Orange modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vroeg me af:

Nu het Orange kabel aanbod stilaan zijn testfase aan het beeindigen is, weet er iemand of ze ook modem-only modems leveren, of is het bij hen verplicht via een router?
Follow-up vraagje: indien router, 1) kan dat ding lokaal bediend worden, of is het zoals bij telenet; en 2) kan dat ding gebridged worden?
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

Voor zover ik weet zullen er geen modem-only's zijn, in het begin van de testperiode leek dat ook nergens voor nodig (zie verder).

Folluw-up antwoorden:
1) Het ding kan lokaal bediend worden, dus niet zoals bij Telenet
2) Daarover heerst nu enige onduidelijkheid. In het begin was het mogelijk om in de interface de LAN-poorten aan te vinken waarvan je wilde dat ze een publiek IP gaven. Echter, sedert de laatste update bij mij (en blijkbaar ook stilaan bij andere testers) blijkt deze mogelijkheid plots verdwenen te zijn :eek:

edit: blijkbaar is het toch nog mogelijk, alleen op een andere manier. Zie verder.
Laatst gewijzigd door Logic3S 09 jun 2016, 08:51, in totaal 1 gewijzigd.
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT 23.05 (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zonder een hele discussie opnieuw op te rakelen (ik hou het hier expliciet bij mijn eigen voorkeur), wordt dat dus geen optie voor mij. Zonder modem only is het aanbod niet acceptabel, en zoals punt 2 aanduidt ben je nooit zeker dat je bridge functie van vandaag er morgen ook nog zal zijn.

Spijtig, ik had gehoopt op wat fatsoenlijke concurrentie op de kabel. Tijd om in het andere topic dit nog maar ns als argument pro "eigen hardware" aan te vinken ;-)
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Kan je deze orange router niet in bridge mode zetten?

Draait de orginele compal firmware
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Logic3S schreef:Voor zover ik weet zullen er geen modem-only's zijn, in het begin van de testperiode leek dat ook nergens voor nodig (zie verder).

Folluw-up antwoorden:
1) Het ding kan lokaal bediend worden, dus niet zoals bij Telenet
2) Daarover heerst nu enige onduidelijkheid. In het begin was het mogelijk om in de interface de LAN-poorten aan te vinken waarvan je wilde dat ze een publiek IP gaven. Echter, sedert de laatste update bij mij (en blijkbaar ook stilaan bij andere testers) blijkt deze mogelijkheid plots verdwenen te zijn :eek:
Je kan in de laatste firmware toestellen een publiek IP-adres geven door hun MAC-adres toe te voegen bij Gateway -> Advanced -> Options -> Passthrough Mac Adresses.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat is toch fantastisch?

Deze instelling (die ook in de Telenet HGW zit, maar niet toegankelijk voor de gebruiker) is eigenlijk bedoeld voor de digicorders.
Hiermee kan je dus wel degelijk de Orange router in "bridge" mode gebruiken: gewoon het (WAN) MAC adres van je eigen router hier toevoegen, en jouw router krijgt een publiek IP!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

philippe_d schreef:Dat is toch fantastisch?

Deze instelling (die ook in de Telenet HGW zit, maar niet toegankelijk voor de gebruiker) is eigenlijk bedoeld voor de digicorders.
Hiermee kan je dus wel degelijk de Orange router in "bridge" mode gebruiken: gewoon het (WAN) MAC adres van je eigen router hier toevoegen, en jouw router krijgt een publiek IP!
Zou je dan, in theorie, door een digicorder MAC adres te spoofen je eigen router achter een HGW kunnen hangen? Of is er iets anders dat dit tegenhoudt?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Ja, het feit dat je router dan een IP-adres in de digicorder-range krijgt :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Okee, de passthrough functie is dus verplaatst maar nog bestaande. Niet helemaal een conversie van router naar modem pur sang, maar soit.
Toch blijf ik dan liever bij telenet denk ik, op dat vlak: liever een hardware modem dan een software emulatie daarvan.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

Petervanakelyen schreef:Je kan in de laatste firmware toestellen een publiek IP-adres geven door hun MAC-adres toe te voegen bij Gateway -> Advanced -> Options -> Passthrough Mac Adresses.
Ah, kijk: dat wist ik niet (en de mensen van Orange zelf ook niet, maar soit). Ik had zelf eigenlijk ook nog maar een paar dagen geleden ontdekt dat de vroegere manier verdwenen was en nog niet echt de tijd gehad om te zoeken.

