IFTTT - aanpassen IF

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik vind recipes op basis van sunset... en zelfs één op basis van sunset - 30 minten... maar ik wel een andere "then".

Hoe kan ik m'n eigen recipe maken op basis van Sunset - 30 minuten met m'n eigen "then" ?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Via de website, via je eigen profile "create" en dan de juiste acties van de channels zoeken?

Wijst z'n eigen uit?
IMG_2871.PNG
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Het staat trouwens onder "weather" maar standaard is dat dus 15min.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Via de website, via je eigen profile "create" en dan de juiste acties van de channels zoeken?
Inderdaad... maar ik kan niets wijzigen... kies ik Sunset dan geeft hij aan "No fields to complete" :cry:

Het had leuk geweest indien ik een offset kon geven... 30 minuten of een uur of wat dan ook ervoor (of erna).

Browse ik dan blijken er recipes te bestaan die het wel kunnen... https://ifttt.com/recipes/251450-if-30- ... -on-lights

De vraag was dus... hoe doen ze dit ? Ik had eigenlijk wel wat meer verwacht van IFTTT... tot op heden blijkt het me erg beperkt (dit is louter een offset, maar wat indien ik dit enkel op weekdagen wil, of tijdens vakanties, of ...).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef: De vraag was dus... hoe doen ze dit ? Ik had eigenlijk wel wat meer verwacht van IFTTT... tot op heden blijkt het me erg beperkt (dit is louter een offset, maar wat indien ik dit enkel op weekdagen wil, of tijdens vakanties, of ...).
Maar ik weet niet of dat werkelijk "30 mins before sunset" is. Want ik heb die recipe met die Hue lichten eens aangemaakt, en bij IF staat er dan ook gewoon maar "Sunset". Die "30 mins before sunset" is waarschijnlijk gewoon de description die ze erin gezet hebben.

"Tot op heden beperkt"? Het is al jaren beperkt :-( . Het wordt er helaas maar niet beter op (integendeel zelfs, functionaliteit verdwijnt) en het grote potentieel hier wordt niet waargemaakt. En dan heb ik het nog niet over recipes die van de ene dag op de andere stoppen met werken, zonder melding. Tegelijk blokkeren ze door hun dominantie de opkomst van nieuwe spelers, alhoewel er wel eens iets zal doorbreken. Spijtig dat ze ook geen Freemium model willen aanbieden om via die manier meer geavanceerde opties te bieden.

Je kan altijd proberen zelfs iets in elkaar te knutselen, vb via AWS Lambda.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik had vele goeie dingen gehoord van IFTTT over de jaren, nooit uitgetest, maar ik had echt geen idee dat het zo beperkt was.
Ik had me een volledige scriptingtaal voorgesteld, waarmee je inputs (bv die sunset) kon oproepen, bewerken, en dan outputs configureren.
Dit lijkt een beetje op de kleuterversie van wat ik in gedachten had.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik had me een volledige scriptingtaal voorgesteld, waarmee je inputs (bv die sunset) kon oproepen, bewerken, en dan outputs configureren. Dit lijkt een beetje op de kleuterversie van wat ik in gedachten had.
Een volledige scripting taal was misschien wat teveel geweest (en zou het misschien te complex maken voor sommigen) maar dit is werkelijk het andere uiterste... bizar dat het zo'n hype over zich heeft en er nog niemand met een volwaardig alternatief is gekomen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Ik had me een volledige scriptingtaal voorgesteld, waarmee je inputs (bv die sunset) kon oproepen, bewerken, en dan outputs configureren. Dit lijkt een beetje op de kleuterversie van wat ik in gedachten had.
Een volledige scripting taal was misschien wat teveel geweest (en zou het misschien te complex maken voor sommigen) maar dit is werkelijk het andere uiterste... bizar dat het zo'n hype over zich heeft en er nog niemand met een volwaardig alternatief is gekomen.
Die hype is eerder iets van een aantal jaar geleden denk ik, toen alles nog glamoureus leek.

Nu, in hun verdediging, dit is een dienst met ongelofelijk veel "moving parts" om het zo te zeggen en ook enorme afhankelijkheid van andere diensten. Zowat dagelijks zal er iets breken dat dan weer opgelapt moet worden. En telkens er een API verandert ben je ook weer bezig. Dat zal wss de reden zijn waarom ze niet veel willen toelaten. Anderzijds is het de vraag of er ook wel nood is aan meer dan 350 "kanalen". Ik vraag me af hoeveel daarvan bijna nooit gebruikt worden, of misschien slechts door een handvol gebruikers.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dat is natuurlijk een andere discussie... die los staat van de functionalieit.

Nu ik begrijp ook wel dat wanneer je het echt flexibel maakt het een enorme uitdaging is miljoenen recipes constant te check of ze moeten afgaan of niet. Als je een trigger "Sunset" hebt kan je daarachter tienduizenden recipes hangen, en hoef je dus maar één event te checken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat laatste is ook wat ik dacht.
Zolang je gewoon je trigger evalueert, kan het niet te moeilijk zijn om daarna edits erop los te laten.
Probleem is wel dat als je bv zou zeggen 30 min voor sunset, dat hun systeem constant moet gaan checken alvorens de trigger plaatsvindt, om te zien of hij al iets moet triggeren.
Vandaar dat ik sprak over scripttaal. Als hun systeem daar niet op voorzien is zijn dat grote aanpassingen.
Zoals het nu is, snap ik de hype echter totaal niet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nu ik Tado thermostaten heb, ben ik me ook eens gaan verdiepen in IFTTT. Had direct hetzelfde hoge Fisher-Price gevoel. Om te beginnen is de site zelf nagenoeg waardeloos qua documentatie. Je hebt daar een hoop pre-canned applets (da's hun nieuwe naam) met totaal geen uitleg hoe je je eigen combinaties kunt maken. Maar ook zowel alle triggers als actions zijn gewoon uiterst beperkt bij alle services.

Voor de DIYer is Maker wellicht nog het interessants om je eigen IFs te maken. Da's een simpele web service waarnaar je je eigen triggers (simpele HTTPS request met event name in URI en optionele JSON) kunt sturen, waaraan je dan dus weer alle beschikbare actions kunt koppelen. Zo kan ik bvb met een cronjobke thuis onze PS3 in de home cinema gaan pingen om dan de temperatuur omhoog te gooien als de PS3 aangezet wordt, en terug naar beneden te gooien als die terug afgezet wordt.

Ben nu wel nog op zoek naar andere mogelijke triggers:
* Ipv op basis van de PS3, zou ik het eigenlijk op basis van mijn (domme) TV willen doen. Die kan ik niet pingen e.d. Eigenlijk enige mogelijkheid lijkt me om het te doen op basis van het stroomverbruik op een stopcontact, maar heb nog niet onmiddellijk iets gevonden waarmee dit mogelijk is. Het dichtste dat ik kwam was Belkin Wemo, maar die kan enkel triggeren op basis van gemiddeld verbruik over een dag.
* Mijn bureau zou ik willen aansturen ifv Google Calendar. Ik werk meestal van thuis, en mijn uit-werken zet ik altijd in een kalender die ik share met mijn vrouw. Zo ziet zij altijd wanneer ik van plan ben op kantoor te gaan werken. Er is een Google Calendar trigger waarbij je een match-string kunt opgeven om op een kalender event te triggeren, maar daar kun je blijkbaar niet kiezen in welke kalender.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”