470 MB op cruise control = 12.000 euro armer

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Even een paar filmpjes bekijken en plots 12.000 euro armer:

https://www.hln.be/reizen/jongen-12-bek ... ~a0f324e0/
Een paar video’s bekijken op een mobieltje aan boord van een cruiseschip is voor een familie uit Berlijn een duur grapje gebleken. Het reisje van het Duitse Kiel naar Oslo in Noorwegen op een boot van de rederij Color Line was al bijna weer vergeten, toen de rekening van de telecomprovider op de mat viel: 12.000 euro.

De zender NDR1 Welle Nord onthulde woensdag dat de twaalfjarige zoon zich onderweg had vermaakt met enkele filmpjes en 470 MB had verbruikt. Dat deze betrekkelijk geringe hoeveelheid dataverkeer zo gigantische kostbaar bleek, heeft volgens een woordvoerder van de scheepvaartmaatschappij vermoedelijk te maken met het feit dat de telefoon van de jongen de beelden heeft binnengehaald via ‘Telenor Maritime’, een satellietverbinding.
En dan een technische opmerking: een ordinaire GSM is toch geen satphone. Of staan er GSM masten op zo'n cruiseship, waarbij de verbinding via satelliet werkt?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik dacht dat dit algemeen geweten was, maar blijkbaar toch nog niet.
Een cruise-schip maakt inderdaad netwerkconnectiviteit via satelliet, en verspreid dit dan via masten op het schip zelf.

Met het wegvallen van de roamingkosten binnen de EU heb ik tot nu toe bij elke provider de opmerking gezien dat netwerken op zee niet vallen binnen de EU, en vaak zelfs als Amerikaans netwerk tellen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Van de site van telenoir maritime
Telenor Maritime builds 4G coverage offshore to support the oil & gas industry
Is dus blijkbaar een soort GSM provider voor internationale wateren, dus gewone mobieltjes zouden ermee werken. Vraag me alleen niet naar de achterliggende technologie en de wetgeving(is het schip Duits of Noors en is de EU-wetgeving dan van kracht) of vaarde de boot gewoon dichtbij de masten.
https://telenormaritime.com/business/offshore/
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

blaatpraat schreef:Ik dacht dat dit algemeen geweten was, maar blijkbaar toch nog niet.
Een cruise-schip maakt inderdaad netwerkconnectiviteit via satelliet, en verspreid dit dan via masten op het schip zelf.

Met het wegvallen van de roamingkosten binnen de EU heb ik tot nu toe bij elke provider de opmerking gezien dat netwerken op zee niet vallen binnen de EU, en vaak zelfs als Amerikaans netwerk tellen.
Ik kan u garanderen dat bijna niemand dit weet. En dan nog, die prijzen zijn absolute woeker en zouden aan banden gelegd moeten worden. Of toch tenminste een systeem dat je een SMS krijgt waar je moet op antwoorden als een opt-in voor dat je verder dat netwerk kan gebruiken.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Je krijgt toch ook geen opt-in voor andere landen buiten EU?
Idem voor bv all transit passagiers (of visitors) in Dubai. Daar gaat het zonder specifiek tariefplan ook hard aan 14,52euro/MB
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Klopt, en die prijzen zijn ook voorbij alle redelijkheid.
Voor mij persoonlijk, en velen hier op het forum, is dat allemaal geen probleem. Ik weet waar er kosten zijn. Maar de gemiddelde mens gaat zich echt niet bezig houden met die kleine lettertjes. Laat staan een kind van 12. Kan men redelijkerwijs een kost verwachten? Sure, maar prijzen van 14 tot 25 euro per MB zijn gewoon onredelijk.
Ik ben absoluut een voorstander van de vrije markt maar er zijn ook limieten in mijn ogen.
Laatst gewijzigd door powaq 14 jun 2018, 11:04, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

zal wel cruise schip ipv cruise control zijn zekers?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

cadsite schreef:zal wel cruise schip ipv cruise control zijn zekers?