Ik vind persoonlijk deze oplossing wel beter dan met aparte modem-only's te beginnen werken. Zo heeft Orange momenteel maar 1 modem in beheer, hebben ze geen last van "zagende" klanten die "plots" een andere modem willen, en kan er naar mijn mening meer en beter op de vraag van de consument ingespeeld worden. Consument wil de routerfuncties gebruiken: ok. Consument wil publiek IP en zelf een router plaatsen: Sure, go ahead! Eigenlijk zoals het hoort dus.

Neemt niet weg dat ik het (persoonlijk dan) wel toegankelijker vond dat je gewoon in een interface kon aanvinken op welke poorten je een publiek IP wouw, ipv te beginnen met MAC-adressen...
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT 23.05 (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Petervanakelyen schreef:
AndRo555 schreef:Zou je dan, in theorie, door een digicorder MAC adres te spoofen je eigen router achter een HGW kunnen hangen? Of is er iets anders dat dit tegenhoudt?
Ja, het feit dat je router dan een IP-adres in de digicorder-range krijgt :)
lichtjes off-topic, gezien dit over Telenet gaat.
Maar als Telenet de gebruiker zou toelaten om één MAC adres (van je eigen router) toe te voegen aan de decoder MAC passtrough lijst, dan zou dit hele probleem (router versus modem-only) opgelost zijn :-)
PS.
Theoretisch zou een technieker, die de HGW komt installeren, jouw router kunnen toevoegen, want hij heeft wel toegang tot die lijst.
ITnetadmin schreef:Okee, de passthrough functie is dus verplaatst maar nog bestaande. Niet helemaal een conversie van router naar modem pur sang, maar soit.
Toch blijf ik dan liever bij telenet denk ik, op dat vlak: liever een hardware modem dan een software emulatie daarvan.
Voor een IT-er heb je weinig vertrouwen in software vind ik :wink:
Trouwens, in een modem-only zit er ook een hoop software hoor, of niet (provisioning, VoIP, ethernet conversie) ?
Dit is niet echt een emulatie, met de MAC passtrough ga je gewoon het router gedeelte bypassen, en gebruik je alleen het modem gedeelte ...
Logic3S schreef:Ik vind persoonlijk deze oplossing wel beter dan met aparte modem-only's te beginnen werken. Zo heeft Orange momenteel maar 1 modem in beheer, hebben ze geen last van "zagende" klanten die "plots" een andere modem willen, en kan er naar mijn mening meer en beter op de vraag van de consument ingespeeld worden
Ik ben het hier 100% mee eens.
Mijn vrees is echter dat dit niet ingegeven is door klantvriendelijkheid, maar een vergetelheid om deze optie in de Orange FW te blokkeren.
Want voor Orange TV is deze Mac passtrough niet eens nodig (interactiviteit decoders gaat via internet).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:Okee, de passthrough functie is dus verplaatst maar nog bestaande. Niet helemaal een conversie van router naar modem pur sang, maar soit.
Toch blijf ik dan liever bij telenet denk ik, op dat vlak: liever een hardware modem dan een software emulatie daarvan.
Voor een IT-er heb je weinig vertrouwen in software vind ik :wink:
Trouwens, in een modem-only zit er ook een hoop software hoor, of niet (provisioning, VoIP, ethernet conversie) ?
Dit is niet echt een emulatie, met de MAC passtrough ga je gewoon het router gedeelte bypassen, en gebruik je alleen het modem gedeelte ...
Logic3S schreef:Ik vind persoonlijk deze oplossing wel beter dan met aparte modem-only's te beginnen werken. Zo heeft Orange momenteel maar 1 modem in beheer, hebben ze geen last van "zagende" klanten die "plots" een andere modem willen, en kan er naar mijn mening meer en beter op de vraag van de consument ingespeeld worden
Ik ben het hier 100% mee eens.
Mijn vrees is echter dat dit niet ingegeven is door klantvriendelijkheid, maar een vergetelheid om deze optie in de Orange FW te blokkeren.
Want voor Orange TV is deze Mac passtrough niet eens nodig (interactiviteit decoders gaat via internet).
Ik ga beide in een keer antwoorden:
Ik vertrouw geen software oplossing die door een andere partij wordt beheerd, nee.
Het gaat hem er mij om dat bij een hardware modem-only, deze functie niet zomaar kan afgepakt worden, terwijl bij een router met bridging functie de provider op eender welk moment een update kan pushen die die functie uitschakelt.

