Kwaliteit internet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Bij Telenet valt de internetverbinding vaak weg. Bijzonder ergerlijk. Heeft Orange dat ook? Ik overweeg een overstap.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

hendrake schreef:Bij Telenet valt de internetverbinding vaak weg.
Dat is abnormaal. Er zal dus ergens iets defect zijn. Kan je laten checken door Telenet.
hendrake schreef:Heeft Orange dat ook?
In normale situaties niet.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

is het een wireless verbinding of met de kabel ?
Afbeelding
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

petzl schreef:is het een wireless verbinding of met de kabel ?
Wi-Fi.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

raf1 schreef:
hendrake schreef:Bij Telenet valt de internetverbinding vaak weg.
Dat is abnormaal. Er zal dus ergens iets defect zijn. Kan je laten checken door Telenet.
hendrake schreef:Heeft Orange dat ook?
In normale situaties niet.
Ik heb Telenet al gecontacteerd maar het enige wat ze als reactie geven is dat ze de meneer van de helemaal mee tournee zullen sturen. Die is al eens geweest. Ik wil een nieuwe modem. Of een andere provider.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

hendrake schreef:
petzl schreef:is het een wireless verbinding of met de kabel ?
Wi-Fi.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
dan zal het eerder aan de wifi instelingen liggen ....

afstand tot de router ?
aantal muren tussen u en de router?
alam systeem in huis? (met radar detectie op 2.5, 5.8 of 10,525 ghz ?, dit is meestal geen draadloos alarm! )
andere draadloze apperatuur in huis? (surround systeem, 2de wifi, wifi extenders, camera, babyfoon)
Afbeelding
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Als je een nieuwe modem/router wilt ga gewoon naar een Telenet shop en ruil hem om.

Maar bij Orange zul je geen betere kwaliteit vinden dan Telenet:
- Velen hadden problemen met snelheid die telkens tot 3 Mbps terugviel en na een reset weer even normaal was
- Lipsync probleem na veranderen van zender
- Traag veranderen van zender
- Je krijgt geen info over werken aan de kabel dus je internet kan er willekeurig uitliggen zonder dat je op de hoogte wordt gesteld

Ik raad u aan om uit te zoeken waar het probleem zich bevindt. Als dat inderdaad bij Telenet is bel dan gewoon naar de klantendienst en geef je je vaststellingen door. "Ik heb last van internet disconnects via WiFi" is geen scenario waar Telenet veel zal willen doen.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Orange gaat via hetzelfde netwerk en dezelfde interne en externe bekabeling. Dus als daar een probleem zit ga je ook met Orange problemen hebben. Een 'technisch' probleem los je doorgaans op door het op te lossen, niet door van provider te veranderen. Ga ervan uit de Telenet specifiek geen snelheidsprobleem heeft of uitvallen.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

petzl schreef: dan zal het eerder aan de wifi instelingen liggen ....
Ik heb al gedaan: met een wifi-analyser een lege plek gezocht tussen de 30 (!) wifisignalen hier; de guest-mode uitgezet van mijn 3 chromecast-dongles; de router enkele keern al herstart en stekker uitgetrokken voor 10 min etc. Ik heb ook een powerline set van Devolo, met een wifi-ap die het telenet-netwerk repliceert. Die zit op een ander kanaal dan al de rest en dat zou toch geen probleem mogen geven. Ik zou niet weten wat ik verder nog kan doen. Daarnet kwam een ordinaire mobiele webpagina er niet door; na een herstart weer wel, ik haal nu 67Mbps

Ik gok er op dat mijn telenet modem gewoon niet goed is. Dus vroeg ik me af of de modems die Orange gebruikt - de nieuwe, die oude waren dezelfdeals die van Telenet - misschien beter van kwaliteit zijn?

Ik heb nu een oud Apple Airport Express bakje aangsloten dat zelf zijn wifi maakt op basis van een aansluiting op de powerline; zo kan ik zien of het misschien aan de wifi van de router ligt (ik weet het, ik noteer het nu al om te zien hoeveel trager het sowieso zal gaan via powerline en verouderde n-wifi).

Bovendien is Orange goedkoper en kan Telenet wel wat concurrentie gebruiken!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

hendrake schreef: Ik heb ook een powerline set van Devolo, met een wifi-ap die het telenet-netwerk repliceert
Dat zie ik als zeer problematisch, tenzij je 100% zeker bent hoe het werkt of hoe het ingesteld staat.
Je kan zo'n apparaat op verschillende manieren laten werken, zoals
  • Client of repeater: de Devolo pikt het draadloos signaal op, en stuurt het "bedraad" door via de homeplug functie, en draadloos door als repeater van je Telenet modem
  • AP mode: de Devolo krijgt een "bedraad" signaal (via de homeplug) vanuit de Telenet modem, en werkt dan als 2de AP.
    In deze setup heb je dus een (normale) Devolo naast je Telenet modem, en een 2de Devolo (met WiFi) in de woonruimte.
Hoe kan je van ons hulp verwachten, als je niet onmiddellijk uitgebreid jouw set-up beschijft?
Dit werpt een heel ander licht op jouw situatie dan jouw eerste post "Bij Telenet valt de internetverbinding vaak weg. Bijzonder ergerlijk"

