Nieuwe Orange Cable modem - Askey TCG300

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Vorige zaterdag was m'n oorspronkelijke Orange modem plots kapot, LAN poorten werkten niet meer. Kan gebeuren...

Dus meteen de Orange klantendienst opgebeld, met support aantal testen opnieuw gedaan die ik zelf natuurlijk al had gedaan, krijg maar geen IP van de DHCP server op de modem en MAC-passtrough werkt ook niet meer... De modem, WAN kant was dus wel op afstand voor hen bereikbaar.

Ze maakten dus een dossier aan en maandag werd ik opnieuw opgebeld, men wou de testen opnieuw doen, uitgelegd dat het verloren moeite is, en de vriendelijke dame vertelde me dat ze een afspraak kan inboeken maar indien het probleem bij binneninstallatie ligt het op mijn kosten is.
Zo gezegd zo gedaan, afspraak dinsdag, vandaag dus, en meteen een nieuwe modem die geplaatst werd. Van het allerlaatste model, doch zonder MAC-passtrough... :cry: Dan maar DMZ ingesteld... Hopelijk komt er dus binnenkort een nieuwe firmware met MAC-passthrough. Want ik

Tot zover tevreden van Orange...

Details nieuwe modem :

http://www.askey.com.tw/pdf/TCG300.pdf

Model Vendor Askey
Model Name TCG300
Model Type WiFi Gateway
Firmware version D22F.EG00.15.01.OBE.01.05.11
Hardware Type & Version 1.0

Voordeel : Guest WiFi op aparte VLAN, volgens de technieker. Wel niet getest of het een aparte VLAN was.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Belangrijkere voordelen zijn dat deze EuroDOCSIS 3.0 24x8 ondersteunt, voor snelheden tot 1 Gb/s in de toekomst, en 802.11ac Wi-Fi , net zoals de nieuwe witte Telenet-modem.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ohh das mooi waarschijnlijk ga ik ook de nieuwe modem krijgen.

Dat hoop ik toch want installatie moet nog gebeuren.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ken schreef:Van het allerlaatste model, doch zonder MAC-passtrough... :cry: Dan maar DMZ ingesteld... Hopelijk komt er dus binnenkort een nieuwe firmware met MAC-passthrough. Want ik
Ai dat is slechter nieuws was net orange aan het overwegen :(
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Tomsworld schreef:
Ken schreef:Van het allerlaatste model, doch zonder MAC-passtrough... :cry: Dan maar DMZ ingesteld... Hopelijk komt er dus binnenkort een nieuwe firmware met MAC-passthrough. Want ik
Ai dat is slechter nieuws was net orange aan het overwegen :(
Inderdaad, zal binnenkort eens bellen met de klantendienst, maar denk dat ze er daar niet veel vanaf weten...
Misschien ook best eens mailen met de fabrikant...

Voor de rest mooie waardes via WiFi AC. (Moet nieuwe kabels nog leggen naar de patchkast wegens renovatie).
Afbeelding
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomsworld schreef:
Ken schreef:Van het allerlaatste model, doch zonder MAC-passtrough... :cry: Dan maar DMZ ingesteld... Hopelijk komt er dus binnenkort een nieuwe firmware met MAC-passthrough. Want ik
Ai dat is slechter nieuws was net orange aan het overwegen :(
En dit is waarom ikzelf liever een echte EMTA modem only heb, dan ben je tenminste absoluut zeker.
Voor hetzelfde geld doen ze de moeite niet meer om nog die firmware te pushen want de target audience zal altijd klein blijven.

Ken schreef:Voordeel : Guest WiFi op aparte VLAN, volgens de technieker. Wel niet getest of het een aparte VLAN was.
De techniekers niet teveel geloven. Laatst zijn ze bij een collega ITer Orange komen installeren. De passthrough was zogezegd geimplementeerd. Niks van aan natuurlijk; we hebben het nog zelf moeten doen.

