client aangeven dat alles vanaf 0 gebackupt gaat worden. Wanneer ik naar Restore ga, en een oudere datum kies, krijg ik 'No files found' :eek: :eek: :eek: . Kan toch niet zijn dat een simpele reinstall dit tot gevolg heeft ?!? Heb in elk geval al een support ticket geopend.
Al een licht mirakel dat dit gebeurt net NA dat vorige nacht de laatste files van mijn disaster recovery binnengehaald zijn. Na maar hopen dat er niets crasht tussen nu en het completen van mijn backup (>1TB @ 4Mbps :roll: ).
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Na een reinstall moet je een adopt of zoiets doen, om aan te geven dat je device hetzelfde is dan wat je voorheen gebruikte.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

johcla schreef:Na een reinstall moet je een adopt of zoiets doen, om aan te geven dat je device hetzelfde is dan wat je voorheen gebruikte.
Dat is volgens mij enkel na een hele verse install van je hele systeem. Heb dat al verschillende keren in het verleden gedaan voor clients waarvan ik de hardware replaced had (of simpelweg Windows opnieuw geïnstalleerd). In mijn geval nu, kreeg ik die optie ook helemaal niet, en hij heeft ook alle settings bewaard, dus het is niet dat hij denkt dat dit een fresh install is. Enkel, van al mijn backup sets denkt hij nu dat er nog geen enkele file gebackupt is.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nogmaals, het is geen adopt. Zoals je in de eerste paragraaf kunt lezen, is dat enkel nodig bij een complete reinstall of replacement van je client computer. Bij een normale reinstall is dat niet nodig.

Zie ook :
https://support.code42.com/CrashPlan/4/ ... st_Version
https://support.code42.com/CrashPlan/4/ ... Code42_App (gewoon Standard Uninstall, niet de Complete Uninstall).

Ik hoop nog enkel een beetje dat het een tijd duurt eer client en server in-sync zijn, maar aan de snelheid van de backup heb ik er weinig hoop op. Normaal zie je de backup vooruit vliegen als de lokale files al gebackupt zijn in de cloud. Maar op dit moment lijkt het toch echt dat hij alles terug naar de server overpompt.

EDIT: Ik zie nu wel iets verdacht in de logfile: "Archive encryption key changed from -- to 123456789abc...xyz." Dit is wel raar, want de client vroeg bij het opstarten een key omdat hij merkte dat het online archief encrypted was. En sowieso lijkt het me straf dat bij het ingeven van een verkeerde key hij die key dan maar neemt en de backup met de oude key zou weggooien...
EDIT2: eens gedubbelcheckt, en lag dus inderdaad aan de verkeerde key. Betekent dus nu wel met zekerheid dat mijn oud archief helemaal weg is... oh well.
Laatst gewijzigd door Tomby 27 apr 2017, 14:48, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ja, dan zou dit het moeten doen he: "Once the installation is complete, choose Existing Account on the sign in screen and enter your CrashPlan account information."

Extra jammer dat de upload zo traag is...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ben je al via de webinterface naar je backup gaan kijken ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Ben je al via de webinterface naar je backup gaan kijken ?
Ja, daar had ik ook al gezien dat er maar een paar honderd MB stond ipv de 3TB die het voordien was.
Was dus echt wel PEBCAK. Heb ook redelijk snel van Support bevestiging gekregen dat het aan die andere/verkeerde passphrase lag. Toen ik alles nog eens overliep, herkende ik wel een warning die zegt dat je je backup opgeeeft bij het veranderen van de key, dus ik had toen eigenlijk al nattigheid moeten voelen :bang: . Nu, anderzijds is de UXP ook wel zwak dat de client niet gewoon kwam waarschuwen dat de passphrase blijkbaar niet overeenkwam met de bestaande backup set :(.
Ondertussen is alles dus terug aan het backuppen, maar gaat dus wel weer weken duren eer alles terug in de cloud staat. Heb ook maar mijn KeePass entry een beetje duidelijker gemaakt zodat ik niet nog eens dezelfde stommiteit bega in de toekomst :P.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Helaas botsen we nu weer op een oud zeer dat blijkbaar nog pijnlijker geworden is: de upload speed. Ik ben toch vrij zeker dat ik vroeger 3.5 a 4 Mbps haalde. Met mijn nieuwe backup vanaf scratch haal ik 2 a 2.5 Mbps. Aan zo'n tempo duurt het anderhalve maand per TB. Heb eens support gecontacteerd en ze zeiden dat dit 'normaal' is en de klant tussen de 1 en 5 Mbps mag verwachten... :roll:
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Verleden week dacht ik dat ik niet goed zag. Ik was m'n muziekcollectie aan het uploaden en zag 10 Mbps!
Eerste gedacht was dat het verkeerd was, maar nee hoor, het ging zeeer goed vooruit :-D

