Overal nieuwe ANPR's en palen?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het valt me op dat ze overal palen aan het opzetten zijn, waar zo'n ANPR en dome camera aan zal hangen. Ik herken ondertussen de hoogte van zo'n typische paal.

Zo zie ik tussen Merelbeke en de R4 naar Gent-Zeehaven nieuwe ANPR locaties, zelfde tussen Beervelde en Antwerpen, maar in één richting. Ook aan vrijwel elke op & afrit, maar ook aan de bruggen bij afritten, op de autostrade zelf. Ze staan aan beide kanten van de rijrichting, dus in middenberm en vlakbij de pechstrook.

Tussen Merelbeke en Expo Gent hangen er ook, maar op de bruggen. Zowel een ANPR als dome camera. Waarom al die domes erbij? Op deze locatie staat duidelijk trajectcontrole, maar op de andere locaties met zelfde camera's geen bordjes trajectcontrole.

Overal nieuwe trajectcontroles erbij? Camera's voor de kilometerheffing? Het schiet echt als paddestoelen uit de grond die big brother tracking.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Ik vermoed dat trajectcontrole slechts het halve verhaal is en km-heffing inderdaad het secundaire doel.
Waarom? Op de A19 staan die ook, maar niet tot op het einde. Net na de laatste afrit staan maar liefst 6 palen, 3 in elke richting:
- één op de linkerrijstrook
- één op de rechterrijstrook
- één op de afrit zelf.
Mocht dit écht trajectcontrole zijn, dan hadden ze de camera's gewoon 100m kunnen opschuiven tot net voor de afrit en het kunnen doen met 2 camera's minder.

Het feit dat er inderdaad 2 camera's per paal hangen (ANPR + dome), vond ik echt belachelijk. Kan één camera dan tegenwoordig niet alles: nummerplaten registreren & crowdcontrol.

Verwarring allom:
https://www.hln.be/regio/ieper/trajectc ... ~a302793e/
Niemand weet wie die camera's op de A19 heeft gezet :p
“De trajectcontrole op de A19 is er echter geen van ons. Minister Weyts zet sterk in op trajectcontrole, maar ook de federale minister van Binnenlandse Zaken zet de voorbije jaren steeds sterker in op ANPR-camera’s. Die kunnen nuttig zijn in de strijd tegen criminaliteit en zelfs terrorisme. Naast de inspanningen van Weyts voor meer verkeersveiligheid heeft ook minister Jan Jambon, tot voor kort de bevoegde minister, inspanningen gedaan voor meer veiligheid.” De woordvoerder van Jambons opvolger Pieter De Crem kon ons niet meteen een antwoord geven, maar zou het nagaan bij de federale politie.
Mocht dit echt enkel tegen criminaliteit zijn, dan was één of 2 camera's per afrit-complex genoeg...
bombas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jul 2006, 10:33
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Op de gewestweg N29 Tienen-Diest wordt het momenteel vol gezet met deze paaltjes...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eigenlijk is héél dat cameraschild een frauduleus opgezet spelletje om bevriende bedrijven van superwinsten te voorzien:
De overheid heeft een meerjarencontract om de ANPR-camera’s te leveren en te installeren gesloten met een tijdelijke handelsvennootschap van de telecomoperator Proximus en het Lokerse signalisatiebedrijf Trafiroad. Dat laatste bedrijf was vroeger bekend als Group Janssens. Topman Glenn Janssens, 'de keizer van de wegwijzer', werd in 2015 nog vervolgd wegens corruptie en fraude. Hij mocht zijn proces afkopen. Het bedrijf zou zo'n 435.000 euro betaald hebben aan het gerecht. Trafiroad was enkel in staat om aan de overheidszaak mee te timmeren als Janssens een blanco strafblad had.
bron: http://newsmonkey.be/article/90410
P@ul
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2018, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ub4b schreef:Zowel een ANPR als dome camera. Waarom al die domes erbij?
Die domes zijn geen camera's maar zorgen voor een lichtmeting (zodat de camera een optimaal resultaat geeft).
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

"Het is de bedoeling dat het netwerk van ANPR-camera’s in de eerste plaats de georganiseerde misdaad en het terrorisme bestrijdt."