Dan een probleem met de download speed (wss water in de dropkabel), toch een technieker moeten laten komen want (begrijpelijk) ze vertrouwen niet alles wat de klant zegt.
De technieker steekt de kabel in de modem en probeert dan met de wifi van de modem te verbinden. Snapt niet goed waarom dat niet nodig is.
Dan leg je hem uit dat de wifi die hij terugvindt toch niet gaat werken, want we hebben net de core switch afgesloten en de AP dome gaat dus geen internetverbinding hebben. De technieker kijkt bedenkelijk en heeft het duidelijk wat moeilijk met de uitleg dat de wifi van de orange router afgezet is.
Die mannen zijn geen network admins of engineers he, puur getraind om kabelkes aan te sluiten.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 22 aug 2017, 21:04, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik vrees dat ze die MAC-passthrough bij de nieuwe modems stilletjesaan eruit gaan laten, net zoals bij Telenet zelf.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Sylvester schreef:Ik vrees dat ze die MAC-passthrough bij de nieuwe modems stilletjesaan eruit gaan laten, net zoals bij Telenet zelf.
Jup, ieder gezin heeft toch maar 1 publiek ip nodig?
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ken schreef:
Sylvester schreef:Ik vrees dat ze die MAC-passthrough bij de nieuwe modems stilletjesaan eruit gaan laten, net zoals bij Telenet zelf.
Jup, ieder gezin heeft toch maar 1 publiek ip nodig?
De huis & tuin gebruiker wel ja.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ken schreef:
Sylvester schreef:Ik vrees dat ze die MAC-passthrough bij de nieuwe modems stilletjesaan eruit gaan laten, net zoals bij Telenet zelf.
Jup, ieder gezin heeft toch maar 1 publiek ip nodig?
Excuseer?

Ik gebruik momenteel tijdens een testprojectje 4 externe IPs.
Eentje voor mijn eigen thuisnetwerk, eentje voor testrouter 1, eentje voor testrouter 2, en eentje voor een virtuele testrouter.

Het is imperatief dat die routers getest worden op een extern IP, want anders krijg je niks als miserie. Gewoon DMZ of port forwarding op je ISP router zou nooit kunnen werken, want de gebruikte port ranges zijn vaak identiek over de verschillende routers.

Een oplossing die je beperkt op die manier is dus niks voor mij als ITer, en ook niks voor de ouders hun internet, want daar hang ik graag 2 routers aan, eentje voor het gebruik van hun netwerk en eentje voor een backup netwerk voor mij (dat ook als backdoor naar het hunne dient).

Komt daarbij dat de eerste de beste software update je keuzes kan beperken, want op elke moment kunnen ze beslissen je passthrough optie weg te halen (en zelfs al had je er meerdere, zouden ze makkelijk kunnen beslissen om dat ineens in te perken tot 1). Dit is alweer een reden om geen ISP te kiezen die geen pure modemoplossing aanbiedt.

Het enige waar ik nog bang voor ben is dat een of andere pipo ineens beslist om met CGNAT te gaan werken.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Hier op UB is het in november 2016 al gemeld dat Proximus CGNAT toepast, zie Proximus gebruikt ook CGNAT sinds 6 weken.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:Excuseer?
Ik gebruik momenteel tijdens een testprojectje 4 externe IPs.
...
Dit is alweer een reden om geen ISP te kiezen die geen pure modemoplossing aanbiedt.
Het enige waar ik nog bang voor ben is dat een of andere pipo ineens beslist om met CGNAT te gaan werken.
Een modem-only is geen garantie dat je meerdere externe (IPv4) adressen krijgt?
Telenet (of Proximus) kan morgen beslissen dat ze het aantal IP adressen per klant beperken tot 1 (wat niet ondenkbeeldig is gezien de schaartse van IPv4)?
Sinna schreef:Hier op UB is het in november 2016 al gemeld dat Proximus CGNAT toepast, zie Proximus gebruikt ook CGNAT sinds 6 weken.
Inderdaad, maar de (VDSL2) klant kan dit eenvoudig uitzetten (via My Proximus).
Mobiele Proximus klanten kunnen CGNAT ook laten uitschakelen via de Helpdesk (als je het geluk hebt om op iemand te botsen die begrijpt wat je wilt :wink: ).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef: Een modem-only is geen garantie dat je meerdere externe (IPv4) adressen krijgt?
Telenet (of Proximus) kan morgen beslissen dat ze het aantal IP adressen per klant beperken tot 1 (wat niet ondenkbeeldig is gezien de schaartse van IPv4)?
Okee, klopt.
Maar met een router is het meer werk om het toe te laten, want het moet elke keer in de firmware gestoken worden, en dat is een effort voor iets waar maar weinig mensen gebruik van maken, dus loop je sneller risico dat men foert gaat zeggen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

