Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dizzy schreef:Dat de staat de verliezen bijpast is net een voorbeeld van wat ik zei, de burger kan opdraaien voor de niet winstgevende lijnen en de aandeelhouders profiteren van de beste lijnen.
Het is dat of geen treindienst naar die stations. Uiteindelijk is die tussenoplossing volgens mij het beste. Het is nog altijd veel goedkoper voor de staat (en de burger) dan zelf een treindienst uit te baten. Het gaat hier trouwens vooral over niet-rendabele stations die langs lijnen liggen waar de prive wel op wil rijden omdat er ook rendabele stations liggen. De staat (in Engeland) past dus vooral de extra stops bij voor een trein die toch rijdt, ze subsidieert niet de ganse treinrit - iets wat wij vandaag wel nog doen hier.
Dizzy schreef:Het OV wordt hier gewoon heel slecht gerund. Niet verwonderlijk als je ziet dat iemand die totaal gefaald heeft bij de NMBS na een ontslagvergoeding (waarom???) van 1.000.000 EUR bij de Lijn een topjob krijgt, tja :bang:
Was bij De Post hetzelfde, de privatisering betekende hier de redding. Dat verspilling en inefficientie werd afgestoten werd uiteraard niet door iedereen in dank afgenomen, maar het was wel nodig.

Let wel op dat liberalisering niet noodzakelijk betekent dat de NMBS moet privatiseren, het betekent alleen dat ook andere operatoren passagiersdiensten kunnen verzorgen, zoals dat bij het goederenspoorverkeer al lang het geval is - tot iedereens tevredenheid btw, de prijzen zijn gezakt en de dienstverlening is verbeterd. In de praktijk betekent dit allicht wel dat de NMBS moet privatiseren omdat ze anders niet zal kunnen opboksen tegen private maatschappijen die veel efficienter werken.

Als je Sophie Dutordoir bezig hoort over "de NMBS klaarstomen voor de toekomst", dan heeft ze het precies over dit.
DarkV schreef: Los het probleem op een correcte manier op... laat Europa de drukke verkeersassen subsidiëren uit een globale pot.
Dus Jan met De Pet mag nu niet alleen betalen voor Belgie, maar voor de mobiliteit van de Roemenen en gans Europa?
DarkV schreef:
Gaan die accijnzen dan verdwijnen... of gaan we zoals gewoonlijk dubbel betalen ?.
Enkel wie nog met een vervuiler rondrijdt zal nog accijnzen betalen, maar dat aandeel mensen neemt jaar na jaar af en zal nog versnellen na de verkiezingen als het rekeningrijden ingevoerd wordt. Binnen afzienbare tijd betalen enkel de old-timers nog dubbel.
DarkV schreef:Dus jij (of de staat) geeft me de garantie dat ik na rekening rijden niet meer in de file zal staan ?
De garantie ging erover dat elektrische wagens en buitenlanders meebetalen. Wat de files betreft geef ik je de garantie dat de files weer korter zullen worden ipv elk jaar langer. For the record: niemand heeft ooit gegarandeerd dat de files zullen verdwijnen, de bedoeling van rekeningrijden is om ze te laten verminderen door het niet-essentieel verkeer dat erin zit (bv, mensen die toch "alle tijd" hebben) naar minder drukke periodes op de weg te begeleiden, zodat de mensen die niet "alle tijd" hebben weer meer bij hun gezin kunnen zijn.

In een maatschappij waarin tijd een steeds kostbaarder goed wordt, maakt rekeningrijden het gebruik van de weg socialer voor iedereen, in het bijzonder voor zij die er niet voor hun plezier staan.
JamesEarlGray schreef: Rekeningrijden in zijn huidig voorgestelde gedaante is een flagrante inbreuk op de privacy.
Ik zie niet in waarom. Het tarief zou voor elke weg hetzelfde zijn om sluikverkeer te vermijden, dus niemand hoeft te weten WAAR je rijdt (behalve dan dat je "in Vlaanderen" rijdt), enkel HOEVEEL km je rijdt en WANNEER je rijdt. Uiteindelijk zal het aan de GBA zijn om hierover te beslissen, maar ik verwacht geen problemen. Een anonieme "pre-paid" optie kan ook een mogelijkheid zijn voor zij die niet willen dat hun weggebruik achteraf gefactureerd wordt op hun naam.
JamesEarlGray schreef: Oplossingen om mensen met elektrische voertuigen te belasten: forfetair belasten per gereden kilometer, bv. jaarlijks, zoals met de teller van je elektriciteit in huis.
Dus Jan met De Pet moet dan meebetalen voor de prive-mobiliteit van iedereen via zijn elektriciteitsfactuur, ook als hij zelden of niet rijdt?

Of hoe zou dit dan technisch precies werken, want "forfaitair belasten per gereden kilometer" is de definitie van rekeningrijden uiteraard, en dat is het niet neem ik aan.
JamesEarlGray schreef: Oplossing om buitenlanders te belasten: péages op de autostrades gecombineerd met strategische knippen buiten de autostrades waardoor omrijden wordt ontmoedigd.
Enkel voor buitenlanders om te betalen, of voor iedereen die er gebruik van maakt?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:De garantie ging erover dat elektrische wagens en buitenlanders meebetalen.
Nee, je bent aan het draaien zoals de wind (en serieus door de mand aan het vallen wat mij betreft)... eerst ging het over mensen dwingen naar het OV (wat vaak geen alternatief is), nu plots gaat het over elektrische wagens en buitenlanders ?

Het is duidelijk dat alle excuses goed zijn om de SKH toch maar in de mensen hun strot te duwen (en hen er niets voor terug te geven).
CCatalyst schreef:Wat de files betreft geef ik je de garantie dat de files weer korter zullen worden ipv elk jaar langer.
Jij moet politieker worden volgens mij... die garanderen ook van alles dat er nooit komt.
CCatalyst schreef:de bedoeling van rekeningrijden is om ze te laten verminderen door het niet-essentieel verkeer dat erin zit (bv, mensen die toch "alle tijd" hebben)
Geloof jij nu echt dat mensen voor hun plezier in de file gaan staan ? Maar plak eens een cijfer hierop dan... is dat 0.1%, 1%, 10%, … ?
CCatalyst schreef:zodat de mensen die niet "alle tijd" hebben weer meer bij hun gezin kunnen zijn.
En die mensen gaan we dus bestraffen (omdat volgens jou anderen voor hun plezier in de file staan) ?