En dat brengt mij naadloos bij het antwoord op het tweede puntje, nl dat ik uiteraard (bovenstaande indachtig) een aparte modem een veel betere oplossing vindt dan een combi toestel (enfin, zolang er geen hardware-vrijheid in Belgie is zoals in Duitsland).

Je vrees dat het een vergetelheidje is, versterkt alleen maar mijn visie daarop, want impliciet geef je me daarmee een beetje gelijk ;-)
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

heeft deze orange modem ook wifi aan boord?
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

PleXuS schreef:heeft deze orange modem ook wifi aan boord?
Ja :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ze hebben maar 1 model, zo'n zwart telenet achtig bakje, volgens een verkoper die ik t ns gevraagd heb.
Als ie wist waar hij t over had, en ik betwijfel het serieus.


Zwak punt voor de orange shops: t zijn nog allemaal gsm verkopers die nu orders gekregen hebben om ook hun internet/tv product te pushen.

De mijne:
- had nog nooit van ipv6 gehoord (niet totaal verrassend),
- wist me ni te zeggen of ze ook een modem hadden ("Ne router, wat is da? We hebben enkel deze modem met wifi, meneer."),
- en heb ik handmatig het verschil moeten uitleggen tussen IPTV en DVB-C ("Bij onze concurrent proximus beweren de klanten dat het internet trager gaat als ze naar tv kijken, en bij ons niet; maar geen idee waarom.").

Nog veel werk aan de winkel dus.
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ook hier Orange klant sinds vandaag..

Installatie verliep vlot, deskundig en vriendelijk.
Ondanks dat ik al jaren geen Telenet klant meer ben was er gewoon nog signaal.
Blijkbaar heeft Infrax / Telenet nooit een filter gestoken.

Indien deze er wel zou gezeten hebben moeten ze deze laten verwijderen door Infrax / telenet en pas dan zou het gewerkt hebben. (TV toch).
Maar gelukkig is dit niet het geval.

De modem heeft inderdaad gewoon een fabrieks interface waarin je alles kunt aanpassen.

- Iemand al ervaring met de ethernet energiebesparings-modus?

Heb het MAC adres van m'n eigen router (Apple Airport Extreme) ingegeven en krijg daarop nu inderdaad een publiek IP.
Airport even ingesteld op DHCP + NAT zodat hij zelf IP adressen mag gaan uitdelen en alles is weer zoals vroeger bij Telenet met modem only.
Wifi ook afgezet.. werkt prima nu, snelheden zoals verwacht, bija 100 download, bijna 10 upload.
Speedtest / Pingtest zijn OK.

- Het domein "home" wat ik nu nog ingesteld zie staan, is dat nog belangrijk om te wijzigen?
Heb wel het wachtwoord van de modem al veranderd en extern beheer uitstaan.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Kan je met de mac passthrough ook meerdere eigen routers instellen?
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

ITnetadmin schreef: Zwak punt voor de orange shops: t zijn nog allemaal gsm verkopers die nu orders gekregen hebben om ook hun internet/tv product te pushen.

