Haveibeenpwned.com: bijhouden van gekraakte logins

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Voor diegenen die niet meer kunnen bijhouden welke van hun logins op welke websites er al gekraakt werden, of die het gewoon niet weten. Ga naar: https://haveibeenpwned.com

Die website heeft een grote database met de lijsten van zo goed als alle grote websites die al gekraakt werden. Je kan je e-mailadressen apart door de database halen, of beter nog, bovenaan is een knopje "Notify me", die je automatisch op de hoogte zal houden als je e-mailadres in de toekomst ooit nog eens op een kraaklijst terecht komt. Ik garandeer je verrassende resultaten, er zijn veel gekraakte sites waar je gewoon niet van weet, en tussen het tiental adressen dat ik al ooit gebruikt heb, waren er vele oude logins die blijkbaar al meermaals gekraakt werden.

De website is overigens betrouwbaar en heeft een goede reputatie, het is niet dat je e-mailadres op spamlijsten terecht zal komen. Ze zouden nu ook een mechanisme hebben om e-maillogins met het plusteken (zoals kabouterplop+123@ gmail.com) ook zonder het plusteken te detecteren.

Slotnoot, voor wie het nog niet doet, als minimumbeveiligingsmaatregel, zorg er altijd voor dat je het wachtwoord van je e-mailaccount NOOIT gebruikt voor gelijk welke andere website. Iedere gekraakte login koppelt immers meteen terug aan je e-mailaccount. Kraakt men een website, en probeert men daar iets te veranderen, dan krijg je automatisch bericht per e-mail. Maar als die login hetzelfde wachtwoord als je e-mails had, dan zit men daar ook meteen binnen, en kan je eventueel ook je mail-account verliezen. Dus altijd 1 uniek wachtwoord gebruiken voor je e-mail, en ook voor websites die met betalingen te maken hebben, zoals Paypal, en dan andere wachtwoorden voor de minder kritische websites en forums waarop je inschrijft.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”