Misschien moeten we ook maar iedereen een snelheidsboete geven... voor die kleine groep die te snel rijdt, dan is het socialer voor iedereen :roll:
CCatalyst schreef:Ik zie niet in waarom. Het tarief zou voor elke weg hetzelfde zijn om sluikverkeer te vermijden, dus niemand hoeft te weten WAAR je rijdt (behalve dan dat je "in Vlaanderen" rijdt), wel HOEVEEL km je rijdt en WANNEER je rijdt.
Lol... blijkbaar ben je vergeten waar die SLIM voor staat... dat is heus niet alleen het uur van de dag (van 6-9 en 16-19 is trouwens alles behalve slim). Trouwens als het echt gaat over buitenlanders en elektrische wagens dan speelt het uur toch geen rol ?
CCatalyst schreef:Dus Jan met De Pet moet dan meebetalen voor de prive-mobiliteit van iedereen via zijn elektriciteitsfactuur, ook als hij zelden of niet rijdt?
James bedoelde dat je gewoon jaarlijks de kilometerstand van ieder voertuig kan opvragen en daarop belasten... daar heb je dus helemaal geen SKH voor nodig.
JamesEarlGray schreef:Oplossing om buitenlanders te belasten
Ik geloof niet in de ik-belast-jou-jij-belast-mij oplossing... zeker niet in één Europa (laat staan in Vlaanderen wat Wallonië gaat belasten).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

DarkV schreef:
Nee, je bent aan het draaien zoals de wind (en serieus door de mand aan het vallen wat mij betreft)... eerst ging het over mensen dwingen naar het OV (wat vaak geen alternatief is), nu plots gaat het over elektrische wagens en buitenlanders ?
Het gaat over al deze redenen. Dit zijn allemaal goede redenen om het rekeningrijden in te voeren, en er zijn er nog zoveel meer (ook files inkorten). Het is onmogelijk om in elke post naar elke reden te verwijzen, de posts zouden te lang worden.
DarkV schreef:Jij moet politieker worden volgens mij... die garanderen ook van alles dat er nooit komt.
Alle implementaties wereldwijd waar een vorm van dynamische verkeersheffing werd ingevoerd hebben bewezen dat het werkt. Daarom dat ik garandeer dat het zal werken.
DarkV schreef:
Geloof jij nu echt dat mensen voor hun plezier in de file gaan staan ? Maar plak eens een cijfer hierop dan... is dat 0.1%, 1%, 10%, … ?
Ik heb al genoeg mensen gehoord die "geeft niet, ik heb toch alle tijd" antwoorden op de vraag "zou je niet beter wat later vertrekken, het is spitsuur". Daarnaast is er ook bv vrachtverkeer dat - mits wat kleine inspanningen door iedereen - ook vroeger kan rijden dan tijdens de spits. Tel zelf maar eens hoeveel vrachtwagens mee in de structurele files staan. Ik denk dat het tot een vermindering van 20% onnoodzakelijk verkeer zou gaan, wat veel meer is dan de kritische vermindering die mobiliteitsexperts nodig achten om aanzienlijk kortere files te krijgen, wat 10% is. Het is immers niet zo dat 10% minder wagens tot 10% minder files leidt, de winst is veel groter.
DarkV schreef:En die mensen gaan we dus bestraffen (omdat volgens jou anderen voor hun plezier in de file staan) ?
Alsof meer tijd hebben "een straf" is... echt bizarre zaken lees ik hier. Als je niet graag thuis zit bij je partner, vertrek dan om 21u vanaf je werk ipv 17u, zodat de mensen die wel graag sneller thuis zijn niet achter je hoeven aan te schuiven.
DarkV schreef:Trouwens als het echt gaat over buitenlanders en elektrische wagens dan speelt het uur toch geen rol ?
Natuurlijk wel, het is een dynamische heffing afh van tijdstip. Statische heffingen - zoals de huidige km-heffing voor vrachtwagens - werken niet om files te vermijden. Is al zo vaak gezegd nu.
DarkV schreef:James bedoelde dat je gewoon jaarlijks de kilometerstand van ieder voertuig kan opvragen en daarop belasten... daar heb je dus helemaal geen SKH voor nodig.
En hoe zou dit werken? Via autokeuring? Niet elke wagen moet jaarlijks naar de keuring.

Hoe ga je hier fraude tegengaan?

En waarom moeten de mensen dan hier betalen voor de km die ze in het buitenland, mogelijks buiten Europa, gereden hebben?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:Alle implementaties wereldwijd waar een vorm van dynamische verkeersheffing werd ingevoerd hebben bewezen dat het werkt. Daarom dat ik garandeer dat het zal werken.
Geef dan eens een representatief voorbeeld voor Vlaanderen... of ga je Londen met Vlaanderen vergelijken :lol:

Zelfs onze grootsteden zijn een lachtertje in vergelijking met bv Londen qua OV.
CCatalyst schreef:Daarnaast is er ook bv vrachtverkeer dat - mits wat kleine inspanningen door iedereen - ook vroeger kan rijden dan tijdens de spits. Ik denk dat het tot een vermindering van 20% zou gaan, wat veel meer is dan de kritische verandering die mobiliteitsexperts nodig achten om aanzienlijke vermindering van de files te krijgen, wat 10% is.
Stel dat dit werkt (dat je de belasting dus zo hoog legt dat het onbetaalbaar wordt voor toch wel een grote groep)… dat je dan meteen een aanzuig effect veroorzaakt voor dat vrachtverkeer dat in je zelfde zin vermeld... voor hen wordt de tijdswinst dan belangrijker dan de kost (die uiteindelijk toch weer door jij en ik gedragen zal worden).

Je idealistisch beeld zit vol met gaten en je oogkleppen verhinderen duidelijk een realistische kijk op het geheel. Het komt allemaal neer op mensen maar genoeg te belasten en de rest van het verhaal is vaag en duidelijk niet uitgewerkt en komt er ooit hopelijk wel eens...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

DarkV schreef: Geef dan eens een representatief voorbeeld voor Vlaanderen... of ga je Londen met Vlaanderen vergelijken :lol:

Zelfs onze grootsteden zijn een lachtertje in vergelijking met bv Londen qua OV.
Waarom zou die vgl niet opgaan? Vlaanderen kan je gerust vergelijken als een uitgerekte stad met bepaalde steden waar het inwonersaantal nog hoger ligt, sommigen hebben beter OV, anderen niet.