De mijne:
- had nog nooit van ipv6 gehoord (niet totaal verrassend),
- wist me ni te zeggen of ze ook een modem hadden ("Ne router, wat is da? We hebben enkel deze modem met wifi, meneer."),
- en heb ik handmatig het verschil moeten uitleggen tussen IPTV en DVB-C ("Bij onze concurrent proximus beweren de klanten dat het internet trager gaat als ze naar tv kijken, en bij ons niet; maar geen idee waarom.").

Nog veel werk aan de winkel dus.
Als ik het voor het zeggen had bij Orange weet ik niet of ik al die verkopers naar een opleiding van enkele dagen zou laten gaan voor het zeer klein aantal klanten dat zo'n technische vragen heeft - ook al zijn die terecht... ik zou dan wel een apart dee lvan de klantendienst daar voor open zetten. Mijn ervaring - van toe neht nog Mobistar was - is dat als je naar de technische dienst belt ipv de gewone klantendienst of de winkel ze dan wel alles in detail kunnen uitleggen.
juggleking
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2010, 21:10

Is de Passthrough functie op de modem vandaag nog altijd actief ?

Ik overweeg over te schakelen. Maar de passthrough vind ik wel belangrijk.

Of nog andere opmerkingen over de modem ?

Groeten.
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Die passthrough functie is er nog steeds, zie niet in waarom ze die direct zouden verwijderen.

Andere opmerkingen over de modem? Niet echt, eens geconfigureerd ben ik er niet meer aangekomen. Het doet zijn ding :)
DirkTas67
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 apr 2017, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Hoe werkt de digicorder bij Orange, bij telenet had je een aparte switch nodig voor de router waar de digicorder ook op aangesloten was indien je geen HGW had?

Dirk
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 30 keer

DirkTas67 schreef:Hoe werkt de digicorder bij Orange, bij telenet had je een aparte switch nodig voor de router waar de digicorder ook op aangesloten was indien je geen HGW had?

Dirk
De Orange tv decoder werkt via het "gewone" netwerk. Deze krijgt een normaal ip uit de 192.168.x.x reeks. Een apart netwerk zoals bij Telenet is niet nodig. Het toestel heeft eigenlijk gewoon internet nodig.
Tijn
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2017, 18:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik overweeg ook over te stappen, maar vind modem only (niet dus :-(), Bridge of Passthrough erg belangrijk. Net als IPv6. Daarom mijn vraag:

Levert Orange ook IPv6? en zo ja, hoe? Ook via passthrough? Zijn er nog aanvullende instellingen nodig, of enkel MAC (of DUID) invoeren in de settings van het het Orange-modem?
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 30 keer

Tijn schreef:Levert Orange ook IPv6?
Neen, geen IPv6 op deze moment.
ShinobiX9X
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 feb 2011, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Werkt het nog? Ik zit nu nog bij Proximus omdat ik bridge mode kan gebruiken.
Kan dat nu bij Orange, of is het een andere methode, Kan je dan uitleggen hoe juist?

Merci
amaducias
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31

ShinobiX9X schreef:Werkt het nog? Ik zit nu nog bij Proximus omdat ik bridge mode kan gebruiken.
Kan dat nu bij Orange, of is het een andere methode, Kan je dan uitleggen hoe juist?

Merci
Bij mij werkt het alvast nog, het is wel enkele maanden geleden dat ik het ingesteld heb. Ik heb via de orange router mijn eigen router een extern IP kunnen geven, via onderstaande uitleg die hier neergepend werd:
Je kan in de laatste firmware toestellen een publiek IP-adres geven door hun MAC-adres toe te voegen bij Gateway -> Advanced -> Options -> Passthrough Mac Adresses.
DirkTas67
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 apr 2017, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Vandaag werkt het ook nog altijd.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”