Fritz!Box LTE in het buitenland

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb mijn Fritz!Box 6840 LTE meegegeven met een familielid die een weekje in Frankrijk zit.

In België werkte dit perfect, met een Proximus SIM
We haalden zeer mooie snelheden, site-to-site VPN werkte, instellen ging automatisch:
Land kiezen, provider kiezen uit een dropdownlijst en verbinden.

Nu zit mijn neef in Frankrijk, op het netwerk van Bouygues, maar krijgt het niet aan de praat.
Nochtans is Bouygues een roaming partner van Proximus, gezien zijn iPhone wel werkt op Bouygues (4G).

Zien wij iets over het hoofd?
Ik dacht dat je zo'n toestel - net als een GSM - gewoon kon meenemen naar het buitenland?
Moeten er instellingen gewijzigd worden?
Moet ik het land wijzigen naar "Frankrijk" ?
Ik dacht het niet, gezien er een Belgisch kaartje in het toestel zit, en dus de apn van Proximus correct is?

Iemand ervaring met een fritz!Box LTE of een gelijkaardige MiFi router in het buitenland?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

Ik weet niet hé maar werkt dit niet zoals een mifibakje ?
zoals roaming aanzetten en apn instellen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Inderdaad

De vraag is dus:
Hoe werkt dit met zo'n "mifi bakje" als je naar het buitenland gaat ?

Als je alles correct hebt ingesteld in België, met de Proximus sim, moet het toch ook in het buitenland werken, zonder de instellingen te wijzigen? Op voorwaarde dat "roaming" AAN staat?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk het niet. Wordt er geen analyse gemaakt van het toestel via het MAC-adress? Ik weet het niet direct. Gewoon een idee. Maar ik kan mij voorstellen dat internet via roaming niet overdraagbaar is via Mifi modems.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:Inderdaad

De vraag is dus:
Hoe werkt dit met zo'n "mifi bakje" als je naar het buitenland gaat ?

Als je alles correct hebt ingesteld in België, met de Proximus sim, moet het toch ook in het buitenland werken, zonder de instellingen te wijzigen? Op voorwaarde dat "roaming" AAN staat?
Ik denk dat je ook best andere providers kan proberen.
In Parijs, zowel met een Proximus en een Mobile Vikings SIM had ik bijvoorbeeld best resultaat met Orange.
Als je mobile router de netwerken kan scannen, kies, probeer en vergelijk.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heeft hij ontvangst daar om te beginnen? Werkt het met andere SIM kaarten?
Ik heb onlangs ook zo een FB meegenomen naar Frankrijk en via het FREE netwerk (en SIM van daar) werkte dat prima?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dank krisken voor de tips.

- er is daar zeker ontvangst, want de iphone doet het perfect op 4G (provider = Bouygues).
- andere sim's niet geprobeerd.
- een lokaal sim kaartje zal wellicht de oplossing zijn, maar dat was niet de bedoeling, gezien je nu zonder roaming kosten een Belgische sim in Frankrijk moet kunnen gebruiken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Probeer eventueel toch met eens een andere provider (Orange, SFR, ...?) te connecteren.
Voor mij gaf dit spectaculaire verschillen (met een Huawei E5786s-32a hotspot en een Mobile Viking prepaid SIM).
wotr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Inderdaad, uit ervaring: een ander netwerk kan helpen. Waarom? Geen idee.

Anderzijds: in de instellingen van het toestel staat waarschijnlijk een knopje met "roaming on/off". Zo simpel kan het soms zijn :)
Werkte het SIM kaartje van de Fritz in die iPhone?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

De 6840 doet niet alle 4G frequenties die in Europa gebruikt worden denk ik. Volgens mij had een 6820 beter geweest. Meer frequenties en 3G fallback. Wellicht onderzoeken welke 4G frequentie daar te ontvangen is. Een andere provider kan op die plaats wellicht een andere 4G frequentie gebruiken. In de fritzbox kan je ook ergens zien welke providers op welke frequentie de fritzbox kan ontvangen.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Kiwivogel schreef:De 6840 doet niet alle 4G frequenties die in Europa gebruikt worden denk ik. Volgens mij had een 6820 beter geweest. Meer frequenties en 3G fallback. Wellicht onderzoeken welke 4G frequentie daar te ontvangen is. Een andere provider kan op die plaats wellicht een andere 4G frequentie gebruiken. In de fritzbox kan je ook ergens zien welke providers op welke frequentie de fritzbox kan ontvangen.
Verschillende operatoren zenden 2G,3G,4G op verschillende frequentie banden. Misschien zijn er profielen afhankelijk van type gebruiker. Het is een kwestie van op elke locatie te kiezen en te vergelijken. Hopelijk is er steeds iets goeds (pakweg 4G) in je buurt wat je toestel kan zoeken, ontvangen en mee registreren. Soms zijn instellingen nodig om te registreren.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”