Eén probleem... ze hangen vast aan die paal... :lol:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

P@ul schreef:Die domes zijn geen camera's maar zorgen voor een lichtmeting (zodat de camera een optimaal resultaat geeft).
Kan ik moeilijk geloven. De lichtmeting doe je juist met wat je in beeld hebt, en niet met alles rondom. Zelfs fotografen gaan, als ze afzonderlijk willen meten, naar hun onderwerp en houden daar hun lichtmeter dicht bij hun onderwerp. Sowieso heb je niet zo'n gigantische dome nodig enkel en alleen om wat licht te meten.

Ik dacht eigenlijk altijd dat het secundaire camera's zijn om de paal zelf in de gaten te houden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Eerst mensen bang maken en dan hun bangheid misbruiken om hun privacy uit te hollen :roll:

Erg dat een fraudeur als enige voordeel doet met dit zaakje.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Die flitspalen zijn een stuk erger.
Die videocamera's boeien mij niet, google weet mijn locatiegegevens toch al.
en ja, als persoon X in auto met nummerplaat y instapt, kan ik mij wel inbeelden dat zoiets nuttig kan zijn tegen criminaliteit/terrorisme, veel nuttiger dan nog eens x00 extra politieagenten. (die men toch niet gaat vinden)
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Dan moet die al instappen in het zicht van een camera.
Ik hoop voor die criminelen dat ze toch iets slimmer zijn.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

xayana schreef:Dan moet die al instappen in het zicht van een camera.
Ik hoop voor die criminelen dat ze toch iets slimmer zijn.
Dat kan uiteraard wel door een speurder worden gedetecteerd, de camera's zijn gewoon een handig hulpmiddel.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het nadeel van domes is dat je pas de kijkrichting kan weten, wanneer je dicht genoeg bent, en ze je dus in beeld hebben.
Ik vraag me trouwens af of die domes ook van het PTZ type zijn. Ik vermoed van wel.

Ik vraag me ook af of de overheid gezichtherkenning doet, ze hangen hoog genoeg om je gezicht doorheen de voorruit te capteren, daarom rij ik tegenwoordig altijd met de zonneklep. Vind het een grove schending van mijn privacy dat ze ons zo extreem tracken.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vind het een grove schending van mijn privacy dat ze ons zo extreem tracken.
Ik wist het ...
Dat er nog mensen zijn die met een oude wagen zonder gsm rondrijden.
Veel wagens van na 2015 rijden rond met een sim kaart en GPS module. Indien je bijbetaald hebt dan heb je de GPS functionaliteit op het scherm.
De producent kan perfect de toestand en locatie bepalen. De mobiele ISP kan aan de hand van zendmasten dat ook doen.
Bij de overheid wordt een en ander nog in strikte GDPR regeltjes gegoten.
Bij de IRA aanslag tijdens de kerst zoveel jaar terug (ik denk bij harrods) hebben ze de daders getraceerd (achteraf natuurlijk) door middel van hun gsm-sim kaart.
P@ul
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2018, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Tomby schreef:Kan ik moeilijk geloven.
Kijk dan maar eens heel goed naar zo'n dome.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

P@ul schreef:Kijk dan maar eens heel goed naar zo'n dome.
Klopt, I stand corrected. Vanmorgen boodschappen gaan doen, en toen lette ik er op dat die dome helemaal niet zo groot is als ik voor ogen had. Meer zelfs, ik kan nu zelf moeilijk geloven dat daar een 360 camera zou in zitten. Of het dan toch voor de belichting is, weet ik niet. Ik zou het nog altijd raar vinden (cfr mijn fotografie-uitleg) maar anderzijds gaat het hier ook niet over het nemen van een foto, maar over het detecteren van nummerplaten op snel bewegende objecten in een video-stream, dus die hele fotografie-belichting is wellicht totaal niet van toepassing.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