ITnetadmin schreef:Ik gebruik momenteel tijdens een testprojectje 4 externe IPs.
Eentje voor mijn eigen thuisnetwerk, eentje voor testrouter 1, eentje voor testrouter 2, en eentje voor een virtuele testrouter.
Amaai, heavy! :angel:
Lukt toch ook achter een draadloze modem?? Ik krijg hier een twintigtal externe publieke IP's achter een Telenet modem zonder MAC-passthrough...
Of bedoel je IPv4 adressen? ;)

Dan neem je toch gewoon een (business)abonnement met 4 IP adressen? Je zegt zelf dat je dit nodig hebt 'als IT'er'. Dan moet die meerkost wel in je boekhouding te rechtvaardigen zijn hé.
Jan Modaal heeft echt geen meerdere IPv4 adressen meer nodig.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Boekhouding?
Prive tests ja; levenslang leren he, af en toe thuis een labje in mekaar steken, en uiteraard ook wat werk mee naar huis nemen.

Achter een telenet modem krijg je idd meerdere publieke IPs; dat is ook mijn setup.
Achter een telenet HGW of Orange router (eigenlijk beide modem/routers) niet; daar krijg je interne IPs (in iirc de 192.168.0.0/24 range).

Ik heb geen fixed public IPs nodig, maar wel public IPs. Sommige routers zijn nogal strict op de regel dat je geen RFC1918 adressen route naar WAN toe, en dan kan je dat niet zomaar testen op interne IPs.

Komt daarbij dat het forwarden van poorten voor tests met IPSEC, OpenVPN, en andere protocols, gecompliceerd wordt als er nog ns een HGW NAT tussenzit.

Mijn huidige usage:
1 extern IP voor mijn eigen router voor het normale huisnetwerk
1 extern IP voor mijn testLAN netwerk, dat later als mobiele site zal fungeren
1 extern IP voor testLAN2, die simuleert wat er in het datacenter gaat geplaatst worden
1 extern IP voor een pfSense VM op mijn PC, die een onderdeel van dezelfde testsetup vormt

En dat is dan nog voor 1 projectje.
Dus nee, een provider die mij geen meerdere publieke IPs (dynamisch, maar soit) kan leveren is toch echt de allerlaatste optie hoor.
Ook al omdat de IPv6 implementatie te wensen overlaat, zowel van de ISP uit als IPv6 zelf.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

ITnetadmin schreef:En dat is dan nog voor 1 projectje.
Dus nee, een provider die mij geen meerdere publieke IPs (dynamisch, maar soit) kan leveren is toch echt de allerlaatste optie hoor.
Ook al omdat de IPv6 implementatie te wensen overlaat, zowel van de ISP uit als IPv6 zelf.
Op een dag zal het ervan komen hoor... Stel je voor, 25 eur per maand per ip meer te betalen :)

Waarom zet je niet meteen een virtuele setup op met vms? Bv Mikrotik RouterOS. Heel makkelijk...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Omdat routertjes testen toch nog altijd best zoveel mogelijk in-betweens elimineert.
Zeker als die routers in staat zijn om prive adres routeringen te blocken op hun WAN aansluiting, want dan loop je direct vast als aan de WAN kant een eigen netwerk staat.