De titel is bewust gekozen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Krijg je in België geen sms als je aan €50 zit?
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Kennis van mij heeft dit ook voorgehad toen ze langs de kust van Ijsland reden op die ringweg daar.
Proximus heeft toen de betaling laten vallen. Ging wel over veel minder dan 12000 euro.
Als ik me niet vergis hebben ze toen duidelijk op hun site gezet dat maritieme netwerken niet onder eu roaming vallen.

Ik blijf het toch raar vinden dat er geen sms waarschuwing kwam? Dat zou toch moeten verplicht zijn. Of is er misschien een sms gestuurd die door de 12-jarige genegeerd werd?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Terug het zoveelste staaltje van sensatie nieuws :-(

Deze discussie hebben we hier al enkele keren gehad.
- een GSM die "verbonden" is met een Sateliet bestaat natuurlijk niet :-D .
- een GSM kan alleen verbonden zijn met een GSM mast. Zo'n mast staat ergens op land, of op een boorplatform of op een schip.
- Ongeacht de achterliggende technologie, als deze mast niet behoort tot een EU operator, gelden de normale tarieven voor buiten Europa, en die kan je vinden op de site van jouw operator.
- Op de meeste cruise schepen heb je Wifi, dus geen nood aan mobiele data (wifi zal er ook niet goedkoop zijn, maar je kent de tarieven aan boord).
- Je krijgt altijd een SMS als je aan het roamen bent, met de geldende tarieven.

Er is dus geen enkel excuus. Ook niet voor een 12 jarige, de ouders zijn verantwoordijk voor het speelgoed dat ze aan hun kroost geven :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Persoonlijk begrijp ik niet dat er ouders zijn die hun kinderen een abonnement geven zonder vaste limiet.
't Zal niet lang meer duren vrees ik, maar mijn dochter zal enkel prepaid krijgen. Op=op.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zelfs op de ferries tussen Calais/Duinkerken en Dover kan je zonder het te merken op zo'n netwerk terecht komen.
Op het grootste deel van de vaart zit je op Franse of Britse netwerken maar als je GSM beslist dat het Maritieme netwerk betere ontvangst heeft kan hij daar naar toe switchen.
Best bij overvaarten of in havens de carrier keuze op manueel zetten dus.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

blaatpraat schreef:Ik dacht dat dit algemeen geweten was, maar blijkbaar toch nog niet.
Een cruise-schip maakt inderdaad netwerkconnectiviteit via satelliet, en verspreid dit dan via masten op het schip zelf.
Alsof een gewone mens dat weet.
powaq schreef:Klopt, en die prijzen zijn ook voorbij alle redelijkheid.
Voor mij persoonlijk, en velen hier op het forum, is dat allemaal geen probleem. Ik weet waar er kosten zijn. Maar de gemiddelde mens gaat zich echt niet bezig houden met die kleine lettertjes. Laat staan een kind van 12. Kan men redelijkerwijs een kost verwachten? Sure, maar prijzen van 14 tot 25 euro per MB zijn gewoon onredelijk. Ik ben absoluut een voorstander van de vrije markt maar er zijn ook limieten in mijn ogen.
Ik kan dit alleen maar bijtreden.
Mensen, en vooral jongeren, groeien op / leven in een always-online wereld.
Dit soort prijzen zijn niet meer redelijk, dit is afpersing en moest bestraft worden met torenhoge boetes.
Het is absolute bullshit om te denken dat "iedereen dit maar moet weten".
philippe_d schreef:Er is dus geen enkel excuus. Ook niet voor een 12 jarige, de ouders zijn verantwoordijk voor het speelgoed dat ze aan hun kroost geven :wink:
Uiteraard is daar een excuus voor. Dat dit soort praktijken maffiapraktijken zijn en crimineel vervolgd moesten worden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een wijze les voor een 12-jarige en zijn ouders...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Zo’n voorval kan alleen als die gebruiker zélf de surf-limiet van €50 (BTW incl €60) bij data-roaming uitgezet heeft. Geen excuus dus, sensatie ten top.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

ITnetadmin schreef:
blaatpraat schreef:Ik dacht dat dit algemeen geweten was, maar blijkbaar toch nog niet.
Een cruise-schip maakt inderdaad netwerkconnectiviteit via satelliet, en verspreid dit dan via masten op het schip zelf.
Alsof een gewone mens dat weet.
Ja, dat zou toch moeten.
Dit valt, mijns inziens, in dezelfde categorie als mensen die klagen na een paar dagen Zwitserland.
"Jamaar, dat valt toch ook binnen Europa?"
(Die paar providers uitgezonderd die in dit geval Zwitserland ook als gratis roaming aanrekenen).

