ipv6 ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
bsdaddict
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2016, 22:13

Had de vraag per mail gesteld of ipv6 geactiveerd was. Kreeg antwoord per telefoon : "het werkt maar ik weet niet hoe"...
Dus probeer ik het hier maar :-)
ipv6 is blijkbaar wel geactiveerd, ik heb een ipv6 ip-adres :
~% ifconfig re0
re0: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1500
options=8209b<RXCSUM,TXCSUM,VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,VLAN_HWCSUM,WOL_MAGIC,LINKSTATE>
ether 40:61:86:92:29:9a
inet6 fe80::4261:86ff:fe92:299a%re0 prefixlen 64 scopeid 0x1
inet 192.168.0.174 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.0.255
nd6 options=21<PERFORMNUD,AUTO_LINKLOCAL>
media: Ethernet autoselect (1000baseT <full-duplex>)
status: active
Maar ik kan niks pingen (via ping6) :
~% ping6 -c 4 ipv6.google.com
ping6: UDP connect: No route to host
Wat geef ik in als ipv6 gateway ? In de Setup van de Gateway blijft alles blanco en de dhcpv6 is nochtans ingesteld.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

fe80 is link-local ... dus denk ik niet dat je een ipv6 adres hebt, of het moet zijn dat de modem er een heeft maar "iets" het blokkeert om verder te gaan.
bsdaddict
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2016, 22:13

Ok. En wat nu ? Gebruikt hier dan niemand ipv6 ??? Het is nochtans dezelfde modem als die van Telenet en de config in de Gateway laat het toe.
Ik wil hier gerust wat screenshots posten van de gateway, maar dat mag blijkbaar niet...
Dus blijft mijn vraag : hoe activeer ik ipv6 ?
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Je zou op zijn minst ons wat meer info kunnen geven waar we iets mee zijn, zoals:
- is ipv6 op je toestel geactiveerd? JA Je hebt een link-local adres zo te zien
- welke toestellen heb je al geprobeerd, ik zie aan je username bsd? (Windows10 / macbook pro ...)
- wat zegt de statuspagina van de modem (je kan ook bijvoorbeeld imgur gebruiken als imagehost voor je screenshots)
- heb je de modem al eens herstart (in het geval ipv6 recentelijk geactiveerd zou zijn)

Met de info die je hier geeft kunnen we dus relatief weinig aanvangen.
bsdaddict schreef:Gebruikt hier dan niemand ipv6 ???
Ikzelf heb ervaring met ipv6 in tal van apparaten op meerdere netwerken (telenet HGW & EMTA; proximus BBOX3; pfsense; ovh; online.net...) en wil je gerust helpen, maar ik denk niet dat hier iemand zomaar een oplossing kan geven op de vraag hoe activeer ik ipv6 zonder achtergrondinfo.
bsdaddict
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2016, 22:13

Ok, bijkomende info :
- Ik gebruik inderdaad bsd, TrueOS (het vroegere PC-BSD).
- Win10 geeft ook geen ipv6 adres enkel ipv4
- de modem is al verschillende keren herstart, gisteren nog
- de gateway ipv6 config :
Afbeelding
- de gateway ipv6 status :
Afbeelding
- de gateway dhcp config :
Afbeelding
- en inderdaad, bij Telenet werkte net dezelfde setup wel dus ik geloof dat het eerder langs de kant van Orange dan langs mijn kant zit...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

er staat dus nergens een ipv6 adres... je hebt er dus gewoon geen toegekend gekregen.
orange contacteren!
bsdaddict
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2016, 22:13

Heb ik reeds per mail gedaan :? Kreeg per telefoon als antwoord : "het zou moeten werken maar ik weet ook niet hoe. Daarvoor moet je bij de technische dienst zijn.". En daar sta je dan als gebruiker.
Gisteren nog een bericht geplaatst via hun Facebook pagina. Tot op heden geen antwoord...
Maar ik ga ze nog maar eens bellen dan.
bsdaddict
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2016, 22:13

Na 30 minuten wachten aan de telefoon volgend resultaat :
- de eerste aan de lijn die vroeg of ipv6 mijn tv was
- de tweede die er van overtuigd was dat ipv6 nog enkel en alleen in testfase bestond
- de derde die me uiteindelijk weer doorverbond met... de hoofdmenu
- na nog eens 30 minuten muziek krijg ik eindelijk een vierde die uiteindelijk wist waarover ik het had ! Eureka. Hij logt in op mijn modem en ziet inderdaad dat er geen ipv6 adres toegekend is. "ik ga het probleem doorgeven".
Conclusie :
- je hebt heeeeeeeel veel tijd nodig om eerst en vooral binnen te geraken
- de "technische dienst" van Orange is niet echt technisch aangelegd
- nu is het dus blijkbaar wachten op een of andere goddelijke interventie
- en oh ja, "het gesprek wordt opgenomen om de kwaliteit te verbeteren"... hopelijk luisteren ze er zelf naar en doen ze iets aan hun kwaliteit !
bsdaddict
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2016, 22:13

Vandaag een sms van Orange gekregen :
Beste klant, u had ingebeld om IPv6 te activeren, maar dit protocol is nog niet in gebruik.
Mvg, Orange.

Hoezo, nog niet in gebruik ? Misschien bij Orange niet, maar bij Telenet en Proximus gebruiken ze het nochtans wel...
En ze maken er nochtans zelf reclame voor :
https://business.orange.be/nl/discover/ ... net-things
Begrijpe wie kan...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

ach, je moet serieus geluk hebben om bekwame mensen te vinden.

mijn lijn was door proximus foutief opgezegd... doei ipv6 (na heraansluiting was die optie niet actief)
nu weet ik toevallig dat het niet meer moeite is dan een vinkje aanvinken in de programma's van proximus.
dus: ik bel even naar de TECHNISCHE dienst (ja toch... is toch een technische vraag??) en de man aan de andere kant hoorde het precies donderen in keulen.
dat was niet iets voor hem, ik moet maar naar de commerciele dienst bellen - hij (de TECHNISCHE!!!) medewerker kon dit niet activeren.

advies: probeer even via facebook, als orange iets zoals proximus is zit daar het enige bekwame volk (2 minuten op facebook en ik had terug ipv6!)
en dan ook niet via "hun pagina een bericht" maar echt een chat naar hun.

achja, de tijd dat ik (lang geleden) op de helpdesk zat, en dat een aangename job was met bekwaam volk is al lang voorbij.
de 'anciens' en bekwame mensen die daar nu nog zitten, zijn vaak erg schaars (en who can blame them, al lijkt het callcenter in sint-truiden wel beter te zijn las ik dus onlangs)
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”