Data roaming in buitenland

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Ik heb vorig jaar al eens een poging gedaan om in UK te roamen. Ik had gevraagd om op mijn (werk)smartphone, mits extra betaling, tijdelijk data-roaming te activeren en dat was dan ook toegestaan. Op mijn smartphone (toen een Samsung S3 mini) heb ik de optie "roaming toestaan" aangevinkt bij mobiele netwerken. Mijn thuis provider is Proximus en de smartphone was dan ook daarop ingesteld. Eenmaal in buitenland (zowel in Frankrijk als in Engeland), kon ik onmogelijk een dataverbinding opzetten, zelfs niet na enkele keren herstarten van de smartphone, af- en terug opzetten van de "roaming" optie en dat opnieuw te proberen op verschillende dagen en plaatsen. Bij thuiskomst en na klacht bij Proximus hierover, heb ik wel een creditnota gekregen voor het niet kunnen gebruiken van de roaming.

Mijn vraag is dan ook: wat doe ik fout? Binnen enkele weken ga ik weer naar UK en zou ik wel gebruik willen maken van de nieuwe situatie van gratis roaming binnen de EU. Moet ik misschien telkens eerst het toegangspunt van de lokale roaming partner opzoeken en ingeven? Moet ik een vast netwerk kiezen ipv "automatisch"? Mijn nieuwe smartphone is een Samsung S7 edge.
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

moest je dit vroeger niet eerst melden aan Proximus dat je naar het buitenland ging en toegang wlde hebben tot dataroaming, of was dit bij Base ?
Ik heb dit vroeger in elk geval nog moeten doen.....maar weet niet meer bij welke provider, gezien the UK, momenteel toch nog bij Europa behoort, en je binnen Europa belt , smst en surft tegen dezelfde voorwaarden als in Belgie, zou je dit in theorie binnen Europa niet meer moeten aanvragen, op termijn wordt de situatie voor the UK natuurlijk weer anders....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
wotr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Een goede raad: als het niet werkt als je in het buitenland bent, bel dan naar je provider wanneer je je nog in dat buitenland bevindt!
Achteraf kunnen ze inderdaad een compensatie geven, maar dat lost het probleem niet op.

Op je vraag: je moet het toegangspunt van Proximus instellen, niet dat van de buitenlandse provider. Automatisch moet ook volstaan. Wanneer het niet werkt, probeer eens manueel een andere provider te kiezen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

aan en uitzetten moet je niet in het buitenland doen.
Best is altijd als er een optie word toegevoegd na een paar uur de gsm uit en aanzetten in belgie.
Nu zou dit geen probleem mogen zijn daar nu voorlopig nog europa is.
gewoon maken dat dataroaming aanstaat op je gsm.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Deze zomer naar Noorwegen op verlof geweest. Tijdens de auto-rit via Nederland en Duitsland heb ik nergens iets moeten wijzigen van instellingen. Ik kreeg SMSje wanneer ik was verbonden met een buitenlands netwerk en mijn mails bleven binnenkomen.
Op de Ferry van Kiel - Oslo ook nog gebruik gemaakt van providers in Denemarken en data bleef werken zonder enig probleem.
Wanneer ik was verbonden via maritieme netwerk heb ik wel mijn data uitgezet (tarief werd niet vermeld. Oproepen waren 4,5 EUR/min (ontvangen) of 5,5 EUR/min (zelf bellen), SMS niet mogelijk)

Normaal hoef je bij roaming niets aan te passen aan de instellingen, enkel zorgen dat Gegevensroaming is aangevinkt op je smartphone.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Bedankt voor de reacties. Gewapend met de wetenschap dat ik niets fout had ingesteld heb ik daarnet contact opgenomen met de "mobiele telefoon dienst" van mijn werkgever (Corporate klant bij Proximus) om meer info te vragen. Blijkt dat standaard de data-roaming binnen Europa nog steeds geblokkeerd staat, ondanks de afschaffing van de roamingskost. :roll: Ik heb dat dus nu laten vrij zetten. Na herstart van mijn smartphone zou dit eindelijk in orde moeten zijn. Ik ben benieuwd!
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

kan je dat dan niet zelf in en uitschakelen via MyProximus?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

jackho schreef:kan je dat dan niet zelf in en uitschakelen via MyProximus?
Bij corporate klanten zit daar nog een laag tussen. Daar kan een beheerder beslissen welk personeelslid wat mag doen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

klopt, werkte vroeger bij ons ook niet, nu 1Gb dacht ik, enkel het noodzakelijke....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik heb het hier al eens in een andere thread gepost maar bij Jimmobile (prepaid) mag je het "buiten de bundel roaming" NIET op 0€ zetten. Dit is niet erg logisch aangezien het om een veiligheid gaat die er voor zorgt dat er geen onvoorziene kosten kunnen zijn. De eerstvolgende limiet is €20. Geen ramp maar onnodig tenzij men stiekem hoopt dat je toch wat te veel verbruikt).