bruma schreef: Ik wist het ...
Dat er nog mensen zijn die met een oude wagen zonder gsm rondrijden.
Klopt. Smartphone heb ik niet en de auto heeft geen gps e.d. Enkel sporadisch wordt Waze gebruikt op een tablet en aparte hotspot die enkel aan staat wanneer nodig. Vandaar dat ik mij ook erger aan deze continuetracking en registratie van alles en iedereen gewoon omdat het kan. Tegen terrorisme? My ass...(pardon my French)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tracking zet je op vanaf je je hotspot aanzet.
Tracking is actief gezien je hier bezig bent op het forum
En veel van die info wordt gebruikt voor comfort of safety en soms voor Security.
Denk maar aan vlotte doorstroming aan driekleuren, files en fileinfo op je waar of op de radio, evacuatie routes en de verzadiging, ...
Voor Security enkel tijdens event in geval van een incident om sneller in te grijpen of achteraf bij calamiteiten.
Denk je nu echt dat iemand of meerderen continue achter een scherm zitten om je te bekijken, ga maar eens na hoeveel camera's er hangen, dan heb je al zoveel schermen nodig.
Wel zo dat er veel big data is waar men wel iets mee zou kunnen doen, maar zonder ICT laat je ook heel veel sporen (tracking) na, het natrekken duurt gewoon iets langer gezien het arbeidsintensiever is.
on4bam schreef:
bruma schreef: Ik wist het ...
Dat er nog mensen zijn die met een oude wagen zonder gsm rondrijden.
Klopt. Smartphone heb ik niet en de auto heeft geen gps e.d. Enkel sporadisch wordt Waze gebruikt op een tablet en aparte hotspot die enkel aan staat wanneer nodig. Vandaar dat ik mij ook erger aan deze continuetracking en registratie van alles en iedereen gewoon omdat het kan. Tegen terrorisme? My ass...(pardon my French)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

bruma schreef:daders getraceerd (achteraf natuurlijk) door middel van hun gsm-sim kaart.
Wel een heel groot verschil tussen gegevens die ze éénmalig opvragen bij een provider voor een specifieke simkaart en gegevens die ze geroutineerd van iedereen verzamelen.

Soit, gaan we er hier een privacydiscussie van maken? Dan ga ik mijn argumentenboekje zoeken :beerchug: . Die ANPR's doen er in ieder geval geen goed aan.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En wie denkt dat hij een vrije vogel is
https://nl.express.live/android-productie-chaos/
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ze hangen hier al jaren (pollitieregio Turnhout). De eerste palen werken zelfs inmiddels niet meer omdat het systeem te oud is. Ze scannen nog wel kentekens maar kunnen geen trajectcontroles meer doen. Het werkt wel, voor die palen reed iedereen hier 100 of harder en nu netjes 70. Er wordt ook veel minder ingehaald.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

ub4b schreef:Ik vraag me ook af of de overheid gezichtherkenning doet, ze hangen hoog genoeg om je gezicht doorheen de voorruit te capteren, daarom rij ik tegenwoordig altijd met de zonneklep.
Niet allemaal, maar er zijn er: https://m.hln.be/regio/houthalen-helcht ... e-auto-zit (en de oudere kunnen het ook maar minder doeltreffend/effectief).
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Inderdaad: van mij weten ze perfect wanneer ik wel of niet thuis ben :-)
https://jdreport.com/het-digitale-contr ... erkenning/
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Wat mij mateloos stoort is de wildgroei aan "slimme" camera's die onze privacy schenden:

- rondom Gent is er bvb al trajectcontrole tussen Erpe-Mere en Wetteren (werkt gelukkig niet meer), op de E17 brug, en recent tussen Merelbeke en Expo, tussen Merelbeke en Destelbergen, tussen Destelbergen en Lokeren ..... overal zie ik ANPR palen verschijnen met kort nadien een bordje trajectcontrole

er zijn dus veel meer pakezels dan aangeduid op hun plaatje:
https://wegenenverkeer.be/trajectcontrole