Maritieme netwerken staan bij alle providers duidelijk vermeld dat ze niet onder de "gratis" roaming vallen, het staat zelfs niet eens in de kleine lettertjes vermeld, maar overal duidelijk (laatste keer dat ik keek tenminste).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alsof er zoveel mensen zijn die het verschil kennen tussen Europa, de EU, de EEG, de Schengenzone, en de eurozone.

En ik vind het ook geen absurde gedachte om een schip of vliegtuig gelijk te stellen aan de vlag waaronder ze varen (of, bij ferries, het land van vertrek of aankomst).

Sorry, de gewone mens kent met moeite het verschil tussen internet en wifi.
Dat zijn dingen die je niet mag verwachten; het zou zoiezo geen probleem mogen vormen omdat dit soort praktijken eigenlijk misdadig zijn en dus allang verboden hadden moeten worden, met miljoenenboetes erbovenop.

Als het nu nog om een satelliettelefoon was gegaan, dan kon je heel misschien nog argumenteren dat de user het had kunnen verwachten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef: het zou zoiezo geen probleem mogen vormen omdat dit soort praktijken eigenlijk misdadig zijn en dus allang verboden hadden moeten worden, met miljoenenboetes erbovenop.
Op de website van iedere provider staan de tarieven voor roaming in het buitenland.
Wat is er nu misdadig om gewoon het gepubliceerde tarief toe te passen?
Vroeger had je hetzelfde probleem binnen Europa, waarbij sommigen ook bedrogen uitkwamen toen ze terugkeerden van vakantie in Frankrijk of Spanje ...

Eigenlijk zou er op je GSM een mogelijkheid moeten bestaan om buiten-europese roaming uit te zetten. Sedert roaming binnen Europa afgeschaft is, laat iedereen zijn roaming nu aanstaan ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ik denk dat het eerder gaat om het feit dat de tarieven woeker zijn. Hoe kan in godsnaam 470MB 12000 euro waard zijn? Nooit is het antwoord, op geen enkele manier. Dat ze daar enkele honderden euros voor vragen, tot daar aan toe. Maar 12000 euro? Dat is op geen enkele manier te verdedigen. Dat is gewoon een drama voor een gemiddeld gezin zo'n bedrag.

En inderdaad een non-EU roaming schakelaar zou goed zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

powaq schreef:Hoe kan in godsnaam 470MB 12000 euro waard zijn? Nooit is het antwoord, op geen enkele manier.
Voila; ga ik absoluut akkoord mee.


En idd, met de eenmaking van de EU markt hebben we nood aan een niet-EU roaming toggle.
Maar dat is stukken moeilijker te programmeren dan een gewone roaming switch, die gewoon checkt of je op je thuisnetwerk zit en niets meer.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik had een zeer gelijkaardig risico in Andorra. Vroeger zat dat mee in de Europa bundel van bvb Base, maar sinds roaming afgeschaft is, is Andorra nu non-EU en dus ook woekertarieven voor data.

Dus in Andorra zat ik in Pas De La Casa op het Frans netwerk, met data aan. Als ik verder naar de hoofdstad reed, zette ik eerst data uit, en veranderde dan pas naar het netwerk van Andorra zelf. Je moet dus goed je verstand erbij houden, want apps zoals email checken om de x aantal minuten of er mail is, dus die data verbinding staat dus continu open zelfs al doe je zelf niks.

Het zijn zij die er niet op letten die slachtoffer worden van dit soort tarieven.

Want bvb in hosting kost een mbit misschien een paar euro, en kan je daar 300 GB op een maand mee trekken. Reken dan uit hoeveel keer 12.000 euro voor 470 MB duurder is, het gaat om een astronomische ratio.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Ik had een zeer gelijkaardig risico in Andorra. Vroeger zat dat mee in de Europa bundel van bvb Base, maar sinds roaming afgeschaft is, is Andorra nu non-EU en dus ook woekertarieven voor data.
Ik vermoed dat 5% van de belgen dit weet, een overige 50% zal het door hebben als ze de sms krijgen en de overige 45% zal een redelijke factuur krijgen.