Ik mag dus hopen dat IPv4 zo snel mogelijk ontlast wordt door een fatsoenlijke geimplementeerde IPv6 (dat ding is nog een discussie op zich).
Verder krijg je wel een buffer door alle gewone consumenten die een router krijgen, en (spijtig genoeg) de mobiele toestellen die achter een CGNAT zitten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Weet iemand die zo'n modem heeft al iets meer intussen?
Is de passthrough terug? Of was ie goed verborgen? Heeft iemand die klant is al ns Orange gecontacteerd hierover?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

ITnetadmin schreef:Weet iemand die zo'n modem heeft al iets meer intussen?
Is de passthrough terug? Of was ie goed verborgen? Heeft iemand die klant is al ns Orange gecontacteerd hierover?
Nog geen passthrough hier, maar aangezien ik te hoge uncorrectables heb, heb ik orange gecontacteerd en heb dan ook gezegd dat ik graag een modem only wil zonder wifi aangezien ik eigen apparatuur heb. Dit was volgens die 2de lijn persoon mogelijk...

Ik word binnenkort gecontacteerd voor een afspraak (ook om nieuwe distributie kabel aan te sluiten ipv de oude).

Na harde reboot staat de wifi trouwens weer aan. Vervelend als je die eigenlijk uit wilt laten blijven....

Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben benieuwd; hou ons aub op de hoogte :-)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

ITnetadmin schreef:Ik ben benieuwd; hou ons aub op de hoogte :-)
Mja Orange kennende kan dat nog enkele weken duren :(

Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zolang ge internet hebt :-)

Ik zit nu bij proximus en vind Orange wel een goed plan(gsm abbo bij orange)

Maar ach ik kijk het even aan totdat hopelijk nieuwe abbo's komen.
Bartel
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2017, 14:09

Hier ook net Orange klant geworden en ook deze Askey modem/router gekregen.

Werkt bij jullie de port-forwarding wel? Geraak er niet uit om een bepaalde poort (8888) geforwarded te krijgen.

Als test, om het toestel waarnaar ik wil forwarden uit te sluiten, had ik de remote access aangezet van de router config.
Klopt het dat volgende normaal zou moeten werken:
LAN IP: 192.168.0.1 (router zelf)
Protocol Type: TCP/UDP
Public Port 8081
Private Port 8080 (config poort)

Hierna kan ik dan toch niet (extern) mijn router bereiken op: x.x.x.x:8081, terwijl x.x.x.x:8080 blijft wel werken.

Maar remote lijkt ook heel traag, en gaat af en toe mis bij het apply'en van settings ("This site can’t be reached").

Ping is ook niet om over naar huis te schrijven:
PING x.x.x.x (x.x.x.x): 56 data bytes
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=0 ttl=56 time=332.304 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=1 ttl=56 time=199.444 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=2 ttl=56 time=110.519 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=3 ttl=56 time=73.684 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=4 ttl=56 time=85.509 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=5 ttl=56 time=112.802 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=6 ttl=56 time=144.560 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=7 ttl=56 time=134.326 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=8 ttl=56 time=169.762 ms
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Bartel schreef:Werkt bij jullie de port-forwarding wel? Geraak er niet uit om een bepaalde poort (8888) geforwarded te krijgen.

Als test, om het toestel waarnaar ik wil forwarden uit te sluiten, had ik de remote access aangezet van de router config.
Klopt het dat volgende normaal zou moeten werken:
LAN IP: 192.168.0.1 (router zelf)
Protocol Type: TCP/UDP
Public Port 8081
Private Port 8080 (config poort)