- in Antwerpen hebben ze de LEZ zone, ironisch vlak naast de vervuilende autostrade op de singel. Nergens zie je bordjes met aankondiging van de camera's, dus je weet niet wie je gegevens verwerkt, en vermoedelijk is dus heel de LEZbo sh* in strijd met de privacywetgeving en camerawetgeving

overweeg een klacht bij de privacycommissie
verder vind ik ook dat alle data die ze verzamelen over jou opvraagbaar moet zijn

een gelijkaardige case is carpass:
https://www.gegevensbeschermingsautorit ... 2018_0.pdf

verder zijn de bordjes zo klein dat je onmogelijk de gegevens kan lezen zonder een verkeersovertreding te begaan
hoe kan je dan weten wie de verwerker is, om je recht van inzage te kunnen waarborgen?

- in veel steden moet je je nummerplaat ingeven bij het parkeren. Hierdoor hoeft de parkeerwachter enkel nog jouw auto te scannen, maar ondertussen hebben ze wel extra data points: waar en wanneer en voor hoe lang je betaald hebt, en als ze je nr plaat scannen, wordt dit vermoedelijk ook gelogd met de GPS coordinaten erbij. In sommige steden rijden ze dan weer rond met een scan auto, en moet de parkeerwachter dan nog minder doen.

zie opnieuw de carpass PDF, hoe heb ik recht op inzage van die gegegevens

verder is het ook niet duidelijk welke firma dit doet, gezien de gemeentes dit uitbesteden aan privé firma's

In Gent hangt dan wel een bordje aan sommige ANPR's dat je de gegevens kan opvragen, bvb rondom de vrijdagsmarkt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Onderwerp samengevoegd met je vorige onderwerp over ANPR's en palen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Wat mij nu opvalt is dat er meerdere ANPR opstellingen zijn, waar het niet duidelijk is wat het eindpunt is.

Zijn point to multipoint mogelijk?

Ze hebben geld geroken:

Lokeren Waasmunster:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190419_04341141

Merelbeke Gent:
https://www.hln.be/de-krant/nieuwe-traj ... ~a17b491a/

Op de R4:
https://www.hln.be/in-de-buurt/evergem/ ... ~a9966f61/

Merelbeke->Destelberg staat er dan weer niet op, maar wel al bordjes ter plekke:
https://wegenenverkeer.be/trajectcontrole
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Multipoint ANPR kan nu toch al?
Jaren geleden heeft Mechelen zich "beveiligd" met ANPR's als een fortengordel op enkele kilometers van de ring van Mechelen (R12).
Ik zie ook meer en meer ANPR's opduiken die niet als doel trajectcontrole en dus verkeersveiligheid als doel hebben, maar wel BigBrotherGovernment.
Cfr vingerafdruk op identiteitskaart: een maatregel die niets oplost, maar wel een gigantische privacyschending is.

ANPR als trajectcontrole vind ik trouwens prima.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Grappige is nog altijd tot op vandaag dat perso platen door de ANPR's slippen, dus denk niet dat veiligheid zo een hoge prioriteit had :-)

Vorige week nogmaals bevestigd gehad van iemand met toegang tot de database en mij niet kon zien in hun database. Zonde, hij had het zelfs al aan de verantwoordelijke doorgegeven maanden geleden, maar huidige systemen gaan dit nooit kunnen, dus nieuwe camera's overal hangen !? Zelfs die dat ze nu vandaag plaatsen zien die platen nog altijd niet, dus ja traject controles en milieuzones doen het niet (automatisch)