Iemand enig idee wat betaald een Amerikaan eigenlijk voor een MB in Europa?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

q-tec schreef:Iemand enig idee wat betaald een Amerikaan eigenlijk voor een MB in Europa?
Wss niet zo veel, maar dan voor de reden dat mensen op reis gewoon een simkaart op locatie kopen.
Het is in de eigen achterbuurt of bij "speciallekes" dat men je probeert te "pakken" omdat je even onoplettend bent.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Eveneens - net zoals ‘ons’ - hangt dat af van hun bundel.
Zijn flat fees incl X MB data en X aantal belminuten, wel dikwijls per dag verrekend.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Akkoord dat de burger zelf een verantwoordelijkheid heeft maar hoe kan je weten of je op een maritiem netwerk zit of een landnetwerk? Bvb in Ijsland rij je op die ringweg heel de tijd langs de zee. Kent er iemand de Ijslandse providers vanbuiten? :|
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Jammer voor die mensen maar het is wel zo dat internet op schip via satteliet echt zo duur is. Ik heb familie op zee en als je die een mail stuurt mogen er niet eens bijlages zijn zoals foto’s voor de kosten.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef:Wat is er nu misdadig om gewoon het gepubliceerde tarief toe te passen?
Als het gepubliceerde tarief al misdadig is, is de toepassing ervan dat ook.

Al heb ik wel mijn vragen bij het artikel en alle details kennen we natuurlijk weeral ook niet. Vandaar ook hier, bij alle gezinsleden : prepaid. Geen verrassingen en perfect manipuleerbaar afhankelijk van de behoefte. Het is niet voor niets dat providers ervan af willen en de gebruiker naar een abonnement duwen, maar er is nog marktaandeel dus blijft het (nog even) bestaan.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Men zou eigenlijk burgersimkaarten moeten blokkeren op een maritiem netwerk. Dan heb je dat probleem niet meer. Wil je toch toegang, dan dien je dat aan te vragen en word je op de hoogte gesteld van de tarieven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

petrol242 schreef:Al heb ik wel mijn vragen bij het artikel en alle details kennen we natuurlijk weeral ook niet.
Inderdaad...
Wat zou het tarief zijn als je bij wijze van voorbeeld met een Proximus (Mobilus) SIM kaart zou roamen aan boord van een cruiseschip?

Nergens vind je op de website van Proximus de tarieven voor een 'maritiem" netwerk.
Het maximum tarief dat ze dus kunnen aanrekenen, is het tarief voor de duurste zone voor roamen buiten Europa, en dar is 14.52€ / MB

470 MB zou dus bij Proximus "maar" 470 * 14.52 = 6.824€ gekost hebben, en geen 12.000€ :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

TELENOR is tegelijk de meest kwalitatieve provider in Europa en de meest dure. Gezien het thuisland mogen we er vanuit gaan dat de boekhouding redelijk correct gebeurt en dat een groot deel van de kostprijs effectief terug naar de kwaliteit vloeit (en naar de Noorse staat).

Nu, die TELENOR Maritime opereert wel in een heel ander kader dan de klassieke land-based operatoren (inclusief TELENOR Norge, TELENOR Sverige). Gezien de erg dure satelliet-uplink is er afaik zeker een mechanisme om dat door te rekenen buiten de klassieke roaming-afspraken. En als een provider zo'n torenhoge rekening krijgt van TELENOR gaan ze dat natuurlijk niet gaan subsidieren voor de klant. Zij rekenen dat ook opnieuw door, ongeacht de maximumprijzen voor roaming.

Lijkt me wel interessant om het hoe en wat hierachter wat meer te onderzoeken.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Vorige zomer van Kiel naar Oslo gevaren en we hebben toen onderstaand bericht ontvangen:
Beste Proximus-klant, U bent verbonden met een maritiem netwerk. Uitgaande oproep: EUR 5,50/min. Ontvangen oproep: EUR 4,50/min. U kunt jammer genoeg niet SMS'en.
Over data wordt hierin niets gemeld, maar wanneer oproepen al zo duur zijn...
Ik wist op voorhand ook dat maritieme netwerk extreem duur is, dus speciaal data uitgezet om dergelijke kosten te vermijden.

