Cloud backup services - welke? prijzen? ervaringen?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

BertG3 schreef:Ik vertrouw dat toch niet echt. Iemand hier ervaringen mee ?
Vertrouwen is één ding, continuïteit een ander... je wil vandaag geen TB's gaan backuppen om dan binnen een jaar of twee te horen dat het bedrijf er gewoon mee stopt.

Ben zelf al jaren tevreden gebruiker van Crashplan (één van de weinige die je kan draaien als Windows service op een server) dus ze weten wel waarmee ze bezig zijn. Ook qua prijs is het één van de betere denk ik... een goeie 50 euro voor unlimited (waar andere vaak meer vragen of limieten hebben).
Edward Valckx schreef:Inderdaad, maar helaas kan OneDrive enkel gebruikt worden als sync folder, en niet via de backup applicatie.
OneDrive, Dropbox, ... zijn ook niet echt backup oplossingen maar eerder tools om vanaf verschillende locaties je data synchroon te houden. Eén van de basis vereisten van een backup (althans voor mij) is dat ik versies heb... als je morgen een crypto locker op je PC hebt dat je nog steeds een vorige versie kan nemen (en niet meteen gans je backup ook waardeloos is).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

marzman schreef:
Verder heb ik nog een 1 Terrabyte account bij Transip voor Stack (is ook gratis, maar werkte toen ik het account kreeg op uitnodigingen, weet niet of dit nog zo is). Maar eigenlijk kun je die niet eens normaal volstoppen of leegtrekken met een Belgische internetverbinding met datalimiet. Als ik verder niks met mijn internet zou doen zou ik daar 10 maanden voor uit moeten trekken ;)
Hoezo traag? Ik doe de Back-up hier via cloud sync op de synology.

Daarbij ook nog de vraag hoe je dan op cloud sync ook Versioning kan krijgen.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Ik gebruik hier op het werk ook een Synology ism Crashplan om enkele dingen te backuppen naar de cloud.
Ik zou het echter niet meer opnieuw doen doordat we af en toe moeten klooien met de Crashplan applicatie op Synology. Zoals hier reeds iemand aanhaalde heeft Crashplan geen officiële ondersteuning voor Synology.

Als Crashplan dan een nieuwe versie pushed moet je via SSH inloggen op uw NAS om enkele dingen manueel te wijzigen / uit te voeren. Op zich houdt het niet zoveel in, maar het is en blijft wel vervelend. Zeker voor een eindgebruiker die gewoon een Cloud backup wenst zonder veel poespas raadt ik Crashplan ism Synology niet aan.

Op zich wel tevreden van Crashplan zelf!
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:
marzman schreef:
Verder heb ik nog een 1 Terrabyte account bij Transip voor Stack (is ook gratis, maar werkte toen ik het account kreeg op uitnodigingen, weet niet of dit nog zo is). Maar eigenlijk kun je die niet eens normaal volstoppen of leegtrekken met een Belgische internetverbinding met datalimiet. Als ik verder niks met mijn internet zou doen zou ik daar 10 maanden voor uit moeten trekken ;)
Hoezo traag? Ik doe de Back-up hier via cloud sync op de synology.

Daarbij ook nog de vraag hoe je dan op cloud sync ook Versioning kan krijgen.
Dat traag ging over mijn USBstick in de Telenetmodem. Als je versioning wil moet je niet syncen, maar dat zul je wel weten (anders vraag je het niet). Die services zijn ook allemaal buiten de synctools om te bereiken dus je kan er gewoon scheduled backups naar wegschrijven. Maar je moet dat dan wel zelf instellen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nu ben ik er nog altijd niet uit eigenlijk :) Prijzen zijn al beter bij de genoemde alternatieven, maar
  • Crashplan: versiebeheer, maar gepruts op Synology (kan ook wel de Windows client de shares laten backuppen natuurlijk... maar dat is een onnodige omweg), ook Amerikaans (probeer ik te vermijden ivm privacy, al is dat bijna zeker een utopie dat dat bij Hubic of anderen beter zal zijn)
  • Baidu: Chinees, zie hierboven laatste opmerking² ;) + snelheid?
  • Hubic: meerdere shares niet eenvoudig mogelijk, niet versleuteld opgeslagen blijkbaar + upload snelheidslimiet binnenkort als ik het hier diagonaal goed heb gelezen
  • Stack: moet je binnen geraken, niet zoveel info gevonden op de site eigenlijk (versiebeheer?)
  • Spideroak: safe, versiebeheer en betaalbaar... wel Amerikaans en samenwerking met Synology niet duidelijk/eenduidig
  • Dropbox/skydrive/google drive : niet echt Backup minded (versiebeheer)
Voor 450€ heb ik een goede Synology met 6TB schijf die ik op een locatie bij familie kan zetten. Als ik deze afschrijf op 4 jaar heb ik dus voor nog geen 10€/maand ook een deftige (naar particulier normen) backup die veilig genoeg staat, die ik bovendien snel ter beschikking heb (en kan vullen met veel data als dat nodig is) en die ik via OpenVPN en Synology backup op afstand up-to-date kan brengen over de jaren heen. Neem daarbij eventueel nog de energiekost van 87,6 kWh/jaar (op basis van 10W verbruik) aan pakweg 25€ en we zitten over 4 jaar aan nog geen 12€/maand. Enige pijnpunt zou zijn als de schijf eraan gaat op die 4 jaar (extra kost).

Ik ben dus nog niet overtuigd om spullen in de cloud te droppen :)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Mja... 12€/mnd = 144€ per jaar voor 6tb (netto?). En alles nog zelf opzetten.

