Internetpolls: Hoe te manipuleren?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

"Wie op zijn stembrief schrijft of er iets op aanbrengt, heeft zijn stem ongeldig gemaakt. Wie een niet-ingevulde stembrief in de urn stopt, stemt blanco. Met de computer kun je niet ongeldig stemmen, wel blanco. Een blanco stem is niet ongeldig, maar ze telt niet mee. Blanco en ongeldige stemmen tellen niet mee bij de zetelverdeling."

Aangezien ze niet meetellen bij de zetelverdeling kan je toch wel stellen dat de grote partijen daar hun voordeel mee doen. Vooral ook omdat de zetelverdeling zowiezo al kleine partijen ernstig benadeeld.

Ons hele kiessysteem is wat mij betreft al lang niet meer zo democratisch met zijn kiesdrempels en het eeuwige hoppen tussen de niveau's
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Waarom laten we de blanco-stemmen niet mee tellen bij de zetelverdeling: 10% blanco stemmen = 10% van de zetels die leeg blijven.
En dus ook 10% minder salarissen voor politici, is ook weer positief voor het begrotingstekort.

Blijft nog de vraag: kan een lege zetel aan de alarmbel trekken? :-D
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Het tweede is nu al het geval als ik me niet vergis. Blanco stemmen resulteren in verminderde dotaties voor de politieke partijen.

Zie: http://democratie.nu/actueel/opinie/bla ... rheid.html
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

xenne schreef:hmmm... afgaande op wat ik hoor en lees zit er wellicht toch wat waarheid in die polls, N-VA gaat veel vlaamse stemmen rapen die in 't verleden naar CD&V, vlaamse blok & De Dekker zijn gegaan..... N-VA de grootste partij? een nachtmerrie voor velen :lol:
Sorry ze niks tegen Wallonië maar waarom zouden walen moeten kunnen stemmen op Waalse politici in Vlaanderen terwijl Vlaamse dit niet zouden kunnen in Wallonië is dat een nachtmerrie voor de Walen ? Of wel voeren ze dit in heel BE door en dan is er geen probleem meer althans als het federale verkiezingen zijn natuurlijk.. of Europese en anders laten ze enkel toe van in Vlaams gewest op Vlaamse politici te stemmen, geen tam tam, en uitzonderingen, .. iedereen gelijk !

Sorry ze ik begrijp niet dat federaal en europees je niet op waalse kan stemmen en visa versa ! Niet dat ik dat wens maar ik begrijp het gewoon niet, het kan toch zijn dat je federaal of europees een waal zou willen kiezen of niet soms en ook omgekeerd. Ik vond het vreemd de eerste keer ik ging kiezen zag ik ineens een hoop partijen, waalse dus waar ik nog nooit van gehoord had en die ik ook niet in op mijn scherm gezien had.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Maglor schreef:Het tweede is nu al het geval als ik me niet vergis. Blanco stemmen resulteren in verminderde dotaties voor de politieke partijen.

Zie: http://democratie.nu/actueel/opinie/bla ... rheid.html
een blanco stem gaat gewoon naar de grootste partij ! Waarom was die ene partij er dan vroeger nee of whatever ..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ofloo schreef:een blanco stem gaat gewoon naar de grootste partij !
Wie heeft je dat wijsgemaakt. Dus als er op 5M kiezers 2M op A stemmen en 1M op B en 2M stemt blanco heeft A ineens 80% van de zetels volgens jou? Don't think so...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik weet niet juist hoe het werkt maar uiteindelijk komt het er wel op neer ja, het gaat misschien niet rechtstreeks maar het komt er gewoon op neer, trouwens wat is een blanco stem nu, ..
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ofloo schreef:ik weet niet juist hoe het werkt maar uiteindelijk komt het er wel op neer ja, het gaat misschien niet rechtstreeks maar het komt er gewoon op neer, trouwens wat is een blanco stem nu, ..
dat is niet zo. Heb ik toch van een politicus gehoord, zal wel waar zijn?
update:
http://www.brusselverkiezingen2006.iris ... st/app.rvb
Blanco stemmen bestaat erin geen enkele stem uit te brengen voor een bepaalde kandidaat of lijst. Bij elektronisch stemmen wordt blanco gestemd door het vakje “blancostem” te kiezen dat bovenaan het kiesscherm verschijnt, naast de andere kieslijsten. Dergelijke stem wordt niet in aanmerking genomen voor het verdelen van de zetels tussen de lijsten, maar wordt wel beschouwd als een geldige stem.
Is het waar dat een blanco stem de meerderheid ten goede komt?
Neen. Dat is een totaal ongegrond gerucht. Wanneer na de verkiezingen de zetels worden verdeeld tussen de politieke partijen, houdt men bij de berekening enkel rekening met bruikbare stemmen.
Espresso
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 apr 2010, 22:29

Om wat roet in 't eten te gooien, zojuist gelezen: Belgische Piratenpartij wil naar verkiezingen : http://www.zdnet.be/news/115554-2/belgi ... kiezingen/
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Blanco is niet bijgeteld bij meerderheid, maar aangezien je niet stemt zal de meerderheid gekozen door andere mensen er wel van profiteren (want je had op een ander kunnen stemmen).

In plaats van blanco zou ik dan eerder een proteststem doen en stemmen op bijvoorbeeld de piratenpartij, die maar één punt alsx programma heeft maar wel één weer ik wat belang aan hecht. Je weet nooit: als velen zo denken, dan kan dez piratenpartij misschien een verschilletje maken, terwijl je als blanco stem nooit een verschil zal maken. Dat van die dotatievermindering geldt blijkbaar enkel voor de Vlaamse gemeenschap. En de grote partijen liggen daar toch niet van wakker...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”