Af en toe staat m'n Crashplan in het grijs en dan blijkt meestal dat m'n Crashplan service gecrasht is. Deze herstarten lost het op.

Jullie weten dat je commando's kan invoeren door op het Crashplan logo te dubbelklikken?
Soms handig wanneer je rare backupmeldingen in je mail krijgt.
Victory Not Vengeance
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Onder andere daarom heb ik de 'samenwerking' met Crashplan stopgezet.
Andere online services doen het véél beter. Voor mijn backup haal ik nu constant een upload van 20 Mbps, het maximum van een Whoppa van Telenet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

testertje schreef:Verleden week dacht ik dat ik niet goed zag. Ik was m'n muziekcollectie aan het uploaden en zag 10 Mbps!
Eerste gedacht was dat het verkeerd was, maar nee hoor, het ging zeeer goed vooruit :-D
Wel, gisterenmorgen heb ik zelfs 15 Mbps gezien, maar volgens mij was dat louter omdat het bestanden waren die zeer goed comprimeren. Nu, met je muziekcollectie zal dat toch wel post-compressie zijn dat je 10 Mbps gehaald hebt, want MP3, FLAC etc... comprimeren nagenoeg niet.

Af en toe staat m'n Crashplan in het grijs en dan blijkt meestal dat m'n Crashplan service gecrasht is. Deze herstarten lost het op.
testertje schreef: Jullie weten dat je commando's kan invoeren door op het Crashplan logo te dubbelklikken?
Soms handig wanneer je rare backupmeldingen in je mail krijgt.
Yep, daar kan je o.a. ook je heapsize omhoog gooien (bvb: 'java mx 2048, restart'). Met de default 1024MB had ik vroeger wel eens crashes.

Sylvester schreef:Voor mijn backup haal ik nu constant een upload van 20 Mbps, het maximum van een Whoppa van Telenet.
Misschien ook handig als je er ook eens bij vermeld welke je dan gebruikt en hoeveel je betaalt ;). Qua prijs heb ik nog niets gevonden dat aan CrashPlan kan tippen, zeker ook gezien de Unlimited storage die je bij CrashPlan hebt. Vóórdat ik alles verloor, had ik volgens CrashPlan al bijna 9TB bij hun staan. Dat is wel over ettelijke jaren en met verschillende client PCs die ondertussen al lang decom'ed zijn. Ik geef ook wel toe dat ik enigszins overdrijf. Zo neem ik ook lokaal backups, maar die backups worden zelf dan óók weer naar CrashPlan Cloud gestuurd.

PS: iets dat overigens altijd af te wachten is (tenzij je expliciet test), is hoe goed een restore gaat, en op dat vlak heeft CrashPlan wel zeer goed gescoord met mijn recente disaster recovery. Was een restore van een tiental shares op mijn NAS en dat ging toch zeer vlot zowel qua terugvinden wat te restoren (ok, niet moeilijk, alles van net voor de distaster) alsook qua snelheid (zo'n 40 Mbps).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik denk dat alles beter is dan Crashplan. Kies maar. Er zijn zwaar betalende, er zijn goedkope, er zijn er met onbeperkte opslag....
Keuze genoeg.
Ik heb Crashplan ook verlaten omwille van het feit dat ze geen moeite doen om dit te integreren in DSM 6.0 van Synology. Heel spijtig voor hun.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:Ik denk dat alles beter is dan Crashplan. Kies maar.
Vertel... maar dan wel met;

- Versioning (per categorie)
- Onbeperkte storage
- Windows service
- Geen vereiste je files in containers te plaatsen
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Amazon Cloud Drive?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:- Versioning (per categorie)
- Onbeperkte storage
- Windows service
- Geen vereiste je files in containers te plaatsen
Ook nog:
* File exclusions op basis van regex.
* Continuous backup (als ik nu een word document wijzig, dan staat de nieuwe versie binnen de paar minuten online - samen met alle oude).