Hierna kan ik dan toch niet (extern) mijn router bereiken op: x.x.x.x:8081, terwijl x.x.x.x:8080 blijft wel werken.
Je hoeft normaalgezien geen exta portforward in te stellen als je remote access aanzet. Ook zet je dat veiligheidshalve best niet aan.
Bartel schreef:Maar remote lijkt ook heel traag, en gaat af en toe mis bij het apply'en van settings ("This site can’t be reached").
Hoe bedoel je remote? Je logt in vanaf een andere PC op een andere locatie naar je Orange router?
Bartel schreef:Ping is ook niet om over naar huis te schrijven:
PING x.x.x.x (x.x.x.x): 56 data bytes
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=0 ttl=56 time=332.304 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=1 ttl=56 time=199.444 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=2 ttl=56 time=110.519 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=3 ttl=56 time=73.684 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=4 ttl=56 time=85.509 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=5 ttl=56 time=112.802 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=6 ttl=56 time=144.560 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=7 ttl=56 time=134.326 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=8 ttl=56 time=169.762 ms
De vraag is van waar naar waar ping je?

Ik heb momenteel soms latency spikes, misschien ligt dat aan m'n 'Downstream Uncorrectables' die redelijk hoog zijn?
Tijdens het gamen is dat echt niet aangenaam, in PUBG vertaald zich dat door in-game plots meters verder op een andere plaats te staan, in CS:GO is het onspeelbaar en precies gevoeliger, ook algemeen hogere ping bij Orange (40-50+ms) dan bij Proximus (10~20ms) op dezelfde servers in EU.
Kortom, ik denk dat de peering bij Orange niet optimaal is, en dat ze serieus nog enkele contracten mogen afsluiten op dat vlak.

Verder dacht ik dat kabel een lagere latency had dan DSL...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
GillesC
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2017, 16:48

Ken schreef:heb ik orange gecontacteerd en heb dan ook gezegd dat ik graag een modem only wil zonder wifi aangezien ik eigen apparatuur heb. Dit was volgens die 2de lijn persoon mogelijk...
Heb jij al een modem only kunnen krijgen ondertussen? De klantendienst vertelde mij net dat ze die (nog) niet hebben.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

GillesC schreef:
Ken schreef:heb ik orange gecontacteerd en heb dan ook gezegd dat ik graag een modem only wil zonder wifi aangezien ik eigen apparatuur heb. Dit was volgens die 2de lijn persoon mogelijk...
Heb jij al een modem only kunnen krijgen ondertussen? De klantendienst vertelde mij net dat ze die (nog) niet hebben.
Ik had bij de eerste installatie een modem-only, (gevraagd aan de technieker zelf die langskwam), die is dan kapot gegaan en werd vervangen door een Askey. Intussen zijn ze nog altijd niet langsgeweest om m'n nieuwe dropkabel aan te sluiten, en ze gingen me dan ook een modem-only voorstellen...
Afwachten dus :'(
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ken schreef:
Bartel schreef:Werkt bij jullie de port-forwarding wel? Geraak er niet uit om een bepaalde poort (8888) geforwarded te krijgen.

Als test, om het toestel waarnaar ik wil forwarden uit te sluiten, had ik de remote access aangezet van de router config.
Klopt het dat volgende normaal zou moeten werken:
LAN IP: 192.168.0.1 (router zelf)
Protocol Type: TCP/UDP
Public Port 8081
Private Port 8080 (config poort)

Hierna kan ik dan toch niet (extern) mijn router bereiken op: x.x.x.x:8081, terwijl x.x.x.x:8080 blijft wel werken.
Je hoeft normaalgezien geen exta portforward in te stellen als je remote access aanzet. Ook zet je dat veiligheidshalve best niet aan.
Bartel schreef:Maar remote lijkt ook heel traag, en gaat af en toe mis bij het apply'en van settings ("This site can’t be reached").
Hoe bedoel je remote? Je logt in vanaf een andere PC op een andere locatie naar je Orange router?
Bartel schreef:Ping is ook niet om over naar huis te schrijven:
PING x.x.x.x (x.x.x.x): 56 data bytes
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=0 ttl=56 time=332.304 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=1 ttl=56 time=199.444 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=2 ttl=56 time=110.519 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=3 ttl=56 time=73.684 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=4 ttl=56 time=85.509 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=5 ttl=56 time=112.802 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=6 ttl=56 time=144.560 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=7 ttl=56 time=134.326 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_seq=8 ttl=56 time=169.762 ms
De vraag is van waar naar waar ping je?