Soms is het niet werken van roaming dus niet op een logische wijze te achterhalen, ik had ook al al de settings gecheckt en "switch it off and on again" tot ik via de hotel WiFi de oplossing vond in een oude Base forumpost.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Vanuit het buitenland de provider gecontacteerd, en een paar uur later eens flight mode op en af gezet en het werkte. Herstarten was niet nodig.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Roaming moet altijd standaard werken, er is neits dat je zelf kan of moet instellen (behalve roaming aan of uit). Als het niet werkt dan ligt dat 99% aan de instellingen van uw thuisprovider.
Zeker bij Proximus is het als werknemer met een abonnement zo goed als onmogelijk om iets aan een instelling te veranderen, ook al zou er geen kost mee gepaard gaan - zoals roaming in de EU.

Het beheer van business-gsm's wordt vaak doorgegeven aan mensen die dat vooral een vervelende klus vinden, niet goed geïnformeerd zijn over hoe die dingen werken en er vooral willen over waken dat het allemaal niet teveel gaat kosten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dit laatste is wellicht jouw persoonlijk ervaring bij jou op het werk.
Maar in een groot bedrijf is de account manager verantwoordelijk voor het beheer en de kosten van de GSM abonnementen, en kan hij zich niet bezighouden met het toestaan van individuele afwijkingen op de policy.

Ik vind het dan ook normaal dat als iemand zijn werk GSM niet nodig heeft in het buitenland voor het werk, roaming afstaat?

Zoals sommige company car policies alleen tanken in België toelaten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Maar in een groot bedrijf is de account manager verantwoordelijk voor het beheer en de kosten van de GSM abonnementen, en kan hij zich niet bezighouden met het toestaan van individuele afwijkingen op de policy.
Bij ons kan men nochtans speciale bundels laten activeren voor verblijf buiten Europa ed. ... het is dus afhankelijk van je bedrijf (en niet meteen de omvang)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Dit laatste is wellicht jouw persoonlijk ervaring bij jou op het werk.
Maar in een groot bedrijf is de account manager verantwoordelijk voor het beheer en de kosten van de GSM abonnementen, en kan hij zich niet bezighouden met het toestaan van individuele afwijkingen op de policy.

Ik vind het dan ook normaal dat als iemand zijn werk GSM niet nodig heeft in het buitenland voor het werk, roaming afstaat?

Zoals sommige company car policies alleen tanken in België toelaten ...
Aangezien roaming binnen de EU nu met veel tamtam is afgeschaft, kan je er geld op inzetten dat op dat soort policies meer en meer klachten gaan komen van de users.
Uiteraard kan je daar geen weg mee als verantwoordelijke, want voor zover ik weet heeft nog geen enkele gsm een optie "roaming binnen de EU wel, erbuiten niet".
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Wat bedrijfs gsm betreft is het inderdaad zo dat het bedrijf betaalt & beslist wat al dan niet toegelaten is (gsm policy, car policy, ...)
De beperkingen wat betreft roaming waar al dan niet toegelaten is (bv. EU wel en andere niet) zouden in principe contractueel kunnen opgenomen worden en technisch in HLR (home location register) geïmplementeerd (VLR consulteert immers altijd HLR wanneer iemand zich op een vreemd netwerk aanbiedt)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

M_016 schreef:Wat bedrijfs gsm betreft is het inderdaad zo dat het bedrijf betaalt & beslist wat al dan niet toegelaten is (gsm policy, car policy, ...)
De beperkingen wat betreft roaming waar al dan niet toegelaten is (bv. EU wel en andere niet) zouden in principe contractueel kunnen opgenomen worden en technisch in HLR (home location register) geïmplementeerd (VLR consulteert immers altijd HLR wanneer iemand zich op een vreemd netwerk aanbiedt)
Wel qua abbo beperkingen, eventueel, hoewel dat toch een list opvragen wordt; nu weet je het zoiezo want enkel het home network wordt toegelaten (roaming vs non-roaming), terwijl een meer gedetailleerde EU aanpak screening zal vereisen van "waar roamt hij nu exact op".

Qua user settings zelf echter is dat problematisch; er is geen gsm waarbij je in de settings roaming kan afzetten "enkel voor buiten de EU".
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”