Dus ja, ik vind het statement 'alles is beter dan Crashplan' wel enorm kort door de bocht. Eigenlijk heb ik maar 2 dingen waarover ik niet tevreden ben: upload snelheid en de client die resources vreet (Java), maar geen van beide zijn onoverkomelijk voor mij. Ok, mijn initial backup gaat nu effen wel weer 2 maand duren, maar daarna is alles terug bij het oude.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het 'alles is beter' statement ligt in de lijn van mijn persoonlijke eisen. Voor iemand anders kan dit weer helemaal anders zijn. Ik ga hier niet alles opnoemen, het internet staat vol met vergelijkende sites over online diensten, waar ik als leek ook de mosterd heb gehaald. Ik had vooral een probleem met de zeer trage upload van crashplan. Zo kan je makkelijk 'onbeperkt' aanbieden. Dat is bedriegen. Op de vraag naar ondersteunig voor Synology heb ik een vrij kort antwoord gekregen.
Dus ik heb snel gekozen voor iets anders, bv. Amazon drive. Deze bezit alle eigenschappen die voor mij belangrijk zijn in combinatie met mijn NAS.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik volg hier toch ook Tomby en r2504...

Crashplan is dan mss niet perfect voor headless te draaien omdat ze officieel geen synology support bieden, maar ik moet de eerste andere provider nog tegenkomen die:

-Unlimited aanbied voor $60/jaar, èn niet klaagt als ik 10TB online smijt op hun storage.
-Support heeft voor backup sets met verschillende retention, verfification, en dedup settings per backup set
-Gebruik van custom encryption keys toelaat/ondersteunt
-Je toelaat exacte selections te maken per backup set, cross-volume, zonder met dedicated containers of folders te moeten werken
-een goeie reputatie heeft en niet even verdacht overkomt als de boze heks van het westen of de NVA

Tel al die vereisten samen, en je komt altijd op dezelfde plek uit - zijnde Crashplan.

Het feit dat je af en toe eens zal moeten ingrijpen is vrij normaal, want je gebruikt het in een omgeving die niet officieel ondersteund is. So what, om de paar maanden eens een half uurtje uittrekken daarvoor is voor mij persoonlijk geen ramp. En net zoals elke backup omgeving moet je elke week een keertje kijken of alles nog goed gaat....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Amazon Cloud Drive?
En in hoeverre heeft deze ondersteuning voor de vermelde features... want hun informatie is karig.

Ik lees trouwens al meteen... wat al meteen een NO-GO is;
In both the unlimited plans, files above 2GB are restricted from uploading to the application.
You can recover deleted files but there is no option for versioning of files. If you need to keep all uploaded versions you should consider another service.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Versioning doe ik op mijn Syno zelf, dat is dus geen ramp. En die 2GB restrictie is bizar, ik heb diverse files van 10+GB staan op hun cloud? Meestal RPI images maar dan nog?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Dus, je krijgt corrupted files omdat je nas slowly but surely aan het crashen is, die files gaan mee je backup in....
Je nas crasht uiteindelijk finaal, en je staat nergens meer, want je backup is corrupt en je versioning stond op je nas?

Daarom doe je nooit alleen versioning op je live storage, oftewel doe je alleen versioning in je backup, oftewel doe je short term versioning of snapshotting op je live storage èn versioning in je backups. mr nooit alleen op je live storage.