Ik heb momenteel soms latency spikes, misschien ligt dat aan m'n 'Downstream Uncorrectables' die redelijk hoog zijn?
Tijdens het gamen is dat echt niet aangenaam, in PUBG vertaald zich dat door in-game plots meters verder op een andere plaats te staan, in CS:GO is het onspeelbaar en precies gevoeliger, ook algemeen hogere ping bij Orange (40-50+ms) dan bij Proximus (10~20ms) op dezelfde servers in EU.
Kortom, ik denk dat de peering bij Orange niet optimaal is, en dat ze serieus nog enkele contracten mogen afsluiten op dat vlak.

Verder dacht ik dat kabel een lagere latency had dan DSL...

Contact opnemen met Orange, destijds toen ik tester was ook dit gezien en heb toen case laten aanmaken met mijn resultaten, maak zeker screenshots etc etc, toen was het na 1-2 weken opgelost bij hen :)

PS probeer eens andere servers in FRA / NL / UK als de resultaten daar oke zijn ligt het bij de servers of slechte peering of mss zelfs te weinig capaciteit op hun peering

Hoe ons op de hoogte!
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

nog eens paar dagen terug gevraagd via FB: "Modem only is,voor alle duidelijkheid , NIET voorzien."
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

satsurfer schreef:nog eens paar dagen terug gevraagd via FB: "Modem only is,voor alle duidelijkheid , NIET voorzien."
Dat ze dan de mogelijkheid voorzien van de wifi in hun modem uit te zetten, want na reboot springt die weer aan. Irritant...
En ook MAC passthrough zodat m'n router een public IP kan krijgen...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 38 keer

Sinds enkele dagen Orange kabel tv en internetklant!

Modem:
Deze lijkt dezelfde als hierboven vermeld, alleen is de merknaam anders. Misschien is de leverancier overgenomen?
Leverancier Siligence
Modelnaam TCG300

Het internet voelt op alle apparaten wat sneller aan, ook al kom ik van een 200/20 Mbit Whoppa naar 100/10 Mbit Orange abonnement. HIer zal de Wifi AC op de model wel voor iets tussen zitten.

Televisie:
De decoder is kleiner en werkt naar mijn gevoel aangenamer. Simpelere menu's, betere nummering. En ik wordt niet platgesmeten met reclame voor diensten en features die ik toch niet gebruik!

Nog geen uitval gemerkt, alles lijkt hier vrij stabiel te werken. Maar het is hier dan ook een nieuwbouw appartement van 4 jaar oud.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

verwar je de modem niet met de digicorder? :-o

en voor de rest zou ik ervaringen schrijven op:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... &start=320
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 38 keer

Modbreak:
ongewenste full-quote verwijderd
satsurfer schreef:verwar je de modem niet met de digicorder? :-o

en voor de rest zou ik ervaringen schrijven op:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... &start=320
Siligence staat toch echt op de sticker en in de web interface van de modem.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
wouter5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Heeft één van de insiders enige idee wanneer IPv6 zal worden geïmplenteerd? Momenteel nog een groot gemis bij Orange imo (naast het ontbreken van een live TV streaming app).
Telenet Klik met 1G speedboost:
D: 930 mbps - U: 48mbps

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ken schreef:
satsurfer schreef:nog eens paar dagen terug gevraagd via FB: "Modem only is,voor alle duidelijkheid , NIET voorzien."
Dat ze dan de mogelijkheid voorzien van de wifi in hun modem uit te zetten, want na reboot springt die weer aan. Irritant...
En ook MAC passthrough zodat m'n router een public IP kan krijgen...
Dat modem only niet voorzien is wisten we al.
Probleem is dat de oude router (dezelfde als bij telenet maar met andere firmware) een mac passthrough had, en blijkbaar de nieuwere (nog) niet.
Vandaar de blijvende vraag of dat al veranderd is?