Een nieuwe Telenet modem, of een nieuwe Orange modem zal jouw situatie niet verbeteren .... indien er iets mis is met jouw netwerk set-up?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

De Devolo powerline wifi is als AP ingesteld met dezelfde naam en login. Dat is een standaard manier van werken denk ik? Ik heb er voor gezorgd dat ze allemaal op een andere frequentie zitten - eentje waar ze alleen op zitten. Ik begrijp niet goed hoe dat het internetsignaal zou kunnen wegdrukken. Het fenomeen deed zich trouwens ook al voor voordat ik die AP op de powerline had staan.

Ik was ook niet op zoek naar hulp bij het verbeteren van mijn wifinetwerk (hoewel dat altijd welkom is natuurlijk!) want dan staat het hier in de verkeerde topic. Ik heb al van meerdere Telenet klanten dezelfde klacht gehoord en gelezen dus ik ga er van uit dat het zou kunnen dat het aan Telenet zijn modem ligt. Ik vroeg me vooral af of Orange klanten dezelfde klachten hebben. Het is wel hetzelfde kabelnet, maar hun (nieuwe) hardware is anders en misschien beheren ze hun deel van netwerk anders? De klachten over het terugvallen naar 3mbps heb ik ook gelezen, maar dat is met een nieuwe modem niet meer het geval?
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

@hendrake hebt ge al eens gebeld naar Telenet en gevraagd voor zo'n Helemaal Mee technieker? Kan eventueel wel handig zijn als ge zoveel problemen hebt met uw netwerk thuis. Dubbelchecken alles en kunnen vaak zien wat het probleem is en/of veroorzaakt.
Nu, als ge met de Telenet modem problemen hebt op wifi gebied gaat het met een modem van pakweg Orange of Proximus niet beter worden.

Klachten gaat ge trouwens altijd lezen over Telenet, Orange, Proximus etc. Wat velen wel vergeten te vermelden in die klacht is dat er vaak veel noise/traffic op de wifi frequenties zit waardoor die connectie niet goed is en dan moet ge al met fatsoenlijke apparatuur (eigen router?) gaan werken om een deftig wifi signaal te krijgen.

Nogmaals though, als ge nog ni zo'n helemaal mee technieker hebt laten langskomen, gewoon ffkes bellen naar de helpdesk (die zijn momenteel gewoon open) en dan kunt ge zo'n afspraak regelen. Het kan goed zijn dat uw modem toch software/firmware problemen heeft. Die technieker zal uw modem dan ook gewoon vervangen en kijkt ook of die devolo's goeie connectie hebben.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Volgende keer als je nog problemen hebt met je netwerk, stel ik voor om niets te resetten, maar een laptop met kabel op de modem te hangen. Als er dan problemen zijn, dan ligt het idd aan Telenet, anders aan je WiFi en powerline opstelling.

Als het probleem bij jouw ligt en je blijkbaar meer dan 30 ssid vind, dan kan je eens opteren om op de 5 GHz band te werken.

Als het bij Telenet ligt en een reset van de modem je probleem oplost, dan vraag je technische bijstand en doet je verhaal op een correcte manier met alle nodige details.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Er is al eens een helemaal-mee technieker geweest en dat heeft niet veel geholpen.

Ik vind inderdaad 30 SSID's, op sommige plaatsen zelfs 38. Rijhuis in een straat met heel veel wifi blijkbaar. Naast mijn eigen wifi nog eens zes netwerken van de buren met elk een netwerk op 2,4 en 5ghz inclusief de bijbehorende fon of WiFree signalen en dan nog ergens een printer of aparte router.

Ik heb na jullie opmerkingen nog eens wat verder gezocht naar hoe wifinetwerken in elkaars buurt het beste ingesteld worden en heb een en ander aangepast. Iedereen zit hier nu op kanaal 1, 6 of 11 behalve één buur. De 5ghz band is veel beter beschikbaar. Ik ga mijn Wifisignaal opsplitsen naar 2.4 en 5 en dan met alle toestellen die kunnen op de 5 gaan zitten.

Bedankt alleszins voor de info!
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Jezus, 30 ssid's. Dan hebt ge direct uw probleem gevonden vrees ik.
Ik twijfel zelfs of een fatsoenlijke router/access point (met antennes) zou helpen bij u. ik merk bij momenten al problemen en hier zijn er een 7tal ssid's (proximus PHON of homespots niet meegerekend)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ik vind het raar dat nog niemand heeft gezegd om naar de lampjes van de modem te gaan kijken op het moment dat de verbinding wegvalt, want daaraan kan je zien of het de verbinding is tussen de modem en de node die wegvalt of de Wi-Fi verbinding tussen de modem en je apparaat (computer/smartphone/tablet/...).