De reden waarom de vergelijking wel opgaat is omdat we niet "grootte" vergelijken, wel iets anders: een gebied waarin mensen zich bewegen naar hun werk en terug naar huis. De city van Londen is dan Brussel, alle suburbs zijn dan onze steden en dorpen, en mensen bewegen zich 5 keer per week van het ene naar het andere. Net zoals in London verplaatsen de meeste werknemers zich niet buiten Vlaanderen op een werkdag.

Er zijn dan nog talloze representatieve voorbeelden, Los Angeles, Austin, Dallas, Houston, Singapore, etc.
DarkV schreef: Stel dat dit werkt (dat je de belasting dus zo hoog legt dat het onbetaalbaar wordt voor toch wel een grote groep)… dat je dan meteen een aanzuig effect veroorzaakt voor dat vrachtverkeer dat in je zelfde zin vermeld... voor hen wordt de tijdswinst dan belangrijker dan de kost (die uiteindelijk toch weer door jij en ik gedragen zal worden).
Met zoveel concurrentie dat elkaar probeert te ondercutten qua prijs is dat niet doenbaar. Bovendien kan je hier ook dynamisch te werk gaan en vrachtverkeer nog extra belasten tijdens spitsuren zodat het ook de moeite niet meer wordt. Dat is het mooie aan dynamische heffing, je kan de prijzen varieren om te bereiken wat je wil: tijdswinst voor iedereen.
DarkV schreef: Je idealistisch beeld zit vol met gaten en je oogkleppen verhinderen duidelijk een realistische kijk op het geheel. Het komt allemaal neer op mensen maar genoeg te belasten en de rest van het verhaal is vaag en duidelijk niet uitgewerkt en komt er ooit hopelijk wel eens...
Als je ad homines gaat (foruminbreuk btw) wordt geacht dat alles wat je zegt weerlegd is en je geen verdere argumenten meer hebt. Zo genoteerd.
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jan 2009, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

De zoveelste ontspoorde discussie. Slotje?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

CCatalyst schreef:Het is dat of geen treindienst naar die stations. Uiteindelijk is die tussenoplossing volgens mij het beste. Het is nog altijd veel goedkoper voor de staat (en de burger) dan zelf een treindienst uit te baten. Het gaat hier trouwens vooral over niet-rendabele stations die langs lijnen liggen waar de prive wel op wil rijden omdat er ook rendabele stations liggen. De staat (in Engeland) past dus vooral de extra stops bij voor een trein die toch rijdt, ze subsidieert niet de ganse treinrit - iets wat wij vandaag wel nog doen hier.
Daar heb je het, waren er geen rendabele stations op die lijn dan was privé niet geïnteresseerd. Ze pikken gewoon de kersen van de taart en de staat (wij dus) mag de droge koek hebben en betalen. Waarom zijn de tickets dan zoveel gestegen als het toch goedkoper is?

Heel de zaak komt op een punt waarop we moeten beslissen of we een gemeenschappelijke dienst (OV) aan privé laten of echt gemeenschappelijk runnen. Die vraag komt met de zelfrijdende wagens en mobiliteit als een service steeds dichterbij. Persoonlijk ben ik tegen een pure privé-aangelegenheid in deze omdat je enkel mobiliteit zal hebben waar het opbrengt. Om het te laten opbrengen zal het uiteraard ook niet goedkoper zijn. Aandeelhouders willen jaarlijks een divident en uiteraard moet er groei zijn... in hun inkomsten. Nu worden afgelegen gebieden slecht bediend, dan worden ze gewoon niet meer bediend, tenzij de staat alle kosten op zich neemt. De privé zal beslissen waar en voor welk budget er nog mobiliteit zal zijn. Ik versta de angst voor de SKH maar ik versta niet dat iemand die tegen de SKH is vóór een privatisering is van OV.

De Post is nu wel goed gerund??? De redding??? Heb jij de laatste jaren nog met de post gewerkt? De service gaat terug naar decennia geleden en de postzegels stijgen sneller dan de wind. Dat er efficiëntiewinsten mogelijk zijn kan goed zijn maar als dit ten koste gaat van de dienst wat heb je dan gewonnen. Vroeger zat je brief elke dag in de bus en werden zendingen die niet perfect geadresseerd waren ook nog afgeleverd, nu is het hopen en bidden dat het ooit aankomt en over wanneer mag je helemaal niet kieskeurig zijn. Als er 1 voorbeeld is om het niet te doen dan is het wel de post.

Was bij De Post hetzelfde, de privatisering betekende hier de redding. Dat verspilling en inefficientie werd afgestoten werd uiteraard niet door iedereen in dank afgenomen, maar het was wel nodig.

Andere operatoren? Het net is nu al grotendeels verzadigd, dit betekent dat er enkel lijnen kunnen verhandeld worden en amper bijgemaakt. Wat je aan de ene geeft, neem je van de ander af. Dat is geen concurrentie maar cherry picking. NMBS zal Limburg en W-Vlaanderen mogen bedienen terwijl de privé de assen Oostende-Luik en Gent-Antwerpen mag doen. We hebben al gezien wat het opleverde door de NMBS op te splitsen, dezelfde gekte gaan we nu eens herhalen :roll: Al vergeten hoe de lijn het beter ging doen? Ze kunnen verdorie nog hun eigen bussen niet correct op een app laten verschijnen.

Dutordoir heeft het helemaal niet over dit. Ze heeft het over onderinvesteringen in materieel waardoor er amper een deftige dienst kan georganiseerd worden. Ze heeft het over het uitblijven van een plan voor de NMBS met doelstellingen. Ja, de NMBS kan zeker veel efficiënter maar de zaak is dat dat geld kost terwijl we nog altijd in een besparingsmentaliteit zitten inzake mobiliteit. Waar is die nieuwe N-Z verbinding? Waar is dat station in Gent dat het antwoord ging zijn op de toekomst?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ufoman_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 okt 2016, 19:03
Bedankt: 2 keer

marijke1968 schreef:De zoveelste ontspoorde discussie. Slotje?
Zeer juiste bewoording over dit topic.
Maanden geleden zat men hier ook met een discussie over het "Klimaat".
Waar men maanden en weken heen en weer elkaar zat te bestoken met nutteloze antwoorden.
Maar nu hoor je er niets meer over, rarara. :banana:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Niets mis met dit topic dat in de speciaal daarvoor voorziene rubriek staat. Wie geen interesse heeft kan, zoals voorzien door de mods, de opt-out gebruiken.

