WiFi repeater op camping - makkelijk gebruik

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste UB'ers,

Een tante/nonkel van mn vriendin gaan elk jaar voor 6 tot 8 weken op verlof "ergens in Frankrijk" (of Frankrijk in combinatie met Spanje en Italië). Dit doen ze steeds met hun wagen, met daarachter een vrij grote caravan. Tijdens die periode doen ze snel 3 tot 5 campings aan.

Ze zoeken steeds een locatie waar internet aanwezig is aan het onthaal, zodat ze dan even op het terras iets kunnen drinken en meteen op hun tablet digitaal de krant door te nemen.

Echter zouden ze nu ook graag een internetverbinding bij hun thuis hebben. Gewoon iets waarmee ze snel op internet kunnen waar hun caravan ook staat. Een eigen internetconnectie (bvb SIM kaart in een router) zien ze minder zitten, ze zouden liever het internet van het onthaal gebruiken daar dit in de prijs inbegrepen zit.

Zelf zou ik dit - als techneut - simpel oplossen. In de caravan zet je een Mikrotik hAP (of Mikrotik mAP) zodat je daar wifi op 2.4GHz hebt en je PoE hebt. Je legt een UTP kabel naar het dak waar je bvb een Mikrotik Groove (omnidirectioneel) of een UBNT loco zet (directioneel). Wat spelen met de settings en klaar! Echter zijn deze mensen minder technisch begaafd en zoeken ze iets dat altijd werkt, zonder al te veel poespas.

De Mikrotik in de caravan zou ik behouden, dat is gewoon éénmalig instellen en het werkt gewoon. Echter om telkens met de wifi van de nieuwe camping te verbinden moet de webinterface ook overzichtelijk zijn. Hierdoor valt Mikrotik Groove reeds af en lijkt UBNT mij een betere zet. Echter hebben ze ook al laten weten dat zij deze interface niet gemakkelijk vinden.

Iemand een ander idee wat ze kunnen gebruiken, simpel is maar toch werkbaar?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Met het afschaffen van de roaming kosten zou ik het niet te ver zoeken. Wifi indien mogelijk gsm (desnoods thetering) waar niet.

Het probleem met gratis wifi is dat overal een beetje anders is. eerst registreren met email adres of gewoon passw vragen aan het onthaal, of weer een disclaimer bevestigen....
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat was ook mijn initiële plan hoor, maar dan moeten ze nog een extra GSM abonnement erbij hebben (geen van beide heeft een smartphone) hiervoor. Beetje zonde van het geld natuurlijk dan, aangezien er ook gratis wifi beschikbaar is. Het gaat er hem om dat ze nu gewoon meer dingen willen doen met het internet dan vroeger. Vroeger was het even met de tablet naar het onthaal koersen, koffie bestellen, krant lezen en klaar. Nu hebben ze een digitaal fototoestel gekocht en willen ze met behulp van seniorennet (blijkbaar is er daar een soort fotoshopafdeling) die bewerken en sturen naar het thuisfront. Of via skype videobellen met de kinderen en zo hun kleinkinderen zien etc. Kortom : allemaal zaken die wat bandbreedte vragen en waarmee je met 2GB per maand niet gaat toekomen (voor 2 personen).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Al eens uitgerekend hoeveel jouw oplossing zou kosten?
Daar kan je al behoorlijk wat mee doen..
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De oplossing kost mij (noch hun) niks, alles ligt hier gewoon. Dus dat is niet echt het issue. De hele oplossing is trouwens nog geen 100 euro incl btw. Als je betere oplossingen hebt (of goedkopere) : gooi ze gerust hier.

Mocht ik het zelf moeten kopen, dan valt de kostprijs héél goed mee hoor.

NanoStation Loco M2 : 38 euro (https://www.ip-sa.com.pl/ubiquiti/LocoM2)
Mikrotik mAP : 32 euro (https://www.ip-sa.com.pl/mikrotik/RBmAP2nD)

Subtotaal : 70 euro
Shipping : 11 euro
BTW : 18 euro
Totaal : net geen 100 euro.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