En idd, de info over die amazon cloud drive is wel heel simplistisch en beperkt, lijkt me gewoon de zoveelste poging tot competitie voor dropbox, en niet een backup solution eigenlijk....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

FlashBlue schreef:Het feit dat je af en toe eens zal moeten ingrijpen is vrij normaal, want je gebruikt het in een omgeving die niet officieel ondersteund is.
Ik draai het op een Windows 2012R2 en heb nog nooit moeten ingrijpen... ben zonet in de logs gaan kijken en alles ziet er netjes uit (soms zie ik inderdaad eens een disconnect staan - maar dat kan evenzeer TN zijn of ik die een upgrade doe van m'n firewall - en enkele minuten nadien gaat hij terug verder) tot terug in maart 2016.
FlashBlue schreef:Tel al die vereisten samen, en je komt altijd op dezelfde plek uit - zijnde Crashplan.
Ik heb inderdaad al verschillende keren gezocht naar een alternatief (nu is het misschien een jaartje geleden) maar er is gewoonweg niets wat ook maar in de buurt komt.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

FlashBlue schreef: Daarom doe je nooit alleen versioning op je live storage, oftewel doe je alleen versioning in je backup, oftewel doe je short term versioning of snapshotting op je live storage èn versioning in je backups. mr nooit alleen op je live storage.

En idd, de info over die amazon cloud drive is wel heel simplistisch en beperkt, lijkt me gewoon de zoveelste poging tot competitie voor dropbox, en niet een backup solution eigenlijk....
Die versioning wordt vanuit de NAS aangestuurd, maar UITERAARD niet lokaal gestockeerd. Dus deze feature is 100% identiek aan de versioning van bv. Crashplan.
Ik kan bijvoorbeeld o.a. kiezen uit 256 backups, waarvan elke dag ééntje. Dus ik kan ongeveer 9 maanden teruggaan als mijn NAS crasht.
Ik zie geen verschil.

Verder vind ik Amazon Drive helemaal niet beperkt. Waar zit dan de beperking? Voor zover ik die technieken beheers, kan ik alle hier genoegde zaken van Crashplan ook elders uitvoeren. De grote beperking zit hem nu net in de upload snelheid. Dat is niet meer van deze tijd.

Wat die 2GB betreft, dat klop niet. Dat is al geruime tijd achterhaald. Ik upload dagelijks files van 4 GB tot 20GB en meer...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:Verder vind ik Amazon Drive helemaal niet beperkt. Waar zit dan de beperking? Voor zover ik die technieken beheers, kan ik alle hier genoegde zaken van Crashplan ook elders uitvoeren. De grote beperking zit hem nu net in de upload snelheid. Dat is niet meer van deze tijd.
Kan Amazon Drive draaien als Windows service op een Windows server versie ?

Trouwens hoezoe traag...
Crashplan.jpg
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

De upload is veel te traag
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik heb Crashplan in combinatie backup naar een remote NAS.
Omdat die NAS bijna te weinig opslagruimte heeft, ben ik nu die NAS aan het vervangen door Amazon Cloud Drive, dus gecombineerd met Crashplan.
Voordelen van Crashplan vind ik:
- eigen encryptie
- constante monitoring
- datasets met prioriteiten
- onbeperkte opslag
- handige browsers om te restoren
Nadeel is inderdaad de uploadsnelheid, maar mijn lijn is sowieso beperkt tot 6 Mbps.
Backuppen naar Amazon gebeurt met Hyperbackup van Synology. Dat is een bijkomend voordeel van Crashplan: ik wil niet dat al mijn backup's steunen op software van dezelfde firma. Als er dan een bug inzit, zijn alle backups om zeep.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Eigen encryptie heeft zijn voor- en nadelen. Ik vertrouw liever op eigen encryptie.
Volgens mij kan je Amazon Drive ook monitoren maar dat ben ik even uit het oog verloren, en ik heb dit eigenlijk niet nodig. Wat wil je monitoren?
Datasets met prioriteiten weet ik niet.
Amazon Drive heeft ook onbeperkte opslag.
Restore gaat bij Amazon Drive ook via de browser, maar ik vermoed toch iets anders dan dat jij wil, dus dat laat ik in het midden.