De regels ivm respect gelden hier echter ook, het is niet aan mij te oordelen over het (gebrek aan) respect in deze topic maar ik vind dat de overgrote meerderheid hier wel proper blijft.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dizzy schreef: Daar heb je het, waren er geen rendabele stations op die lijn dan was privé niet geïnteresseerd.
Ik denk dat alle lijnen in Vlaanderen rendabele stations hebben, voor de niet-rendabele stations langs die lijnen kan dezelfde oplossing als in het VK geregeld worden.
Dizzy schreef:Waarom zijn de tickets dan zoveel gestegen als het toch goedkoper is?
Vaak gehoord argument van zij die het nog nooit geprobeerd hebben, maar mijn Heathrow Express was gevoelig goedkoper dan de NMBS tussen luchthaven en Brussel-centrum. De andere private treinen waren ook goedkoop dankzij het zonetarief dat ik gebruikt heb. De NMBS kent eveneens zones, maar enkel in de stad zelf en niet errond, dus het zou ook weer duurder geweest zijn. Dus ik weet niet of het wel klopt allemaal.

Nu, ik betwijfel niet dat je wel een trein zult vinden die duurder is dan hier. Maar het omgekeerde geldt dus evenzeer.
Dizzy schreef: Heel de zaak komt op een punt waarop we moeten beslissen of we een gemeenschappelijke dienst (OV) aan privé laten of echt gemeenschappelijk runnen.
Lijkt me niet echt een vraag gezien de EU reeds beslist heeft om te liberalisereen. Prive komt dus sowieso. De vraag is eerder of je de NMBS dan privatiseert of niet? Ik geef het je op een blaadje: de huidige NMBS is een vogel voor de kat, en het is al te laat om nog op tijd te veranderen, de logheid van het bedrijf kennende.

Velen lijken hier niet te beseffen hoever liberalisering al doorgedrongen is bij ons. Cargo per spoor is geliberaliseerd. Ook interstedelijk busvervoer is bv al geliberaliseerd, wist je dat? Talloze toeristen maken gebruik van het goedkope aanbod van FlixBus en co voor een directe bus tussen de luchthaven van Charleroi en veel Vlaamse toeristische steden. Tot voor de liberalisering konden die mensen niet anders doen dan de TEC naar Charleroi-gare te nemen, dan de NMBS naar Brussel, en dan De Lijn in de stad van bestemming. Verschillende tickets, duur, en veel tijdsverlies. De liberalisering heeft deze kafka opgelost.

Waarom zouden we de lijn (pun intended) niet gewoon doortrekken en al het OV liberaliseren (hypothetisch, is al beslist immers). Niemand heeft te verliezen bij meer aanbod.
Dizzy schreef: De Post is nu wel goed gerund??? De redding??? Heb jij de laatste jaren nog met de post gewerkt? De service gaat terug naar decennia geleden en de postzegels stijgen sneller dan de wind.
Ja, ik betaal 5,70 EUR voor een pakket tot 5 kg en dat zeer volumineus mag zijn, wat zeer goedkoop is.

Postzegels heb ik al lang niet meer gekocht, ik stuur emails in de plaats. Brieven ontvang ik ook nog zelden. De hogere prijzen hebben hier volgens mij meer te maken met de mindere vraag terwijl je wel nog altijd evenveel postbodes nodig hebt als vroeger waardoor de kost per brief duurder wordt, en dus niet met de privatisering.
Dizzy schreef:NMBS zal Limburg en W-Vlaanderen mogen bedienen terwijl de privé de assen Oostende-Luik en Gent-Antwerpen mag doen.
Ik stel voor dat we de realiteit afwachten, anders lijkt dit nogal FUD, want wie zegt dat het zo zal lopen? Dit is gissen. In het VK is dit ook niet het geval daar British Rail de boeken gesloten heeft terwijl alle spoorlijnen wel open bleven.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dizzy schreef: Heb jij de laatste jaren nog met de post gewerkt?
De post als in pakjesdienst? Geen problemen mee, altijd correct en goedkoop. Voor brieven? Wie verstuurt er tegenwoordig nog brieven? Heb je een paar voorbeelden?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Nogmaals, in Limburg bvb liggen er op heel wat trajecten maar 2 sporen. Stationnetjes worden ook elders gesloten of worden spookstations zonder personeel. Parkings worden betalend. Men maakt de trein maw steeds minder interessant. Zelfs een station als Drongen wordt minder bedient. Dampoort heeft 1 trein naar Brussel.

De lijn naar Zaventem is een uitzondering omdat je met de diabolo toeslag zit, toevallig een toeslag om de privé-inbreng van de verbinding te betalen. :lol:

Dat de NMBS veel te log is klopt maar ik betwijfel of de situatie verbetert met de privé. Ja, ze zullen zeer flexibel zijn om ons meer te laten betalen of nog rapper lijnen schrappen omdat ze niet opbrengen. Men neemt de geneugtes van de privatisering als te vanzelfsprekend en negeert de nadelen. Ik zie niet direct algemeen meer aanbod maar enkel meer aanbod voor de interessantere locaties (luchthaven, grote steden). In dit scenario is wie niet in deze locaties woont gewoon gekloot.

Ik heb die flixbus zelfs ook al gebruikt om naar Charleroi te gaan. Er zitten amper Belgen op dus het is vooral voor toeristen. De Belgen rijden met hun salariswagen wel naar Charleroi :) Ik kan u zeggen dat de "ervaring" zodanig was dat het de 1e en laatste keer was :lol:

Veel beter was dat ook deze luchthaven een treinverbinding had maar anderzijds kan je je ook afvragen waarom wij 2 luchthavens moeten hebben. Dan heb je nog zo'n dwerg in Oostende die ook al niet rendabel is.

Het is leuk voor die verbinding omdat wij zo dwaas geweest zijn om weer een eigen busmaatschappij te willen waardoor je met diverse systemen zit en dit in een land zo groot als een zakdoek. Nu zit men al jaren over een eengemaakt biljet/abo bezig terwijl als je maar 1 bedrijf had was dat veel gemakkelijker in te voeren.

Bedrijven/overheid werken nog altijd met brieven omdat mails niet dezelfde bewijswaarde hebben en nog vaker verloren gaan (spamfilter). Mensen veranderen ook vaak van emailadres of vergeten hun logingegevens. Er is bij de post al een pak volk weg en toch blijven de prijzen maar stijgen en wordt de dienstverlening minder. Vroeger was je brief er sneller voor minder geld, DAAR draait een postbedrijf om, niet om hoeveel de waarde op de beurs staat.