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Indrdaad @nickz dat is nog een idee. Ik ga het eens checken.

Op sommige plaatsen en momenten heb ik zelfs 42 SSID's, als je de verborgen er bij neemt (WiFi scan programma). Ik draag daar zelf ook toe bij met 2 AP's en een wifi-printer. Ik heb nu een andere netwerknaam voor 2.4 en 5 ghz en heb alles wat kan op 5 ghz gezet. Dat gaat veel beter en het huis is klein genoeg om toch overal ontvangst te hebben.
Enkele van mijn buren zitten op kanaal 7 en 8. Hoe erg is dat? Zal ik ze gaan vragen om 1/6/11 te gaan zitten?

Afbeelding
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

lang leve super geïsoleerd huis. :banana:
Gsm ontvangst binnen is dan weer :cry: :cry:
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

1/6 en 11 gebruiken maakt weinig verschil tegenwoordig daar zowat elk AP tegenwoordig 40mhz gebruik van de beschikbare 60 mhz, iedereen overtuigen van 20 mhz kanalen te gebruiken is ook niet simpel.
Afbeelding
mich1966
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2016, 22:03
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Ik ben bij orange en ben niet zo blij!
Eerst problemen met de modem.
Download van 5 mbits/sec!
Als ik contact opnam met orange moest ik elke keer die modem resetten, fan ging het beter.
Maar bleef niet positief, na veel 'zagen' is er een technieker langs geweest die uiteindelijk het laatste model van modem heeft geïnstalleerd.
Ok dit opgelost!? De decoder had ook zijn kuren, beeld niet syncroon met de klank. Weer reset van de decoder( ze zouden beter een grote reset knop centraal op het toestel monteren)!
Na het bekijken van een opgenomen programma en deze stopte, ineens zwart beeld!
Afstandsbediening reageert dan ook niet meer! Weeral stekker eruit en terug van 0.
Dit via messenger gemeld en zaterdag opgebeld dat er een technieker morgen langskomt om dit op te lossen.
We zullen zien, anders vliegt orange buiten!!
Elke dag is een geschenk!!
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

mich1966 schreef: Ok dit opgelost!? De decoder had ook zijn kuren, beeld niet syncroon met de klank.
Dat is normaal voor +- 5 seconden na het zappen, lijkt bij iedereen te gebeuren. De andere problemen zijn dan weer niet normaal ;)
mich1966
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2016, 22:03
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Technieker gisteren langs geweest en ze hebben de modem vervangen.
het signaal was perfect, dus dat was het probleem niet.

We zien wel :roll:
Elke dag is een geschenk!!
flimofly
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

hendrake schreef: Ik vind inderdaad 30 SSID's, op sommige plaatsen zelfs 38. Rijhuis in een straat met heel veel wifi blijkbaar. Naast mijn eigen wifi nog eens zes netwerken van de buren met elk een netwerk op 2,4 en 5ghz inclusief de bijbehorende fon of WiFree signalen en dan nog ergens een printer of aparte router.
Ik ben blij te horen dat ik niet alleen ben. De scanner van Wireless Diagnostics op mijn Macbook Pro vindt maar liefst 62 SSIDs, in een gewone straat met rijhuizen. Via ethernet haal ik 56 mbp/s, via wifi maximum 25, vaak maar 15 :cry:

Aangezien de meeste modem/routers automatisch van kanaal wisselen heeft het precies niet veel zin om zelf handmatig een kanaal uit te zoeken...
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Niet alleen zoeken routers naar een 'optimaal kanaal', sommige toestellen zelf hebben ook hun voorkeuren voor een bepaald signaal of reageren meteen afwijzend als op een kanaal er eens druk verkeer is. Mijn Chromecast bvb houdt niet van 5ghz en wil altijd terug naar 2,4, ook al bevindt hij zich op nog geen 50cm van de Telenet router.

In zo'n omstandigheden zou het eigenlijk beter zijn dat iedereen enkele access points heeft in zijn of haar huis die elk een zwak signaal uitzenden en samen de ruimte dekken en dan uit het bereik van de buren blijven. Maar meestal reageren de mensen dan eerder met het zetten van een straffer AP. Zo blijven we bezig. Wifi is eigenlijk niet gemaakt voor zo'n omstandigheden. Mobiel internet wel. Daar heb ik hier in huis altijd een snelle verbinding. Als het zo duur niet was gebruikte ik alleen nog 4G.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Vergeet niet dat sommige toestellen meerdere SSIDs uitzenden. Dat zijn dan verschillende namen op 1 signaal
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Het is wel dezelfde router op dezelfde frequentie maar het zijn wel aparte access points met een eigen SSID, ze hebben ook elk een eigen mac-adres. Waarschijnlijk zit er nauwelijks verkeer op - gelukkig maar. Het is zo al erg genoeg dat je geen stabiele wifi-omgeving meer hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”