Straks is dit voor sommige nog de goedkoopste oplossing om een stad binnen te geraken met hun auto ...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tim.Bracquez schreef:Vorige week nogmaals bevestigd gehad van iemand met toegang tot de database en mij niet kon zien in hun database.
Hoe kunnen we die gegevens opvragen? Gezien GDPR en https://www.gegevensbeschermingsautorit ... 2018_0.pdf hebben wij dus het recht al deze logs op te vragen. Geef ze maar wat meer werk. Geen logs opleveren? Dan dien je klacht in bij de gegevensbeschermingsautoriteit.
Tim.Bracquez schreef: Zonde, hij had het zelfs al aan de verantwoordelijke doorgegeven maanden geleden, maar huidige systemen gaan dit nooit kunnen, dus nieuwe camera's overal hangen !? Zelfs die dat ze nu vandaag plaatsen zien die platen nog altijd niet, dus ja traject controles en milieuzones doen het niet (automatisch)
Mijn smurfendetectie werkt nu veel beter, en ik zie spot ze al op een heel eind. Nu nog een perso nummerplaat en een coyote. Als zij de tech tegen ons gebruiken, dan kunnen we het omdraaien, en het tegen hen gebruiken.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

U gewoon aan de snelheid houden is te moeilijk?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

devilkin schreef:U gewoon aan de snelheid houden is te moeilijk?
Na een volledig onterechte boete in een zone 30 aan een school, in de vakantie, en bord amper zichtbaar na een bocht en niet geplaatst volgens de regels want je had minder dan 1 sec om het te spotten, en ondanks aanvechten werd de boete na herinnering steeds duurder, was het tijd voor tech revenge.

Gedaan met de struikrovers.

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 30#p665799
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ub4b schreef:
devilkin schreef:U gewoon aan de snelheid houden is te moeilijk?
Na een volledig onterechte boete in een zone 30 aan een school, in de vakantie, en bord amper zichtbaar na een bocht en niet geplaatst volgens de regels want je had minder dan 1 sec om het te spotten, en ondanks aanvechten werd de boete na herinnering steeds duurder, was het tijd voor tech revenge.
Het bekomen van een boete - die op het eerste gezicht perfect legitiem is - rechtvaardigt op geen enkele manier het opzetten van een illegale constructie om de politie te ontlopen.
Maar daar was je zelf ook al achter gekomen natuurlijk.

Tenzij de zone30 aangegeven is met dynamische borden, geldt die natuurlijk altijd. Al zijn er momenten dat de zone30 nuttiger is dan andere. Het is aan de uitvoerende macht om te beslissen waar wat voor soort verkeersborden geplaatst worden.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

We zijn allemaal benieuwd wat de rechter er van zal vinden als je je verhaal tegen hem verteld...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Het is compleet onzinnig dat er nu zone-30 is aan scholen in de zomervakantie!
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Over de zin of onzin van een slakkensnelheid als 30km/h kan je discussieren, maar volgens mij is het 'beter' op de lange termijn dat snelheidslimieten op een plaats zo veel mogelijk blijven ipv constant te veranderen. De mens is een gewoontedier hé.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Bababa schreef:Het is compleet onzinnig dat er nu zone-30 is aan scholen in de zomervakantie!
Bereken anders eens hoeveel minuten (of beter gezegd: seconden) je kwijt bent in je oh-zo-belangrijk leven als je daadwerkelijk 30 kmph ipv 50 kmph vooraleer je zegt "compleet onzinnig". (want ik kan me niet inbeelden dat er een zone 30 is waar je 70 mag rijden).

Ik heb geduld, ik wacht wel op uw berekening.

Verschrikkelijk zo'n uitspraken, echt verschrikkelijk om de verzuring van de maatschappij van zo dichtbij te voelen. Urgh, ik word er onwel van.
Of zoals je zo toepasselijk zegt in een ander topic: L'enfer, c'est les Autres
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Je hoeft dat niet te berekenen. Een zone 30 in de buurt van scholen heeft zijn nut maar men zou die ALTIJD moeten met dynamische borden aangeven. Ik woon aan een school, twee maanden geen kinderen te zien (zelfs zeer weinig voetgangers) maar wel permanent 30Km/u terwijl een school 300m verder dynamische borden heeft en er dus buiten de schooluren 50Km/u mag gereden worden.
BTW, in onze smalle straat met rijhuizen mag je 50Km/u, net om de hoek waar de straat 2 keer breder is, maar 30Km/u. Er lopen even veel scholieren door onze straat dan om de hoek. Er is wel een voordeel, er is geen plaats om een flitser te zetten die je niet van ver ziet staan.