(En de "I told you so" tegen alle optimisten die vroeger beweerden "waarom zouden ze die functie ooit ineens wegnemen; dat is paranoia" ;-) )

En ja, een wifi die zijn settings niet onthoudt bij reboot is ook serieuze ellende.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ITnetadmin schreef:(En de "I told you so" tegen alle optimisten die vroeger beweerden "waarom zouden ze die functie ooit ineens wegnemen; dat is paranoia" ;-) )
Riep iemand?

:-D
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

heb recent met klantendienst contact gehad omdat ik mss ook zou overstappen. Ik had mijn voorwaarden doorgestuurd, oa een modem only. of uitschakelen van de router in die bakjes. Maar buiten de info dat ze goedkoper zijn dan telenet en je de wifi en router wel degelijk kan uitschakelen ben ik niet veel wijzer geraakt.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Modbreak:
ongewenste full-quote verwijderd
mailracer schreef:heb recent met klantendienst contact gehad omdat ik mss ook zou overstappen. Ik had mijn voorwaarden doorgestuurd, oa een modem only. of uitschakelen van de router in die bakjes. Maar buiten de info dat ze goedkoper zijn dan telenet en je de wifi en router wel degelijk kan uitschakelen ben ik niet veel wijzer geraakt.
Hier last van de onderaannemer van Telenet die z'n werk niet doet. Ik vroeg aan Orange om een nieuwe dropkabel te komen aansluiten. Blijkbaar kan dit niet en hebben ze me afgesloten om me dan opnieuw aan te sluiten...

Resultaat, al 3 weken zonder vast internet en tv...

Eerste onderaannemer komt langs op de dag van de afspraak en komt niet eens uit zijn camionette (van Orange hoor ik dan de absurde mededeling van de technieker dat de locatie onbereikbaar was, bullshit), 2de afspraak na weer 2 weken wachten, haalt z'n ladder uit en zet die tegen de gevel, kijkt naar de kabels en doet verder niks, ik vroeg 'm dan wat hij moest doen, "ik kom voor een afsluiting... Van een aansluiting weet ik niks...", terwijl er niet eens een kabel losgekoppeld is, of een filter is bijgezet...
Bij Orange krijgen ze dan de melding dat de kabel "aangesloten werd". Wat ik betwist... Want m'n nieuwe dropkabel is nog altijd aan het bengelen naast de andere...

Blijkbaar zijn er toch veel communicatie problemen tussen de netbeheerder Telenet, Orange en de onderaannemers van diezelfde netbeheerder.

Ook geven ze bij Orange blijkbaar geen contactgegevens door van de eindklant aan de onderaannemer...

Vreemde manier van werken die toch redelijk wat geld moet kosten...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Dien eens een klacht bij het BIPT over dit :) hoe meer dit soort zaken hun bereiken des te beter voor allen.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De reden waarom ik, ook nu zowel telefoonnet als kabel zijn opengesteld, nog altijd spreek over monopolisten, is gewoon dat je met resellers het "kastje-muur" principe tegenkomt; de hardware beheerder heeft nl geen enkele interesse in het vlot communiceren met zijn concurrent, en bij technische werken ben je speelbal tussen de twee.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Modbreak:
ongewenste full-quote verwijderd
ITnetadmin schreef:De reden waarom ik, ook nu zowel telefoonnet als kabel zijn opengesteld, nog altijd spreek over monopolisten, is gewoon dat je met resellers het "kastje-muur" principe tegenkomt; de hardware beheerder heeft nl geen enkele interesse in het vlot communiceren met zijn concurrent, en bij technische werken ben je speelbal tussen de twee.
Dat is duidelijk het geval ja. Wel fantastisch dat Orange een serieuze challenger is geworden met deftige prijzen voor Internet+TV en zelfs mobiel...

Base zal sowieso geen challenger meer zijn aangezien de overname... :-) Prijzen zullen misschien zelfs omhoog gaan :p
Er zou nog een 4de serieuze speler moeten bijkomen in het ISP landschap, bv. OVH. Dat zou pas fantastisch zijn...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”