Kwaliteit internet

hendrake
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 Sep 2012
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Kwaliteit internet

Berichtdoor hendrake » 20 Okt 2017, 21:43

Bij Telenet valt de internetverbinding vaak weg. Bijzonder ergerlijk. Heeft Orange dat ook? Ik overweeg een overstap.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3694
Lid geworden op: 17 Nov 2009
Bedankt: 1288 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor raf1 » 20 Okt 2017, 21:49

hendrake schreef:Bij Telenet valt de internetverbinding vaak weg.

Dat is abnormaal. Er zal dus ergens iets defect zijn. Kan je laten checken door Telenet.

hendrake schreef:Heeft Orange dat ook?

In normale situaties niet.

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 928
Lid geworden op: 07 Aug 2010
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Bedankt: 88 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contact:

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor petzl » 20 Okt 2017, 22:33

is het een wireless verbinding of met de kabel ?
Afbeelding

hendrake
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 Sep 2012
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: RE: Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor hendrake » 20 Okt 2017, 22:43

petzl schreef:is het een wireless verbinding of met de kabel ?
Wi-Fi.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

hendrake
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 Sep 2012
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: RE: Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor hendrake » 20 Okt 2017, 22:49

raf1 schreef:
hendrake schreef:Bij Telenet valt de internetverbinding vaak weg.

Dat is abnormaal. Er zal dus ergens iets defect zijn. Kan je laten checken door Telenet.

hendrake schreef:Heeft Orange dat ook?

In normale situaties niet.
Ik heb Telenet al gecontacteerd maar het enige wat ze als reactie geven is dat ze de meneer van de helemaal mee tournee zullen sturen. Die is al eens geweest. Ik wil een nieuwe modem. Of een andere provider.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 928
Lid geworden op: 07 Aug 2010
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Bedankt: 88 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contact:

Re: RE: Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor petzl » 20 Okt 2017, 23:54

hendrake schreef:
petzl schreef:is het een wireless verbinding of met de kabel ?
Wi-Fi.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


dan zal het eerder aan de wifi instelingen liggen ....

afstand tot de router ?
aantal muren tussen u en de router?
alam systeem in huis? (met radar detectie op 2.5, 5.8 of 10,525 ghz ?, dit is meestal geen draadloos alarm! )
andere draadloze apperatuur in huis? (surround systeem, 2de wifi, wifi extenders, camera, babyfoon)
Afbeelding

lanadekat
Premium Member
Premium Member
Berichten: 566
Lid geworden op: 23 Aug 2013
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor lanadekat » 21 Okt 2017, 10:52

Als je een nieuwe modem/router wilt ga gewoon naar een Telenet shop en ruil hem om.

Maar bij Orange zul je geen betere kwaliteit vinden dan Telenet:
- Velen hadden problemen met snelheid die telkens tot 3 Mbps terugviel en na een reset weer even normaal was
- Lipsync probleem na veranderen van zender
- Traag veranderen van zender
- Je krijgt geen info over werken aan de kabel dus je internet kan er willekeurig uitliggen zonder dat je op de hoogte wordt gesteld

Ik raad u aan om uit te zoeken waar het probleem zich bevindt. Als dat inderdaad bij Telenet is bel dan gewoon naar de klantendienst en geef je je vaststellingen door. "Ik heb last van internet disconnects via WiFi" is geen scenario waar Telenet veel zal willen doen.

Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1455
Lid geworden op: 07 Jun 2006
Locatie: Limburg
Bedankt: 157 keer
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor Sylvester » 21 Okt 2017, 11:33

Orange gaat via hetzelfde netwerk en dezelfde interne en externe bekabeling. Dus als daar een probleem zit ga je ook met Orange problemen hebben. Een 'technisch' probleem los je doorgaans op door het op te lossen, niet door van provider te veranderen. Ga ervan uit de Telenet specifiek geen snelheidsprobleem heeft of uitvallen.

hendrake
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 Sep 2012
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: RE: Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor hendrake » 22 Okt 2017, 10:34

petzl schreef:dan zal het eerder aan de wifi instelingen liggen ....


Ik heb al gedaan: met een wifi-analyser een lege plek gezocht tussen de 30 (!) wifisignalen hier; de guest-mode uitgezet van mijn 3 chromecast-dongles; de router enkele keern al herstart en stekker uitgetrokken voor 10 min etc. Ik heb ook een powerline set van Devolo, met een wifi-ap die het telenet-netwerk repliceert. Die zit op een ander kanaal dan al de rest en dat zou toch geen probleem mogen geven. Ik zou niet weten wat ik verder nog kan doen. Daarnet kwam een ordinaire mobiele webpagina er niet door; na een herstart weer wel, ik haal nu 67Mbps

Ik gok er op dat mijn telenet modem gewoon niet goed is. Dus vroeg ik me af of de modems die Orange gebruikt - de nieuwe, die oude waren dezelfdeals die van Telenet - misschien beter van kwaliteit zijn?