Crashplan en Synology gaat niet samen. Zij die het draaiende krijgen, hebben meestal problemen bij elke update van DSM of Crashplan zelf.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Met monitoring bedoel ik dat als er een bestand wijzigt, dat Crashplan die meteen backupt. Bij Amazon moet je de backup schedulen.
Met datasets met prioriteiten bedoel ik: ik heb mijn data-share (oa facturen) als hogere prioriteit ingesteld dat mijn muziekbestanden. Als Crashplan bezig is met muziekbestanden te backuppen en ik voeg een factuur toe, dan wordt de backup van de muziekbestanden even gestopt, de factuur wordt gebackupped en dan wordt verder gegaan met de muziekbestanden. Die methode compenseert voor mij de lagere upload; het is dan niet erg dat de backup van de muziekbestanden een paar dagen duurt.
Bij Amazon moet je wachten tot de huidige taak volledig klaar is vooraleer iets anders kan gebackupped worden.
Crashplan en Synology is inderdaad niet zo'n goede combinatie. Sinds een jaar heb ik Crashplan nu in een Docker-container draaien op mijn Synology, dan ben je niet meer afhankelijk van de onöfficiele package en heb je geen problemen meer met updates. Sindsdien loopt het zonder omkijken.

Met eigen encryptie bedoel ik hetzelfde denk ik, namelijk dat je zelf je encryptie-sleutel kan aanmaken.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik heb hem niet draaiende gekregen in een container. Blijkbaar zou het iets met sommige modellen te maken hebben, alhoewel DSM6.0 model onafhankelijk zou moeten draaien.
Je kan met jouw Synology en Amazon drive ook die 'monitoring' doen zoals jij het noemt.
Ik combineer dat met Cloud sync die ook een backup maakt naar Amazon Drive.
Elke verandering wordt onmiddellijk geupload.
Het is effe zoeken in de Synology maar je kan er hetzelfde en zelfs meer mee...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

testertje schreef:Verleden week dacht ik dat ik niet goed zag. Ik was m'n muziekcollectie aan het uploaden en zag 10 Mbps!
Merk hier nu toch ook dat de uploadspeed serieus kan variëren van dag tot dag. Gisterenochtend had ik op 12u tijd (ik doe alleen upload tijdens Telenet daluren) nog geen 20GB. Vandaag haalde ik bijna 50GB en zag ik FLACs backuppen aan bijna 10 Mbps.
EDIT: op dit moment zijn zo'n 100 GB aan JPGs aan het backuppen en ik zie maar eventjes 25 Mbps :eek: .
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Ik was nu FLACs aan het uploaden tegen 1.5 Mbps. Service herstart en nu tegen 10 Mbps.
Klein verschil tussen een paar uren wachten of 40 minuten.
25 Mbps heb ik nog nooit gezien, maar verleden week zat ik rond de 15 Mbps.
Laatst gewijzigd door testertje 26 jun 2017, 12:04, in totaal 1 gewijzigd.
Victory Not Vengeance
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik moet toen niet goed wakker geweest zijn. Ik zal effectief wel 25Mbps gezien hebben in de client, maar dat kan onmogelijk de echte backup snelheid geweest zijn, aangezien mijn Telenet lijn beperkt is tot 20 Mbps. :bang:
Momenteel haal ik overigens nog geen 1 Mbps, maar dat lijkt hier lokaal een probleem te zijn. Met Speedtest haal ik met moeite 5 Mbps upload en is heel variabel. Straks eens lange netwerk kabel van zolder halen om eens rechtstreeks bedraad op de modem te testen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Wat je in de client ziet is idd met allerlei trukjes zoals compressie enzo, en niet wat er effectief over de lijn gaat.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Tomby schreef: Momenteel haal ik overigens nog geen 1 Mbps, maar dat lijkt hier lokaal een probleem te zijn. Met Speedtest haal ik met moeite 5 Mbps upload en is heel variabel. Straks eens lange netwerk kabel van zolder halen om eens rechtstreeks bedraad op de modem te testen.
Probeer anders ook eens die service te herstarten. Misschien dat dat er voor zorgt dat je op een andere server terechtkomt?
De snelheid in de app komt hier redelijk overeen met die van Task Manager (op die Crashplan backup engine)
Victory Not Vengeance
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”