We zullen zien wie zo'n interesse gaat hebben om Limburg en W-Vlaanderen te bedienen maar ik ben blij dat ik er niet woon.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:en vrachtverkeer nog extra belasten
Dat is duidelijk wel een constante... nog extra belasten :roll:

Langs de ene kant gaan betogen omdat onze koopkracht omlaag gaat en langs de andere smeken mensen nu al zelf om extra belastingen :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dizzy schreef: Bedrijven/overheid werken nog altijd met brieven omdat mails niet dezelfde bewijswaarde hebben en nog vaker verloren gaan (spamfilter). Mensen veranderen ook vaak van emailadres of vergeten hun logingegevens. Er is bij de post al een pak volk weg en toch blijven de prijzen maar stijgen en wordt de dienstverlening minder. Vroeger was je brief er sneller voor minder geld, DAAR draait een postbedrijf om, niet om hoeveel de waarde op de beurs staat.
Mja zoals selder ook al zei, je haalt hier een uitstervende dienstverlening uit. Post krijgt in het digitale tijdperk een heel andere invulling. Nogmaals, je blijft evenveel mensen nodig hebben om die brief op te halen en te bedelen, maar als het volume snel achteruit gaat wordt de kost voor het bedrijf per brief gewoon duurder, dus dat is toch niet abnormaal dat de prijs dan omhoog gaat. Het zou bij de oude post ook niet anders geweest zijn hoor. Er zijn voldoende alternatieven: email, fax, etc. TBC Post is ook een alternatief als enige andere letterpost operator.

De wet laat vandaag ook toe om aangetekende mails te sturen met dezelfde bewijswaarde als de brief.
Dizzy schreef: We zullen zien wie zo'n interesse gaat hebben om Limburg en W-Vlaanderen te bedienen maar ik ben blij dat ik er niet woon.
Niets houdt de provinciebesturen in kwestie tegen om zelf een dienst uit te baten of private operatoren te subsidieren op het bestaande spoornet. Da's het mooie eraan, je kan veel lokaler optreden. Vandaag wordt alles nog door Brussel beslist en provincies worden niet gehoord.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

selder schreef:De post als in pakjesdienst? Geen problemen mee, altijd correct en goedkoop.
Nochtans is 95% van de pakjesdiensten die ik hier door de straat zie rijden niet BPost… zo fantastisch zal het dan toch niet zijn.
CCatalyst schreef:Als je ad homines gaat (foruminbreuk btw) wordt geacht dat alles wat je zegt weerlegd is en je geen verdere argumenten meer hebt.
Feit is dat je met ideaalbeelden werkt die er gewoon niet zijn (en je daar nu ook gaat achter verbergen met dergelijke uitspraak)... ik kan hier ook de meest fantastische dingen gaan verzinnen (die je dan ook moeilijk kan weerleggen want het is pure theorie) maar de realiteit is nu eenmaal anders.

Het OV werkt niet, de alternatieven zijn er niet of amper, projecten duren jaren om te realiseren, … al de rest is wishful thinking en daar heeft men niets aan als de SKH er morgen komt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

DarkV schreef:Nochtans is 95% van de pakjesdiensten die ik hier door de straat zie rijden niet BPost… zo fantastisch zal het dan toch niet zijn.
Dat zijn dan vooral de handelaars naar de gebruikers, de verzender is bijna nooit een particulier. Kijk voor bewijs maar in onze eigen te koop sectie hier, vind me een thread waar een andere koeriersdienst dan BPost aangeboden wordt (kiala telt niet, dat bieden de koeriers waar jij het over hebt niet aan).
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Goh, we kunnen er over blijven palaveren, maar het lost niets op. :)

Wel straf, iemand die het forum verlaat om dan onder een andere nick toch weer alles open te gooien en het lont aan het kruitvat blijft steken. De onmiskenbare manier van discussiëren...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

CCatalyst schreef:Mja zoals selder ook al zei, je haalt hier een uitstervende dienstverlening uit. Post krijgt in het digitale tijdperk een heel andere invulling. Nogmaals, je blijft evenveel mensen nodig hebben om die brief op te halen en te bedelen, maar als het volume snel achteruit gaat wordt de kost voor het bedrijf per brief gewoon duurder, dus dat is toch niet abnormaal dat de prijs dan omhoog gaat. Het zou bij de oude post ook niet anders geweest zijn hoor. Er zijn voldoende alternatieven: email, fax, etc. TBC Post is ook een alternatief als enige andere letterpost operator.

De wet laat vandaag ook toe om aangetekende mails te sturen met dezelfde bewijswaarde als de brief.
Eerst is het een voorbeeld en nu is het uitstervend :lol:

Met mails gaan ze niet veel verdienen en voor de pakjes is het zoals hier al vermeld ook niet zo'n vetpot. Ze hebben de kans gemist om KPN over te nemen en dan hebben ze maar een kat in een zak gekocht in de VS.

Er zijn NIET evenveel mensen want veel zijn afgedankt door de sorteercentra die veel automatischer werken EN de dalende volumes papieren post. Ondanks de veranderingen is er niet zoveel verandert en al zeker niet aan de dienstverlening. Veel kantoren zijn gesloten en vervangen door een post punt. Je krijgt er een punthoofd van het wachten :lol:

De wet laat veel toe maar toch aanvaarden heel wat diensten het niet. Mijn ziekenfonds bijvoorbeeld. Originelen of niets. Scans zijn ook gewoon zeer eenvoudig na te maken.

Men is verdorie bezig de provincies af te schaffen en dan zouden ze een mini-NMBS moeten vormen :roll:
Dat is toch een totale versnippering en nog erger dan het lijn-fiasco. Wat is het volgende, elke dorp zijn spoormaatschappij?