Crashplan = 60$ per jaar (54€). Unlimited. Binnen 2 minuten loopt uw eerste backup...
Laatst gewijzigd door ddd 16 feb 2016, 06:41, in totaal 2 gewijzigd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

marzman schreef:
Die services zijn ook allemaal buiten de synctools om te bereiken dus je kan er gewoon scheduled backups naar wegschrijven. Maar je moet dat dan wel zelf instellen.
Hoe doe jij het voor Stack via webdav? Je kan op de synology een extra share aanmaken die rechtstreeks verwijst naar je webdav account. Misschien kan je die share dan in de Back-up tools aanvinken als doel. Ik ga dat eens proberen. Zo heb je alleszins Versioning.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Trouwens, een bonuspunt voor mij zou zijn om een backup filter op extentie te hebben (bv mbt foto's enkel jpgs en niet de raws). Geen idee welke clients dat zouden ondersteunen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Crashplan kan dit.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ook Crashplan op een synology hier.

Is het makkelijk om van Synology naar Synology te backup MET file version history ?
Ik heb namelijk nog een afgeschreven synology liggen ...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Neen, is vrij eenvoudig. Ik heb dit nu ook zo ingesteld en het werkt nu al +- 3 weken zonder enig probleem.

Ikzelf heb een DS211
Ouders een DS115J
Zus een DS115J

Op allen DSM 6 Beta 2 geplaatst en via Hyper Backup (nieuwe naam van de backup functionaliteit in DSM6) een backup opgezet van specifieke mappen naar mijn NAS en dit met Versioning.

Mijn ouders en zus backuppen 's nachts naar mijn NAS
Ikzelf backup mijn mappen naar de NAS van mijn ouders.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

devastator schreef:Is het makkelijk om van Synology naar Synology te backup MET file version history ?
Ik heb namelijk nog een afgeschreven synology liggen ...
Als ik het goed heb kan de ingebouwde "backup & replication" app dit. Die maakt standaard backups met file history en je kan een andere Synology instellen als doel. Je hebt voor zover ik weet wel opnieuw een Synology nodig wil je de backup ook effectief lezen.

Weet iemand of Hubic binnenkort rsync gaat ondersteunen? Feit dat je met Synology Cloud Sync geen file versioning kan gebruiken i.c.m. Hubic is wel een enorm minpunt (of je moet de windows client gebruiker, maar dat doe ik liever niet). In de post op de eerste pagina wordt daar over gesproken, maar mijn Frans is niet geweldig. :oops: Of weet iemand of je met Cloud Sync op één of andere manier kan instellen dat eens een file geupload is, deze niet meer mag worden overschreven (beveiliging tegen cryptolockers)? Heb het tot nu nog niet gevonden.
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb Hubic getest een tijdje maar ik vind het vrij traag.. Ik map de Hubic met HubicFuse op een linuxbak zodat ik deze als een drive zie staan en zelf met Rsync een aantal dingen op push..

Crashplan lijkt mij ook interessant maar kan ik Crashplan ook mounten als een drive onder Linux (liefst geen GUI)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

guntherstassen schreef:Crashplan lijkt mij ook interessant maar kan ik Crashplan ook mounten als een drive onder Linux (liefst geen GUI)
Nee, kan je niet... Crashplan is een service die de backup voor jou doet inclusied alle features zoals compressie, deduplication, versioning, ... ).

In de Crashplan GUI kom je initieel slechts in voor de configuratie... nadien heb je die nooit meer nodig.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Argon schreef: Op allen DSM 6 Beta 2 geplaatst en via Hyper Backup (nieuwe naam van de backup functionaliteit in DSM6) een backup opgezet van specifieke mappen naar mijn NAS en dit met Versioning.
Ik heb een RS814 en een DS415+. Op beiden DSM 5.2-5644 Update 3.
Hoe kan ik deze omzetten naar de beta-release van DSM6?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Door handmatig een update uit te voeren.
Je kan uw bestand downloaden op https://www.synology.com/en-global/dsm/ ... eleaseNote en daarna inloggen in uw NAS en manueel de download selecteren.

Let op: het is en blijft een Beta (al heb ik geen problemen momenteel) en je kan niet (of toch moeilijk)terugkeren naar DSM5.x
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Grrrr. Hele tijd geleden ingeschreven op Stack maar nog steeds geen invite ontvangen :bang:
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Idem hier. Onlangs nog eens geprobeerd met ander mailadres, maar nog steeds niets.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Edward Valckx schreef:
gm123 schreef:Houdt Hubic ook verschillende versies van het bestand bij zoals crashplan?
Vanaf DSM6.0 kan je op alle bestemmingen multi-versies gebruiken (alsook encryptie). Dus bij gelijk welke rsync hosting (ook al is er geen specifieke Synology client voor). Het nadeel is dat je dan wel een Synology nodig hebt om de bestanden te lezen.
Iemand dit al getest met DSM 6?
Omwille van de Crashplan update perikelen heb ik het runnen in een VM op mijn ESXi server.

Graag had ik echter iets dat zonder al te veel gedoe werkt op de synology zelf. Over 50 dagen loopt mijn CrashPlan subscriptie af, dus ben me een beetje aan het orienteren

Ik zou ook eens moeten checken hoe ik van mijn nieuwe Syno naar mijn oude kan syncen met versiebeheer. Nu heb ik zelf iets in elkaar gestoken met rsnapshot... Op mijn nieuwe heb ik wel BTRFS snapshots, maar mijn oude nas ondersteund dat niet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zijn er incrementele backup plannen met versie in de cloud?

Opslag hoeft max 50 GB te zijn.

Graag wel met versies.

Is een nas goed of kan het goedkopere met cloud oplossingen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”