Het is dit soort "fantasietjes" dat voor frustraties zorgt. Verkeersregels zijn er om het verkeer (of beter de omgeving) veiliger te maken niet voor "pestgedrag"
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Joe de Mannen schreef:Over de zin of onzin van een slakkensnelheid als 30km/h kan je discussieren, maar volgens mij is het 'beter' op de lange termijn dat snelheidslimieten op een plaats zo veel mogelijk blijven ipv constant te veranderen. De mens is een gewoontedier hé.

J.
Niet akkoord. Om meer respect af te dwingen voor de limieten is het misschien beter om niet onnodig de snelheden te verlagen.
Als men inderdaad continu 30 moet rijden langs gesloten scholen of moet vertragen voor wegenwerken waar geen kat te zien is (en de situatie wel toelaat om sneller te rijden), dan is het niet onlogisch dat men die limieten in vraag stelt en er op lange termijn het nut niet van inziet.

Ik zie het zelf nog gebeuren dat de limieten aan scholen nog verder verlaagt worden en/of nog andere speciale regeltjes komen omdat veel scholen zich nu al in een grotere zone 30 bevinden en er dus niets speciaal meer is aan de directe schoolomgeving.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

on4bam schreef:Verkeersregels zijn er om het verkeer (of beter de omgeving) veiliger te maken niet voor "pestgedrag"
Ik heb niet de indruk, althans niet in mijn gemeente, dat de zone 30/50 regels gebaseerd zijn op pestgedrag van de overheid.
Hier hebben we een "Verkeerscomissie" (adviesraad), die maandelijks samenkomt.
Naast de vertegenwoordiging van de gemeente (schepen van verkeer + verkeersconsulent van de stad) en een vertegenwoordiger van de lokale politiezone (MIRA) zitten hier ook vertegenwoordigers van de burgers: scholen, college, fietsersbond, unizo.

Iedere wijziging aan een verkeerssituatie wordt hier besproken, voorstellen voor verbetering, enz ...
De Gemeente heeft natuurlijk alleen bevoegdheid voor het gemeentelijk wegennet, voor de gewestwegen moeten ze aankloppen bij Wegen en Verkeer.

Ik heb dus niet de indruk dat ik "gepest" wordt door de zone 30 borden, meer nog, er wordt geluisterd: als ik iets opmerk die voor verbetering of discussie vatbaar is, dan meld ik dat.

Het is natuurlijk gemakkelijk om te zagen en te klagen, maar ben je al eens met je opmerkingen gaan aankloppen bij de instanties?

Natuurlijk kan het altijd beter (zoals meer dynamische borden), maar je kan ook niet verwachten dat alle zone 30 dynamisch worden :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

philippe_d schreef: Ik heb dus niet de indruk dat ik "gepest" wordt door de zone 30 borden, meer nog, er wordt geluisterd: als ik iets opmerk die voor verbetering of discussie vatbaar is, dan meld ik dat.
In mijn geval was het een pure kassaopstelling. Zone 30 aankondiging op de rijbaan was zo goed als versleten, en dan stond het bord NA de tunnel.

Het ging om deze tunnel:

https://www.google.be/maps/@51.0251933, ... 312!8i6656

en als je uit de tunnel komt aan 50 heb je minder dan 1s de tijd om het bord te spotten wat uiterste rechts staat:

https://www.google.be/maps/@51.024953,3 ... 312!8i6656

Nadien stond er dan een kassaopstelling in de vakantie. Ik reed daar al minder dan 50 omdat ik op de bocht lette door tegenliggers, dus ik zag het bord niet direct en toen was het te laat.

De R*heid lachte al mijn argumenten weg "wij hebben genoeg elementen om u te vervolgen". Recent dwongen zij mij nog om lid te blijven van een vereniging. Tijd voor karma.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”