Het spoor is net als gezondheidszorg iets dat je nationaal moet organiseren wil je doel zijn mobiliteit voor iedereen. Trouwens in Nederland hebben ze de gezondheidszorg ook geprivatiseerd, velen kijken met heimwee terug naar het oude systeem met ziekenfondsen. Zorg was toegankelijker EN goedkoper. Nu moeten zieken opbrengen, alé zo weinig mogelijk kosten, en dan weet je het wel. De Nederlanders komen dan maar naar België om nog behandeld te worden vóór ze sterven aan hun aandoening.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dizzy schreef: Er zijn NIET evenveel mensen want veel zijn afgedankt door de sorteercentra die veel automatischer werken EN de dalende volumes papieren post.
Sorteercentra voor brieven zijn al lang grotendeels geautomatiseerd, al van voor de privatisering. Kosten personeel op de baan zijn veel hoger. En die mensen kan je niet zomaar afdanken.
Dizzy schreef: De wet laat veel toe maar toch aanvaarden heel wat diensten het niet. Mijn ziekenfonds bijvoorbeeld. Originelen of niets. Scans zijn ook gewoon zeer eenvoudig na te maken.
Is het probleem van die diensten.
Dizzy schreef: Men is verdorie bezig de provincies af te schaffen en dan zouden ze een mini-NMBS moeten vormen :roll:
Dat is toch een totale versnippering en nog erger dan het lijn-fiasco. Wat is het volgende, elke dorp zijn spoormaatschappij?
Het voordeel van liberalisering is idd dat iedereen een spoordienst kan beginnen. Natuurlijk niet "zomaar", je materiaal moet goedgekeurd worden voor het net, je moet voldoende verzekerd zijn, je moet gekwalificeerd personeel hebben, etc. De investeringen zijn dus groot, dus er is een filter, maar het kan. Dus als versch gemeentes samen een gat willen opvullen in het aanbod, dan kan dat. Maar het zal wel goedkoper zijn om een privaat bedrijf dat al rollend materieel heeft te subsidieren om dat te doen. Dat zijn allemaal mogelijkheden die vandaag veel moeilijker liggen, omdat zij vandaag niets te zeggen hebben daarover, en dus via nationale gelederen moeten werken wat erg traag gaat en waar het vaak op een njet botst omdat de nationale belangen niet dezelfde zijn als gemeentelijke belangen.
Dizzy schreef:Het spoor is net als gezondheidszorg iets dat je nationaal moet organiseren wil je doel zijn mobiliteit voor iedereen.
Ik denk dat het vooral moet beantwoorden aan wat de mensen vragen, en daarin het grootste gemene goed zoeken (je gaat nooit voor iedereen goed kunnen doen). Die nationale organisatie moet een middel zijn maar mag niet het doel op zich worden. Ik denk dat we daar vandaag nog in falen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef:Goh, we kunnen er over blijven palaveren, maar het lost niets op.
Zeker als je blijft fantaseren en alles door een super roze bril bekijkt... we weten al langer dat het zo niet werkt.
Slafes schreef:Wel straf, iemand die het forum verlaat om dan onder een andere nick toch weer alles open te gooien en het lont aan het kruitvat blijft steken.
Ik begrijp je niet helemaal van die nick... ik merk alléén dat een aantal mensen hier die lont brandende houden door een onrealistisch ideaalbeeld te blijven herhalen alsof het realiteit is. Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn waarom het niet werkt en veel "onschuldige" werknemers (en trouwens indirect iedereen) zal treffen die geen alternatief hebben... maar da's blijkbaar maar collateral damage waar je niet van wakker moet liggen.
Selder schreef:Dat zijn dan vooral de handelaars naar de gebruikers, de verzender is bijna nooit een particulier.
En waarom gebruiken die handelaars dan geen BPost... als het allemaal zo goed zou zijn ?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

DarkV schreef:En waarom gebruiken die handelaars dan geen BPost... als het allemaal zo goed zou zijn ?
De grote koerierdiensten bieden service aan die beter geschikt is voor bedrijven, met grotere contracten, verzekering, groter volume en grotere afstand, BTW-recuperatie, en zijn vooral helemaal niet laagdrempelig toegankelijk voor particulieren voor nationale of internationale zendingen. De Post is niet alleen goedkoper, maar ook een pak toegankelijker dan eerst een account bij een grote internationale koeriersdienst aan te maken enzovoorts. Er is overal een postkantoor of een postpunt in de buurt, ga jij opzoeken waar je naartoe moet voor een grote pakjesdienst te gebruiken in je buurt?

Nogmaals: gebruik dan gewoon ten minste de zoekfunctie voor "DHL" "postnl" "UPS" "FedEx" "TNT Express", ... in onze eigen Te Koop/Gezocht forum, je gaat daar zien dat er voor nationale zendingen tussen particulieren zelden tot nooit een grote pakjesdienst gebruikt wordt.

Het overgrote deel van de pakjes die van e-commerce of andere bedrijven onderweg zijn, zijn internationaal, en daar kan BPost (dat voornamelijk een nationale aanbieder van diensten is) niet op tegen het internationale karakter van de grote pakjesdiensten.
Trouwens, als je via een nationale e-commerce iets koopt en laat leveren is het in de meeste van de gevallen wél met BPost.

Dat is nu toch geen rocket science seg, kan je hier ook niet tot nieuwe inzichten komen dan, doet verdacht veel denken aan eentje die hier nog niet zo lang geleden met grote trom vertrokken is. Om dan nadien onder een andere nick terug te komen en lustig op dezelfde manier verder discussiëren, je moet het maar doen.

Screenshot van gedeelde accounts op hetzelfde IP adres verwijderd na intern overleg.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je antwoord naast de kwestie... waarom gebruiken bedrijven geen BPost was de vraag ?

Dat het als particulier eenvoudiger is een pakje te versturen met BPost dan met DHL (alhoewel) begrijp ik ook wel, maar als BPost dan zo'n succesverhaal is sinds de "nieuwe wind" dan zou ik toch liever de grote contracten hebben van de postorder bedrijven dan hier en daar een particulier zijn pakje.

Maar we wijken af... ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn dat de privatisering van het OV niet het grote succes is. Zelfs De Lijn heeft amper interesse in de lijnen die niet renderen (met als resultaat dat sommige mensen geen bus meer hebben of slechts om de twee uur, of eerst twee kilometer moeten stappen). Als alternatief kan dat dus tellen !
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

DarkV schreef:Je antwoord naast de kwestie... waarom gebruiken bedrijven geen BPost was de vraag ?

Dat het als particulier eenvoudiger is een pakje te versturen met BPost dan met DHL (alhoewel) begrijp ik ook wel, maar als BPost dan zo'n succesverhaal is sinds de "nieuwe wind" dan zou ik toch liever de grote contracten hebben van de postorder bedrijven dan hier en daar een particulier zijn pakje.

