Kan de Orange technieker een boete opleggen?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Ik ben al 3 jaar een tevreden Tempo Giga (toen nog IoM) gebruiker maar van de medewerkers van Orange ben ik een pak minder tevreden.

Om de zoveel maand dat gezeik dat ik beter een abonnement zou nemen. Dan bij het registeren van de prepaid kaarten door die antiterreurwetgeving 2 keer online proberen registeren (gaf altijd aan: Gelukt, maar de juiste info kwam nooit in mijn account te staan), 3 verschillende Orange winkels moeten binnenlopen, 2 telefoontjes en 1 mail gedaan en dan pas kwam het in orde.

Nu hoor ik van hun promotie 'TV + Internet voor €39/p.m'. Je hebt er wel een abo voor nodig dus zou ik mijn Tempo Giga opgeofferd hebben voor een Koala abo en dan TV + internet erbij nemen.

Ik had een formulier ingevuld op internet en een medewerker ging z.s.m. contact opnemen om alles te regelen. Dat gebeurde 2 dagen later. De medewerker vroeg of ik een distributiekabel heb. Ik zei van wel omdat ik nu al Proximus TV en internet heb maar ik heb er totaal geen verstand van hoe die dingen werken en wist niet dat Proximus TV niet via een distributiekabel gaat.

Alles is dus geregeld en later pas, tijdens een gesprek met iemand, kom ik er achter dat Proximus TV niet via de distributiekabel gaat en ik er bijgevolg ook geen heb. Prijzen gevraagd aan een elektricien om die te laten leggen maar het viel wat te duur uit. Dus dan heb ik een uur later teruggebeld naar Orange om alles te laten annuleren. Ik had gelukkig ook nog niet op de 'Ik wil mijn bestelling bevestigen' knop geklikt die in de mail stond die ik na dat telefoongesprek had ontvangen. Ze zeiden me uiteindelijk dat alles geannuleerd was.

Omdat ik hen niet echt meer vertrouw na die hele hetze met die registratie heb ik ook nog eens een aangetekende brief gestuurd met een verzoek om alles te annuleren. Die is netjes aangekomen blijkt op de site van bpost maar die brief heeft blijkbaar niet veel uit gehaald want deze week heb ik al 3 keer diezelfde mail gehad om mijn bestelling te bevestigen door te klikken op de knop in de mail. Die mails negeerde ik gewoon, want de kous is af en alles is stopgezet... dacht ik.

Gisteren ontving ik een SMS dat er maandag een technieker komt om de boel te installeren. Het telefoontje en de aangetekende brief, 2 pogingen om alles stop te zetten, zijn dus alweer in dovemansoren gevallen zoals ik intussen gewend ben van Orange (van tijdens dat hele simkaart registratie verhaal)

Zaterdag heb ik 5000 gebeld en nogmaals gevraagd om alles te annuleren. De medewerker zei me dat alles geannuleerd is en gaf me ook een dossiernummer als bewijs.

Nu deze morgen lees ik opnieuw een SMS: morgen komt de technieker om alles te installeren. Opnieuw naar 5000 gebeld, en de medewerker zei opnieuw dat hij alles heeft geannuleerd.

Nu geloof ik er natuurlijk niets meer van, en de technieker zal hier morgen wel staan. Vier pogingen om alles te doen stoppen zijn mislukt, en er staat in de SMS duidelijk 'Ben je verhinderd, bel naar 5000 om bijkomende kosten te vermijden' Als de technieker hier morgen voor niets staat, zal ik dus nog eens een boete mogen betalen ook.

Dus mijn vraag... wat als de technieker morgen toch komt en mij een boete aanrekent? Dan moet ik die toch niet betalen hé? Ik heb een bewijs van de aangetekende brief en 1 dossiernummer van mijn contact met 5000. De andere 2 telefoontjes met 5000 heb ik geen direct bewijs van (buiten call logs dan maar ik kan natuurlijk voor alles gebeld hebben naar 5000 en niet alleen voor die annulatie) Op 30 juni heb ik voor het eerst te kennen gegeven dat ik alles wil annuleren, dus dat is 11 dagen vòòr de technieker komt, ruim op voorhand dus. Ook heb ik nergens een handtekening gezet noch op de bevestigingsknop in de mail geklikt om mijn bestelling (Internet + TV + GSM abonnement) DEFINITIEF te maken nadat ik aan de telefoon had doorgegeven wat ik allemaal in dat Love pakket wou hebben.