Ik heb nu een oud Apple Airport Express bakje aangsloten dat zelf zijn wifi maakt op basis van een aansluiting op de powerline; zo kan ik zien of het misschien aan de wifi van de router ligt (ik weet het, ik noteer het nu al om te zien hoeveel trager het sowieso zal gaan via powerline en verouderde n-wifi).

Bovendien is Orange goedkoper en kan Telenet wel wat concurrentie gebruiken!

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13173
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2070 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Contact:

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor philippe_d » 22 Okt 2017, 11:09

hendrake schreef: Ik heb ook een powerline set van Devolo, met een wifi-ap die het telenet-netwerk repliceert

Dat zie ik als zeer problematisch, tenzij je 100% zeker bent hoe het werkt of hoe het ingesteld staat.
Je kan zo'n apparaat op verschillende manieren laten werken, zoals
  • Client of repeater: de Devolo pikt het draadloos signaal op, en stuurt het "bedraad" door via de homeplug functie, en draadloos door als repeater van je Telenet modem
  • AP mode: de Devolo krijgt een "bedraad" signaal (via de homeplug) vanuit de Telenet modem, en werkt dan als 2de AP.
    In deze setup heb je dus een (normale) Devolo naast je Telenet modem, en een 2de Devolo (met WiFi) in de woonruimte.
Hoe kan je van ons hulp verwachten, als je niet onmiddellijk uitgebreid jouw set-up beschijft?
Dit werpt een heel ander licht op jouw situatie dan jouw eerste post "Bij Telenet valt de internetverbinding vaak weg. Bijzonder ergerlijk"

Een nieuwe Telenet modem, of een nieuwe Orange modem zal jouw situatie niet verbeteren .... indien er iets mis is met jouw netwerk set-up?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

hendrake
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 Sep 2012
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor hendrake » 22 Okt 2017, 11:37

De Devolo powerline wifi is als AP ingesteld met dezelfde naam en login. Dat is een standaard manier van werken denk ik? Ik heb er voor gezorgd dat ze allemaal op een andere frequentie zitten - eentje waar ze alleen op zitten. Ik begrijp niet goed hoe dat het internetsignaal zou kunnen wegdrukken. Het fenomeen deed zich trouwens ook al voor voordat ik die AP op de powerline had staan.

Ik was ook niet op zoek naar hulp bij het verbeteren van mijn wifinetwerk (hoewel dat altijd welkom is natuurlijk!) want dan staat het hier in de verkeerde topic. Ik heb al van meerdere Telenet klanten dezelfde klacht gehoord en gelezen dus ik ga er van uit dat het zou kunnen dat het aan Telenet zijn modem ligt. Ik vroeg me vooral af of Orange klanten dezelfde klachten hebben. Het is wel hetzelfde kabelnet, maar hun (nieuwe) hardware is anders en misschien beheren ze hun deel van netwerk anders? De klachten over het terugvallen naar 3mbps heb ik ook gelezen, maar dat is met een nieuwe modem niet meer het geval?

PHENOM
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 Sep 2016
Bedankt: 3 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor PHENOM » 22 Okt 2017, 11:55

@hendrake hebt ge al eens gebeld naar Telenet en gevraagd voor zo'n Helemaal Mee technieker? Kan eventueel wel handig zijn als ge zoveel problemen hebt met uw netwerk thuis. Dubbelchecken alles en kunnen vaak zien wat het probleem is en/of veroorzaakt.
Nu, als ge met de Telenet modem problemen hebt op wifi gebied gaat het met een modem van pakweg Orange of Proximus niet beter worden.

Klachten gaat ge trouwens altijd lezen over Telenet, Orange, Proximus etc. Wat velen wel vergeten te vermelden in die klacht is dat er vaak veel noise/traffic op de wifi frequenties zit waardoor die connectie niet goed is en dan moet ge al met fatsoenlijke apparatuur (eigen router?) gaan werken om een deftig wifi signaal te krijgen.