We gaan zelf zo'n 4 weken met de caravan op vakantie, vandaar mijn interesse in dit topic.
Wij gaan tot hiertoe gewoon naar de receptie voor wifi als dat niet tot de plek reikt.
Mocht €100 effectief volstaan om altijd zeker wifi te hebben, ik zou het doen, maar soms is de wifi zo belabberd en de camping zo uitgestrekt dat het me sterk lijkt dat dat mogelijk zou zijn. Zelfs op de campings die wij bezoeken, max. 50 plaatsen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De setup die ik hier heb beschreven is eentje die ik reeds heb uitgetest bij andere campinggangers. Alleen is de man daar iets technischer en weet hij zn plan ermee te trekken. In de meeste gevallen werkt het out of the box en staat de loco op een kleine vertikale beugel (20cm) op de campingcar. Indien er geen LOS is, kan men deze nog 6meter hoger plaatsen boven op het dak (buisjes die in elkaar schuiven, en de top vast maken aan de 4 punten van de campingcar). Op ongeveer 80% van de campings werkt het prima en hebben ze internet tegen een goede snelheid. Bij campings die geen AP's hebben verdeeld over het terrein is het altijd gokken of je in het bereik valt van de receptie. De man heeft daar ook een oplossing voor : een extra loco die hij (soms) mag zetten op het receptiegebouw en richten naar zijn caravan :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Zo belangrijk is internet op mijn plek nu ook weer niet.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tjah voor hun ook niet maar het voorbije jaar doen ze ook meer en meer met internet. Vroeger hadden ze nog zo een fibernet van Telenet met 150GB traffic. Inmiddels hebben ze ook mogen upgraden naar een ander abonnement. Nuja, das ieder voor zich hé :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Bert.D
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:24

Gratis bestaat niet, daarom dat de meeste campings die wifi voorzien bij hun cafetaria en niet over het gehele terrain.
Dan zijn ze zeker dat er nog iemand een koffietje komt drinken

Verder is het lachwekkend dat er mensen zijn die zelfs op vakantie niet zonder permanent internet kunnen :beerchug:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tja je kan dat belachelijk vinden, maar ik vind het inmiddels niet meer dan normaal. Zeker als je voor langere tijd op vakantie gaat (nogmaals, 8 weken) dan moet je ook bankverrichtingen doen en je mails zowat elke dag controleren om ervoor te zorgen dat je geen enkele te betalen factuur mist. Plus zoals ik zei : vorig jaar waren er nog geen kleinkinderen. Trotse grootouders zoals ze zijn willen het kleinkind gewoon zoveel mogelijk zien.

Jammer dan je mensen zo snel be/veroordeeld ...

Wat internet over het hele terrein betreft : de ene camping kan verschillend zijn van de andere. De ene gaat met zn tijd mee en plaatst overal WiFi (en zo zijn er reeds meerdere die bvb op alle sanitaire blokken WiFi hebben), de andere heeft één armzalig routertje staan op een publieke plaats (cafetaria, receptie, ...) en zijn verwonderd dat ze elke dag klachten krijgen over traag internet omdat het routertje gewoon de tientallen gebruikers tegelijk niet kan trekken ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

krisken schreef:De andere heeft één armzalig routertje staan op een publieke plaats (cafetaria, receptie, ...) en zijn verwonderd dat ze elke dag klachten krijgen over traag internet omdat het routertje gewoon de tientallen gebruikers tegelijk niet kan trekken ...
Ik ga niemand veroordelen dat ze internet eisen, maar veroordeel ook de uitbaters niet die hier niet in willen mee gaan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Moeten we inderdaad ook niet doen. Die merken dat vanzelf wel als ze minder bezoekers krijgen. Zoals alles : als je in business wilt blijven moet je mee gaan met je tijd. Vroeger was een camping gewoon een braakliggend terrein met wat cijfertjes op zodat je wist waar je je caravan/campingcar moest plaatsen. Intussen is dat veel veranderd. Wat vroeger sanitaire blokken waren is inmiddels al vaak vervangen door een watervoorziening per staanplaats (logisch, geen onderhoud en dus goedkoper). Ook heb je elektriciteit per staanplaats. Op sommige plaatsen zelfs een gasaansluiting en ik heb al campings geweten waar ze eveneens een UTP kabel voorzien in de elektra paddenstoel. Uiteraard zijn dit allemaal leuke services die mee de prijs bepalen en die je bij goedkope campings niet zal aantreffen. Maar een mens betaald gauw extra voor wat extra gemak op reis ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

krisken schreef:De ene gaat met zn tijd mee en plaatst overal WiFi (en zo zijn er reeds meerdere die bvb op alle sanitaire blokken WiFi hebben)
Priorities, nice.

All kidding aside, was het echt zo veel beter toen we moesten aanschuiven aan het telefoonhokje om even naar het thuisfront te kunnen bellen? Internet is nu eenmaal een product van deze tijd, en je kan dat omarmen of niet. Zeker aangezien het om zo'n lange vakantie gaat kan ik er zeker wel inkomen.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jep Jep als je inderdaad langer dan 2 weken weg bent, wil ik ook wel internet. Als je dan op een camping een week internet wil moet je soms echt wel serieus bijbetalen (vorig jaar nog meegemaakt).
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bwah prioriteiten. Ik snap dat ergens wel hoor. Denk dat als je een camping hebt van een paar honderd staanplaatsen het goedkoper is om overal wifi aan te leggen dan voor elk individuele staanplaats gasaansluitingen te voorzien. Zal dus ook wel iets met budgetten te maken hebben (al dan niet via de gemeente om zo meer toeristen naar hun gemeente te trekken).