Maar we wijken af... ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn dat de privatisering van het OV niet het grote succes is. Zelfs De Lijn heeft amper interesse in de lijnen die niet renderen (met als resultaat dat sommige mensen geen bus meer hebben of slechts om de twee uur, of eerst twee kilometer moeten stappen). Als alternatief kan dat dus tellen !
Goh er zijn toch best veel bedrijven die via Bpost leveren hoor. Coolblue bijvoorbeeld als ik me niet vergis?
Ik kan absoluut niet klagen over de service van Bpost wat betreft pakketjes eerlijk gezegd (zowel verzenden als ontvangen), veel minder issues dan PostNL, DPD etc.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik kan ook niet klagen over BPost maar dat is evenmin de discussie... ik merkte gewoon op dat ik veel meer andere koerier diensten zie in het straatbeeld dan BPost (dus de vraag is of het als bedrijf wel zo succesvol is - en hun avonturen in Nederland en de US geven alvast ook geen positief beeld).

De essentie in deze discussie blijft nog steeds of privatisering van het OV zorgt voor een ALGEMEEN (en dus niet louter op enkele succeslijnen) beter OV ?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

CCatalyst schreef:Is het probleem van die diensten.
Neen, dat wordt dan een probleem van de gebruiker van de dienst. Trouwens de vereiste is niet altijd zo overbodig aangezien documenten soms ook door buitenlandse diensten moeten aanvaard worden (vb kosten zorg in buitenland).

Alles kan, een kip kan ook lopen en haar knieën staan omgekeerd. Punt is dat het zeer veel zal kosten financieel en organisatorisch. Het blijft een enorme versnippering en dus in de praktijk gewoon onrealistisch. Gent en Antwerpen kunnen nog geen eigen busdienst uitbaten en dan zouden we afgelegen dorpen een treinverbinding laten uitbaten. Laat staan dat deze gemeentes, meestal al de armere, het geld hebben om daarvoor subsidies te geven.

Je hebt wel overschot van gelijk dat de belangen van de kleintjes ook moeten meegenomen worden maar in een privéscenario vrees ik voor hen als eerste slachtoffer. Van de regen in de drop heten ze dat.

We moeten niet altijd beantwoorden aan wat de mensen vragen maar wel aan wat maatschappelijk wenselijk is, een belangrijke nuance. Iedereen zou graag een station/halte voor de deur willen maar het lijkt me beter dat elk dorp al minsten een goede verbinding heeft.

Kortom met de privé trek je geld uit een systeem dat als geheel altijd verlieslatend zal zijn als je iedereen een aanbod wil bieden (vervoer/gezondheid/...). Dat geld diende vroeger om de verliezen op de minder interessante delen deels te dempen. Als je dat niet meer hebt en dat geld naar aandeelhouders doorschuift kosten de mindere delen dus nog meer en is de drang om ze af te schaffen groter. We zien dit nu al bij de lijn. Eerst jarenlang besparen en prijzen optrekken. Knippen in het aanbod en materieel laten verkommeren. Het aantal reizigers neemt logischerwijze af ipv stijgen. Ik verdenk de leiding van de lijn (Weyts) dat dit bewust is om nadien een systeem met privé-firma's te kunnen inschakelen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk hoe dan ook dat in België de kost van het openbaar vervoer echt geen bespaar pot is.

Waar ik wel voor ben is dat we het huidig aanbod uitbreiden en daarnaast privé firmas stimuleren om ook alternatieven te beogen eventueel met een prestatiesubsidie(wat ik bedoel als de privé firma kan bewijzen dat ze een deftig aanbod hebben dat daar een bonus tegen op kan staan)

met oplossingen bedoel ik dus busdiensten of soorten belbussen maar dan privé. Dat zal niet winstgevend zijn dus moet dat wel overheidsgezind ondersteund worden maar privé er volledig buiten laten vind ik ook niet kunnen.

Laat zien hoe verlieslatend privé is tov een overheidsbedrijf en hoeveel kosten ze doorrekenen naar de klant en dan kunnen we spreken over privé misschien toe te laten op alles.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Dan denk je mis, 40 miljoen euro per jaar wordt er tegen 2020 bespaard. Dat was een oude reorganisatie. Daarbovenop kwam een nieuwe ronde, nog eens 7 miljoen per jaar op op 3 jaar tijd. Daar komt nog een reorganisatie bij met honderden ontslagen. De lijn vindt geen chauffeurs door de goede sfeer en verloning waarschijnlijk.

Privé firma's zullen geen extra aanbod bieden buiten de grote centra waar dat aanbod al is. Ik zit aan een eindhalte en heb een bus om de 8 minuten. Dat zijn acordeonbussen en die zitten stampensvol eens we aan halte 5 zijn. Die lijn had al lang terug een tram moeten zijn maar ze studeren nog wat bij de lijn en door besparingen zijn andere zaken prioritair.

Ik hoor nu voorstellen voor nachttreinen. Dat is heel leuk maar dan moeten daar ook nachtbussen zijn want anders heeft enkel iemand die naast het station woont er iets aan. De nachtbussen van Gent vind ik wel goed. Hier is privé een sponsor die in ruil voor reclame een deel van de kosten dekt, de bussen en personeel zijn van de lijn maar de stad betaalt. Er was geen privébedrijf geïnteresseerd om dit alleen te doen ondanks dat het initiatief goed gebruikt wordt.

Een systeem met zelfrijdende shuttles kan een oplossing zijn. Dat kan door de privé gebeuren want ze hebben minder personeel nodig. De prijs zal afhangen per kilometer en opties als rechtstreeks/alleen reizen of gedeeld. Voor sommige bejaarden zou dit een goede zaak zijn maar dat hangt af van de prijs.

Privé rekent alle kosten door naar de klant. Het doel is enkel en alleen winst maken. Maakt een lijn geen winst dan wordt ze geschrapt of gaat de firma failliet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij openbaar vervoer moet de primaire beweegreden "toegankelijkheid van vervoer voor het ganse land op elk moment" zijn, niet "is het winstgevend".
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dizzy schreef:Alles kan, een kip kan ook lopen en haar knieën staan omgekeerd.
Dat zijn niet de knieën maar de hielen. :-)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

JamesEarlGray schreef:
Dizzy schreef:Alles kan, een kip kan ook lopen en haar knieën staan omgekeerd.
Dat zijn niet de knieën maar de hielen. :-)
Voor echt nuttige info moet je op UB zijn :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

En gelijk heeft ie.
Alle dieren met endoskelet zijn afstammelingen van dezelfde soort.
Maw alle skeletten zijn in se hetzelde, maar anders gevormd.
De dieren waarvan je denkt "hun knieen staan achterstevoren", ben je eigenlijk naar hun hielen aan het kijken, en lopen dus eigenlijk op hun tenen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Het planbureau heeft het een en ander doorgerekend nav. de verkiezingsbeloftes van de partijen.