Is een jaarlijks fenomeen dat mensen bij hun afrekening na een tripje in het buitenland soms achterovervallen als ze hun gsm-factuur ontvangen, maar de spelregels zijn nu eenmaal op voorhand vastgelegd. Vind je het te duur -> zet dan je data uit!! Maar kom achteraf niet klagen dat je met een dure factuur zit opgescheept.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Op dit eigenste forum al een topic met heel wat info

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=50460
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Zij rekenen dat ook opnieuw door, ongeacht de maximumprijzen voor roaming.
Eh, als er maximum prijzen zijn, dan heeft de provider zich daaraan te houden, ook al kost het hem geld.
Kleine lettertjes zijn in deze absurd.
Dan moet men netwerken die meer kosten dan die max prijzen maar blokkeren.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Telenor Maritime (netwerk NORMC) zit nochtans in zone 5, dit is dus nog een categorie hoger dan "rest van de wereld".

https://www.proximus.be/assets/content/ ... oad_NL.pdf

Data-tarieven staan hier niet in vermeld, maar voor voice zijn de tarieven in zone 5 bijvoorbeeld meer dan het dubbele van zone 4.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

q-tec schreef:Iemand enig idee wat betaald een Amerikaan eigenlijk voor een MB in Europa?
Niets met een 70$/m abo dacht ik.

https://www.t-mobile.com/coverage/roaming

https://www.t-mobile.com/coverage/roami ... ry=Belgium
Laatst gewijzigd door datakiller 16 jun 2018, 22:36, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Roaming tarieven bij Proximus: https://www.proximus.be/dam/jcr:5fada41 ... ~cache.pdf

Is inderdaad zone 5, kost 12 euro /MB (+BTW), dus Philippe_d zit er knal op met zijn berekening.

Is zo te zien zelfs nog niet het duurste, in bepaalde landen is het "lokale" netwerk stukken duurder...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

blaatpraat schreef:Roaming tarieven bij Proximus: https://www.proximus.be/dam/jcr:5fada41 ... ~cache.pdf
Inderdaad, op basis hiervan lijkt het me dat de provider niets te verwijten valt. De klant is in kennis gebracht dat een MB aan 14,52 EUR gaat in Zone 5 of aan 21,50 EUR in Zone 6. De keuze is dan aan de klant om hier al dan niet op in te gaan. Niets misdadigs dus.

Ik vermoed dat de provider in kwestie in dit verhaal ook wel zo'n document had om hun factuur ergens op te kunnen baseren.
q-tec schreef: Iemand enig idee wat betaald een Amerikaan eigenlijk voor een MB in Europa?
Ook bij Project Fi geen extra kosten voor roaming. In de bundel voor thuis betaal je $10 per GB tot 8 GB, en dat dekt ook alle roaming. Vanaf 8 GB is het gratis. Vanaf 15 GB kom je op smalband.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Al die dataprijzen buiten zone 1 zijn pure uitbuiting.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:Al die dataprijzen buiten zone 1 zijn pure uitbuiting.
Toch een snelle conclusie, misschien iets te snel.

Wat gaat er allemaal in die prijs?

* Satelliet-uplink kosten, niet goedkoop!
* R&D van dat on-board product, licensing, niet goedkoop!
* Installatie van alle apparatuur op het schip, onderhoud, dat moet voldoen aan allerhande veiligheidsvereisten, de eisen voor communicatieapparatuur en de eisen voor maritieme apparatuur, zorgen dat het de andere maritieme communicatie niet stoort en niet in volle zee spontaan zal ontbranden, niet goedkoop!
* Remote monitoring wellicht, moet ook weer via satelliet-uplink
* Commissie voor de rederij
* Wellicht nog heel wat zaken waar ik niet meteen opkom

Natuurlijk genieten ze van hun positie als monopolist op dat schip, en dat aspect buiten ze wel uit (iedereen zou dat doen), maar dat is zeker niet de enige verklaring voor de prijs.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”