Nogmaals though, als ge nog ni zo'n helemaal mee technieker hebt laten langskomen, gewoon ffkes bellen naar de helpdesk (die zijn momenteel gewoon open) en dan kunt ge zo'n afspraak regelen. Het kan goed zijn dat uw modem toch software/firmware problemen heeft. Die technieker zal uw modem dan ook gewoon vervangen en kijkt ook of die devolo's goeie connectie hebben.

Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2195
Lid geworden op: 23 Feb 2010
Bedankt: 161 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor mailracer » 22 Okt 2017, 14:49

Volgende keer als je nog problemen hebt met je netwerk, stel ik voor om niets te resetten, maar een laptop met kabel op de modem te hangen. Als er dan problemen zijn, dan ligt het idd aan Telenet, anders aan je WiFi en powerline opstelling.

Als het probleem bij jouw ligt en je blijkbaar meer dan 30 ssid vind, dan kan je eens opteren om op de 5 GHz band te werken.

Als het bij Telenet ligt en een reset van de modem je probleem oplost, dan vraag je technische bijstand en doet je verhaal op een correcte manier met alle nodige details.

hendrake
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 Sep 2012
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor hendrake » 22 Okt 2017, 19:56

Er is al eens een helemaal-mee technieker geweest en dat heeft niet veel geholpen.

Ik vind inderdaad 30 SSID's, op sommige plaatsen zelfs 38. Rijhuis in een straat met heel veel wifi blijkbaar. Naast mijn eigen wifi nog eens zes netwerken van de buren met elk een netwerk op 2,4 en 5ghz inclusief de bijbehorende fon of WiFree signalen en dan nog ergens een printer of aparte router.

Ik heb na jullie opmerkingen nog eens wat verder gezocht naar hoe wifinetwerken in elkaars buurt het beste ingesteld worden en heb een en ander aangepast. Iedereen zit hier nu op kanaal 1, 6 of 11 behalve één buur. De 5ghz band is veel beter beschikbaar. Ik ga mijn Wifisignaal opsplitsen naar 2.4 en 5 en dan met alle toestellen die kunnen op de 5 gaan zitten.

Bedankt alleszins voor de info!

PHENOM
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 Sep 2016
Bedankt: 3 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor PHENOM » 23 Okt 2017, 10:07

Jezus, 30 ssid's. Dan hebt ge direct uw probleem gevonden vrees ik.
Ik twijfel zelfs of een fatsoenlijke router/access point (met antennes) zou helpen bij u. ik merk bij momenten al problemen en hier zijn er een 7tal ssid's (proximus PHON of homespots niet meegerekend)

nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1494
Lid geworden op: 09 Dec 2011
Locatie: Gent
Bedankt: 214 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor nickz » 23 Okt 2017, 10:09

Ik vind het raar dat nog niemand heeft gezegd om naar de lampjes van de modem te gaan kijken op het moment dat de verbinding wegvalt, want daaraan kan je zien of het de verbinding is tussen de modem en de node die wegvalt of de Wi-Fi verbinding tussen de modem en je apparaat (computer/smartphone/tablet/...).

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk

hendrake
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 Sep 2012
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor hendrake » 24 Okt 2017, 10:23

Indrdaad @nickz dat is nog een idee. Ik ga het eens checken.

Op sommige plaatsen en momenten heb ik zelfs 42 SSID's, als je de verborgen er bij neemt (WiFi scan programma). Ik draag daar zelf ook toe bij met 2 AP's en een wifi-printer. Ik heb nu een andere netwerknaam voor 2.4 en 5 ghz en heb alles wat kan op 5 ghz gezet. Dat gaat veel beter en het huis is klein genoeg om toch overal ontvangst te hebben.
Enkele van mijn buren zitten op kanaal 7 en 8. Hoe erg is dat? Zal ik ze gaan vragen om 1/6/11 te gaan zitten?

Afbeelding

charlez
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 Apr 2017

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor charlez » 24 Okt 2017, 11:48

lang leve super geïsoleerd huis. :banana:
Gsm ontvangst binnen is dan weer :cry: :cry:

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 928
Lid geworden op: 07 Aug 2010
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Bedankt: 88 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contact:

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor petzl » 24 Okt 2017, 19:21

1/6 en 11 gebruiken maakt weinig verschil tegenwoordig daar zowat elk AP tegenwoordig 40mhz gebruik van de beschikbare 60 mhz, iedereen overtuigen van 20 mhz kanalen te gebruiken is ook niet simpel.
Afbeelding

mich1966
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 Mei 2016
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor mich1966 » 06 Nov 2017, 19:52

