vpn

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
juppie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 nov 2011, 09:55
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

hallo, ik vroeg mij af of het mogelijk is om een vpn in te stellen in de router van orange.

groetjes,
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een VPN client of server?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Maakt niet uit, in de orange modem kan je enkel je wifi aanpassen en wat basis netwerk instellingen (wat in de handleiding al aangegeven word als 'enkel voor experten').
Je kan geen VPN instellen in de modem/router van orange.

https://www.orange.be/sites/b2c/files/m ... mdu_nl.pdf
Vanaf pagina 17.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je kan zowel een VPN router als client draaien achter de modem van Orange. Niet op de modem zelf uiteraard.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

je kan idd een MAC passtrough doen op de orange modem en daarachter je eigen router hangen en op die router dan de vpn instellen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Op de nieuwe moden is een MAC passtrough niet mogelijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

laroyj schreef:je kan idd een MAC passtrough doen op de orange modem en daarachter je eigen router hangen en op die router dan de vpn instellen...
Een Max passtrough is alleen nodig als je een toestel een extern IP wil geven. Een VPN server zal ook perfect werken met de juiste portforwarding op je modem, toch? (TCP 1723 voor PPTP, UDP 1194 voor Open VPN, UDP500/4500 voor IPSec).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zonder mac passthrough blijft het toch wat aanmodderen.
Een goeie VPN router heeft vaak ook een DDNS service aan boord waarmee je de router dan kan identificeren voor de buildup vanaf de andere kant.
Die DDNS services rapporteren al te vaak nog het WAN IP van de router, waarmee je dus niks bent als je achter een NAT zit. (Ik hoor geruchten dat sommige systemen begonnen zijn met externe IP queries, maar ben er nog niet echt eentje tegengekomen die het zo aanpakt.)

Ik ga binnenkort een kameraad voorzien van switch telenet>orange, maar de voorwaarde bij orange zal toch een oude router zijn die mac passthrough aankan.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

ITnetadmin schreef:maar de voorwaarde bij orange zal toch een oude router zijn die mac passthrough aankan.
Kan je deze nog krijgen? Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook overstappen. (Telenet business -> Orange + edpnet + Telenet)
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Volgens wat ik van de klantendienst en techniekers heb begrepen zijn die niet meer beschikbaar.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

decat schreef:Volgens wat ik van de klantendienst en techniekers heb begrepen zijn die niet meer beschikbaar.
Dan zal het simpel zijn: ofwel duikt er nog eentje op uit een oude voorraad, ofwel wordt heel de overdracht gecanceled (ofwel maken ze werk van passthrough op de nieuwe, of beter, eindelijk een EMTA aanbod).
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Time will tell, een update om de modem volledig naar wens aan te passenn lijkt het meest voor de hand liggende.
ON7CL Rudi
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2018, 18:23
Locatie: Boutersem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Allen,

Ik ben nieuwe klant bij Orange, mijn VPN server via mijn NAS werkte perfect via Telenet, nu krijg ik hem niet aan de praat, is er iemand die mij de instellingen kan bezorgen (alhoewel ik denk dat deze juist zijn) of kan er mij iemand verder helpen.

Mvg,

Rudi
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Staan de juiste poorten open op de modem want die instellingen gaan niet mee. Ook opletten dat je met het nieuwe IP-verbinding maakt want de oude zal niet meer werken.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ON7CL Rudi schreef: Ik ben nieuwe klant bij Orange, mijn VPN server via mijn NAS werkte perfect via Telenet, nu krijg ik hem niet aan de praat, is er iemand die mij de instellingen kan bezorgen (alhoewel ik denk dat deze juist zijn) of kan er mij iemand verder helpen.
Wij hebben geen glazen bol, je geeft geen info over je NAS, over welke VPN je wilt (PPTP, IPSec, OpenVPN, ...), welke instellingen je al probeerde ...
Zo kunnen wij je onmogelijk helpen :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ON7CL Rudi
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2018, 18:23
Locatie: Boutersem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Beste,