1 ding is alvast zeker, als ze een boete aanrekenen gaan er meteen 4 tempo giga SIM's weg bij hun (het hele gezin hier), niet dat €720 per jaar ze veel zal uitmaken maar als ik zo bestolen word zou ik en de rest van het gezin maar wat gek zijn om er bij te blijven.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 33 keer

Rustig blijven, je hebt alles gedaan wat nodig is. Alles staat ook in hun dossier. Sturen ze iemand dan is het pech voor hun.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Inderdaad...

Telefoontjes zijn helaas ook geen bewijsmateriaal. Altijd na een telefoongesprek een mail sturen met daarin 'zoals net telefonisch afgesproken...' met een samenvatting van wat jullie hebben afgesproken.
En het stukje aangetekende brief was heel slim! Heb je dan een kaart ontvangen met de handtekening op van de persoon die hem heeft aangenomen? Of je hebt in ieder geval je bewijsje van op de bpost-website. Zeker afprinten en bijhouden!

Orange is hier helemaal in fout. Ze zijn wel vaker een administratieve puinhoop. Ze moeten mij sinds augustus 2015 nog rond de €200 en gingen mij al drie keer sinds oktober 2015 terugbellen... Tja.

Maar jij hebt alles gedaan wat je kon. Zo'n service verwacht je niet van zo'n bedrijf.

En hoe ga je die boete dan krijgen? Je bent geen klant (prepaid, maar dat telt niet).
Toch niet op je factuur, hè... Dat heb je niet.

Aan de technieker leg je misschien best uit dat je de dienst meermaals tijdig hebt proberen annuleren, zodat die mens niet met een slecht humeur zijn camionette instapt en de situatie begrijpt (tenzij je niet kan, natuurlijk).

Krijg je een boete per post? Niet betalen, en Orange op de hoogte stellen van de gebeurtenissen. De persoon naar wie je schrijft of aan de lijn krijgt, gaat toch niet weten waarover je spreekt, en heeft eigenlijk toch geen kennis van de gang van zaken of Orange's producten...
Maar het belangrijkste is dat jij de nodige stappen hebt gedaan.

Hoogstwaarschijnlijk gaat de (waarschijnlijk lage) boete dan wel meteen worden kwijtgescholden.
Een rechtzaak gaat er van zo'n bedrag niet van komen, hoor... En dan nog heb jij bewijzen.
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Hartelijk dank voor de geruststellende replies. Als het om zo'n grote bedrijven gaat durf ik al wel eens te panikeren, je leest zo nu en dan wel eens van die horrorverhalen hoe de kleine man in het zak wordt gezet door de 'grote machtige bedrijven' bij het weigeren van betaling van een kleine boete. Nu weet ik dus wat te doen als ze dan toch met een boete komen aanzetten. Thanks! :)
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

antutu schreef:Als het om zo'n grote bedrijven gaat durf ik al wel eens te panikeren
Dat klinkt zeer logisch! Maar als ze al zo slordig met een bestelling omgaan...
Jij hebt in ieder geval 2 voetjes om op te staan en stel dat er een boete van komt: Orange contacteren, en zeker niet betalen.

Desnoods komt er een incassobureau tussen (wat ik heel sterk betwijfel), en kan je daar nog eens je verhaal doen. Waarschijnlijk dat zij de moeite niet eens gaan doen voor zo'n onnozel bedrag, en zelf al blijven ze volharden, voor die €50 of wat het ook mag zijn kunnen ze echt niks doen...

Slaap maar op je twee orden en niets van aantrekken! :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Je hebt via internet en telefonisch contact gehad er is dus herroepings- of annuleringsrecht van 14 dagen (zonder opgave van reden). Beroep u dus op de wet verkoop op afstand.Want het hebben van distributie of niet lijkt me dan weer geen geldige reden om te annuleren (dit had je eigenlijk moeten weten bij bestelling). Desalniettemin heb je alle mogelijk moeite gedaan om te annuleren en heb je een dossiernummer, dus zou me verbazen moest het niet in orde komen. Ombudsman kan je ook nog proberen
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Fluppeke schreef:herroepings- of annuleringsrecht van 14 dagen (zonder opgave van reden)
Inderdaad, en al helemaal omdat de verkoop zich plaatsvond buiten de verkoopsruimte (lees: op internet).

Maar ik dacht dat bij veel providers dit dus pas van kracht ging na het leveren van een dienst (mijn bedenktermijn bij Zalando loopt ook pas nadat ik mijn nieuwe hakjes of sneakers heb ontvangen).
Bij Orange weet ik het niet, maar bij vele providers hoort de installatiekost hier dus niet bij.

M.a.w.: ik ken niet genoeg van deze materie, maar wist niet dat dit recht al van toepassing was voordat de dienst geleverd werd.
Desalniettemin vind ik wel dat antutu tijdig heeft proberen annuleren en genoeg moeite hiervoor heeft gedaan... :wink:
Blond doesn't mean stupid :roll:
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Volgens mij is er bij telecom vanaf installatie geen herroepingsrecht meer mogelijk (=akkoord gegaan met installatie, ook al kan je ze nog niet beoordelen). Dan telt de telecomwet (en mag er max 6 maanden aangerekend worden dacht ik, al rekenen ze vaak niets). OVH verzend zelfs pas na 14 dagen .

Van hakjes en zalando heb ik dan weer geen verstand, maar het terugzenden (gebruik van herroepingsrecht) is volgens mij trouwens niet verplicht op kosten van de verkoper (al is het vaak wel zo).
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Ah ja, op vlak van telecom weet ik niet goed hoe de wet te interpreteren. Ik dacht dat EDPnet (of misschien was het een andere DSL-OLO, geen idee) ook 14 dagen wacht met het aansluiten of iets om deze wetgeving te omzeilen.

Bij Scarlet gaat het i.i.g. volgens hoe ik vind dat de wet gevolgd moet worden: 14 dagen bedenktermijn, ook na installatie, maar die €99 installatiekost ben je kwijt.
Dubbel (het product kan tegenvallen, en de installatiekosten waren nodig om het product te testen), maar ook begrijpelijk: die installatie is ook geldig voor wanneer je naar Proximus gaat enzo, en de werkuren van de technieker kan je nu niet meer omdraaien...


EDIT:
En nee, inderdaad: zoals je zegt: ik zie het maar al te vaak dat het terugsturen op kosten van de koper moet. Grote bedrijven (als Zalando), die nu toch al deals hebben met bpost enz. doen dit uiteraard niet, want het zou je afschrikken om nog iets online te bestellen...

Daarvoor moet ik nog eens mijn cursussen recht gaan bekijken. Heb al een tijdje geen handelsrecht meer gegeven, maar er was een kost die sowieso altijd door de verkoper moest gedragen worden, wat ook vaak niet gerespecteerd werd... Nu moet ik het echt eens gaan opzoeken, want nu wil ik het weten! :P

(maar misschien moeten we er wat mee ophouden voordat er een mod-break komt over hoe offtopic we wel niet gaan :oops:)
Blond doesn't mean stupid :roll:
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

De kosten voor de technieker en de kosten die de olo moet betalen (aan Px of telenet) , het lijkt me ook logisch dat die betaald worden.
Maar om nu te zeggen dat de installatie geldig is voor Px, daar is DY installatie toch al gratis (lees: inbegrepen).
Het zijn nu eenmaal 2 verschillende businessmodellen 1 grotere eenmalige kost en kleinere terugkerende kosten tov geen eenmalige kost en grotere terugkerende kosten ... .
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, absoluut! Daar heb je helemaal gelijk in.

Het is een investering, en de ene mens ziet "wow, maar €39 voor een triple play-pakket bij Scarlet" en de andere ziet "wow, gratis installatie ter waarde van *veel te hoog bedrag* bij Proximus".

Maar het lijkt me logisch dan toch nog ergens redelijk dat die installatiekost betaald wordt: ze moeten het ergens halen.
Proximus daarentegen haalt het wel gewoon uit je abonnementsgeld.
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Ik ben terug met een update. Wat ik ook nog vergeten te vertellen was in mijn eerste post is dat de medewerker die ik het laatste belde mij probeerde gerust te stellen dat die SMS'en waarin stond dat de technieker zal komen gewoon automatisch gestuurd worden maar eigenlijk geen echt nut meer hadden omdat alles toch al was geannuleerd. Die medewerker verzekerde dat er écht geen technieker meer zou komen.

Fast forward naar vandaag, 12u00, een tien minuten geleden. De bel gaat en you guessed it... het is de technieker. (Bedankt om opnieuw te liegen aan de telefoon, laatste Orange medewerker!) We leggen alles uit, de technieker is begripvol. Ik sluit de deur en een paar minuten later gaat de telefoon... het is Orange. "We hebben van onze netwerkbeheerder doorgekregen dat de installatie niet kan doorgaan omdat u geen distributiekabel heeft?" NO f*** SHIT, SHERLOCK!!! Dat ben ik de afgelopen 11 dagen al met handen, voeten, tanden, benen, vingers en tenen aan het proberen uitleggen maar het raakt maar niet door hun schedel. "Bent u bereid om daar werken voor laten uit te voeren?" *zucht* Ook DÁT heb ik de afgelopen weken al aangegeven dat ik dat niet wil doen omdat ik dat persoonlijk te duur vond.

"Oké, ik zal het dan zo noteren." zei de mevrouw zonet aan de telefoon. Tja, dat zal ze zeker doen, net zoals al haar andere collega's die ik de afgelopen weken heb gebeld en geschreven. In mijn hele leven heb ik nog nooit zo'n zootje ongeregeld gezien op een helpdesk. Wat een ongelooflijk amateurisme.

Ik heb het gevoel dat ik het laatste hier nog niet heb over gehoord. Let's wait and see...
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Alle gesprekken worden opgenomen voor kwaliteitsdoeleinden ... dus jouw gesprek ook ... dus kan je daar zeker naar refereren zou ik denken :)
Anders : google eens op "ombudsdienst voor telecommunicatie" mocht je toch een boete oid krijgen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Ik zei toch dat het uitleggen aan de technieker de beste oplossing was. :angel:
Die mens weet ook verder van niks…

Bij zo'n bedrijven werken altijd met de goedkoopste en minst-opgeleide werknemers, en volgens mij heeft niemand het ooit uit het systeem gehaald of kunnen halen.

Die technieker, die eerste medewerker, die tweede medewerker, die dat u vandaag gebeld heeft, … weten niets van elkaar.
Dat is allemaal het stukje logistiek dat precies echt op niks trekt daar.

Hopelijk hebben ze het nu intern kunnen annuleren… en indien niet: jij staat stevig in je schoenen.
krisken schreef:Alle gesprekken worden opgenomen voor kwaliteitsdoeleinden ... dus jouw gesprek ook ... dus kan je daar zeker naar refereren zou ik denken :)
Pas op: ik weet niet of het daadwerkelijk gerespecteerd wordt, maar deze gesprekken mogen niet gebruikt worden als bewijsmateriaal ofzo.

Deze mogen enkel door het daar bijhorende team gebruikt worden om na te gaan waar er iets misliep in een gesprek, hoe ze het beter kunnen doen in de toekomst, … ;)
Blond doesn't mean stupid :roll:
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 24 keer

En meestal is de tekst: "Deze gesprekken kunnen opgenomen worden." Als jij dan later vraagt om deze te horen, zullen ze zeggen: deze is niet opgenomen geweest, dus geen bewijs voor jou...
Die aangetekende brief is het enige van mogelijk bewijs dat je hebt.
Nu, ze zullen wel niet gaan dreigen met kosten voor een dienst die ze nog niet kunnen leveren hebben
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik snap écht niet hoe die ERP systemen zo slecht kunnen uitgevoerd worden dat notes ivm een dossier kwijt kunnen geraken.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ik betwijfel dat het aan de ERP ligt. Gewoon aan het mannetje of vrouwtje achter de computer die gewoon niets noteert.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb hier alles meegelezen vanaf het begin, er stond ergens dat er een dossiernr was van de melding dat het mocht geannuleerd worden omdat er geen kabelaansluiting was, dus er moet toch minstens 1 medewerker een call aangemaakt hebben...

Natuurlijk wel heel spijtig dat de tp niet eens het verschil kent tussen de verschillende televisie aanbieders, dacht dat zelfs mn grootouders dat wisten en de kleinkinderen dat telenet via de kabel coax kwam, proximus via de telefoon koperdraad en Tv Vlaanderen via de satelietschotel en netflix/Amazon/Stievie/IPTV etc via internet...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tja, en mijn ouders zouden het verschil toch ook niet weten, zo zullen er genoeg zijn denk ik. Daarbij, als je aan de telefoon zegt "ik denk dat wel, ik heb toch ProximusTV" dan zou er aan de andere kant van de lijn ook wel een belleke mogen rinkelen lijkt mij.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Inderdaad en daar ag je het wel van verwachten dat ze het weten...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”