De kilometerheffing zou 2,4 miljard euro opbrengen.
Afschaffen van de salariswagens zou 3 miljard extra opbrengen.
Er is nergens spraken van het afschaffen van de accijnzen op brandstoffen, wel een tax van 2,6 miljard uit "koolstofheffing".

Er zouden 1,6 miljard euro belastingen verdwijnen door het afschaffen van de verkeersbelastingen.

Zo budgetneutraal ziet die SKH er niet uit...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Hoewel het prima verdedigbaar is in het kader van SKH, zouden we toch vanuit Europa op de vingers getikt worden wegens deloyaal.
Dus is het geen verrassing dat SKH niet aan de fiscaliteit van de brandstof raakt.

1,6miljard belastingen die verdwijnen en 2,4 belastingen die toegevoegd worden, kan je lastig budgetneutraal noemen.
Volgens mij hoeft dat niet zo te zijn.

Ik wil vooral zien wat er gaat gebeuren na de verkiezingen.
De NVA heeft nu al meermaals blijk gegeven een angsthaas te zijn, maar wat gaan ze doen na de verkiezingen?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Hoe kan men die 2.4 miljard voorspellen? Of weet men al wie op een ander tijdstip gaat rijden, of minder met de wagen, ...?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Simulaties door slimme mensen, met de nodige assumpties.
De begrotingscijfers worden op een gelijkaardige manier samengesteld :).

Het is alvast beter dan wat staan roepen over €1000 per persoon per jaar extra, zonder onderbouwing.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

heist_175 schreef: De NVA heeft nu al meermaals blijk gegeven een angsthaas te zijn, maar wat gaan ze doen na de verkiezingen?
Km-heffing invoeren. Zoals ze ook de pensioenleeftijd verhoogd hebben.

Het demarche van De Wever is er enkel op gericht om dit onderwerp uit de verkiezingscampagne te houden. Niets is dodelijker in de campagne dan een "N-VA taks" waar de andere partijen maar al te graag mee uitpakken wanneer het hen goed uitkomt (hoewel elke regeringspartij wel een taks op haar naam kan schrijven). Vraag maar aan Turtelboom.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ondertussen is het bestelde rapport beschikbaar

https://www.standaard.be/cnt/dmf20191216_04770301
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191216_04769767
Kilometerheffing kan files tot een derde korter maken
‘Een slimme kilometerheffing kan een belangrijk deel zijn van de mobiliteitsop­los­sing’, stelt een onderzoek in op­­dracht van de Vlaamse over­heid. Maar de rege­ring wil er nog altijd niet van weten.
Een kilometerheffing voor personen­wagens, met een gemiddeld tarief van 3,3 tot 3,4 eurocent per afgelegde kilometer
Ze bestudeerden twee verschillende scenario’s. In het eerste is zo’n heffing budgetneutraal: de afschaffing van alle andere Vlaamse verkeersbelastingen zou dan volledig gecompenseerd worden door de inkomsten van de kilometerheffing. In dat scenario – met een ‘beperkte’ taxshift van autobezit naar autogebruik – zou de heffing een positieve impact hebben van 304 miljoen euro op de Vlaamse welvaart, onder andere via tijdswinsten en een afname van de uitstoot door het verkeer.

In een tweede scenario met hogere tarieven en een ruimere taxshift zou de overheid de extra inkomsten kunnen gebruiken voor bijkomende maatregelen tegen de files. De maatschappelijke winst zou in dat scenario oplopen tot 557 miljoen. Maar een deel van de Vlaamse weggebruikers zou de heffing wel in de portefeuille voelen. ‘Dat is nodig om gedrag te kunnen sturen’, zegt Leen De Dycker van het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken, dat de studie begeleidde. Achter het gemiddelde van 3,3 tot 3,4 eurocent per kilometer – dat slechts één is van een tiental scenario’s die de studie vergeleek – schuilen variabele tarieven van 0 tot 20,4 eurocent per afgelegde kilometer, afhankelijk van wanneer, waar en hoe ver automobilisten rijden.
De studie toont ook aan hoe de kilometerheffing een belastingverschuiving kan mogelijk maken, een taxshift waarbij men niet langer het bezit van de wagen belast, maar wel het gebruik ervan. De heffing vervangt dan de jaarlijkse verkeersbelasting en de Belasting op Inverkeerstelling (BIV).
Een kilometerheffing heeft volgens de studie ook tal van andere positieve effecten. Zo is er sprake van een daling van het aantal autoverplaatsingen en een toename van het openbaar vervoer, een daling van de uitstoot van broeikasgassen en een daling van het aantal verkeersslachtoffers. Verder werkt de heffing volgens de onderzoekers ‘vrij herverdelend’ en is er ‘geen bewijs voor een algemene daling van de competitiviteit van de Vlaamse sectoren door de wegenheffing’.
En net zoals met de klimaatinvestering en de business case rond preventie in gezondheidszorg: de cijfers zijn heel duidelijk en toch zal de Vlaamse regering beslissen om de cijfers te negeren en verder de afgrond in te rijden op basis van buikgevoel.
Ik kijk vol spanning uit naar de constructieve oplossingen van de - volgens recente peilingen - grootste partij van Vlaanderen wat betreft mobiliteit. Vermoedelijk mogen Walen en buitenlanders niet meer op de Vlaamse wegen rijden ofzo...?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Mij allemaal goed, zo lang ze geen persoonlijke locatietracker afdwingen om te mogen rijden op de openbare weg. Deze invasie van de privacy is een harde noot die voor zo ver ik weet nog niet gekraakt is.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

JamesEarlGray schreef:Mij allemaal goed, zo lang ze geen persoonlijke locatietracker afdwingen om te mogen rijden op de openbare weg. Deze invasie van de privacy is een harde noot die voor zo ver ik weet nog niet gekraakt is.
alle wagens vanaf 2018 in europa hebben thans al verplicht alles aan boord; https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_nl.htm
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik ben tegen, ik vind de vrijheid (psychologisch) toch zwaarder doorwegen dan de beperkte verkorting van de files. (en daar heb ik toch men twijfels over, ik denk dat de file op zich al genoeg doorweegt om NIET tijdens de spits te rijden, en diegene die dat wel doen zullen dat voor een paar euro extra ook niet laten.)

+ Onze treinen en openbaar vervoer zijn ook nog niet geschikt om een extra 10% erbij op te vangen. (bovenop de gewone passagiersgroei) dat is een proces van vele jaren. Volgend jaar worden de eerste nieuwe dubbeldekkers geleverd dus er is hoop.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”