Ik ben bij orange en ben niet zo blij!
Eerst problemen met de modem.
Download van 5 mbits/sec!
Als ik contact opnam met orange moest ik elke keer die modem resetten, fan ging het beter.
Maar bleef niet positief, na veel 'zagen' is er een technieker langs geweest die uiteindelijk het laatste model van modem heeft geïnstalleerd.
Ok dit opgelost!? De decoder had ook zijn kuren, beeld niet syncroon met de klank. Weer reset van de decoder( ze zouden beter een grote reset knop centraal op het toestel monteren)!
Na het bekijken van een opgenomen programma en deze stopte, ineens zwart beeld!
Afstandsbediening reageert dan ook niet meer! Weeral stekker eruit en terug van 0.
Dit via messenger gemeld en zaterdag opgebeld dat er een technieker morgen langskomt om dit op te lossen.
We zullen zien, anders vliegt orange buiten!!
Elke dag is een geschenk!!

lanadekat
Premium Member
Premium Member
Berichten: 566
Lid geworden op: 23 Aug 2013
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor lanadekat » 06 Nov 2017, 20:01

mich1966 schreef:Ok dit opgelost!? De decoder had ook zijn kuren, beeld niet syncroon met de klank.


Dat is normaal voor +- 5 seconden na het zappen, lijkt bij iedereen te gebeuren. De andere problemen zijn dan weer niet normaal ;)

mich1966
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 Mei 2016
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor mich1966 » 08 Nov 2017, 16:39

Technieker gisteren langs geweest en ze hebben de modem vervangen.
het signaal was perfect, dus dat was het probleem niet.

We zien wel :roll:
Elke dag is een geschenk!!

flimofly
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 Mei 2012

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor flimofly » 4 weken 5 uur 50 minuten geleden (19 Nov 2017, 13:03)

hendrake schreef:Ik vind inderdaad 30 SSID's, op sommige plaatsen zelfs 38. Rijhuis in een straat met heel veel wifi blijkbaar. Naast mijn eigen wifi nog eens zes netwerken van de buren met elk een netwerk op 2,4 en 5ghz inclusief de bijbehorende fon of WiFree signalen en dan nog ergens een printer of aparte router.


Ik ben blij te horen dat ik niet alleen ben. De scanner van Wireless Diagnostics op mijn Macbook Pro vindt maar liefst 62 SSIDs, in een gewone straat met rijhuizen. Via ethernet haal ik 56 mbp/s, via wifi maximum 25, vaak maar 15 :cry:

Aangezien de meeste modem/routers automatisch van kanaal wisselen heeft het precies niet veel zin om zelf handmatig een kanaal uit te zoeken...

hendrake
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 Sep 2012
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor hendrake » 4 weken 5 uur 10 minuten geleden (19 Nov 2017, 13:43)

Niet alleen zoeken routers naar een 'optimaal kanaal', sommige toestellen zelf hebben ook hun voorkeuren voor een bepaald signaal of reageren meteen afwijzend als op een kanaal er eens druk verkeer is. Mijn Chromecast bvb houdt niet van 5ghz en wil altijd terug naar 2,4, ook al bevindt hij zich op nog geen 50cm van de Telenet router.

In zo'n omstandigheden zou het eigenlijk beter zijn dat iedereen enkele access points heeft in zijn of haar huis die elk een zwak signaal uitzenden en samen de ruimte dekken en dan uit het bereik van de buren blijven. Maar meestal reageren de mensen dan eerder met het zetten van een straffer AP. Zo blijven we bezig. Wifi is eigenlijk niet gemaakt voor zo'n omstandigheden. Mobiel internet wel. Daar heb ik hier in huis altijd een snelle verbinding. Als het zo duur niet was gebruikte ik alleen nog 4G.

Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1455
Lid geworden op: 07 Jun 2006
Locatie: Limburg
Bedankt: 157 keer
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor Sylvester » 4 weken 4 uur 25 minuten geleden (19 Nov 2017, 14:28)

Vergeet niet dat sommige toestellen meerdere SSIDs uitzenden. Dat zijn dan verschillende namen op 1 signaal

hendrake
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 Sep 2012
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: Kwaliteit internet

Berichtdoor hendrake » 4 weken 3 uur 58 minuten geleden (19 Nov 2017, 14:55)

Het is wel dezelfde router op dezelfde frequentie maar het zijn wel aparte access points met een eigen SSID, ze hebben ook elk een eigen mac-adres. Waarschijnlijk zit er nauwelijks verkeer op - gelukkig maar. Het is zo al erg genoeg dat je geen stabiele wifi-omgeving meer hebt.


Terug naar “Orange (Mobistar)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast