Orange modem / router en ASUS router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Jef001
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2017, 10:25

Sinds een goede week ben ik overgeschakeld van Telenet naar Orange voor TV en internet. Over de producten van Telenet had ik geen klagen maar ik vind de prijs van hun producten te duur. Na een analyse van de markt hebben we de overstap gemaakt naar Orange als ISP. We hebben het standaard pakket (100 down / 6 (reëel 10) up) genomen.

Na de installatie door de Orange technieker, die zelf ook de technische dienst moest bellen om iets "open" (?) te zetten, ben ik gestart met de opbouw van het eigen netwerk. Ik heb zelf een ASUS RT-AC87U router en alle apparaten zitten achter deze router. Ik heb een MAC pushforward uitgevoerd van de Orange modem/router naar de ASUS router. De topografie van mijn netwerk is zichtbaar in onderstaande figuur.
Topografie netwerk
Topografie netwerk
Verder is het ook van belang om de opbouw van het appartement te kennen maar vooral de locatie van de Orange modem/router en de ASUS router.
Het kruisje in onderstaande figuur duidt de positie aan van deze twee toestellen. Ze staan dus met andere woorden vlak naast elkaar.
Grondplan appartement
Grondplan appartement
Ik heb aan de Orange modem/router, buiten de MAC pushforward, geen instellingen gewijzigd. Bij het testen staat de WIFI van de Orange modem/router nog aan en ook DHCP staat nog aan. Ook de ASUS router staat eigenlijk in de standaard instellingen. Via InSSIDer Home heb ik een analyse uitgevoerd van de beschikbare netwerken. De Orange modem/router zit op kanaal 6 + 10 en mijn eigen ASUS router heb ik op kanaal 1 gezet. Op kanaal 1 zijn er ook nog een aantal zwakkere Telenet netwerken zichtbaar van de buren.

Ik heb al verschillende snelheidstesten uitgevoerd om de kwaliteit van Orange te testen. Ondertussen heb ik al gemerkt dat de snelheid enorm varieert. Dit kan rechtstreeks op de Orange modem/ router bekabeld gemeten gaan van 12 MBps tot 100 Mbps. Dit is een probleem waarvoor ik de technische dienst ga contacteren. Maar deze info is misschien relevant voor mijn eigenlijke vraag.

Ik merk een groot verschil op tussen de snelheden aan de Orange modem/router, de ASUS router en de twee verschillende WIFI netwerken.
Hieronder staat een beeld van de een test van vandaag 6/2. Deze test is uitgevoerd vlak naast de routers.
Test 6 februari 2017
Test 6 februari 2017
5 GHz (ASUS router)
5 GHz (ASUS router)
Een analyse van de resultaten levert de volgende elementen op.

1. De snelheid bekabeld gemeten (met CAT 5E) aan de ASUS router (20 Mbps) is veel lager dan bekabeld gemeten aan de Orange modem / router (96 Mbps)
2. De snelheid van WIFI (2,4 GHz) van de ASUS router (50 Mbps) is hoger dan een bekabelde meting aan de ASUS router (20 MBps)
3. De snelheid van WIFI (5 GHz) op de ASUS router is ook enorm laag (20 Mbps)

Ik ben geen expert op het vlak van netwerken en al zeker niet van netwerkinstellingen. Daarom de vraag wat hier het probleem kan zijn?
Moet ik instellingen wijzigen op de Orange modem/router, op de ASUS router of op beide? Hopelijk is er een oplossing te vinden voor deze rare resultaten.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Kortom, aan de Asus router heb je 20mbps :wink:

kan je geen DHCP uitzetten in de orange modem (in de vroegere reviews wordt er gesproken van een bridge modus) zodat jouw asus een extern IPadres toebedeeld krijgt?
mrBliss
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2017, 17:08

Vanochtend is bij mij ook Internet + TV van Orange geïnstalleerd. Een speedtest op mijn Android smartphone verbonden via WiFi (5 GHz, kanaal 1) met de Orange modem/router geeft ook maar 19.77/9.77 Mbps. Het lijkt echt of er een of andere limiet op zit. Met een laptop haalde ik via WiFi (2.4 GHz) wel ~90 Mbps. Mijn desktop die verbonden is met een netwerkkabel haalt bijna 100 Mbps, zoals verwacht.

Ik ga vanavond of morgen nog wat verder testen.
Jef001
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2017, 10:25

Ik heb de ASUS router reeds een extern IP adres gegeven. Dit is met de MAC pushforward optie, waardoor de Orange modem/router als een selectieve bridge reageert. Ik heb op het advies van road rebel, de DHCP van de Orange modem/router afgezet maar dit geeft geen verbetering op de snelheid van het 2,4 GHz netwerk van de ASUS router of bij een meting via een rechtstreekse bekabeling op de ASUS router.

mrBliss haal jij de snelheden (op het 2,4 GHz net) als je in de omgeving van de Orange modem/router staat of dicht bij de tv decoder? Of verder weg van de Wifi bron?
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”