Er zijn inderdaad campings waar je serieus betaald voor internet (€20 voor een week is geen uitzondering). Maar er zijn er genoeg te vinden waar een minimum is inbegrepen in de prijs (lage bandbreedte, of 1GB/dag maximum ofzo). Wil je sneller internet of meer volume dan betaal je bij.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb deze

http://www.ezwifi.eu/

en deze

http://www.wifiaanboord.nl/turbowifi

Werken goed als het signaal en het netwerk op de camping goed is.
En bij de meeste gratis wifi aan de bar campings is dat niet het geval...
Of er zitten er zoveel tegelijk op dat het niet vooruitgaat.

In praktijk gebruik ik ze niet veel, maar werk steeds met 3g/4g met lokaal simkaartje
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

krisken schreef:Bwah prioriteiten. Ik snap dat ergens wel hoor.
Bedoelde eerder de aanwezigheid van wifi in de sanitaire blokken :lol: .
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik zie niet in waarom je je in het defensief laat dringen. Inrichtingen waar mensen overnachten die geen deftige Wi-Fi willen aanbieden (meestal is het niet van niet kunnen) doen dat enkel zichzelf aan. In de USA is dat nu al economische zelfmoord, Europa loopt achter maar nu ga je ook hier al geen twintigers/dertigers meer binnenhalen als je mordicus vasthoudt aan de normen van vroeger.

Soit, ik zie niet meteen iets eenvoudigers dan UBNT. Dit is ook niet iets dat zich echt leent tot een dumbed-down interface, je hebt nu eenmaal nood aan veel opties om dit te configureren (en imho valt het nog heel goed mee, eenmaal de basis ingesteld is moet je daarna enkel nog maar de SSID veranderen als je je verplaatst). Kan je ze niet eens goed briefen/laten proberen thuis? Daarna aan hen vragen dat ze het aan jou volledig uitleggen. Als ze dat laatste kunnen dan snappen ze het normaal wel.

Als het toch niet lukt, misschien kan je dan een wifi-USB-dongle geven waar je een externe antenne op kunt zetten, vb van Alfa Network? Die verkopen zowel dongles als antennes. Die kan je gewoon in de computer pluggen en dan kan je via een tooltje op de computer verbinden, wat een pak minder "angstaanjagend" zal lijken dan de UBNT interface. Dat je niet even ver gaat reiken als met UBNT dat is een feit natuurlijk, maar het zal wel een flinke verbetering zijn tov een ingebouwde wifikaart in een computer. Jouw taak is vooral na te gaan dat de dongle die je kiest een chipset gebruikt die compatibel is met het gebruikte OS. Als je langere USB-kabels gebruikt ga je ook een actieve variant nodig hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wat de complexe setup betreft... laat hen een kwartiertje roamen en doe de setup voor hun via Teamviewer of zo.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Voor normale netwerken zal het inderdaad waarschijnlijk allemaal wel lukken via de interface van UBNT, maar het probleem is vermoedelijk de wildgroei aan inlogprocessen op publieke wifinetwerken. De een heeft gewoon WPA, de ander een login form, dan weer een e-mailadres ingeven, dan heb je FON/WiFree die via EAP etc werken, ... Dat maakt het allemaal niet gemakkelijker om het aan een semi-leek te kunnen uitleggen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Soit, ik zie niet meteen iets eenvoudigers dan UBNT. Dit is ook niet iets dat zich echt leent tot een dumbed-down interface, je hebt nu eenmaal nood aan veel opties om dit te configureren
Daar ga ik niet geheel mee akkoord.
Pakweg je windows pc kan dit met twee klikken. Connect, effe het pwd invullen, en je bent verbonden.
Waarom er (voor zover ik weet) nog altijd geen consumer routers zijn die ap client kunnen spelen op een even eenvoudige wijze, snap ik niet.
Of consistente wijze, want veel ap client routers verslikken zich wanneer de wifi een captive portal heeft, of met certificaten werkt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik moest zojuist zelf wat Alfa stuff bestellen en kwam deze tegen: https://www.eurodk.com/en/products/alfa ... i-camp-pro

Wist niet eens dat ze zo'n all-in-one oplossing hadden. Dus dat is misschien een optie.

Voorraad wel 0 (zoals zo vaak) dus je gaat het ergens anders moeten zoeken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

CCatalyst schreef:Ik moest zojuist zelf wat Alfa stuff bestellen en kwam deze tegen: https://www.eurodk.com/en/products/alfa ... i-camp-pro

Wist niet eens dat ze zo'n all-in-one oplossing hadden. Dus dat is misschien een optie.

Voorraad wel 0 (zoals zo vaak) dus je gaat het ergens anders moeten zoeken.
http://www.kapaza.be/nl/computers-overi ... 366364.htm
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”