Ik zit bij Orange, volgens hun zijn er geen beperkingen.
Ik heb een Synology NAS en wil een L2TP/IPSec PSK vpn opzetten, deze werkte ook bij telenet.
In mijn Orange router staan de juiste poorten open, in de Firewall op de Orange router staan alle vpn's aangevinkt (zelf als ik de Firewall af zet werkt het niet), in de router heb ik ook alss DMZhost open en toegezet en configureerde de juist ip adressen.
Op de NAS gebruik ik VPNserver, en wil L2TP/Ipsec PSK instellen, hier stelde ik alle nodige ipadressen in die ik van Orange heb ontvangen. Ik heb ook mijn vooraf ingestelde sleutel goed ingesteld. Mijn NAS kan de verbinding bij Synology checken en zegt dat deze normaal is.
Ik kan pingen naar my ip adres van Orange en ik kan pingen naar mijn ipadres van de NAS.

Ik kan de NAS benaderen via een ander netwerk bvb 4G mijn gsm en kan zo aan al mijn bestanden.

Het enige wat me niet lukt is die verbinding van de VPN te maken.

Gisteren is er iemand komen kijken en volgens hem staan al mijn instellingen juist.

Mvg,

Rudi
ON7CL Rudi
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2018, 18:23
Locatie: Boutersem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hooi allen,

Hier ben ik nog eens met mijn VPN probleem.

Kan ik achter mijn orange moden een raspberry pi laten draaien om zo een vpn op te zetten ? zo ja, hoe doe je dat ?

Alvast bedankt voor antwoorden.

Mvg,

Rudi
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Natuurlijk kan je dat. Kwestie van in de Orange modem de juiste poorten te forwarden naar het IP van je Raspberry pi.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ON7CL Rudi
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2018, 18:23
Locatie: Boutersem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hallo,

Kan je mij wat meer info geven hoe ik dat kan doen.

PI is klaar, welke soft gebruikt men daar voor, poorten en zo instellen moet lukken heb vroeger nog eens een VPN ingesteld via telenet :)

Alvast bedankt.

Grts

Rudi
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer





Op internet genoeg tutorials

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Het hangt er wel een beetje vanaf wat voor type VPN je wilt/gaat gebruiken, en voornamelijk wat je einddoel is. Voor dingen als IPSEC heb je best "rechtstreeks" toegang tot een ongefilterd extern IP (dus niet "DMZ" of w/e),
maar genoeg anderen waar deze requirement er niet is natuurlijk.

Echter, als je al weet dat je een VPN nodig zou hebben is het niet echt de bedoeling (IMO toch) dat je alles handgevoed wil zien.
Zeker in het geval van een IPSEC ding... tenzij je een potentieel zo onveilig als maar kan zijn VPN wil omdat je niet weet waarmee je bezig bent.
ON7CL Rudi
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2018, 18:23
Locatie: Boutersem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

GuntherDW schreef:Het hangt er wel een beetje vanaf wat voor type VPN je wilt/gaat gebruiken, en voornamelijk wat je einddoel is. Voor dingen als IPSEC heb je best "rechtstreeks" toegang tot een ongefilterd extern IP (dus niet "DMZ" of w/e),
maar genoeg anderen waar deze requirement er niet is natuurlijk.

Echter, als je al weet dat je een VPN nodig zou hebben is het niet echt de bedoeling (IMO toch) dat je alles handgevoed wil zien.
Zeker in het geval van een IPSEC ding... tenzij je een potentieel zo onveilig als maar kan zijn VPN wil omdat je niet weet waarmee je bezig bent.
Het is de bedoeling dat ik van het buitenland via de vpn TV kan kijken op mijn Orange App.

Mvg,

Rudi
ON7CL Rudi
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2018, 18:23
Locatie: Boutersem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bedankt voor de info de VPN op de PI is running.

Ik wil nu mijn ip adres van mijn PI vastzetten in mijn modem van orange, simpel denk je dan,

Ik vul het ip adres in en zeg toepassen, moden zegt alle verplichte velden zijn niet ingevuld, maar alle velden die openstaan en die moeten ingevuld worden zijn wel ingevuld zoals ik dat deed bij mijn andere vast ip's. Er staan er maar 3 in en ik kan er +- 30 maken.

Info welkom.

Grts - Rudi
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Lijkt een probleem te zijn dat al lang bestaat en waarbij ik niet zou wachten op een oplossing van orange.

Stel een fixed adres in op de pi zelf dat buiten de DHCP range van de orange modem valt.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”